BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Issue: 44, 157 - 178, 18.05.2015
https://doi.org/10.18070/euiibfd.38902

Abstract

The purpose of the study, participation in the electronic marketing practices for identifying banks, participation banks is to evaluate the customer point of view. Data were collected by questionnaire method. The research population in the province of Elazig participation banks are customers. Elazig participation banks operating in four in-person interviews conducted with joint customers deducted, the total 46,500 units have been identified as a participation bank customers. In the selection of samples using simple random sampling of the entire universe is equal chance of getting into sampling is provided. Elazig participation banks operating in 450 survey forms distributed to the return of the 384 are provided. F and T test was used to analyze the data. As a result, the findings are interpreted and discussed

References

  • AKTEPE, İshak Emin; (2010), İslam Hukuku Çerçevesinde Finansman ve Bankacılık, İstanbul: Yedirenk Yayınları.
  • ALTIN, Emin; (2006), “Türkiye‟de Finans Sektöründe E-İş ve Alternatif Dağı- tım Kanallarının Gelişimi ve Etkileri”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ANDERSEN, Arthur; (2001), Yönetim ve İnsan Kaynakları Danışmanlığı, Birinci Baskı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • ARAS, Osman Nuri ve Mustafa ÖZTÜRK; (2011), “Reel Ekonomiye Katkıları Bakımından Katılım Bankalarının Kullandırdığı Fonların Analizi”, Ekonomi Bilimleri Dergisi, 3(2), ss.167-179.
  • ATLI, Yavuz; (2013), “Bankacılık Sektöründe E-Pazarlama Uygulamaları Ela- zığ İlindeki Katılım Bankaları Müşterileri Üzerine Bir Araştırma”, Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener; (2011), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Akademi.
  • ÇAĞLAR, Orkun; (2010), “Bankalarda Tutundurma Karması”, İnternet Adre- si:http://notoku.com/bankalarda-tutundurma-karmasi/, Erişim Tarihi: 16.01.2013.
  • GRÖNROSS, Christian; (1999), “A Service Quality Model and Its Marketing Implications”, European Journal of Marketing, 6(3), pp.36-44.
  • GÜREL, Emet; (1998), “İnternet ve Pazarlama”, Pazarlama Dünyası, 72, ss.40-41.
  • HOFFMAN, Douglas K. and John E. BATESON; (2006), Services Marketing: Conseptss, Strategies ve Cases, Third Edition, OH: Thomson/South- Western.
  • İYİGÜN, Tunay; (2006), “Bankacılıkta Fiyatlandırma”, Yayınlanmamış Dokto- ra Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KAVAL, Hasan; (1995), “Banka İşletmelerinde Maliyet Bilgi Sistemleri”, Ya- yınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KILIÇ, Can Erdem; (2010), “E-Pazarlama İnternet Üzerinden Pazarlama ve Yöntemleri Üzerine Bir Araştırma”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Te- zi, İstanbul: Marmara üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KORKMAZ, Sezer ve Yasemin Esra GÖVDELİ; (2012), “Türk Bankacılığında Alternatif Dağıtım Kanalları ve Ürünleri ile Bunların Gelişiminde ve Pazarlanmasında Eğitimin Önemi”, Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sa- natlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, ss.1-12.
  • KOTLER, Philip; (1973),“Atmospherics As a Marketing Tool”, Journal Of Retailing, 49(4), pp. 49-50.
  • KOTLER, Philip; (2004), “A Three-Part Plan for Upgrading Your Marketing Department for New Challenges”, Strategy and Leadership, 32(5), pp. 4-9.
  • KOZAK, Nazmi; Çağıl Hale ÖZEL ve Deniz Karagöz YÜNCÜ; (2011), Hiz- met Pazarlaması, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • MUCUK, İsmet; (1998), Pazarlama İlkeleri, Onuncu Baskı, İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • NAKİP, Mahir; (2003), Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve SPSS Des- tekli Uygulamalar, Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Optik Fiber Telekomünikasyon; (2012), “Telekominakasyon Eğitimi”, İnter- net Erişim Tarihi: 04.04.2012.
  • http://www.oft.gov.uk/html/research/reports/oft308.htm,
  • ÖZTÜRK, Ayşe Sevgi; (2008), Hizmet Pazarlaması, Sekizinci Baskı, Eskişe- hir: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • RAVİ, Kalakota; (1996), Andrew Whinston, Frontiers Of Electronik Com- merce, Redwood City: Assison Wesley Publishing Co.
  • TAĞIYEV, Ravil; (2005), “Elektronik Ticaret ve İnternet Üzerinden Pazarla- ma”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TKBB, (2010), “2009 Yılı, Global Faizsiz Bankacılık İçin Dönüm Noktası Ol- du”, Katılım Bankaları 2009, TKBB Bildirileri, İstanbul: Türkiye Katı- lım Bankalar Birliği.
  • ÜSTÜNER, Ahmet; (2013), “Değişen Pazarlama İletişim Medyası”, İnternet Adresi: pazarlama, Erişim Tarihi: 03.06.2012.
  • http://sosyalmedyaprofu.wordpress.com/tag/deneyimsel
  • WEBSTER, Frederick E; (1996), Jr. The Future of İnteractive Marketing, Massachusetts to Boston City: Harvard Business.
  • YAZICIOĞLU, Yahşi ve Samiye ERDOĞAN; (2004), SPSS Uygulamalı Bi- limsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • ZEİTHAML, VA and MJ BİTNER; (2000), Services Marketing, New York: Irwin McGraw-Hill.

KATILIM BANKALARINDA ELEKTRONİK PAZARLAMA UYGULAMALARI: ELAZIĞ İLİ ÖRNEĞİ

Year 2014, Issue: 44, 157 - 178, 18.05.2015
https://doi.org/10.18070/euiibfd.38902

Abstract

Çalışmanın amacı, katılım bankalarında elektronik pazarlama uygulamalarının tespit edilmesine yönelik katılım bankaları müşterileri bakış açılarını değerlendirebilmektir. Veriler anket yöntemi ile toplanmıştır. Araştırmanın evreni Elazığ ilinde bulunan katılım bankaları müşterileridir. Elazığ’da faaliyet gösteren dört adet katılım bankası ile yapılan birebir görüşmelerde ortak müşteriler düşüldüğünde, toplam 46.500 adet katılım bankası müşterisi olduğu tespit edilmiştir.

Örneklem seçiminde basit tesadüfi örneklem yöntemi kullanılarak evrenin tamamının örnekleme girme şansı eşit olması sağlanmıştır. Elazığ’da faaliyet gösteren katılım bankalarına dağıtılan 450 anket formunun 384 adetinin geri dönüşü sağlanmıştır. Verilerin analizinde F ve T testi kullanılmıştır. Sonuç olarak bulgular yorumlanmış ve tartışılmıştır. 

References

  • AKTEPE, İshak Emin; (2010), İslam Hukuku Çerçevesinde Finansman ve Bankacılık, İstanbul: Yedirenk Yayınları.
  • ALTIN, Emin; (2006), “Türkiye‟de Finans Sektöründe E-İş ve Alternatif Dağı- tım Kanallarının Gelişimi ve Etkileri”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ANDERSEN, Arthur; (2001), Yönetim ve İnsan Kaynakları Danışmanlığı, Birinci Baskı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • ARAS, Osman Nuri ve Mustafa ÖZTÜRK; (2011), “Reel Ekonomiye Katkıları Bakımından Katılım Bankalarının Kullandırdığı Fonların Analizi”, Ekonomi Bilimleri Dergisi, 3(2), ss.167-179.
  • ATLI, Yavuz; (2013), “Bankacılık Sektöründe E-Pazarlama Uygulamaları Ela- zığ İlindeki Katılım Bankaları Müşterileri Üzerine Bir Araştırma”, Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener; (2011), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Akademi.
  • ÇAĞLAR, Orkun; (2010), “Bankalarda Tutundurma Karması”, İnternet Adre- si:http://notoku.com/bankalarda-tutundurma-karmasi/, Erişim Tarihi: 16.01.2013.
  • GRÖNROSS, Christian; (1999), “A Service Quality Model and Its Marketing Implications”, European Journal of Marketing, 6(3), pp.36-44.
  • GÜREL, Emet; (1998), “İnternet ve Pazarlama”, Pazarlama Dünyası, 72, ss.40-41.
  • HOFFMAN, Douglas K. and John E. BATESON; (2006), Services Marketing: Conseptss, Strategies ve Cases, Third Edition, OH: Thomson/South- Western.
  • İYİGÜN, Tunay; (2006), “Bankacılıkta Fiyatlandırma”, Yayınlanmamış Dokto- ra Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KAVAL, Hasan; (1995), “Banka İşletmelerinde Maliyet Bilgi Sistemleri”, Ya- yınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KILIÇ, Can Erdem; (2010), “E-Pazarlama İnternet Üzerinden Pazarlama ve Yöntemleri Üzerine Bir Araştırma”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Te- zi, İstanbul: Marmara üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KORKMAZ, Sezer ve Yasemin Esra GÖVDELİ; (2012), “Türk Bankacılığında Alternatif Dağıtım Kanalları ve Ürünleri ile Bunların Gelişiminde ve Pazarlanmasında Eğitimin Önemi”, Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sa- natlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, ss.1-12.
  • KOTLER, Philip; (1973),“Atmospherics As a Marketing Tool”, Journal Of Retailing, 49(4), pp. 49-50.
  • KOTLER, Philip; (2004), “A Three-Part Plan for Upgrading Your Marketing Department for New Challenges”, Strategy and Leadership, 32(5), pp. 4-9.
  • KOZAK, Nazmi; Çağıl Hale ÖZEL ve Deniz Karagöz YÜNCÜ; (2011), Hiz- met Pazarlaması, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • MUCUK, İsmet; (1998), Pazarlama İlkeleri, Onuncu Baskı, İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • NAKİP, Mahir; (2003), Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve SPSS Des- tekli Uygulamalar, Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Optik Fiber Telekomünikasyon; (2012), “Telekominakasyon Eğitimi”, İnter- net Erişim Tarihi: 04.04.2012.
  • http://www.oft.gov.uk/html/research/reports/oft308.htm,
  • ÖZTÜRK, Ayşe Sevgi; (2008), Hizmet Pazarlaması, Sekizinci Baskı, Eskişe- hir: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • RAVİ, Kalakota; (1996), Andrew Whinston, Frontiers Of Electronik Com- merce, Redwood City: Assison Wesley Publishing Co.
  • TAĞIYEV, Ravil; (2005), “Elektronik Ticaret ve İnternet Üzerinden Pazarla- ma”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TKBB, (2010), “2009 Yılı, Global Faizsiz Bankacılık İçin Dönüm Noktası Ol- du”, Katılım Bankaları 2009, TKBB Bildirileri, İstanbul: Türkiye Katı- lım Bankalar Birliği.
  • ÜSTÜNER, Ahmet; (2013), “Değişen Pazarlama İletişim Medyası”, İnternet Adresi: pazarlama, Erişim Tarihi: 03.06.2012.
  • http://sosyalmedyaprofu.wordpress.com/tag/deneyimsel
  • WEBSTER, Frederick E; (1996), Jr. The Future of İnteractive Marketing, Massachusetts to Boston City: Harvard Business.
  • YAZICIOĞLU, Yahşi ve Samiye ERDOĞAN; (2004), SPSS Uygulamalı Bi- limsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • ZEİTHAML, VA and MJ BİTNER; (2000), Services Marketing, New York: Irwin McGraw-Hill.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Atilla Yücel This is me

