Research Article
BibTex RIS Cite

Advertising Medium Instagram: An Empirical Research on TOGG and GÜNSEL Electric Car Brands

Year 2020, , 895 - 915, 24.07.2020
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.725929

Abstract

Apart from communicating, social networking networks can be used for individual branding, to communicate interactively with the target audiences of organizations, and for marketing or advertising purposes. In this context, the research aims to explain how TOGG and GÜNSEL automotive companies use Instagram application as a publicity tool while promoting domestic electric car brands in the launch process of electric car models in social media and visual communication. It aims to explain what they are doing and how they use Instagram as an advertising tool. The problem of the research is “Does TOGG and GUNSEL automotive companies from Turkey and KKTC, use Instagram social media as a promotional tool in the launch process of electric car models?”. In the research, by using the quantitative content analysis technique, the preliminary processes of domestic and national production electric car models of TOGG and GÜNSEL automotive companies were investigated on Instagram social sharing media between 23 December 2019 and 20 February 2020. When the launch strategies of domestic and national electric car models of TOGG and GÜNSEL automotive companies are examined, it is seen that they use the Instagram social sharing medium as an advertising medium in order to promote car models in the context of social media marketing.

References

  • Acuti, D., Mazzoli, V., Donvito, R., & Chan, P. (2018). An Instagram Content Analysis for City Branding in London and Florence. Journal of Global Fashion Marketing - Bridging Fashion and Marketing, 9(3), 185-204. doi:https://doi.org/10.1080/20932685.2018.1463859
  • Alikılıç, İ., & Özkan, B. (2018). Bir Sosyal Medya Pazarlama Trendi, Hatırlı Pazarlama ve Etkileyiciler: Instagram Fenomenleri Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 43-57.
  • Asanbekova, M., & Maksudunov, A. (2018). The Marketing Power of Instagram: A Content Analysis of Top Hotel Enterprises in Kyrgyzstan. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(2), 141-152.
  • Aslan, A., & Ünlü, D. G. (2016). Instagram Fenomenleri ve Reklam İlişkisi: Instagram Fenomenlerinin Gözünden Bir Değerlendirme. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 41-65.
  • Babacan, M. E. (2015). Sosyal Medya ve Gençlik. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Bayraktar, S. (2017). Yargıcı ve Mudo City Markalarının Sanal Ortam Temsilleri ve Instagram Örneği. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 1(2), 69-80.
  • Briciu, V. A., Briciu, A., & Găitan, Ş. M. (2020). Impression Management Through Websites: An Analysis of the Romanian Banking Industry. Strategic Innovative Marketing and Tourism, 417-424.
  • Çalışır, G., & Aksoy, F. (2018). Marka Bilinirliğinde Sosyal Medyanın Rolü: Arçelik Örneği. SETSCI Conference Indexing System, 3(1), 530-537.
  • Eagleman, A. G., & Burch, L. M. (2016). Communicating Via Photographs: A Gendered Analysis of Olympic Athletes’ Visual Self-Presentation on Instagram. Sport Management Review, 19(2), 133-145. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.smr.2015.03.002
  • Günsel. (2020, 04 01). https://www.gunsel.com.tr. https://www.gunsel.com.tr/b9/. adresinden alındı
  • Günsel. (2020, 04 01). https://www.gunsel.com.tr/hikayemiz/. https://www.gunsel.com.tr. adresinden alındı
  • İnanç, A. S., & Yağlıcı, M. (2018). Mahrem Mekanlarını Reklam Alanına Dönüştüren Kadınlar: Instagram'ın Yemek Fenomenleri Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 199-180.
  • Instagram. (2020, 04 15). https://www.instagram.com/about/us/. www.instagram.com. adresinden alındı
  • Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of The World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59-68. doi:10.1016/j.bushor.2009.09.003
  • Karakaş, M. G. (2019). Türkiye’nin Otomobili Sahneye Çıktı ‘Yeni Lige’ Yolculuk Başladı. Gebze: Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu.
  • Kuyucu, M. (2014). Türkiye’de Faaliyet Gösteren Yerel Radyo işletmelerinin Sorunları ve Yerel Radyo İşletmelerinde İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı. The Journal of Academic Social Science, 2(5), 62-79.
