TThe purpose of this study was to determine and compare the trade competitiveness of Turkish, Polish and Czech automotive industries which has, since the year 2000, significant shares in their manufacturing sectors in terms of production and exports. In measuring the country’s international competitiveness, we have utilised two different Revealed Comparative Advantage indices (RCA) developed by both Balassa and Vollrath. In our analyses, trade data for the period 2001-2019, which are compiled with respect to the Harmonized System (HS4) at the 4-digit level, have been used. The result of RCA2 tests for the automotive sector shows that Poland since 2004, Turkey and Czechia since 2001 all obtained competitive power, while the result of RCA1 tests indicates that Czechia has a relatively more competitive power than Turkey and Poland. In addition, from the result of the sub-sectoral RCA1 tests one can conclude that Turkey has a more competitive power than Czechia and Poland in the exports of passenger and goods carrying vehicles that equipped with the mid-level technologies, while Czechia has a medium level competitive power, but still more than Turkey and Poland in the exports of private cars and their equipments and parts that are equipped with the high technologies. On the other hand, looking at the RCA2 test results one can possibly argue that Turkey has a more competitive power than Czechia and Poland in the exports of goods carrying vehicles, while Czechia has a more competitive power than Turkey and Poland in the exports of private cars.
Bu çalışmada, Türkiye, Polonya ve Çekya’nın imalat sanayinde üretim ve ihracat bakımından nispi payları 2000 yılından itibaren giderek artan motorlu kara taşıtları sektöründeki küresel rekabet gücünün hesaplanması ve dönem içerisindeki değişmelerin karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Çalışmada rekabet gücünün hesaplanmasında Balassa ve Vollrath tarafından geliştirilen iki farklı Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlük (RCA) endeksi kullanılmıştır. Analizlerde 4 hane düzeyinde Harmonize Sınıflandırma (HS4) sistemine göre derlenen 2001-2019 dönemine ait dış ticaret verileri kullanılmıştır. Otomotiv sektörü için hesaplanan RCA2 endekslerinden, Polonya’nın 2004 yılından itibaren, Türkiye ve Çekya’nın 2001 yılından itibaren rekabet gücüne kavuştuğu, RCA1 endekslerinden ise Çekya’nın Türkiye ve Polonya’dan daha yüksek bir rekabet gücüne sahip olduğu görülmektedir. Ayrıca, otomotiv sektörünün 4 haneli ürün grupları için hesaplanan RCA1 endekslerinden, Türkiye’nin orta düzeyde teknolojik donanıma sahip iki ürünün (yolcu ve eşya taşımaya mahsus taşıtlar) ihracatında Polonya ve Çekya’dan daha yüksek bir rekabet gücüne sahip olduğu, Çekya’nın ise yüksek teknolojik donanıma sahip iki ürünün (binek otomobil ve bunların aksamı ve parçaları) ihracatında orta düzeyde, ancak diğer iki ülkeden daha yüksek bir rekabet gücüne sahip olduğu görülmektedir. Diğer taraftan RCA2 endekslerine bakıldığında, Türkiye’nin eşya taşımaya mahsus taşıtların ihracatında Polonya ve Çekya’dan daha yüksek bir rekabet gücüne sahip olduğu, Çekya’nın ise binek otomobil ihracatında Türkiye ve Polonya’dan daha yüksek bir rekabet gücüne sahip olduğu görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Ağustos 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 10 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 62 |
ERÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2021 | iibfdergi@erciyes.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.