Yavuz Atlı This is me

Publication Date May 18, 2015
Published in Issue Year 2014 Issue: 44

Cite

APA Yücel, A., & Atlı, Y. (2015). KATILIM BANKALARINDA ELEKTRONİK PAZARLAMA UYGULAMALARI: ELAZIĞ İLİ ÖRNEĞİ. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(44), 157-178. https://doi.org/10.18070/euiibfd.38902

Ethical Principles and Ethical Guidelines

The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences places great emphasis on publication ethics, which serve as a foundation for the impartial and reputable advancement of scientific knowledge. In this context, the journal adopts a publishing approach aligned with the ethical standards set by the Committee on Publication Ethics (COPE) and is committed to preventing potential malpractice. The following ethical responsibilities, established based on COPE’s principles, are expected to be upheld by all stakeholders involved in the publication process (authors, readers and researchers, publishers, reviewers, and editors).

Ethical Responsibilities of Editors
Make decisions on submissions based on the quality and originality of the work, its alignment with the journal's aims and scope, and the reviewers’ evaluations, regardless of the authors' religion, language, race, ethnicity, political views, or gender.
Respond to information requests from readers, authors, and reviewers regarding the publication and evaluation processes.
Conduct all processes without compromising ethical standards and intellectual property rights.
Support freedom of thought and protect human and animal rights.
Ensure the peer review process adheres to the principle of double-blind peer review.
Take full responsibility for accepting, rejecting, or requesting changes to a manuscript and ensure that conflicts of interest among stakeholders do not influence these decisions.
Ethical Responsibilities of Authors
Submitted works must be original. When utilizing other works, proper and complete citations and/or references must be provided.
A manuscript must not be under review by another journal simultaneously.
Individuals who have not contributed to the experimental design, implementation, data analysis, or interpretation should not be listed as authors.
If requested during the review process, datasets used in the manuscript must be provided to the editorial board.
If a significant error or mistake is discovered in the manuscript, the journal’s editorial office must be notified.
For studies requiring ethical committee approval, the relevant document must be submitted to the journal. Details regarding the ethical approval (name of the ethics committee, approval document number, and date) must be included in the manuscript.
Changes to authorship (e.g., adding or removing authors, altering the order of authors) cannot be proposed after the review process has commenced.
Ethical Responsibilities of Reviewers
Accept review assignments only in areas where they have sufficient expertise.
Agree to review manuscripts in a timely and unbiased manner.
Ensure confidentiality of the reviewed manuscript and not disclose any information about it, during or after the review process, beyond what is already published.
Refrain from using information obtained during the review process for personal or third-party benefit.
Notify the journal editor if plagiarism or other ethical violations are suspected in the manuscript.
Conduct reviews objectively and avoid conflicts of interest. If a conflict exists, the reviewer should decline the review.
Use polite and constructive language during the review process and avoid personal comments.
Publication Policy
The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences is a free, open-access, peer-reviewed academic journal that has been in publication since 1981. The journal welcomes submissions in Turkish and English within the fields of economics, business administration, public finance, political science, public administration, and international relations.

No submission or publication fees are charged by the journal.
Every submitted manuscript undergoes a double-blind peer review process and similarity/plagiarism checks via iThenticate.
Submissions must be original and not previously published, accepted for publication, or under review elsewhere.
Articles published in the journal can be cited under the Open Access Policy and Creative Commons license, provided proper attribution is given.
The journal is published three times a year, in April, August, and December. It includes original, high-quality, and scientifically supported research articles and reviews in its listed fields. Academic studies unrelated to these disciplines or their theoretical and empirical foundations are not accepted. The journal's languages are Turkish and English.

Submissions are first subject to a preliminary review for format and content. Manuscripts not meeting the journal's standards are rejected by the editorial board. Manuscripts deemed suitable proceed to the peer review stage.

Each submission is sent to at least two expert reviewers. If both reviews are favorable, the article is approved for publication. In cases where one review is positive and the other negative, the editorial board decides based on the reviews or may send the manuscript to a third reviewer.

Articles published in the journal are open access and can be cited under the Creative Commons license, provided proper attribution is made.