This article examines the dynamic network analysis of 48 firms traded on Borsa Istanbul with a market value of over $1 billion before and during the COVID-19 pandemic. We use daily return data, and the data spans from January 1, 2017 to May 31, 2022. The pairwise spillover effects, which are obtained by the standard VAR model, are used to construct a directed network graph, including nodes and edges. According to the modular clustering method, the optimal network number is three for the pre-covid period. However, the number of optimal clusters increases to four after COVID-19 outbreaks. Although the stocks fall into 22 different sectoral categories, the empirical evidence shows that they exhibit discernible movements within 3 or 4 sub-groups, indicating stock behavior is driven primarily by financial dynamics rather than sectoral influences. For instance, the firms operating in the automotive industry fall into different cluster groups. Moreover, the empirical findings show that the relationship of stocks is dynamic rather than static. Some important centrality measures also show that the banking sector plays a central role in this network structure. Last but not least, the empirical findings suggest that the correlation between stock returns rose after the COVID-19 outbreak.
Bu çalışmada, Borsa İstanbul (BİST)’de işlem gören sekiz aracı kurumun 2024 yılı için finansal performansları çok kriterli karar verme (ÇKKV) yöntemleri kullanılarak analiz edilmektedir. Likidite, finansal yapı, faaliyet, kârlılık, piyasa (borsa) performans oranlarını kapsayan 12 finansal oran kullanılmıştır. Entropi yöntemi, bu finansal oranların ağırlıklarını belirlemek için kullanılırken, aracı kurumların finansal performans sıralaması için ise TOPSIS yöntemi kullanılmıştır. Sonuçlar, kârlılık ve borsa performans oranlarının özellikle de net kâr marjı ile hisse başına kârın en yüksek ağırlığa sahip olduğunu ve dolayısıyla aracı kurumların finansal performanslarının değerlendirilmesinde en önemli kriterlerin ilgili oranlar olduğunu göstermektedir. Bunun yanında, cari oran ve finansal kaldıraç oranlarının ise en düşük ağırlığa sahip olduğu tespit edilmiştir. TOPSIS sonuçlarına göre, TERA en iyi finansal performansa sahip aracı kurum olup onu sırasıyla OSMEN ve ISMEN takip etmektedir. INFO ise en kötü finansal performansı sergilemiştir. Bu sonuçlar, aracı kurumlara yatırım yapmayı düşünen yatırımcılar için önemli sonuçlar ortaya koymaktadır. Ayrıca, sonuçlara göre Entropi-TOPSIS yönteminin aracı kurumların finansal performans analizinde kullanılabileceği ve önemli katkılar sağlayabileceği ifade edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Financial Economy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 26, 2025 |
Publication Date | August 30, 2025 |
Submission Date | April 25, 2025 |
Acceptance Date | June 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 71 |