  • Küçüksaraç, B., & Küçüksaraç, H. (2019). Marka İletişimi Bağlamında Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram Kullanımı: İçeriğin Kullanıcı Etkileşimi Üzerindeki Etkisine Yönelik Bir Araştırma. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 699-717. doi:10.11616/basbed.v19i49542.569842
  • Lee, E., Lee, J. A., Moon, J. H., & Sung, Y. (2015). Pictures Speak Louder than Words: Motivations for Using Instagram. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 18(9), 552-556. doi:10.1089/cyber.2015.0157
  • makemereach. (2019). Advertising on Instagram - The Ultimate Guide 2019. New York: makemereach.
  • Neher, K. (2014). Visual Social Marketing For Dummies. Ohio: Boot Camp Digital.
  • NEU. (2016, 10 09). https://neu.edu.tr/kktcnin-ilk-yerli-arabasi-gunsel-tanitildi-2/. https://neu.edu.tr/kktcnin-ilk-yerli-arabasi-gunsel-tanitildi-2/. adresinden alındı
  • NEU. (2016, 10 09). https://neu.edu.tr/kuzey-kibris-turk-cumhuriyetinin-ilk-yerli-arabasi-tanitiliyor/. https://neu.edu.tr. adresinden alındı
  • NEU. (2020, 04 01). https://neu.edu.tr/rektorluk-ve-idari-personel/rektorluk/dr-suat-i-gunsel/. https://neu.edu.tr. adresinden alındı
  • NEU. (2020, 04 01). https://neu.edu.tr/ydu-hakkinda/ozetle-yakin-dogu/. https://neu.edu.tr. adresinden alındı
  • Neuman, W. L. (2014). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches (7 b.). Harlow, United Kingdom: Pearson Education Limited.
  • Öztürk, E., & Şener, G. (2018). Modada Nüfuz Pazarlaması: Mikro Instabloggerların Ürün Yerleştirme Uygulamaları. Selçuk İletişim, 11(1), 382-412.
  • Öztürk, E., Şener, G., & Süher, H. K. (2016). Sosyal Medya Çağında Ürün Yerleştirme: Instagram ve Instabloggerlar Üzerine Bir İçerik Analizi. Global Media Journal TR Edition, 6(12), 355-386.
  • Piskorski, M. (2014). A Social Strategy: How We Profit from Social Media. Princeton: Princeton University Press.
  • T.C Resmi Gazete. (2019, 12 26). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2019/12/20191227-2.pdf. www.resmigazete.gov.tr. adresinden alındı
  • TOGG. (2019, 12 27). https://www.togg.com.tr/Dosyalar/Press/togg-product-press-release.pdf. www.togg.com.tr. adresinden alındı
  • TOGG. (2019). Turkey’s Automobile Featured ‘New League’ Journey Started. Gebze: Türkiye'nin Otomobili Girişimi Grubu.
  • TOGG. (2019). Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu - Ürün Bülteni. Gebze: Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu.
  • Ulaş, S., & Akıncı Vural, Z. B. (2019). Social Media Usage Practices of Luxury Brands: A Case of Luxury Automobile Brands’ Corporate Social Media Applications. Online Journal of Communication and Media Technologies, 9(1), 1-16.
  • Üniversite Gazetesi. (2020, 02 24). Günsel'in İlk Modeli B9 Görkemli Bir Geceyle Tanıtıldı. Üniversite Gazetesi - Yakın Doğu Üniversitesi Resmi Gazetesi(229), s. 1-3. https://neu.edu.tr/wp-content/uploads/2020/02/24/say%C4%B1-229-1.pdf adresinden alındı
  • Varma, S. M., & Manjula, M. Y. (2012). Hatchback Cars: Advertisement Appeals. SCMS Journal of Indian Management, 9(2), 63-80.
  • Vassallo, A. J., Kelly, B., Zhan, L., Wang, Z., Young, S., & Freeman, B. (2018). Junk Food Marketing on Instagram: Content Analysis. JMIR Public Health Surveill, 4(2), 1-11. doi:doi:10.2196/publichealth.9594
  • Virtanen, H., Björk, P., & Sjöström, E. (2017). Follow for Follow: Marketing of a Start-Up Company on Instagram. Journal of Small Business and Enterprise Development, 24(3), 468-484. doi:10.1108/JSBED-12-2016-0202
  • www.togg.com.tr. (2020, 03 15). https://www.togg.com.tr/content/kesfet. www.togg.com.tr. adresinden alındı
  • Yeniçıktı, N. T. (2016). Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim, 9(2), 92-115. doi:doi: 10.18094/si.84410
  • Zarrella, D. (2010). The Social Media Marketing Book. Canada: O’Reilly Media.
  • Zeren, D., & Gökdağlı, N. (2019). Sürdürülebilirlikle İlgili Pazarlama İletişimi Aracı Olarak Instagram: En Değerli 25 Marka Üzerine Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(3), 91-108. doi:https://doi.org/10.35379/cusosbil.652833
  • Zeren, D., & Gökdağlı, N. (2020). Influencer Versus Celebrity Endorser Performance on Instagram. Strategic Innovative Marketing and Tourism, 417-424.

Reklam Mecrası Instagram: TOGG ve GÜNSEL Elektrikli Otomobil Markaları Üzerine Ampirik Bir Araştırma

Year 2020, , 895 - 915, 24.07.2020
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.725929

Abstract

Sosyal paylaşım ağları iletişim kurmak amacı dışında bireysel markalaşmak, kuruluşların hedef kitleleriyle etkileşimli iletişim kurmak ve pazarlama ya da reklam amaçlarıyla kullanılabilmektedir. Bu bağlamda araştırma yerli otomobil konusunda TOGG ve GÜNSEL otomotiv şirketlerinin elektrikli otomobil modellerinin ön gösterim süreçlerinde sosyal medya pratiklerini sosyal paylaşım ve görsel iletişim mecrası olan Instagram uygulaması özelinde inceleyerek yerli elektrikli otomobil markalarının tanıtımlarını gerçekleştirirken Instagram uygulamasını bir tanıtım aracı olarak nasıl kullandıklarını açıklamayı amaçlamaktadır. Araştırmanın problemini “Türkiye ve KKTC ülkelerinin TOGG ve GÜNSEL otomotiv şirketleri elektrikli otomobil modellerinin ön gösterim süreçlerinde Instagram mecrasını bir tanıtım aracı olarak kullanmakta mıdır?” sorusu oluşturmaktadır. Araştırmada nicel içerik analizi tekniği kullanılarak TOGG ve GÜNSEL otomotiv şirketlerinin yerli ve milli üretim elektrikli otomobil modellerinin ön gösterim süreçleri 23 Aralık 2019 ve 20 Şubat 2020 tarihleri arasında Instagram sosyal paylaşım mecrası pratikleri incelenmiştir. TOGG ve GÜNSEL otomotiv şirketleri yerli ve milli elektrikli otomobil modellerinin ön gösterim stratejileri incelendiğinde sosyal medya pazarlaması bağlamında Instagram sosyal paylaşım mecrasını otomobil modellerinin tanıtımlarını yapmak amacıyla bir reklam mecrası olarak kullandıkları görülmektedir.

References

  • Acuti, D., Mazzoli, V., Donvito, R., & Chan, P. (2018). An Instagram Content Analysis for City Branding in London and Florence. Journal of Global Fashion Marketing - Bridging Fashion and Marketing, 9(3), 185-204. doi:https://doi.org/10.1080/20932685.2018.1463859
  • Alikılıç, İ., & Özkan, B. (2018). Bir Sosyal Medya Pazarlama Trendi, Hatırlı Pazarlama ve Etkileyiciler: Instagram Fenomenleri Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 43-57.
  • Asanbekova, M., & Maksudunov, A. (2018). The Marketing Power of Instagram: A Content Analysis of Top Hotel Enterprises in Kyrgyzstan. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(2), 141-152.
  • Aslan, A., & Ünlü, D. G. (2016). Instagram Fenomenleri ve Reklam İlişkisi: Instagram Fenomenlerinin Gözünden Bir Değerlendirme. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 41-65.
  • Babacan, M. E. (2015). Sosyal Medya ve Gençlik. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Bayraktar, S. (2017). Yargıcı ve Mudo City Markalarının Sanal Ortam Temsilleri ve Instagram Örneği. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 1(2), 69-80.
  • Briciu, V. A., Briciu, A., & Găitan, Ş. M. (2020). Impression Management Through Websites: An Analysis of the Romanian Banking Industry. Strategic Innovative Marketing and Tourism, 417-424.
  • Çalışır, G., & Aksoy, F. (2018). Marka Bilinirliğinde Sosyal Medyanın Rolü: Arçelik Örneği. SETSCI Conference Indexing System, 3(1), 530-537.
  • Eagleman, A. G., & Burch, L. M. (2016). Communicating Via Photographs: A Gendered Analysis of Olympic Athletes’ Visual Self-Presentation on Instagram. Sport Management Review, 19(2), 133-145. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.smr.2015.03.002
  • Günsel. (2020, 04 01). https://www.gunsel.com.tr. https://www.gunsel.com.tr/b9/. adresinden alındı
  • Günsel. (2020, 04 01). https://www.gunsel.com.tr/hikayemiz/. https://www.gunsel.com.tr. adresinden alındı
  • İnanç, A. S., & Yağlıcı, M. (2018). Mahrem Mekanlarını Reklam Alanına Dönüştüren Kadınlar: Instagram'ın Yemek Fenomenleri Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 199-180.
  • Instagram. (2020, 04 15). https://www.instagram.com/about/us/. www.instagram.com. adresinden alındı
  • Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of The World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59-68. doi:10.1016/j.bushor.2009.09.003
  • Karakaş, M. G. (2019). Türkiye’nin Otomobili Sahneye Çıktı ‘Yeni Lige’ Yolculuk Başladı. Gebze: Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu.
  • Kuyucu, M. (2014). Türkiye’de Faaliyet Gösteren Yerel Radyo işletmelerinin Sorunları ve Yerel Radyo İşletmelerinde İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı. The Journal of Academic Social Science, 2(5), 62-79.
  • Küçüksaraç, B., & Küçüksaraç, H. (2019). Marka İletişimi Bağlamında Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram Kullanımı: İçeriğin Kullanıcı Etkileşimi Üzerindeki Etkisine Yönelik Bir Araştırma. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 699-717. doi:10.11616/basbed.v19i49542.569842
  • Lee, E., Lee, J. A., Moon, J. H., & Sung, Y. (2015). Pictures Speak Louder than Words: Motivations for Using Instagram. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 18(9), 552-556. doi:10.1089/cyber.2015.0157
  • makemereach. (2019). Advertising on Instagram - The Ultimate Guide 2019. New York: makemereach.
  • Neher, K. (2014). Visual Social Marketing For Dummies. Ohio: Boot Camp Digital.
  • NEU. (2016, 10 09). https://neu.edu.tr/kktcnin-ilk-yerli-arabasi-gunsel-tanitildi-2/. https://neu.edu.tr/kktcnin-ilk-yerli-arabasi-gunsel-tanitildi-2/. adresinden alındı
  • NEU. (2016, 10 09). https://neu.edu.tr/kuzey-kibris-turk-cumhuriyetinin-ilk-yerli-arabasi-tanitiliyor/. https://neu.edu.tr. adresinden alındı
  • NEU. (2020, 04 01). https://neu.edu.tr/rektorluk-ve-idari-personel/rektorluk/dr-suat-i-gunsel/. https://neu.edu.tr. adresinden alındı
  • NEU. (2020, 04 01). https://neu.edu.tr/ydu-hakkinda/ozetle-yakin-dogu/. https://neu.edu.tr. adresinden alındı
  • Neuman, W. L. (2014). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches (7 b.). Harlow, United Kingdom: Pearson Education Limited.
  • Öztürk, E., & Şener, G. (2018). Modada Nüfuz Pazarlaması: Mikro Instabloggerların Ürün Yerleştirme Uygulamaları. Selçuk İletişim, 11(1), 382-412.
  • Öztürk, E., Şener, G., & Süher, H. K. (2016). Sosyal Medya Çağında Ürün Yerleştirme: Instagram ve Instabloggerlar Üzerine Bir İçerik Analizi. Global Media Journal TR Edition, 6(12), 355-386.
  • Piskorski, M. (2014). A Social Strategy: How We Profit from Social Media. Princeton: Princeton University Press.
  • T.C Resmi Gazete. (2019, 12 26). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2019/12/20191227-2.pdf. www.resmigazete.gov.tr. adresinden alındı
  • TOGG. (2019, 12 27). https://www.togg.com.tr/Dosyalar/Press/togg-product-press-release.pdf. www.togg.com.tr. adresinden alındı
  • TOGG. (2019). Turkey’s Automobile Featured ‘New League’ Journey Started. Gebze: Türkiye'nin Otomobili Girişimi Grubu.
  • TOGG. (2019). Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu - Ürün Bülteni. Gebze: Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu.
  • Ulaş, S., & Akıncı Vural, Z. B. (2019). Social Media Usage Practices of Luxury Brands: A Case of Luxury Automobile Brands’ Corporate Social Media Applications. Online Journal of Communication and Media Technologies, 9(1), 1-16.
  • Üniversite Gazetesi. (2020, 02 24). Günsel'in İlk Modeli B9 Görkemli Bir Geceyle Tanıtıldı. Üniversite Gazetesi - Yakın Doğu Üniversitesi Resmi Gazetesi(229), s. 1-3. https://neu.edu.tr/wp-content/uploads/2020/02/24/say%C4%B1-229-1.pdf adresinden alındı
  • Varma, S. M., & Manjula, M. Y. (2012). Hatchback Cars: Advertisement Appeals. SCMS Journal of Indian Management, 9(2), 63-80.
  • Vassallo, A. J., Kelly, B., Zhan, L., Wang, Z., Young, S., & Freeman, B. (2018). Junk Food Marketing on Instagram: Content Analysis. JMIR Public Health Surveill, 4(2), 1-11. doi:doi:10.2196/publichealth.9594
  • Virtanen, H., Björk, P., & Sjöström, E. (2017). Follow for Follow: Marketing of a Start-Up Company on Instagram. Journal of Small Business and Enterprise Development, 24(3), 468-484. doi:10.1108/JSBED-12-2016-0202
  • www.togg.com.tr. (2020, 03 15). https://www.togg.com.tr/content/kesfet. www.togg.com.tr. adresinden alındı
  • Yeniçıktı, N. T. (2016). Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim, 9(2), 92-115. doi:doi: 10.18094/si.84410
  • Zarrella, D. (2010). The Social Media Marketing Book. Canada: O’Reilly Media.
  • Zeren, D., & Gökdağlı, N. (2019). Sürdürülebilirlikle İlgili Pazarlama İletişimi Aracı Olarak Instagram: En Değerli 25 Marka Üzerine Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(3), 91-108. doi:https://doi.org/10.35379/cusosbil.652833
  • Zeren, D., & Gökdağlı, N. (2020). Influencer Versus Celebrity Endorser Performance on Instagram. Strategic Innovative Marketing and Tourism, 417-424.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Relations
Journal Section Türkçe Araştırma Makaleleri
Authors

Alper Yılmaz 0000-0002-6602-3657

Publication Date July 24, 2020
Submission Date April 23, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Yılmaz, A. (2020). Reklam Mecrası Instagram: TOGG ve GÜNSEL Elektrikli Otomobil Markaları Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 895-915. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.725929