Film viewing experiences and viewing culture is changing
from the past times constantly. Communicational and cultural memory,
perception, way of thinking and action of the audience are shaped around the
cultural, social, economical and political conditions in a given society.
Another effective factor on the viewing practice is also the unique language of
communicational spaces itself. The leading role of forming the memory,
perception and the action of film viewing belongs to verbal, written,
electronic or digital culture of the audience. This study is based on digital
culture due to its focus on new film viewing practices since 2000’s. Digital
culture is a language and this language takes an important role on forming
recent viewing practice. In this context, this study tries to comprehend the
digitalized viewing culture and the effects of this language on film viewing
practices. In order to understand the new film viewing experiences which based
on digital culture since 2000’s, in-depth interviews have been held with
digital natives via semi-structured questions. The data that has been gathered have
been categorized via thematic analysis method and interpreted through a
sociological perspective on the basis of a theoretical framework that
constructed around the digital culture and space theories.
Geçmişten günümüze film seyretme deneyimleri ve seyir
kültürü, değişim ve dönüşüm içindedir. İzleyicilerin iletişimsel ve kültürel
belleği, algısı, düşünüş biçimi ve edimleri, içinde bulunduğu toplumun
kültürel, toplumsal, ekonomik ve politik koşulları ekseninde şekillenmektedir.
İletişim mekânlarının kendine özgü dili de seyir pratiği üzerinde son derece
etkili olan diğer bir eyleyendir. Belleği, algıyı ve film seyretme edimini
biçimlendiren unsurların başında ise izleyicinin özelliklerini taşıdığı sözlü,
yazılı, elektronik ya da dijital kültür gelmektedir. Bu çalışma 2000’li
yıllardan günümüze yeni film seyir deneyimlerine odaklandığından dijital kültür
temellidir. Dijital kültür bir dildir ve bu dil de günümüz seyir pratiklerini
biçimlendirmede önemli bir rol üstlenmektedir. Dijitalleşen bu dil aynı zamanda
bir iletişim mekânından da kopuk değildir. Bu bağlamda bu çalışma dijitalleşen
seyir kültürünü ve bu dilin film seyretme pratikleri üzerindeki etkisini
dijital kültür ve mekân teorileri bağlamında anlamaya çalışmaktadır.
2000’lerden günümüze dijital kültür temelli yeni film seyir deneyimlerini
anlamak adına yarı yapılandırılmış sorular bağlamında dijital yerlilerle
derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiş, elde edilen veriler tematik analiz
yöntemiyle sınıflandırılarak kuramsal çerçeve ekseninde sosyolojik bir bakışla
yorumlanmıştır.
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 29, 2018 |
Submission Date | October 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 3 |