For Corporations, Advertising has been one of the most
effective tools in order to persuade publics for many years. In this persuasion
progress, different strategies and approaches tried to be found in order to
raise of the effectiveness of ads. At this point, adding nationalist images on
ads became one of the strategy in order to create a emotional bond between
corporations and their target public. Today, many corporations try to persude
publics according to their purposes by using Turkish flag, historical icons and
personalities, Turkish folk songs in their ads. This nationalism appeal
strategy most commonly use in political ads. Major political parties of Turkey
keep using nationalism appeal in their election campaigns and ads for many
years. The purpose of this paper is understanding that how Justice and
Development party is use nationalism appeal in their referendum ads and
answering which nationalist image they use mostly. In this paper, both
advertising and nationalism be clarified and content analysis be applied on ads
of Justıce and Development Party during the April 16 Constituonal Referendum
process.
Reklam, uzun yıllar boyunca kar amacı güden veya gütmeyen
birçok kurumun kitleleri ikna etme süreci içerisinde başvurdukları en etkili
yöntemlerden biri olmuştur. Bu ikna süreci içerisinde reklamların hedef kitle
üzerindeki etkinliği arttırılmaya çalışılmış ve farklı stratejiler aranmıştır.
Bu noktada ortaya çıkan stratejilerden biri de milliyetçi imgelerin reklamların
içerisine eklenmesi ve bu yolla hedef kitle ile kurum arasında duygusal bir bağ
kurulması olmuştur. Günümüzde birçok kurum, içerisinde Türk bayrağının,
türkülerin, tarihi kişilerin vb. imgelerin bulunduğu reklamlar yayımlamakta ve
bu yolla kitleleri kendi amaçları doğrultusunda ikna etmeye çalışmaktadır. Bu
tarz imgelerin en fazla kullanıldığı alanla rdan biri de siyasal reklamlardır.
Genel ve yerel seçimlerin kampanya dönemlerinde sıklıkla kullanılan reklamların
içerisinde yoğun olarak milliyetçi imgelere denk gelinmektedir. Çalışmanın
amacı, Adalet ve Kalkınma Partisi’nin referandum reklamlarında milliyetçilik
çekiciliğini nasıl kullandığını anlamak ve en çok hangi milliyetçi imgelere yer
verdiğini cevaplamaktır. Söz konusu çalışma içerisinde reklam ve milliyetçilik
kavramlarına yer verilmiş, daha sonra 16 Nisan Anayasa Referandumu sürecinde Ak
Parti’nin yayımladığı reklamlar içerik analizine tabi tutulmuştur.
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 29, 2018 |
Submission Date | November 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 3 |