Today, for corporations; it is not possible to act only
in a profit-oriented manner in order to be able to realize their goals and to
sustain their existence. They need to establish and maintain good relations
with stakeholders and the society in which they live. For this reason,
corporations that are not only financially strong but also contributing to
their stakeholders and societies have begun to be respected. Meeting social
needs and anticipations has to take place within the philosophy and values of
every corporation. Within the framework of all these developments, corporations
are expected to have new responsibilities and to be responsible citizens
besides their social responsibility activities. Especially in recent times,
environmental issues have become increasingly important in the society and it
has been demanded from the corporations to present concrete behaviors in this
direction. The number of companies that protect the environment with corporate
environmental citizenship is increasing day by day,. In the framework of all
these developments, the aim of this study is to demonstrate whether the first
50 companies listed on the 2017 Fortune 500 Turkey disseminate messages about
corporate environmental citizenship in their corporate web sites. In this
study, which is based on the analysis of the websites of these companies, the
categories defined within the framework of ‘environmental citizenship’ were
examined and it is revealed that they give the message of “environmental
citizen” through their websites.
Corporate Social Responsibility Corporate Citizenship Corporate Environmental Citizenship Corporate Websites
Günümüzde kurumların, hedeflerini gerçekleştirebilmek ve
varlıklarını sürdürebilmek için sadece kar odaklı hareket etmeleri mümkün
olmamaktadır. Paydaşlarıyla ve içinde yaşadığı toplumla iyi ilişkiler kurması
ve devam ettirmesi gerekmektedir. Bu nedenle sadece finansal olarak güçlü
değil, aynı zamanda sosyal anlamda da topluma ve paydaşlarına katkısı fazla
olan kurumlar itibar görmeye başlamıştır. Toplumsal ihtiyaçları ve beklentileri
karşılamak her kurumun felsefesi ve değerleri içerisinde yer almak zorundadır.
Bütün bu gelişmeler çerçevesinde kurumlara yeni sorumluluklar yüklenmiş ve
sosyal sorumluluk çalışmalarının yanı sıra kurumlardan sorumlu bir vatandaş
olmaları beklenmiştir. Özellikle son dönemlerde çevre ve doğa konuları,
toplumda gittikçe önem kazanmış ve kurumlardan da bu yönde somut davranışlar
ortaya koymaları talep edilmiştir. Kurumsal çevresel vatandaşlık ile çevreyi
koruyan ve sahip çıkan şirketlerin sayısı gün geçtikçe artmaya başlamıştır.
Bütün bu gelişmeler çerçevesinde, bu çalışmanın amacı, 2017 Fortune 500 Türkiye
listesine girmiş ilk 50 şirketin, kurumsal web sitelerinde kurumsal çevre
vatandaşlıklarına dair mesajlar iletip iletmediklerini incelemektir. Bu
şirketlerin web sitelerinin incelenmesi üzerinden yapılan çalışmada, kurumların
‘çevresel vatandaşlık’ çerçevesinde tanımlanan çalışmaları değerlendirilmiş ve
web siteleri üzerinden “çevresel vatandaş” mesajı verip vermediği ortaya
konmuştur.
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 29, 2018 |
Submission Date | November 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |