BibTex RIS Cite

KOBİ’LERDE GENEL FİRMA ÖZELLİKLERİNİN İNOVASYON UYGULAMALARINA ETKİSİ: BALIKESİR İLİNDE BİR ARAŞTIRMA

Year 2012, Issue: 39, 93 - 118, 20.05.2015

Abstract

İnovasyon kelimesi yeniliği çağrıştırmaktadır. İşletme içerisindeki çeşitli boyutlarda yenilikçi yaklaşımlar uygulanmasını temsil etmektedir. Bu çalışmada inovasyonun KOBİ’ler açısından uygulanabilirliği değerlendirilmiştir. Bu amaçla KOBİ’lerin genel firma özelliklerinin inovasyon uygulamalarına etkisi tespit edilmeye çalışılmıştır. Genel firma özellikleri olarak beş boyut ele alınmıştır. Bunlar; firma büyüklüğü, firma yaşı, hukuki statüsü, faaliyet alanı, Ar-Ge’ye ayrılan pay olarak belirlenmiştir. Bu beş boyut ile dört farklı inovasyon türü; ürün, pazar, süreç ve organizasyonel inovasyon, değerlendirilmiştir. Çalışma Balıkesir ilinde bulunan küçük ve orta büyüklükteki işletmeleri kapsamaktadır. Çalışma sonucunda, firma büyüklüğünün pazar ve organizasyonel inovasyon ile; firma yaşının ürün ve organizasyonel inovasyon ile; faaliyet alanının organizasyonel inovasyon ile; Ar-Ge’ye ayrılan payın ürün inovasyonu, süreç inovasyonu ve organizasyonel inovasyon ile pozitif yönde ilişkili olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Adalet Bakanlığı; (2005),“Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve Sınıflandırılması Hakkında Yönetmelik”, İnternet Ad- resi: http://www.mevzuat.adalet.gov.tr/html/24478.html, Erişim Ta- rihi: 15.01.2012.
  • AKGÜL, Aziz ve Osman ÇEVİK; (2003), İstatistiksel Analiz Teknikleri (SPSS’ te İşletme Yönetimi Uygulamaları), Birinci Baskı, Anka- ra: Emek Ofset.
  • ATEŞ, M. Rauf; (2007), İnovasyon Hayat Kurtarır, Birinci Baskı, İstanbul: Doğan Yayıncılık.
  • ATEŞ, M. Rauf; (2006), “İnovasyon MİT’leri”, Capital Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, 14, ss.162-168.
  • ATİK, Hayriye; (2005), Yenilik ve Ulusal Rekabet Gücü, Ankara: Detay Ya- yıncılık.
  • BATMAZ, Nihat ve Abdulvahap ÖZCAN; (2008),“Yeniliği Etkileyen Unsurlar ve Toplumsal Refah İlişkisi” International Journal of Economic and Administrative Studies, 1(1), pp.43-66.
  • BAYRAK, Sabahat ve Muhammet AKDİŞ; (2000), “KOBİ’lerin Yönetsel Du- rumu ve Sanayileşen İllerde Analizi”, Türkiye Sosyal Araştırma- lar Dergisi, 4(1), ss.73-90.
  • CHOWDHURYS, Shamsud D. and James R. LANG (1993), “Crisis, Decline and Turn Around: A Test of Competing Hypotheses for Short-term Performance Improvement in Small Firms”, Journal of Small Business Management, October, pp.8-17.
  • CİVAN, Mehmet ve Mehmet TEKİNKUŞ; (2002), “Küçük ve Orta Boy İşlet- melerin Avrupa Birliğine Uyum Süreci; Gaziantep Örneği”, Ulusla- rarası Ekonomi Kongresi VI. Bildiri Kitabı, 11-14 Eylül, Ankara: Erciyes/ODTÜ Üniversitesi, ss.1-34.
  • ÇELİK, Adnan ve Tahir AKGEMİCİ; (2007), Girişimcilik Kültürü ve KOBİ’ler, Birinci Baskı, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • DAMANPOUR, Fariborz; (1991), “Organizational Innovation: Meta-Analysis of Effects of Determinants and Moderators”, Academy of Mana- gement Journal, 34 (3), pp.555-590.
  • DAMANPOUR, Fariborz; (1996), “Organizational Complexity and Innovation: Developing and Testing Multiple Contingency Models”, Manage- ment Science, 42 (5), pp.693-716.
  • DEVECİOĞLU, Kevser ve Leyla EMANET; (2007), “Türk İş Dünyasının İno- vasyonla İmtihanı” İnfomag Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, 7, ss.46-47.
  • DİNÇER, Ömer; (1999), İşletme Yönetimine Giriş, Dördüncü Baskı, İstanbul: Beta Basım.
  • ERKAN, Mehmet ve Ali ELEREN; (2001), “Küreselleşme Sürecinde KOBİ’lerin Yeniden Yapılandırılması ve Bir Model Önerisi”, I. Or- ta Anadolu Kongresi: KOBİ’lerin Finansman ve Pazarlama So- runları Bildiriler Kitabı, 18-21 Ekim, Nevşehir: Erciyes Üniversi- tesi Nevşehir İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, pp.18-27.
  • EROĞLU, Abdullah; (2009), “Faktör Analizi”, iç. Şeref Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Dördüncü Bas- kı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım, ss.207-233.
  • GEORGE, Gerard; Johan WIKLUND and Shaker A. ZAHRA; (2005), “Ownership and the Internationalization of Small Firms”,Journal of Management, 31, pp.210-233.
  • GRANT, John; (2007), Markaların İnovasyon Manifestosu, Çev.: Aytürk ÖZER, Birinci Baskı, İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • GÜLEŞ, Hasan K. ve Hasan BÜLBÜL; (2004),Yenilikçilik, İşletmeler İçin Stratejik Rekabet Aracı, Birinci Baskı, Ankara: Nobel Yayınları.
  • GÜNAY, Özgür; (2007),“KOBİ’lerde Yenilik Türlerinin Analizi ve Yenilik Engellerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Yayımlanma- mış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bi- limler Enstitüsü.
  • HALL H. Brownwyn; Francesca LOTTI and Jacques MAIRESSE; (2009), “In- novation and Productivity in SMEs: Emprical Evidence for Italy”, Small Business Economics, 33, pp.13-33.
  • HAMEL, Gary P. and Bill BREN; (2007),The Future Of Management, Bos- ton: Harvard Business School Press.
  • İPEKGİL DOĞAN, Özlem ve Mehmet MARANGOZ; (2002), “KOBİ’lerin Dış Pazarlara Açılmada Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri ve Bir Uygulama”, Dış Ticaret Dergisi, 24, ss.150-152.
  • JOHANSSON, Frans; (2007), Yaratıcılık ve İnovasyon Medici Etkisi Ya- ratmak, Çev.: Dinç TAYANÇ, Birinci Baskı, İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • KALAYCI, Cemalettin; (2008), “Elektronik Ticaret Ve KOBİ’lere Etkileri”, Ulus- lararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 1(1), ss.139-150.
  • KAYRAL, İbrahim H.; (2008), “Küçük Ve Orta Boy İşletmelere (KOBİ) Yöne- lik Danışmanlık ve Eğitim Hizmetleri Pazarı ve Seçilmiş Bir Bölge- deki KOBİ’lerin Yapılarının Danışmanlık ve Eğitim Hizmetleri İh- tiyaçlarına Etkileri Üzerine Bir İnceleme”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KIRIM, Arman; (2006), İnovasyon, Birinci Baskı, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • KIRIM, Arman; (2007), Karlı Büyümenin Reçetesi: İnovasyon, Birinci Bas- kı, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • KLEIN, Pau; (2004), “Firm Size and Innovation Emprical Research: Micro- soft& Innovation”, Entrepreneurshıp and Innovatıon, Advanced Economic Seminar,327,CBS, Internet Address: http://www.pauklein.com/monopoly/size.htm#Small, Date of Ac- cess: 10.01.2011.
  • KOBERG, Christine S.; Nikolaus UHLENBRUCK and Yolanda SARASON; (1996), “Facilitators Of Organizational Innovation: The Role Of Life- Cycle Stage”,Journal of Business Venturing, 11(2), pp.133-149.
  • KÖROĞLU, Bilge A.; (2005), "Innovativeness in Industrial Districts of Turkey and Indicators of Innovation Activities in SMEs", Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 18(4), pp.693-706.
  • KURTULUŞ, Kemal; (2004), Pazarlama Araştırmaları, Birinci Baskı, İstan- bul: Literatür Yayınları.
  • KÜÇÜKYILMAZLAR, Aysun; (2004),Avrupa Birliğinin Türk KOBİ’lerine Yönelik Programları, Birinci Baskı, İstanbul: İTO Yayınları.
  • LONG, Carl and Mary VICKERS-KOCH; (1995), “Using Core Capabilities to Create Competitive Advantage”, Organizational Dynamics, 24(1), pp.7-22.
  • NORTH, David, VICKERS Lan and David Smallbone ; (2003), ”The Role And Charasteristics of SMEs in Innovation”, in: Bjorn T.ASHEIM, Arne ISAKSEN, Claire NEUWELAERS, Franz TÖDTLİNG (Ed.) Regi- onal Innovation Policy for Small-Medium Enterprises, First Edi- tion, UK: Edward Elgar Publishing, pp.3-20.
  • NOTEBOOM, Bart; (1994), “ Innovation and Diffusion in Small Firms: Theory and Evidence”, Small Business Economics, 6, pp.327-347.
  • Oslo Kılavuzu; (2005),Yenilik Verilerinin Toplanması Ve Yorumlaması İçin İlkeler, Çev.: TÜBİTAK, Üçüncü Baskı, Ankara: TÜBİTAK Yayınları.
  • PORTER, Michael E.; (1991),International Competitive Advantage: A New Strategic Concept, New York: Free Press.
  • SOYLU, Ali ve Meltem ÖZTÜRK GÖL; (2010), “Yönetim İnovasyonu”, Sos- yoekonomi Dergisi, 1, ss.113-130.
  • SUSMAN, Gerald; Anthony WARREN and Min DING; (2006), Product and Service Innovation in Small and Medium-Sized Enterprises, Sponsored Research Prepared for: United States Department of Commerce The National Institute of Standards and Technology Ma- nufacturing Extension Partnership, Small College of Business The Pennsylvania State University, http://www.smeal.psu.edu/cmtoc/cmtoc/research/nistnpd.pdf, Date of Access: 11.10.2011. Internet Address:
  • SZETO, Elson; (2000), “Innovation and Strategy Innovation Capacity: Working Towards A Mechanism For Improving Innovation Within A Inter- Organizational Network”, The TQM Magazine, 12(2), pp.149-157.
  • TERWIESCH, Christian; Christoph LOCH and Martin NIEDERKOFLER; (1996),Does Product Development Make A Difference? INSEAD Working Paper, June, pp.1-23, Internet Address: http://www.insead.edu/facultyresearch/research/doc.cfm?did=46766 , Date of Access: 01.10.2011.
  • THOM, Norbert; (1990), “Innovation Management in Small and Medium-Sized Firms”, Management International Review, 30 (2), pp.181-193.
  • ULUSOY, Gündüz; Lütfihak ALPKAN; Kemal KILIÇ ve M. Atilla ÖNER; (2008), “İmalat Sanayinde İnovasyon Modelleri ve Uygulamala- rı Projesi”, TÜBİTAK Proje No: SOBAG - 105K105, İstanbul: TÜBİTAK Yayınları.
  • URAL, Ayhan ve İbrahim KILIÇ; (2005), Bilimsel Araştırma Süreci Ve SPSS İle Veri Analizi SPSS 12.0 For Windows, Birinci Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • VAN DE VEN, Andrew H.; (1986), “Central Problems in The Management of Innovation”, Management Science, 32(5), pp.590-607.
  • YAHYAGİL, Mehmet; (2001), KOBİ’lerde Bilgisayar Teknolojileri Uygu- lamaları, Yayın No:26, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • YAVUZ, Hande; (2007b), “Geçmişin KOBİ’leri İnovasyonla Devleşti”, Capi- tal Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, 15, ss.114.117.
  • YAVUZ, Hande; (2007a),“Şirketlerde Öneri Yağmuru”, Capital Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, 15, ss.100-106.
  • Dictionary Of Business; (2002), Third Edition, New York: Oxford University Press.
  • Creative Research Systems; (2012), “Sample Size Calculator”, Internet Add- ress, http://www.surveysystem.com/sscalc.htm, Date of Access: 15.01.2012.
Year 2012, Issue: 39, 93 - 118, 20.05.2015

Abstract

References

  • Adalet Bakanlığı; (2005),“Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve Sınıflandırılması Hakkında Yönetmelik”, İnternet Ad- resi: http://www.mevzuat.adalet.gov.tr/html/24478.html, Erişim Ta- rihi: 15.01.2012.
  • AKGÜL, Aziz ve Osman ÇEVİK; (2003), İstatistiksel Analiz Teknikleri (SPSS’ te İşletme Yönetimi Uygulamaları), Birinci Baskı, Anka- ra: Emek Ofset.
  • ATEŞ, M. Rauf; (2007), İnovasyon Hayat Kurtarır, Birinci Baskı, İstanbul: Doğan Yayıncılık.
  • ATEŞ, M. Rauf; (2006), “İnovasyon MİT’leri”, Capital Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, 14, ss.162-168.
  • ATİK, Hayriye; (2005), Yenilik ve Ulusal Rekabet Gücü, Ankara: Detay Ya- yıncılık.
  • BATMAZ, Nihat ve Abdulvahap ÖZCAN; (2008),“Yeniliği Etkileyen Unsurlar ve Toplumsal Refah İlişkisi” International Journal of Economic and Administrative Studies, 1(1), pp.43-66.
  • BAYRAK, Sabahat ve Muhammet AKDİŞ; (2000), “KOBİ’lerin Yönetsel Du- rumu ve Sanayileşen İllerde Analizi”, Türkiye Sosyal Araştırma- lar Dergisi, 4(1), ss.73-90.
  • CHOWDHURYS, Shamsud D. and James R. LANG (1993), “Crisis, Decline and Turn Around: A Test of Competing Hypotheses for Short-term Performance Improvement in Small Firms”, Journal of Small Business Management, October, pp.8-17.
  • CİVAN, Mehmet ve Mehmet TEKİNKUŞ; (2002), “Küçük ve Orta Boy İşlet- melerin Avrupa Birliğine Uyum Süreci; Gaziantep Örneği”, Ulusla- rarası Ekonomi Kongresi VI. Bildiri Kitabı, 11-14 Eylül, Ankara: Erciyes/ODTÜ Üniversitesi, ss.1-34.
  • ÇELİK, Adnan ve Tahir AKGEMİCİ; (2007), Girişimcilik Kültürü ve KOBİ’ler, Birinci Baskı, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • DAMANPOUR, Fariborz; (1991), “Organizational Innovation: Meta-Analysis of Effects of Determinants and Moderators”, Academy of Mana- gement Journal, 34 (3), pp.555-590.
  • DAMANPOUR, Fariborz; (1996), “Organizational Complexity and Innovation: Developing and Testing Multiple Contingency Models”, Manage- ment Science, 42 (5), pp.693-716.
  • DEVECİOĞLU, Kevser ve Leyla EMANET; (2007), “Türk İş Dünyasının İno- vasyonla İmtihanı” İnfomag Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, 7, ss.46-47.
  • DİNÇER, Ömer; (1999), İşletme Yönetimine Giriş, Dördüncü Baskı, İstanbul: Beta Basım.
  • ERKAN, Mehmet ve Ali ELEREN; (2001), “Küreselleşme Sürecinde KOBİ’lerin Yeniden Yapılandırılması ve Bir Model Önerisi”, I. Or- ta Anadolu Kongresi: KOBİ’lerin Finansman ve Pazarlama So- runları Bildiriler Kitabı, 18-21 Ekim, Nevşehir: Erciyes Üniversi- tesi Nevşehir İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, pp.18-27.
  • EROĞLU, Abdullah; (2009), “Faktör Analizi”, iç. Şeref Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Dördüncü Bas- kı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım, ss.207-233.
  • GEORGE, Gerard; Johan WIKLUND and Shaker A. ZAHRA; (2005), “Ownership and the Internationalization of Small Firms”,Journal of Management, 31, pp.210-233.
  • GRANT, John; (2007), Markaların İnovasyon Manifestosu, Çev.: Aytürk ÖZER, Birinci Baskı, İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • GÜLEŞ, Hasan K. ve Hasan BÜLBÜL; (2004),Yenilikçilik, İşletmeler İçin Stratejik Rekabet Aracı, Birinci Baskı, Ankara: Nobel Yayınları.
  • GÜNAY, Özgür; (2007),“KOBİ’lerde Yenilik Türlerinin Analizi ve Yenilik Engellerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Yayımlanma- mış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bi- limler Enstitüsü.
  • HALL H. Brownwyn; Francesca LOTTI and Jacques MAIRESSE; (2009), “In- novation and Productivity in SMEs: Emprical Evidence for Italy”, Small Business Economics, 33, pp.13-33.
  • HAMEL, Gary P. and Bill BREN; (2007),The Future Of Management, Bos- ton: Harvard Business School Press.
  • İPEKGİL DOĞAN, Özlem ve Mehmet MARANGOZ; (2002), “KOBİ’lerin Dış Pazarlara Açılmada Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri ve Bir Uygulama”, Dış Ticaret Dergisi, 24, ss.150-152.
  • JOHANSSON, Frans; (2007), Yaratıcılık ve İnovasyon Medici Etkisi Ya- ratmak, Çev.: Dinç TAYANÇ, Birinci Baskı, İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • KALAYCI, Cemalettin; (2008), “Elektronik Ticaret Ve KOBİ’lere Etkileri”, Ulus- lararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 1(1), ss.139-150.
  • KAYRAL, İbrahim H.; (2008), “Küçük Ve Orta Boy İşletmelere (KOBİ) Yöne- lik Danışmanlık ve Eğitim Hizmetleri Pazarı ve Seçilmiş Bir Bölge- deki KOBİ’lerin Yapılarının Danışmanlık ve Eğitim Hizmetleri İh- tiyaçlarına Etkileri Üzerine Bir İnceleme”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KIRIM, Arman; (2006), İnovasyon, Birinci Baskı, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • KIRIM, Arman; (2007), Karlı Büyümenin Reçetesi: İnovasyon, Birinci Bas- kı, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • KLEIN, Pau; (2004), “Firm Size and Innovation Emprical Research: Micro- soft& Innovation”, Entrepreneurshıp and Innovatıon, Advanced Economic Seminar,327,CBS, Internet Address: http://www.pauklein.com/monopoly/size.htm#Small, Date of Ac- cess: 10.01.2011.
  • KOBERG, Christine S.; Nikolaus UHLENBRUCK and Yolanda SARASON; (1996), “Facilitators Of Organizational Innovation: The Role Of Life- Cycle Stage”,Journal of Business Venturing, 11(2), pp.133-149.
  • KÖROĞLU, Bilge A.; (2005), "Innovativeness in Industrial Districts of Turkey and Indicators of Innovation Activities in SMEs", Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 18(4), pp.693-706.
  • KURTULUŞ, Kemal; (2004), Pazarlama Araştırmaları, Birinci Baskı, İstan- bul: Literatür Yayınları.
  • KÜÇÜKYILMAZLAR, Aysun; (2004),Avrupa Birliğinin Türk KOBİ’lerine Yönelik Programları, Birinci Baskı, İstanbul: İTO Yayınları.
  • LONG, Carl and Mary VICKERS-KOCH; (1995), “Using Core Capabilities to Create Competitive Advantage”, Organizational Dynamics, 24(1), pp.7-22.
  • NORTH, David, VICKERS Lan and David Smallbone ; (2003), ”The Role And Charasteristics of SMEs in Innovation”, in: Bjorn T.ASHEIM, Arne ISAKSEN, Claire NEUWELAERS, Franz TÖDTLİNG (Ed.) Regi- onal Innovation Policy for Small-Medium Enterprises, First Edi- tion, UK: Edward Elgar Publishing, pp.3-20.
  • NOTEBOOM, Bart; (1994), “ Innovation and Diffusion in Small Firms: Theory and Evidence”, Small Business Economics, 6, pp.327-347.
  • Oslo Kılavuzu; (2005),Yenilik Verilerinin Toplanması Ve Yorumlaması İçin İlkeler, Çev.: TÜBİTAK, Üçüncü Baskı, Ankara: TÜBİTAK Yayınları.
  • PORTER, Michael E.; (1991),International Competitive Advantage: A New Strategic Concept, New York: Free Press.
  • SOYLU, Ali ve Meltem ÖZTÜRK GÖL; (2010), “Yönetim İnovasyonu”, Sos- yoekonomi Dergisi, 1, ss.113-130.
  • SUSMAN, Gerald; Anthony WARREN and Min DING; (2006), Product and Service Innovation in Small and Medium-Sized Enterprises, Sponsored Research Prepared for: United States Department of Commerce The National Institute of Standards and Technology Ma- nufacturing Extension Partnership, Small College of Business The Pennsylvania State University, http://www.smeal.psu.edu/cmtoc/cmtoc/research/nistnpd.pdf, Date of Access: 11.10.2011. Internet Address:
  • SZETO, Elson; (2000), “Innovation and Strategy Innovation Capacity: Working Towards A Mechanism For Improving Innovation Within A Inter- Organizational Network”, The TQM Magazine, 12(2), pp.149-157.
  • TERWIESCH, Christian; Christoph LOCH and Martin NIEDERKOFLER; (1996),Does Product Development Make A Difference? INSEAD Working Paper, June, pp.1-23, Internet Address: http://www.insead.edu/facultyresearch/research/doc.cfm?did=46766 , Date of Access: 01.10.2011.
  • THOM, Norbert; (1990), “Innovation Management in Small and Medium-Sized Firms”, Management International Review, 30 (2), pp.181-193.
  • ULUSOY, Gündüz; Lütfihak ALPKAN; Kemal KILIÇ ve M. Atilla ÖNER; (2008), “İmalat Sanayinde İnovasyon Modelleri ve Uygulamala- rı Projesi”, TÜBİTAK Proje No: SOBAG - 105K105, İstanbul: TÜBİTAK Yayınları.
  • URAL, Ayhan ve İbrahim KILIÇ; (2005), Bilimsel Araştırma Süreci Ve SPSS İle Veri Analizi SPSS 12.0 For Windows, Birinci Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • VAN DE VEN, Andrew H.; (1986), “Central Problems in The Management of Innovation”, Management Science, 32(5), pp.590-607.
  • YAHYAGİL, Mehmet; (2001), KOBİ’lerde Bilgisayar Teknolojileri Uygu- lamaları, Yayın No:26, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • YAVUZ, Hande; (2007b), “Geçmişin KOBİ’leri İnovasyonla Devleşti”, Capi- tal Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, 15, ss.114.117.
  • YAVUZ, Hande; (2007a),“Şirketlerde Öneri Yağmuru”, Capital Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, 15, ss.100-106.
  • Dictionary Of Business; (2002), Third Edition, New York: Oxford University Press.
  • Creative Research Systems; (2012), “Sample Size Calculator”, Internet Add- ress, http://www.surveysystem.com/sscalc.htm, Date of Access: 15.01.2012.
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Recep Kılıç This is me

Belma Keklik This is me

Publication Date May 20, 2015
Published in Issue Year 2012 Issue: 39

Cite

APA Kılıç, R., & Keklik, B. (2015). KOBİ’LERDE GENEL FİRMA ÖZELLİKLERİNİN İNOVASYON UYGULAMALARINA ETKİSİ: BALIKESİR İLİNDE BİR ARAŞTIRMA. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(39), 93-118.

Ethical Principles and Ethical Guidelines

The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences places great emphasis on publication ethics, which serve as a foundation for the impartial and reputable advancement of scientific knowledge. In this context, the journal adopts a publishing approach aligned with the ethical standards set by the Committee on Publication Ethics (COPE) and is committed to preventing potential malpractice. The following ethical responsibilities, established based on COPE’s principles, are expected to be upheld by all stakeholders involved in the publication process (authors, readers and researchers, publishers, reviewers, and editors).

Ethical Responsibilities of Editors
Make decisions on submissions based on the quality and originality of the work, its alignment with the journal's aims and scope, and the reviewers’ evaluations, regardless of the authors' religion, language, race, ethnicity, political views, or gender.
Respond to information requests from readers, authors, and reviewers regarding the publication and evaluation processes.
Conduct all processes without compromising ethical standards and intellectual property rights.
Support freedom of thought and protect human and animal rights.
Ensure the peer review process adheres to the principle of double-blind peer review.
Take full responsibility for accepting, rejecting, or requesting changes to a manuscript and ensure that conflicts of interest among stakeholders do not influence these decisions.
Ethical Responsibilities of Authors
Submitted works must be original. When utilizing other works, proper and complete citations and/or references must be provided.
A manuscript must not be under review by another journal simultaneously.
Individuals who have not contributed to the experimental design, implementation, data analysis, or interpretation should not be listed as authors.
If requested during the review process, datasets used in the manuscript must be provided to the editorial board.
If a significant error or mistake is discovered in the manuscript, the journal’s editorial office must be notified.
For studies requiring ethical committee approval, the relevant document must be submitted to the journal. Details regarding the ethical approval (name of the ethics committee, approval document number, and date) must be included in the manuscript.
Changes to authorship (e.g., adding or removing authors, altering the order of authors) cannot be proposed after the review process has commenced.
Ethical Responsibilities of Reviewers
Accept review assignments only in areas where they have sufficient expertise.
Agree to review manuscripts in a timely and unbiased manner.
Ensure confidentiality of the reviewed manuscript and not disclose any information about it, during or after the review process, beyond what is already published.
Refrain from using information obtained during the review process for personal or third-party benefit.
Notify the journal editor if plagiarism or other ethical violations are suspected in the manuscript.
Conduct reviews objectively and avoid conflicts of interest. If a conflict exists, the reviewer should decline the review.
Use polite and constructive language during the review process and avoid personal comments.
Publication Policy
The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences is a free, open-access, peer-reviewed academic journal that has been in publication since 1981. The journal welcomes submissions in Turkish and English within the fields of economics, business administration, public finance, political science, public administration, and international relations.

No submission or publication fees are charged by the journal.
Every submitted manuscript undergoes a double-blind peer review process and similarity/plagiarism checks via iThenticate.
Submissions must be original and not previously published, accepted for publication, or under review elsewhere.
Articles published in the journal can be cited under the Open Access Policy and Creative Commons license, provided proper attribution is given.
The journal is published three times a year, in April, August, and December. It includes original, high-quality, and scientifically supported research articles and reviews in its listed fields. Academic studies unrelated to these disciplines or their theoretical and empirical foundations are not accepted. The journal's languages are Turkish and English.

Submissions are first subject to a preliminary review for format and content. Manuscripts not meeting the journal's standards are rejected by the editorial board. Manuscripts deemed suitable proceed to the peer review stage.

Each submission is sent to at least two expert reviewers. If both reviews are favorable, the article is approved for publication. In cases where one review is positive and the other negative, the editorial board decides based on the reviews or may send the manuscript to a third reviewer.

Articles published in the journal are open access and can be cited under the Creative Commons license, provided proper attribution is made.