Today, infants begin to watch videos at about 3 to 9 months of age and become regular viewers of infant-directed programming over the first year of life. They are considered to be the target audiences of many infant-directed programming, videos and even television channels. This review aims to provide answers to the questions of (1) what infants and toddlers undrestand of what they see on the screens and which factors play role on such understanding, (2) what are the effects of being exposed to screen media and (3) if moving images can be educational for them by reviewing the literature on the topic. Best evidence synthesis literature review is used to identify studies published from January 1997 (first infant-directed videos were broadcasted) to January 2014.
Günümüzde bebekler 3 ay ila 9 ay arasında ekran başına geçmeye başlamakta, bir yaşlarına geldiklerinde küçük çocuklara yönelik yapılmış programların düzenli seyircileri olmaktadırlar. Yapımcılar için bebekler yeni seyirciler olarak görülmekte, onlara yönelik pek çok program, video ve hatta televizyon kanalı üretilmektedir. Bu derleme, (1) bebeklerin ve küçük çocukların ekranlarda gördükleri hareketli görüntülerden ne anladıkları ve bu anlamalarında nelerin rol oynadığı, (2) ekrana maruz kalmanın onlar üzerindeki etkileri ve (3) hareketli görüntülerin onlar için öğretici olup olamayacağına dair araştırma sorularına, alanda bebeklere yönelik ilk videoların üretildiği 1997 yılından bugüne (Ocak 1997-Ocak 2014) kadar yapılmış ilgili araştırmaları tarayarak cevap aramaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 12, 2014 |
Submission Date | April 15, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |