Instagram, is used for different purposes such as promoting oneself, establishing an identity, getting likes, increasing the number of followers, being accepted in the society, displaying what is consumed through images such as photos and videos. In such channels, information about daily life related to family life is shared by many users. Private life is disclosed in the posts by will and the posts go beyond their purpose and cause privacy violations. In this study, family accounts that share information about their daily lives have been examined. In the study, family accounts with the highest number of followers were determined, they were selected within the framework of purposeful sampling, and the sample was limited to those who did not state a profession in their profile information. In this respect, four accounts constituted the subject of the study, and their shares were examined with qualitative content analysis. It has been concluded that privacy is violated in the posts, the content for conspicuous consumption and pretentious religiosity is included, and the consumption practices of women wearing hijab are related to fashion in the analyzed accounts.
Instagram, fotoğraf, video gibi görseller aracılığıyla bireylerin kendini tanıtmak, kimlik inşa etmek, beğeni almak, takipçi sayısını artırmak, toplumda kabul görmek, sosyalleşmek, tükettiğini sergileyebilmek, reklam veya farklı ticari eylemler için işbirliği yapmak gibi farklı amaçlar için kullanılmaktadır. Bu tür mecralarda aile, ev, çocuk, düğün, nişan, doğum, çeşitli özel günlerin kutlanması gibi gündelik yaşama dair bilgiler birçok kullanıcı tarafından paylaşılmaktadır. Paylaşımlarda özel hayat gönüllü olarak ifşa edilmekte paylaşımlar amacının ötesine geçerek mahremiyet ihlallerini ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışmada gündelik yaşamlarına dair bilgilerini paylaşan aile hesapları incelenmiştir. Çalışmaya uygun olarak amaçlı örneklem çerçevesinde seçilen sözü edilen paylaşımları yapan, en çok takipçisi olan aile hesapları belirlenmiş, örneklem profil bilgilerinde meslek belirtmeyenlerle sınırlandırılmıştır. Bu doğrultuda dört hesap çalışmaya konu edilmiş, bu hesaplardan yapılan paylaşımlar niteliksel içerik analizi ile irdelenerek çeşitli sonuçlara ulaşılmıştır. Paylaşımlarda mahremiyetin ihlal edildiği, gösterişçi tüketime yönelik içeriklere yer verildiği ve incelenen hesaplarda tesettürlü kadınların tüketim pratiklerinin moda ile ilişkili olduğu yönünde sonuçlara ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles in Foreign Languages |
Authors | |
Publication Date | July 22, 2022 |
Submission Date | April 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |