The concept of hegemonic masculinity has been an important
point of debate in gender studies. Considering that masculinity is not a fixed
and homogeneous category, hegemonic masculinity points out the mechanisms of
cultural meaning attribution which idealize a particular formation of masculinity
among other possible masculinities. Studies on hegemonic masculinity assesses
the struggles between a masculine understanding that has been put in a dominant
position by social institutions, and other marginalized masculinities.
Investigating Axe’s “Men Cry too” advertising campaign in Turkey, this study
analyzes the ways in which the critical attitude of the advertising narrative
is countered by audiences. As opposed to the hegemonic masculine attempt that
equates the act of crying to femininity, Axe advertisement constructs a
language asserting that men should cry freely and encourages men to challenge
the taboos. Besides, the advertisement represents men other than the formations
of hegemonic masculinity to point out that a diversity of masculinities is
possible. With a content analysis of audience comments at the brand’s YouTube
channel, this study observes that the counter-hegemonic language of the
advertisement is approved by most users. However, this study further reckons
that the act of approval does not mean that hegemonic masculinity is fully
challenged. Contrarily, this study argues that the commentaries that seemingly
approve the advertising narrative, are equipped with discursive strategies that
normalize or legitimize hegemonic masculinity.
Hegemonik erkeklik, toplumsal cinsiyet çalışmalarında sıklıkla
başvurulan bir kavramdır. Erkekliğin homojen ve yekpare bir kategori olmadığını
öne süren hegemonik erkeklik olgusu; mümkün olan çeşitli erkeklikler arasından
belirli bir erkeklik formasyonunun idealize edilerek hegemonik hale getirildiği
kültürel anlamlandırma mekanizmalarına dikkat çekmektedir. Hegemonik erkeklik çalışmaları,
toplumsal kurumlar ve gündelik hayat pratikleri tarafından egemen hale
getirilen bir erkeklik anlayışı ile, ötekileştirilen ve dışlanan erkeklikler
arasında süregiden çatışma halini incelemektedir. Axe markasının Türkiye’de yayınlanan
“Erkekler de Ağlar” reklamını inceleyen bu çalışma, hegemonik erkekliğe karşı
eleştirel bir tutum geliştiren reklam anlatısının, izleyiciler tarafından karşılanma
biçimlerini çözümlemektedir. Ağlama eylemini kadınsılıkla özdeşleştiren
hegemonik erkeklik anlatısına karşı Axe reklamı, erkeklerin de özgürce ağlayabileceğini
belirttiği bir dil inşa etmiş ve erkekleri kalıpları yıkma noktasında
cesaretlendirmiştir. Ayrıca, hegemonik erkeklik halleri dışında kalan erkekleri
de temsil eden reklam, farklı erkekliklerin mümkün olduğunu göstermeyi amaçlamıştır.
Axe reklamının yayınlandığı YouTube kanalı üzerinden reklama getirilen izleyici
yorumlarını içerik analizi tekniğiyle analiz eden bu çalışma, hegemonik
erkeklik karşıtı anlatının izleyiciler tarafından büyük ölçüde onaylandığını gözlemlemektedir.
Buna rağmen, onaylama durumunun hegemonik erkekliği tam manasıyla eleştirme
anlamına gelmediğini vurgulayan bu çalışma; reklam anlatısını onaylıyor gibi görünen
yorumların aslında hegemonik erkekliği normalleştiren, görünmez kılan veya
yeniden üreten söylem stratejileriyle örülü olduğunu iddia etmektedir.
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 31, 2017 |
Submission Date | May 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 2 |