BibTex RIS Cite

-

Year 2015, , - , 29.07.2015
https://doi.org/10.17680/akademia.87760

Abstract

The purpose of this study is to state how it experienced a transformation in the representation of the other in films about Cyprus in the Turkish cinema. The literature part of the study firstly has been referred to nationalism, othering, popular nationalism and popular nationalism cinema relationship. Then, the films about Cyprus are discussed as ten-year periods. To achieve the research objectives, the case study is done in the research used the descriptive analysis. The target population of the study is films about Cyprus made in Turkish cinema. The four movies namely, On Korkusuz Adam, Önce Vatan, Çamur ve Gölgeler ve Suretler are selected for the sample group with purposeful sampling method. The four movies are studied with regard to the following four categories of “discussed topics, othering, nationalist representation and discourse and us/them dichotomy”, by employing the method of descriptive analysis. According to research results, there has been a transformation from confrontational approach in the narrative of films made the first semester to conciliatory approach in the narrative of films made the second semester in films about Cyprus in the Turkish cinema

References

  • Aktürk, A. S. (2010). Çamur’da yakın geçmişle yüzleşme: Uzlaşmak mümkün (mü?). A. D . Topçu (Ed.). Derviş Zaim sineması: Toplumsalın eleştirisinden geleneğin estetiğine yolculuk (s.50-55). Ankara: De-ki Basım Yayıncılık.
  • Anderson, B. (2011). Hayali cemaatler (İ. Savaşır, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Arınç, C. (2010). Derviş Zaim’in film coğrafyası: Gölgeler ve Suretlerde Kıbrıs haritası. A . Pay (Ed.). Yönetmen sineması: Derviş Zaim (s.75-88). İstanbul: Küre Yayınları.
  • Billig, M. (2002). Banal milliyetçilik. (C. Şişkolar, Çev.). İstanbul: Gelenek Yayınları.
  • Bora T. (2003). Türk milliyetçiliği ve kriz: Bayraklar ve rüzgarlar. Birikim, 172, 46-62.
  • Bora, T. (2009). Sunuş. T. Bora (Ed.). Modern Türkiye’de siyasi düşünce: Milliyetçilik (s.15-22). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Calhoun, C. (2007). Milliyetçilik. (B. Sütçüoğlu, Çev.). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ekicigil, E. (Yapımcı) ve Başaran, T. (Yönetmen). (1964). On Korkusuz Adam. [Film]. Türkiye: Artist Film.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Es Yayınevi.
  • Erdengiz, A. (2013). Türk Sinemasında Kıbrıs Filmleri (1959-1974). Erişim: 26 Haziran 2015. http://sinematikyesilcam.com/2013/01/turk-sinemasinda-kibris-filmleri-1959- 1974-2/
  • Gellner, E. (1992). Uluslar ve ulusçuluk. (B. Behar ve G. Erdoğan, Çev.). İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Hall. S. (1998a). Kültürel kimlik ve diaspora. J. Rutherfold (Der). Kimlik. Topluluk, Kültür, Farklılık (s. 173-192). (İ. Sağlamer, Çev.). İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Hall, S. (1998b). Eski ve yeni kimlikler, eski ve yeni etniklikler. A. D. King (Der). Kültür, küreselleşme ve dünya-sistemi. Kimlik temsilinin çağdaş koşulları (s. 63-96). (G. Seçkin - Ü. H. Yolsal, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Hobsbawm, E. J. (2010a). 1780’den günümüze milletler ve milliyetçilik: “Program, mit, gerçeklik. (O. Akınhay, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Hobsbawm, E. J. (2010b). Giriş: Gelenekleri icat etmek. Geleneğin icadı. E. Hobsbawm ve T. Ranger (Ed.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Işık, E. (2006). Milliyetçilik, popüler kültür ve Kurtlar Vadisi, Doğu Batı. 38. 227 -247.
  • Kırel, S. (2010). Derviş Zaimler: Senaryo yazarı Derviş Zaim ve yönetmen Derviş Zaim. A. Doğan Topçu (Ed.). Derviş Zaim sineması: Toplumsalın eleştirisinden geleneğin estetiğine yolculuk (s.94-133). Ankara: De-ki Basım Yayıncılık.
  • Özgüç, A. (2005). Türlerle Türk sineması. İstanbul: Dünya Yayıncılık.
  • Özkırımlı, U. (2009a). Milliyetçilik kuramları: Eleştirel bir bakış. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Özkırımlı, U. (2009b). Türkiye’de gayriresmi ve popüler milliyetçilik. T. Bora (Ed.). Modern Türkiye’de siyasi düşünce: Milliyetçilik (s.706-717). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Pamuk, A. (2014). Kimlik ve tarih. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Pay, A. (2010). Derviş Zaim sinemasında kurgu oyunları: Çamur. A. Pay (Ed.). Yönetmen sineması: Derviş Zaim (s.41-56). İstanbul: Küre Yayınları.
  • Ryan, M. ve Kellner, D. (2010). Politik kamera. (E.Özsayar, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayıncılık.
  • Saydam, B. ve Civan, C. (2010). Derviş Zaim: Karagöz perdesi bir sonsuzluk perdesidir. A. Pay (Ed.). Yönetmen: Derviş Zaim (s.109-122). İstanbul: Küre Yayınevi.
  • Sencer, M. (1989). Toplumbilimlerinde yöntem. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Smith, A. D. (2002). Küreselleşme çağında milliyetçilik. (D. Kömürcü, Çev.). İstanbul: Everest Yayınları.
  • Smith, A. D. (2010). Milli kimlik. (B. S. Şener, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Süalp, Z. (2010). Geniş zamanlı tarihin şiiri. A. D. Topçu (Ed.). Derviş Zaim sineması: Toplumsalın eleştirisinden geleneğin estetiğine yolculuk (s.10-25). Ankara: De-ki Basım Yayıncılık.
  • Ün, M. (Yapımcı) ve Sağıroğlu, D. (Yön). (1974). Önce Vatan. [Film]. Türkiye: Uğur.
  • Weeks, J. (1998). Farklılığın değeri. J. Rutherfold (Der.). Kimlik. Topluluk, Kültür, Farklılık (s. 85-100). (İ. Sağlamer, Çev.). İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Kitapçılık.
  • Yüksel, M. (2010). Çatışmadan uzlaşmaya tehdit ve öteki algısının önemi: Üçüncü taraf olarak Zaim filmleri. A. D. Topçu (Ed.). Derviş Zaim sineması: Toplumsalın eleştirisinden geleneğin estetiğine yolculuk (s.26-38). Ankara: De-ki Basım Yayın.
  • Zaim. D. ve Müller, M. (Yapımcı) ve Zaim, D. (Yönetmen). (2003). Çamur. [Film]. Türkiye: DV Film.
  • Zaim. D. ve Odabaşı, O. (Yapımcı) ve Zaim, D. (Yönetmen). (2010). Gölgeler ve Suretler. [Film]. Türkiye: Yeşil Film ve Marathon Film.

TÜRK SİNEMASINDA KIBRIS TEMALI FİLMLERDE ÖTEKİNİN TEMSİLİNDEKİ DÖNÜŞÜM

Year 2015, , - , 29.07.2015
https://doi.org/10.17680/akademia.87760

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Türk sinemasında Kıbrıs temalı filmlerde ötekinin temsilinde ne şekilde bir dönüşümün yaşandığını ortaya koymaktır. Çalışmanın literatür kısmında ilk olarak milliyetçilik, ötekileştirme, popüler milliyetçilik ve popüler milliyetçilik-sinema ilişkisine değinilmiştir. Daha sonra Kıbrıs temalı filmler onar yıllık dönemler halinde Kıbrıs’la ilgili gelişmelere de değinilerek ele alınmıştır. Araştırma amacına ulaşmak için betimleyici analiz yönteminin kullanıldığı araştırmada durum saptama çalışması yapılmıştır. Çalışma evrenini, Türk sinemasında yapılmış olan Kıbrıs temalı filmler oluşturmaktadır. Örneklemi ise amaçlı örneklem yöntemiyle belirlenen On Korkusuz Adam, Önce Vatan, Çamur ve Gölgeler ve Suretler olmak üzere dört film oluşturmaktadır. Çalışmada ele alınan filmlerin, odaklanılan konular, ötekileştirme, milliyetçi temsil ve söylem ve biz/onlar ayrımı üzerinden analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Türk sinemasında yapılmış olan Kıbrıs temalı filmlerde birinci dönemde yapılmış olan filmlerin anlatısında bulunan “çatışmacı” anlayıştan ikinci dönemde yapılmış olan filmlerin anlatısında bulunan “uzlaşmacı” anlayışa doğru bir dönüşüm yaşanmıştır.

References

  • Aktürk, A. S. (2010). Çamur’da yakın geçmişle yüzleşme: Uzlaşmak mümkün (mü?). A. D . Topçu (Ed.). Derviş Zaim sineması: Toplumsalın eleştirisinden geleneğin estetiğine yolculuk (s.50-55). Ankara: De-ki Basım Yayıncılık.
  • Anderson, B. (2011). Hayali cemaatler (İ. Savaşır, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Arınç, C. (2010). Derviş Zaim’in film coğrafyası: Gölgeler ve Suretlerde Kıbrıs haritası. A . Pay (Ed.). Yönetmen sineması: Derviş Zaim (s.75-88). İstanbul: Küre Yayınları.
  • Billig, M. (2002). Banal milliyetçilik. (C. Şişkolar, Çev.). İstanbul: Gelenek Yayınları.
  • Bora T. (2003). Türk milliyetçiliği ve kriz: Bayraklar ve rüzgarlar. Birikim, 172, 46-62.
  • Bora, T. (2009). Sunuş. T. Bora (Ed.). Modern Türkiye’de siyasi düşünce: Milliyetçilik (s.15-22). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Calhoun, C. (2007). Milliyetçilik. (B. Sütçüoğlu, Çev.). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ekicigil, E. (Yapımcı) ve Başaran, T. (Yönetmen). (1964). On Korkusuz Adam. [Film]. Türkiye: Artist Film.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Es Yayınevi.
  • Erdengiz, A. (2013). Türk Sinemasında Kıbrıs Filmleri (1959-1974). Erişim: 26 Haziran 2015. http://sinematikyesilcam.com/2013/01/turk-sinemasinda-kibris-filmleri-1959- 1974-2/
  • Gellner, E. (1992). Uluslar ve ulusçuluk. (B. Behar ve G. Erdoğan, Çev.). İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Hall. S. (1998a). Kültürel kimlik ve diaspora. J. Rutherfold (Der). Kimlik. Topluluk, Kültür, Farklılık (s. 173-192). (İ. Sağlamer, Çev.). İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Hall, S. (1998b). Eski ve yeni kimlikler, eski ve yeni etniklikler. A. D. King (Der). Kültür, küreselleşme ve dünya-sistemi. Kimlik temsilinin çağdaş koşulları (s. 63-96). (G. Seçkin - Ü. H. Yolsal, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Hobsbawm, E. J. (2010a). 1780’den günümüze milletler ve milliyetçilik: “Program, mit, gerçeklik. (O. Akınhay, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Hobsbawm, E. J. (2010b). Giriş: Gelenekleri icat etmek. Geleneğin icadı. E. Hobsbawm ve T. Ranger (Ed.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Işık, E. (2006). Milliyetçilik, popüler kültür ve Kurtlar Vadisi, Doğu Batı. 38. 227 -247.
  • Kırel, S. (2010). Derviş Zaimler: Senaryo yazarı Derviş Zaim ve yönetmen Derviş Zaim. A. Doğan Topçu (Ed.). Derviş Zaim sineması: Toplumsalın eleştirisinden geleneğin estetiğine yolculuk (s.94-133). Ankara: De-ki Basım Yayıncılık.
  • Özgüç, A. (2005). Türlerle Türk sineması. İstanbul: Dünya Yayıncılık.
  • Özkırımlı, U. (2009a). Milliyetçilik kuramları: Eleştirel bir bakış. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Özkırımlı, U. (2009b). Türkiye’de gayriresmi ve popüler milliyetçilik. T. Bora (Ed.). Modern Türkiye’de siyasi düşünce: Milliyetçilik (s.706-717). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Pamuk, A. (2014). Kimlik ve tarih. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Pay, A. (2010). Derviş Zaim sinemasında kurgu oyunları: Çamur. A. Pay (Ed.). Yönetmen sineması: Derviş Zaim (s.41-56). İstanbul: Küre Yayınları.
  • Ryan, M. ve Kellner, D. (2010). Politik kamera. (E.Özsayar, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayıncılık.
  • Saydam, B. ve Civan, C. (2010). Derviş Zaim: Karagöz perdesi bir sonsuzluk perdesidir. A. Pay (Ed.). Yönetmen: Derviş Zaim (s.109-122). İstanbul: Küre Yayınevi.
  • Sencer, M. (1989). Toplumbilimlerinde yöntem. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Smith, A. D. (2002). Küreselleşme çağında milliyetçilik. (D. Kömürcü, Çev.). İstanbul: Everest Yayınları.
  • Smith, A. D. (2010). Milli kimlik. (B. S. Şener, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Süalp, Z. (2010). Geniş zamanlı tarihin şiiri. A. D. Topçu (Ed.). Derviş Zaim sineması: Toplumsalın eleştirisinden geleneğin estetiğine yolculuk (s.10-25). Ankara: De-ki Basım Yayıncılık.
  • Ün, M. (Yapımcı) ve Sağıroğlu, D. (Yön). (1974). Önce Vatan. [Film]. Türkiye: Uğur.
  • Weeks, J. (1998). Farklılığın değeri. J. Rutherfold (Der.). Kimlik. Topluluk, Kültür, Farklılık (s. 85-100). (İ. Sağlamer, Çev.). İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Kitapçılık.
  • Yüksel, M. (2010). Çatışmadan uzlaşmaya tehdit ve öteki algısının önemi: Üçüncü taraf olarak Zaim filmleri. A. D. Topçu (Ed.). Derviş Zaim sineması: Toplumsalın eleştirisinden geleneğin estetiğine yolculuk (s.26-38). Ankara: De-ki Basım Yayın.
  • Zaim. D. ve Müller, M. (Yapımcı) ve Zaim, D. (Yönetmen). (2003). Çamur. [Film]. Türkiye: DV Film.
  • Zaim. D. ve Odabaşı, O. (Yapımcı) ve Zaim, D. (Yönetmen). (2010). Gölgeler ve Suretler. [Film]. Türkiye: Yeşil Film ve Marathon Film.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Türkçe Araştırma Makaleleri
Authors

Murat Şahin

Publication Date July 29, 2015
Submission Date April 13, 2015
Published in Issue Year 2015

Cite

APA Şahin, M. (2015). TÜRK SİNEMASINDA KIBRIS TEMALI FİLMLERDE ÖTEKİNİN TEMSİLİNDEKİ DÖNÜŞÜM. Erciyes İletişim Dergisi, 4(2). https://doi.org/10.17680/akademia.87760