Research Article
BibTex RIS Cite

FINANCING OF PUBLIC SERVICES IN ACCORDANCE WITH THE PRINCIPLE OF TAXATION FOR PUBLIC EXPENDITURES IN THE LIGHT OF THE DECISIONS OF THE TURKISH CONSTITUTIONAL COURT

Year 2022, Issue: 63, 49 - 64, 30.12.2022
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.1200933

Abstract

The common needs of the society are met by public services. Public services are legally divided into two groups as administrative public services and industrial and commercial public services, and in terms of public finance, they are divided into three groups as full public goods, semi-public goods and private goods. These classifications are used, among other contributions, to determine which public revenues shall be used to finance public services. Public services are financed by various revenues. The most important source of financing is taxes. One of the constitutional principles regarding taxation is the principle that taxes shall be collected to cover public expenditures. In accordance with this principle, public expenditures shall be financed by taxes. However, taxes can only be used to finance public services that benefit the whole society, as they are unrequited and collected according to financial power. Therefore, any tax cannot be allocated for the financing of industrial and commercial public services (private goods) that do not benefit the whole society.

References

  • Akdoğan, A., (2011). Kamu Maliyesi (14. Baskı). Ankara: Gazi Yayınevi.
  • Başaran, F., (1998). Anayasa Temelinde ‘Benzeri Mali Yükümlülük’ Kavramı. Vergi Sorunları Dergisi, (118), 114-133.
  • Bilgen, P., (1990). Kamu Hizmeti Hakkında. İdare Hukuku ve İlimleri Dergisi, (113), 113-116.
  • Çağan, N., (1988). Kamu Maliyesinin Anayasal Çerçevesi. Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayınları (Bahri Savcı’ya Armağan) (218), 210-221.
  • Çağan, N., (1982). Vergilendirme Yetkisi. İstanbul: Kazancı Hukuk Yayınları.
  • Dileyici, D., (2005). Anayasal İktisat Perspektifinden Para ve Maliye Politikaları. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Erginay, A., (1982). Kamu Maliyesi (8. Baskı). Ankara: Turhan Kitabevi Yayınevi.
  • Gerek, Ş. ve Aydın, A.R., (2005). Anayasa Yargısı ve Vergi Hukuku. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gözler, K., (2003). İdare Hukuku Cilt II. Bursa: Ekin Kitabevi Yayınları.
  • Günday, M., (2011). İdare Hukuku (10. Baskı). Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Karahanoğulları, O., (2004). Kamu Hizmeti (Kavram ve Hukuksal Rejim) (2. Baskı). Ankara: Turhan Kitabevi Yayınevi.
  • Karakoç, Y. (2016). Vergi Gelirlerinin Kamu Giderlerinin Karşılığı Olması İlkesi . Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi , Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi-Hukuk Araştırmaları Dergisi (2015/2), 413-456.
  • Muter, N.B., (1997). Vergi Teorisi (Birinci Baskı). Ajans Birmat Reklam Prodüksiyon.
  • Nadaroğlu, H., (2000). Kamu Maliyesi Teorisi (11. Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Oktar, S. A., (2012). Vergi Benzeri Mali Yükümlülükler, Ek Mali Yükümlülükler ve Bir Totolojik Düzenlemenin Analizi. Maliye Araştırma Merkezi Konferansları (Prof. Dr. Kenan Bulutoğlu’na Armağan), 0 (37), 155-189.
  • Özbudun, E., (1992). Anayasa Hukuku Açısından Ekonomik Anayasa. içinde: Ekonomik Anayasa Sempozyumu, DEÜ-IIBF Maliye Bölümü tarafından düzenlenen sempozyum, 28-29 Mayıs 1992. Ankara: Takav Matbaası.
  • Pınar, B., (2009). Yargı ve İcra Harçları (2. Bası). Ankara: Adalet Yayınevi.
  • Tan, T., (2019). İdare Hukuku (8. Bası). Ankara: Turhan Kitabevi Yayınevi.
  • Tekbaş, A., (2009). Vergi Kanunlarının Anayasaya Uygunluğunun Yargısal Denetimi: Türkiye Değerlendirmesi. Ankara: T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • Ulusoy, A.D., (2019). Yeni Türk İdare Hukuku. Ankara: Yetkin Yayınevi.
  • AYM, E.1965/25, K.1965/57, 26/10/1965, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1968/12, K.1968/65, 17/12/1968, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1968/26, K.1969/14, 19/2/1969, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1967/41, K.1969/57, 25/10/1969, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1968/60, K.1969/36, 17/6/1969, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1970/12, K.1971/13, 2/2/1971, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1971/19, K.1971/61, 29/6/1971, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1971/44, K.1972/29, 6/6/1972, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1973/32, K.1974/11, 26/3/1974, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1974/17, K.1974/41, 8/10/1974, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1974/31, K.1974/43, 24/10/1974, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1973/37, K.1975/22, 25/2/1975, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1973/38, K.1975/23, 25/2/1975, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1979/5, K.1979/29, 19/6/1979, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1979/1, K.1979/30, 21/6/1979, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1984/6, K.1985/1, 11/01/1985, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1984/9, K.1985/4, 18/2/1985, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1985/10, K.1985/14, 2/8/1985, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1985/7, K.1985/22, 28/11/1985, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1986/3, K.1986/15, 3/7/1986, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1985/11, K.1986/29, 11/12/1986, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1986/5, K.1987/7, 19/3/1987, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1987/11, K.1988/2, 21/01/1988, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1987/16, K.1988/8, 19/4/1988, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1987/18, K.1988/23, 22/6/1988, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1988/39, K.1989/29, 6/7/1989, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1989/14, K.1989/49, 19/12/1989, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1990/4, K.1990/6, 12/4/1990, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1989/9, K.1990/8, 18/5/1990, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1990/18, K.1991/4, 14/2/1991, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1990/12, K.1991/7, 4/4/1991, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1992/44, K.1993/7, 9/2/1993, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1992/29, K.1993/23, 24/6/1993, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1994/43, K.1994/42-2, 9/12/1994, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.1994/71, K.1995/23, 28/6/1995, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1995/24, K.1995/52, 28/9/1995, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1995/38, K.1996/7, 28/2/1996, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1996/49, K.1996/46, 11/12/1996, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1996/63, K.1997/40, 26/3/1997, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1996/75, K.1997/50, 14/5/1997, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1997/62, K.1998/52, 16/9/1998, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2002/55, K.2003/8, 11/3/2003, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2003/9, K.2004/47, 01/4/2004, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2003/11, K.2004/49, 7/4/2004, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2003/106, K.2004/59, 12/5/2004, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2004/79, K.2007/6, 25/01/2007, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2005/139, K.2007/33, 22/3/2007, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2005/52, K.2007/35, 3/4/2007, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2004/55, K.2008/118, 12/6/2008, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2005/145, K.2009/112, 23/7/2009, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2008/85, K.2010/12, 21/01/2010, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2008/22, K.2010/82, 17/6/2010, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2007/2, K.2011/13, 13/01/2011, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2008/54, K.2011/45, 10/3/2011, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2004/16, K.2011/63, 14/4/2011, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2011/6, K.2012/16, 26/01/2012, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2010/93, K.2012/20, 9/2/2012, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2011/28, K.2012/22, 16/2/2012, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2011/16, K.2012/129, 27/9/2012, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2012/102, K.2012/207, 27/12/2012, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2011/142, K.2013/52, 3/4/2013, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2013/43, K.2013/168, 26/12/2013, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2013/66, K.2014/19, 29/01/2014, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2014/177, K.2015/49, 14/5/2015, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2016/51, K.2016/179, 23/11/2016, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2016/150, K.2017/179, 28/12/2017, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2019/27, K.2019/56, 26/6/2019, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2018/104, K.2020/39, 16/7/2020, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2020/10, K.2020/67, 12/11/2020, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2018/135, K.2021/71, 13/10/2021, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr

TÜRK ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARI IŞIĞINDA VERGİNİN KAMU GİDERLERİNİN KARŞILIĞI OLMASI İLKESİ BAKIMINDAN KAMU HİZMETLERİNİN FİNANMANI

Year 2022, Issue: 63, 49 - 64, 30.12.2022
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.1200933

Abstract

Toplumun ortak ihtiyaçları kamu hizmetleriyle karşılanmaktadır. Kamu hizmetleri hukuksal olarak idari kamu hizmetleri ve sınai ve ticari kamu hizmetleri olarak iki gruba, maliye bilimi açısından ise tam kamusal mallar, yarı kamusal mallar ve özel mallar olarak üç gruba ayrılmaktadır. Bu ayırımlar diğer katkılarının yanı sıra kamu hizmetlerinin hangi kamu gelirleriyle finanse edileceğini belirlemek için de kullanılmaktadır. Kamu hizmetleri çeşitli gelirlerle finanse edilmektedir. En önemli finansman kaynağı ise vergidir. Vergiye ilişkin anayasal ilkelerden biri de verginin kamu giderlerinin karşılığı olması ilkesidir. Bu ilke gereğince kamu giderleri vergi ile finanse edilecektir. Ancak vergi, karşılıksız olması ve mali güce göre alınması nedeniyle ancak tüm topluma fayda sağlayan kamu hizmetlerinin finansmanında kullanılabilecektir. Dolayısıyla verginin, tüm topluma fayda sağlamayan sınai ve ticari kamu hizmetlerinin (özel malların) finansmanı için tahsisi mümkün değildir.

References

  • Akdoğan, A., (2011). Kamu Maliyesi (14. Baskı). Ankara: Gazi Yayınevi.
  • Başaran, F., (1998). Anayasa Temelinde ‘Benzeri Mali Yükümlülük’ Kavramı. Vergi Sorunları Dergisi, (118), 114-133.
  • Bilgen, P., (1990). Kamu Hizmeti Hakkında. İdare Hukuku ve İlimleri Dergisi, (113), 113-116.
  • Çağan, N., (1988). Kamu Maliyesinin Anayasal Çerçevesi. Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayınları (Bahri Savcı’ya Armağan) (218), 210-221.
  • Çağan, N., (1982). Vergilendirme Yetkisi. İstanbul: Kazancı Hukuk Yayınları.
  • Dileyici, D., (2005). Anayasal İktisat Perspektifinden Para ve Maliye Politikaları. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Erginay, A., (1982). Kamu Maliyesi (8. Baskı). Ankara: Turhan Kitabevi Yayınevi.
  • Gerek, Ş. ve Aydın, A.R., (2005). Anayasa Yargısı ve Vergi Hukuku. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gözler, K., (2003). İdare Hukuku Cilt II. Bursa: Ekin Kitabevi Yayınları.
  • Günday, M., (2011). İdare Hukuku (10. Baskı). Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Karahanoğulları, O., (2004). Kamu Hizmeti (Kavram ve Hukuksal Rejim) (2. Baskı). Ankara: Turhan Kitabevi Yayınevi.
  • Karakoç, Y. (2016). Vergi Gelirlerinin Kamu Giderlerinin Karşılığı Olması İlkesi . Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi , Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi-Hukuk Araştırmaları Dergisi (2015/2), 413-456.
  • Muter, N.B., (1997). Vergi Teorisi (Birinci Baskı). Ajans Birmat Reklam Prodüksiyon.
  • Nadaroğlu, H., (2000). Kamu Maliyesi Teorisi (11. Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Oktar, S. A., (2012). Vergi Benzeri Mali Yükümlülükler, Ek Mali Yükümlülükler ve Bir Totolojik Düzenlemenin Analizi. Maliye Araştırma Merkezi Konferansları (Prof. Dr. Kenan Bulutoğlu’na Armağan), 0 (37), 155-189.
  • Özbudun, E., (1992). Anayasa Hukuku Açısından Ekonomik Anayasa. içinde: Ekonomik Anayasa Sempozyumu, DEÜ-IIBF Maliye Bölümü tarafından düzenlenen sempozyum, 28-29 Mayıs 1992. Ankara: Takav Matbaası.
  • Pınar, B., (2009). Yargı ve İcra Harçları (2. Bası). Ankara: Adalet Yayınevi.
  • Tan, T., (2019). İdare Hukuku (8. Bası). Ankara: Turhan Kitabevi Yayınevi.
  • Tekbaş, A., (2009). Vergi Kanunlarının Anayasaya Uygunluğunun Yargısal Denetimi: Türkiye Değerlendirmesi. Ankara: T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • Ulusoy, A.D., (2019). Yeni Türk İdare Hukuku. Ankara: Yetkin Yayınevi.
  • AYM, E.1965/25, K.1965/57, 26/10/1965, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1968/12, K.1968/65, 17/12/1968, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1968/26, K.1969/14, 19/2/1969, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1967/41, K.1969/57, 25/10/1969, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1968/60, K.1969/36, 17/6/1969, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1970/12, K.1971/13, 2/2/1971, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1971/19, K.1971/61, 29/6/1971, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1971/44, K.1972/29, 6/6/1972, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1973/32, K.1974/11, 26/3/1974, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1974/17, K.1974/41, 8/10/1974, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1974/31, K.1974/43, 24/10/1974, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1973/37, K.1975/22, 25/2/1975, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1973/38, K.1975/23, 25/2/1975, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1979/5, K.1979/29, 19/6/1979, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1979/1, K.1979/30, 21/6/1979, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1984/6, K.1985/1, 11/01/1985, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1984/9, K.1985/4, 18/2/1985, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1985/10, K.1985/14, 2/8/1985, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1985/7, K.1985/22, 28/11/1985, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1986/3, K.1986/15, 3/7/1986, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1985/11, K.1986/29, 11/12/1986, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1986/5, K.1987/7, 19/3/1987, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1987/11, K.1988/2, 21/01/1988, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1987/16, K.1988/8, 19/4/1988, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1987/18, K.1988/23, 22/6/1988, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1988/39, K.1989/29, 6/7/1989, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1989/14, K.1989/49, 19/12/1989, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1990/4, K.1990/6, 12/4/1990, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1989/9, K.1990/8, 18/5/1990, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1990/18, K.1991/4, 14/2/1991, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1990/12, K.1991/7, 4/4/1991, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1992/44, K.1993/7, 9/2/1993, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1992/29, K.1993/23, 24/6/1993, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1994/43, K.1994/42-2, 9/12/1994, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.1994/71, K.1995/23, 28/6/1995, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1995/24, K.1995/52, 28/9/1995, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1995/38, K.1996/7, 28/2/1996, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1996/49, K.1996/46, 11/12/1996, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1996/63, K.1997/40, 26/3/1997, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1996/75, K.1997/50, 14/5/1997, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.1997/62, K.1998/52, 16/9/1998, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2002/55, K.2003/8, 11/3/2003, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2003/9, K.2004/47, 01/4/2004, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2003/11, K.2004/49, 7/4/2004, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2003/106, K.2004/59, 12/5/2004, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2004/79, K.2007/6, 25/01/2007, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2005/139, K.2007/33, 22/3/2007, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2005/52, K.2007/35, 3/4/2007, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2004/55, K.2008/118, 12/6/2008, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2005/145, K.2009/112, 23/7/2009, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2008/85, K.2010/12, 21/01/2010, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2008/22, K.2010/82, 17/6/2010, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2007/2, K.2011/13, 13/01/2011, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2008/54, K.2011/45, 10/3/2011, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2004/16, K.2011/63, 14/4/2011, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2011/6, K.2012/16, 26/01/2012, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2010/93, K.2012/20, 9/2/2012, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2011/28, K.2012/22, 16/2/2012, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2011/16, K.2012/129, 27/9/2012, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2012/102, K.2012/207, 27/12/2012, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2011/142, K.2013/52, 3/4/2013, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2013/43, K.2013/168, 26/12/2013, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2013/66, K.2014/19, 29/01/2014, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2014/177, K.2015/49, 14/5/2015, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2016/51, K.2016/179, 23/11/2016, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2016/150, K.2017/179, 28/12/2017, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2019/27, K.2019/56, 26/6/2019, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2018/104, K.2020/39, 16/7/2020, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
  • AYM, E.2020/10, K.2020/67, 12/11/2020, normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr
  • AYM, E.2018/135, K.2021/71, 13/10/2021, normkararlarbilgibankasi.anayasa. gov.tr
There are 90 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Abdullah Tekbaş 0000-0003-4831-1265

