The media emphasizes some aspects of the subjects and concepts more while transferring
various topics and terms to the audience while leaving some aspects of them more
behind. As a managerial function, public relations takes place in the media with various
content. Films, newspaper news are the content that make it possible to examine how
the term public relations is presented. Thus, public relations is also the subject of content
presented in the media. In this context, the objective of the study is to examine how the
term public relations is presented in the media. In the determined time period, 73 news
stories, which include the term public relations, in four newspapers were analysed by
content analysis technique. The results of the research revealed that the term public
relations was more prominent in the news content than the column articles and interview,
and the term was more used in the context of non-profit organizations. Within the scope
of the purpose, it was determined that the purpose of public information was the most
prominent category. In most of the news content, the term public relations is presented in
a neutral form.
Medya çeşitli konuları ve terimleri okuyucuya / izleyiciye / dinleyiciye aktarırken
konuların ve kavramların bazı boyutlarını daha fazla vurgular iken; bazı boyutlarını
ise daha geri planda bırakmaktadır. Yönetimsel bir fonksiyon olarak halkla ilişkiler
medyada çeşitli içerikler ile yer almaktadır. Filmler, gazete haberleri halkla ilişkiler
teriminin nasıl sunulduğunu incelemeyi mümkün kılan içerikleridir. Dolayısıyla halkla
ilişkiler de medyada sunulan içeriklere konu olmaktadır. Bu kapsamda çalışmanın
amacı halkla ilişkiler teriminin medyada sunulma biçimini incelemektir. Belirlenen
zaman aralığında dört gazetede halkla ilişkiler terimini içeren 73 haber içerik analizi
tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları halkla ilişkiler teriminin köşe yazısı
ve röportaja kıyasla daha çok haber içeriklerinde öne çıktığını, terimin kar amacı
taşımayan kurumlar bağlamında kullanımının daha fazla olduğunu ortaya koymuştur.
Amaç kapsamında halkla ilişkilerin bilgilendirme amacının en fazla belirgin olan amaç
kategorisi olduğu saptanmıştır. Haber içeriklerinin çoğunda halkla ilişkiler terimi nötr bir
şekilde sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies, Public Relations |
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | January 24, 2020 |
Submission Date | November 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |