Research Article
BibTex RIS Cite

Reklamlarda Korku Çekiciliği Unsurunun Kullanılması: Televizyon Reklamlarına Yönelik Bir Analiz

Year 2021, , 665 - 690, 30.07.2021
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.882805

Abstract

Rekabetin artması ürün çeşitliliğini çoğaltmakta buna bağlı olarak reklamların sayısı artmaktadır. Ürünlerinin satın alınmasını amaç edinen markalar mesajlarda farklılaşma yoluna gitmiş, korku çekiciliğini kullanmaya başlamıştır. Korku çekiciliği, hedef kitleyi korku unsurları barındıran mesajları kullanarak ikna etme çabasıdır. Buradan yola çıkarak televizyon reklamlarında korku unsurlarının nasıl kullanıldığını ortaya koymayı amaçlayan bu çalışmada, 2018-2019 yılları arasında yayınlanmış ve içinde korku unsuru barındıran televizyon reklamları amaçlı örneklem yöntemiyle seçilmiştir. Korku çekiciliği modelleri ile ilişkilendirilen reklamlar göstergebilimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda korku çekiciliği içeren mesajların insanlara, reklamlarda anlatılan tavsiyelere uymadıklarında başlarına gelecek olumsuz sonuçlara işaret edecek şekilde lanse edildiği tespit edilmiştir. Reklamların sonunda ise korkuyu gidermenin yolunun markaların kendi ürünleri ile mümkün olacağı sunulmuştur. Reklamlarda “fiziksel”, “kişisel” ve “sosyal” tehdit unsurlarının yoğun olarak kullanıldığı görülmüştür. Korku çekiciliği reklamlarının ağırlıklı olarak sigorta ve kasko şirketlerince uygulandığı belirlenmiştir.

References

  • Becan, C. (2019). Reklamcılıkta Distopya Gerçeği: Reklamlara Yönelik Bir Analiz. Akdeniz İletişim Dergisi (31), 147-170.
  • Brooker, G. (1981). A Comparison of the Persuasive Effects of Mild Humor and Mild Fear Appeals. Journal of Advertising , 10 (4), 29-40.
  • Classer, R. (1972). Planlı Pazarlama. İstanbul: İstanbul Reklam Yayınları.
  • Cüceloğlu, D. (2008). Korku Kültürü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çakı, C. (2018). Weımar Cumhuriyeti’nde Bolşevizm’in Korku Çekiciliği Bağlamında Alman Propaganda Posterlerinde Kullanımı. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi , 5 (16).
  • Davies, M. (1993). Developing Combinatons of Message Appeals for Campaign Management. European Journal of Marketing , 27 (1), 51.
  • Debiec, J., & Joseph, L. (2004). Fear and the Brain. Social Research , 71 (4), 807.
  • Elden, M., & Bakır, U. (2010). Reklam Çekicilikleri Cinsellik, Mizah, Korku (1 b.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Eren, A. “. (2005). Korku Kültürü, Değerler Kültürü ve Şiddet. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi , 8 (8).
  • Fisher, M. (2012). Introduction to Defining'Fear. A Spectrum Approach.
  • Furedi, F. (2017). Korku Kültürü. (B. Yıldırım, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Güler, A. (2001). Korku Kültürü Yerine Değerler Kültürü. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi .
  • Johnston, A. C., & Warkentin, M. (2010). Fear Appeals and Information Security Behaviors: An Empirical Study. MIS Quarterly , 34 (3), 549-566.
  • Kalender, A. (2005). Siyasal İletişim Seçmenler ve İkna Stratejileri (2 b.). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Kekes, J. (2013). Fear and Reason. Philosophy , 88 (4).
  • Kocabaş, F., & Elden, M. (2011). Reklamcılık Kavramlar, Kararlar, Kurumlar (12 b.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • La Tour, M., & Zahra, S. (1988). Fear Appeals as Advertising Strategy: Should They be Used ? Journal of Services Marketing , 2 (4), 5-13.
  • Lennon, R., & Rentfro, R. (2010). Socıal Marketıng And Dıstracted Drıvıng Behavıors Among Young Adults: The Effectıveness Of Fear Appeals. Academy of Marketing Studies Journal , 14 (2), 95-113.
  • Leventhal, H. (1971). Fear appeals and persuasion: the differentiation of a motivational construct. Am J Public Health , 61 (6), 1208-1224.
  • Madran, A. D. (2019). Tutum, Tutum Değişimi ve İkna Temel Kavram, Kuram ve Araştırmalar (3 b.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Mannoni, P. (. (1992). Korku. (I. Gürbüz, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mazıcı, E., & Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi , 5 (3), 290-306.
  • Mongeau, P. A. (1998). Bunu mu demek istediniz? Mongeau, P.A. (1998). Another look at fear-arousing persuaPersuasion: Advances Through Meta-analysis. I. M. W.Preiss içinde, Another Look at Fear-arousing Persuasive Appeals (s. 182-196). Cresskill: NJ Hampton Press.
  • O'Keefe, D. J. (1990). Persuasion: Theory and Research. California: Sage Publications.
  • Öztürk, U., & Sevinç, H. (2017). Korku Pazarlama Çerçevesinde Suriye Hükümeti’nin Silah İthalatını Arttıran Etkenler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi , 10 (54).
  • Ray, M. L., & Wilkie, W. L. (1970). Fear: The potential of an appeal neglected by marketing. Journal of Marketing , 34 (1), 54-62.
  • Rogers, R. W. (1975). A Protection Motivation Theory of Fear Appeals and Attitude Change. Journal of Psychology , 91 (1), 93-114.
  • Roland, L., & Russell, T. (1996). Kleppner's Advertising Procedure. New Jersey: Prentice- Hall, Inc.
  • Ruiter, R. A., Kessels, L. T., Peters, G.-J., & Kok, G. (2014). Sixty Years of Fear Appeal Research: Current State of the Evidence. International Journal of Psychology , 49 (2).
  • Salmanova, L., Ergin, Ç. T., & Yılmaz. (2018). Reklamlarda Cinsel Çekicilik Kullanımının Tüketiciler Üzerinde Etkisi: Biscolata Reklamlarının Youtube Kanalı Üzerinden Netnografik Bir İncelemesi. İnternational Journal of Social Sciences , 1 (2).
  • Sheer, V. C., & Chen, L. (2008). Intrinsic Characteristics of Health-Related Fear Appeals from Chinese Print OTC Ads: Implications for Fear Message Construction. International Journal of Communication , 2, 936-958.
  • Siu, W. (2010). Fear Appeals and Public Service Advertising: Applications to Influenza in Hong Kong. Health Communication , 25 (6-7), 580.
  • Smith, E. R., & Mackie, D. (2007). Social Psychology. USA: Psychology Press.
  • Strong, J. T., & Dubas, K. M. (1993). The Optimal Level of Fear-Arousal in Advertising: An Empirical Study. Journal of Current Issues & Research in Advertising , 15 (2), 93-99.
  • Tarakcı, H. N. (2019). İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Çekicilik ve Kamu Spotlarında Kullanımı. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü(Yayımlanmamış Doktara Tezi).
  • Terblanche, S. M., & Terblanche, N. S. (2010). Race and Attitude Formation in HIV/AIDS Fear Advertising. Journal of Business Research , 63, 121-125.
  • Tour, M. L., & Rotfeld, H. (1997). There are Threats and Fear Caused Arousal: Theory and Confusions of Appeals to Fear and Fear Arousal Itself. Journal of Advertising , 26 (3), 45- 59.
  • Williams, K. C. (2012). Fear Appeal Theory. International Journal of Economics and Business Research , 5, 63-82.
  • Witte, K. (1992). Putting the Fear Back İnto Fear Appeals: The Extended Parallel Process Model. Communication Monographs, , 329-349.
  • Witte, K., & Allen, M. (2000). A Meta-Analysis of Fear Appeals Implications for Effective Public Health Campaigns. Health Education Behaviour: the official publication of the Society for Public Health Education , 27, 591-615.

The Use Of Fear Appeal In Advertısements: An Analysıs Of Televısıon Advertısements

Year 2021, , 665 - 690, 30.07.2021
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.882805

Abstract

Increasing competition increases product range and the number of advertisements increases accordingly. Brands aiming to buy their products have gone down the path of differentiation in messages and they started using fear appeal. Fear appeals is an effort to persuade the target audience using messages this contain factor of fear. And on that basis, this research aims to reveal how factor of fear are used in television advertisement. This research the use of fear appeal in televisions advertisement in 2018 and 2019, were used as an oriented. Fear appeal models with advertisements related semiotic analysis technique is study as a method. As a conclusion of the research the advertisements with fear appeal shows people what negatives can be if they don't obey the suggestions in the advertisements. At the end of the advertisements, it is presented that the way to eliminate the fear will be possible with the brands ' own products. “Physical” “personal” and “social” threat factors were used intensely in advertisements. Fear appeal advertisements determined to applied the predominantly insurance companies.

References

  • Becan, C. (2019). Reklamcılıkta Distopya Gerçeği: Reklamlara Yönelik Bir Analiz. Akdeniz İletişim Dergisi (31), 147-170.
  • Brooker, G. (1981). A Comparison of the Persuasive Effects of Mild Humor and Mild Fear Appeals. Journal of Advertising , 10 (4), 29-40.
  • Classer, R. (1972). Planlı Pazarlama. İstanbul: İstanbul Reklam Yayınları.
  • Cüceloğlu, D. (2008). Korku Kültürü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çakı, C. (2018). Weımar Cumhuriyeti’nde Bolşevizm’in Korku Çekiciliği Bağlamında Alman Propaganda Posterlerinde Kullanımı. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi , 5 (16).
  • Davies, M. (1993). Developing Combinatons of Message Appeals for Campaign Management. European Journal of Marketing , 27 (1), 51.
  • Debiec, J., & Joseph, L. (2004). Fear and the Brain. Social Research , 71 (4), 807.
  • Elden, M., & Bakır, U. (2010). Reklam Çekicilikleri Cinsellik, Mizah, Korku (1 b.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Eren, A. “. (2005). Korku Kültürü, Değerler Kültürü ve Şiddet. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi , 8 (8).
  • Fisher, M. (2012). Introduction to Defining'Fear. A Spectrum Approach.
  • Furedi, F. (2017). Korku Kültürü. (B. Yıldırım, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Güler, A. (2001). Korku Kültürü Yerine Değerler Kültürü. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi .
  • Johnston, A. C., & Warkentin, M. (2010). Fear Appeals and Information Security Behaviors: An Empirical Study. MIS Quarterly , 34 (3), 549-566.
  • Kalender, A. (2005). Siyasal İletişim Seçmenler ve İkna Stratejileri (2 b.). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Kekes, J. (2013). Fear and Reason. Philosophy , 88 (4).
  • Kocabaş, F., & Elden, M. (2011). Reklamcılık Kavramlar, Kararlar, Kurumlar (12 b.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • La Tour, M., & Zahra, S. (1988). Fear Appeals as Advertising Strategy: Should They be Used ? Journal of Services Marketing , 2 (4), 5-13.
  • Lennon, R., & Rentfro, R. (2010). Socıal Marketıng And Dıstracted Drıvıng Behavıors Among Young Adults: The Effectıveness Of Fear Appeals. Academy of Marketing Studies Journal , 14 (2), 95-113.
  • Leventhal, H. (1971). Fear appeals and persuasion: the differentiation of a motivational construct. Am J Public Health , 61 (6), 1208-1224.
  • Madran, A. D. (2019). Tutum, Tutum Değişimi ve İkna Temel Kavram, Kuram ve Araştırmalar (3 b.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Mannoni, P. (. (1992). Korku. (I. Gürbüz, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mazıcı, E., & Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi , 5 (3), 290-306.
  • Mongeau, P. A. (1998). Bunu mu demek istediniz? Mongeau, P.A. (1998). Another look at fear-arousing persuaPersuasion: Advances Through Meta-analysis. I. M. W.Preiss içinde, Another Look at Fear-arousing Persuasive Appeals (s. 182-196). Cresskill: NJ Hampton Press.
  • O'Keefe, D. J. (1990). Persuasion: Theory and Research. California: Sage Publications.
  • Öztürk, U., & Sevinç, H. (2017). Korku Pazarlama Çerçevesinde Suriye Hükümeti’nin Silah İthalatını Arttıran Etkenler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi , 10 (54).
  • Ray, M. L., & Wilkie, W. L. (1970). Fear: The potential of an appeal neglected by marketing. Journal of Marketing , 34 (1), 54-62.
  • Rogers, R. W. (1975). A Protection Motivation Theory of Fear Appeals and Attitude Change. Journal of Psychology , 91 (1), 93-114.
  • Roland, L., & Russell, T. (1996). Kleppner's Advertising Procedure. New Jersey: Prentice- Hall, Inc.
  • Ruiter, R. A., Kessels, L. T., Peters, G.-J., & Kok, G. (2014). Sixty Years of Fear Appeal Research: Current State of the Evidence. International Journal of Psychology , 49 (2).
  • Salmanova, L., Ergin, Ç. T., & Yılmaz. (2018). Reklamlarda Cinsel Çekicilik Kullanımının Tüketiciler Üzerinde Etkisi: Biscolata Reklamlarının Youtube Kanalı Üzerinden Netnografik Bir İncelemesi. İnternational Journal of Social Sciences , 1 (2).
  • Sheer, V. C., & Chen, L. (2008). Intrinsic Characteristics of Health-Related Fear Appeals from Chinese Print OTC Ads: Implications for Fear Message Construction. International Journal of Communication , 2, 936-958.
  • Siu, W. (2010). Fear Appeals and Public Service Advertising: Applications to Influenza in Hong Kong. Health Communication , 25 (6-7), 580.
  • Smith, E. R., & Mackie, D. (2007). Social Psychology. USA: Psychology Press.
  • Strong, J. T., & Dubas, K. M. (1993). The Optimal Level of Fear-Arousal in Advertising: An Empirical Study. Journal of Current Issues & Research in Advertising , 15 (2), 93-99.
  • Tarakcı, H. N. (2019). İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Çekicilik ve Kamu Spotlarında Kullanımı. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü(Yayımlanmamış Doktara Tezi).
  • Terblanche, S. M., & Terblanche, N. S. (2010). Race and Attitude Formation in HIV/AIDS Fear Advertising. Journal of Business Research , 63, 121-125.
  • Tour, M. L., & Rotfeld, H. (1997). There are Threats and Fear Caused Arousal: Theory and Confusions of Appeals to Fear and Fear Arousal Itself. Journal of Advertising , 26 (3), 45- 59.
  • Williams, K. C. (2012). Fear Appeal Theory. International Journal of Economics and Business Research , 5, 63-82.
  • Witte, K. (1992). Putting the Fear Back İnto Fear Appeals: The Extended Parallel Process Model. Communication Monographs, , 329-349.
  • Witte, K., & Allen, M. (2000). A Meta-Analysis of Fear Appeals Implications for Effective Public Health Campaigns. Health Education Behaviour: the official publication of the Society for Public Health Education , 27, 591-615.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Türkçe Araştırma Makaleleri
Authors

Mehmet Burç 0000-0002-1667-681X

Derya Başakcı 0000-0002-8425-5435

Mustafa Koçer 0000-0002-7380-6684

Publication Date July 30, 2021
Submission Date February 19, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Burç, M., Başakcı, D., & Koçer, M. (2021). Reklamlarda Korku Çekiciliği Unsurunun Kullanılması: Televizyon Reklamlarına Yönelik Bir Analiz. Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 665-690. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.882805