In series sector which is gaining great importance recently in
Turkish Televisions, historical series are showing great advancement in terms
of quality and quantity. Shooting, costumes and characters which are structural
factors of TV series are expanding the influence of series with scenarios
written based on real historical events, locations and people. Along with
encouranging people to research and learn more about the history, these series
have some kind of educational values of history. This paper which is designed
with acceptance of these values is about Independence War and liberation of İzmir
of Greek occupancy. The most important factor of choosing this series as the
subject of this study is that series is highly based on real event and people
even though it does not completely reflect the factural history. Especially,
flag scene in 15th episode of the series caught great attention in the term
which is aired and raised curiosity for who was the person who raised the flags
and how it is raised. In this regard, the idea is to pepare this research about
this series specific to flag scene. In that matter, considering the
significance of flags, especially the Turkish Flag, importanca of this study
will be better understood. Firing of the first bullet at the depicted Greek
forces in the series, Colonel Cevdet known as a traitor and his role in the
National Struggle, Halit İkbal who tries to keep the people together and his
encouraging articles, many other events and characters are based on true
historical figures and events. In this regard, the purpose of this study is a
descriptive analysis of historical reality through the above mentioned flag
scene, other than the development of TV series in Turkey, reception and
reflection analysis over viewers and media and a relevant analysis of at TV
series. As a result of studies conducted on historical documents, it is
conclude that the main events and characters in the series reflect reality and
therefore it it historically educative.
Son dönem Türk televizyon yayıncılığına damga vuran dizi sektöründe,
tarihi konulu diziler nitelik ve nicelik olarak büyük bir gelişme göstermektedir.
Genelde tarihi olay, mekân ve kişilere sadık kalınarak hazırlanan senaryolarda;
çekimler, kostümler, karakterler kısacası yapısal faktörler hiç şüphesiz dizinin
etkileme alanını da bir o kadar artırmaktadır. Tarihin yeniden araştırılması ve
okunması yönünde uyandırdığı merak bir yana; bu tür diziler bir nevi tarih öğreticiliği
de yapmaktadır. Bu varsayımdan hareketle tasarlanan çalışmada ele alınan Vatanım
Sensin dizisi de, Kurtuluş Savaşı ve İzmir’in Yunan işgalinden kurtuluşunu
konu edinmektedir. Dizinin çalışma konusu seçilmesinin en büyük nedeni, birebir
tarihi uyarlama olmasa da, senaryosunun gerçek kişi ve olaylara büyük ölçüde
sadık kalınarak kurgulanmasıdır. Özellikle de dizinin 15. bölümünde işlenen
bayrak teması, yayınlandığı dönemde kamuoyunda oldukça ses getirmiş ve İzmir’in
kurtuluşunda Türk bayrağının şehre ilk kim tarafından ve ne şekilde çekildiğine
yönelik merak uyandırmıştı. Böylece, söz konusu dizi üzerinden ve bayrak özelinden
yeniden bir tarih okuması yapılması fikri doğmuştur. Nitekim bayrakların özellikle
de Türk bayrağının milli mücadelede taşıdığı anlam ve önem göz önünde
bulundurulacak olursa, çalışmada neden bayrak özelinde durulduğu daha iyi anlaşılacaktır.
Yine aynı şekilde dizide canlandırılan Yunan’a ilk kurşunun sıkılması, vatan
haini olarak bilinen Albay Cevdet karakteri ve milli mücadeledeki rolü, cesur
yazılarıyla halkı bir arada tutmaya çalışan Halit İkbal ve yazıları ve bunun
gibi pek çok olay ve karakterler, tarihimizde yer edinmiş gerçek kişi ve
olaylardır. Bu bağlamda çalışmada Türkiye’de dizi sektörünün gelişimi, izleyici
ve medya üzerinden alımlama ve yansıma analizleri ve buna bağlı bir dizisi
analizinden ziyade; yukarıda bahsi geçen bayrak olayı üzerinden tarihi gerçekliğin
yeniden betimleyici bir yöntemle analizinin yapılması amaçlanmaktadır. Tarihi
belgelerin ışığında yapılan inceleme sonucunda, dizide geçen ana olay ve
karakterlerin büyük ölçüde gerçekliği yansıttığı ve bu nedenle de dizinin bir
tarih öğreticiliği yaptığı görülmüştür.
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 31, 2017 |
Submission Date | May 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 2 |