Early Pub Date December 29, 2022
Publication Date December 30, 2022
Acceptance Date December 2, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 63

Cite

APA Tekbaş, A. (2022). TÜRK ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARI IŞIĞINDA VERGİNİN KAMU GİDERLERİNİN KARŞILIĞI OLMASI İLKESİ BAKIMINDAN KAMU HİZMETLERİNİN FİNANMANI. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(63), 49-64. https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.1200933

Ethical Principles and Ethical Guidelines

The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences places great emphasis on publication ethics, which serve as a foundation for the impartial and reputable advancement of scientific knowledge. In this context, the journal adopts a publishing approach aligned with the ethical standards set by the Committee on Publication Ethics (COPE) and is committed to preventing potential malpractice. The following ethical responsibilities, established based on COPE’s principles, are expected to be upheld by all stakeholders involved in the publication process (authors, readers and researchers, publishers, reviewers, and editors).

Ethical Responsibilities of Editors
Make decisions on submissions based on the quality and originality of the work, its alignment with the journal's aims and scope, and the reviewers’ evaluations, regardless of the authors' religion, language, race, ethnicity, political views, or gender.
Respond to information requests from readers, authors, and reviewers regarding the publication and evaluation processes.
Conduct all processes without compromising ethical standards and intellectual property rights.
Support freedom of thought and protect human and animal rights.
Ensure the peer review process adheres to the principle of double-blind peer review.
Take full responsibility for accepting, rejecting, or requesting changes to a manuscript and ensure that conflicts of interest among stakeholders do not influence these decisions.
Ethical Responsibilities of Authors
Submitted works must be original. When utilizing other works, proper and complete citations and/or references must be provided.
A manuscript must not be under review by another journal simultaneously.
Individuals who have not contributed to the experimental design, implementation, data analysis, or interpretation should not be listed as authors.
If requested during the review process, datasets used in the manuscript must be provided to the editorial board.
If a significant error or mistake is discovered in the manuscript, the journal’s editorial office must be notified.
For studies requiring ethical committee approval, the relevant document must be submitted to the journal. Details regarding the ethical approval (name of the ethics committee, approval document number, and date) must be included in the manuscript.
Changes to authorship (e.g., adding or removing authors, altering the order of authors) cannot be proposed after the review process has commenced.
Ethical Responsibilities of Reviewers
Accept review assignments only in areas where they have sufficient expertise.
Agree to review manuscripts in a timely and unbiased manner.
Ensure confidentiality of the reviewed manuscript and not disclose any information about it, during or after the review process, beyond what is already published.
Refrain from using information obtained during the review process for personal or third-party benefit.
Notify the journal editor if plagiarism or other ethical violations are suspected in the manuscript.
Conduct reviews objectively and avoid conflicts of interest. If a conflict exists, the reviewer should decline the review.
Use polite and constructive language during the review process and avoid personal comments.
Publication Policy
The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences is a free, open-access, peer-reviewed academic journal that has been in publication since 1981. The journal welcomes submissions in Turkish and English within the fields of economics, business administration, public finance, political science, public administration, and international relations.

No submission or publication fees are charged by the journal.
Every submitted manuscript undergoes a double-blind peer review process and similarity/plagiarism checks via iThenticate.
Submissions must be original and not previously published, accepted for publication, or under review elsewhere.
Articles published in the journal can be cited under the Open Access Policy and Creative Commons license, provided proper attribution is given.
The journal is published three times a year, in April, August, and December. It includes original, high-quality, and scientifically supported research articles and reviews in its listed fields. Academic studies unrelated to these disciplines or their theoretical and empirical foundations are not accepted. The journal's languages are Turkish and English.

Submissions are first subject to a preliminary review for format and content. Manuscripts not meeting the journal's standards are rejected by the editorial board. Manuscripts deemed suitable proceed to the peer review stage.

Each submission is sent to at least two expert reviewers. If both reviews are favorable, the article is approved for publication. In cases where one review is positive and the other negative, the editorial board decides based on the reviews or may send the manuscript to a third reviewer.

Articles published in the journal are open access and can be cited under the Creative Commons license, provided proper attribution is made.