The purpose of this study is to make a contribution to the examination of the
relationship between cinema and nationalism. Hence, The Bahoz / Storm film which
was directed by Kazım Öz in 2008, is subject to discourse analysis in the context
of nationalism. The reason for choosing this film is that it points to a discursive
structure of Kurdish nationalism. Because Kazım Öz expressed various times which
he considers his films in “Kurdish Cinema”. Hence, Öz places his cinema in a separate
position that the other known cinema practices. In addition to that the film’s narrative
centres around Kurdish youth movement. Therefore, the film provides a convenient
structure for examining the relationship between Kurdish nationalism and cinema.
One of the reasons for examining the relationship between Kurdish nationalism and
cinema is that there is a deficiency in the current Turkish literature about this issue.
While there are many studies on the relationship between Turkish nationalism and
cinema, there is no study which directly deals with the relationship between Kurdish
nationalism and cinema. First, nationalism and Kurdish nationalism are explained
in the context of different theorists in order to provide the theoretical framework
in the study. Subsequently, Teun Van Dijk’s discourse analysis, which is a method
for unveiling discourses in texts, is explained and the film is analyzed accordingly.
The Kurdish nationalist discourse of the film has been confirmed. In addition to
that, the various views expressed by the theoreticians of nationalism have also been
confirmed by the film itself.
Nationalism Kurdish Nationalism Cinema and Nationalism The Storm / Bahoz Discourse Analysis
Bu çalışma sinema ve milliyetçilik ilişkisinin irdelenmesine dair literatüre bir
katkı sağlama amacındadır. Çalışmada bu kapsamda Kazım Öz’ün 2008 yılında
gösterime giren Bahoz / Fırtına filmi milliyetçilik bağlamında söylem analizine
tabi tutulacaktır. Bu filmin seçilme nedeni ise gerek işlediği konunun gerekse
yönetmenin açıklamalarının Kürt milliyetçiliğine dair söylemsel bir yapıya işaret
etmesinden kaynaklanmaktadır. Çünkü yönetmen Kazım Öz “Kürt Sineması” icra
ettiğini ifade ederek, sinemasını mevcut bilinen sinema pratiklerinden ayrı bir
noktada konumlandırmaktadır. Bununla beraber film 1990’ların yoğun politik
atmosferinde geçmekte ve Kürt siyasi hareketinin üniversite ayağını anlatısının
merkezine yerleştirmektedir. Dolayısıyla film, Kürt milliyetçiliği ve sinema ilişkisinin
irdelenmesine dair uygun bir yapı sağlamaktadır. Çalışmada Kürt milliyetçiliği ve
sinema ilişkisinin irdelenme sebeplerinden birisi de mevcut Türkçe literatürde
bu alanda bir eksiklik bulunmasından dolayıdır. Zira Türk milliyetçiliği ve sinema
ilişkisine dair birçok çalışma bulunurken, Kürt milliyetçiliği ve sinema ilişkisini
doğrudan ele alan bir çalışma bulunmamaktadır. Çalışmada kuramsal zeminin
sağlanması için öncelikle, milliyetçilik ve Kürt milliyetçiliği farklı kuramcılar eşliğinde
açıklanmıştır. Akabinde filmdeki söylemsel yapıyı ortaya çıkartmak için gerekli
teknik olan Teun Van Dijk’ın söylem analiz modeli açıklanmış ve film bu modele
göre çözümlenmeye çalışılmıştır. Filmdeki söylem yapısının Kürt milliyetçiliğine
dair söyleme uyduğu tespit edilmekle birlikte, milliyetçiliğe dair kuramcıların ifade
ettiği çeşitli görüşlerin de film içinde onaylandığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | January 21, 2019 |
Submission Date | October 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |