Research Article
BibTex RIS Cite

Yeni Bir Pazarlama İletişimi Yaklaşımı Gerçek-Zamanlı Pazarlama: Otomobil Markalarının Geleceğe Dönüş Günü Sosyal Medya Pratikleri

Year 2018, Volume: 5 Issue: 4, 423 - 446, 30.07.2018
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.394942

Abstract

An. Zamanın en küçük birimi. Günlük hayat süresince yaşanılan her şey zamanın
bu en küçük birimi olan “an”da çok hızlı bir şekilde gerçekleşmektedir. İnsanların
“an”ı yaşadığı çağda markaların da “an”ı yakalamak için hedef kitlelerini iyi analiz
etmeleri gerekmektedir. Günümüzde bireyler yeni medya araçlarını aktif bir şekilde
kullanmaktadır. Dolayısıyla markaların hedef kitlelerini ve tüketicilerini dinlemeleri,
gündemdeki güncel içeriklerle etkileşim oluşturacak içerikler üretmeleri,
geleneksel pazarlama iletişimi planlarının dışına çıkarak farklılık oluşturmalarını
ve anı yakalamalarını sağlamaktadır. An ve reklamın kesiştiği nokta pazarlama
literatüründe “gerçek-zamanlı pazarlama/real-time marketing kavramıyla ifade
edilmektedir. Doyle (2005, 272) “gerçek-zamanlı pazarlama” kavramını reklam
mesajlarının tüketicilere bir ya da daha fazla iletişim kanalından gerçek zamanlı
olarak sunulması ve bu aktivitelerin etkililiğinin izlenmesi olarak tanımlamaktadır.
Bilgi iletişim teknolojilerinin interneti geliştirmesi ve sosyal medya araçlarının
hayatımızın merkezine yerleşmesiyle bir pazarlama iletişimi yaklaşımı olarak gerçekzamanlı
pazarlama pratikleri günümüzde en çok dijital medyada gerçekleşmektedir.
Bu çalışma gerçek-zamanlı pazarlama/real-time marketing ve sosyal medyada
kullanımını araştırmaktadır. Çalışma pazarlama iletişimi bağlamında otomobil
markalarının “Geleceğe Dönüş Günü”/“Back to The Future Day” olarak adlandırılan
21 Ekim 2015 tarihi Çarşamba günü sosyal medyadaki gerçek-zamanlı pazarlama
pratiklerini nitel araştırma yöntemi tasarımında örnek olay tarama modeli kullanarak
gösterge bilimsel analiz tekniğiyle açıklamayı amaçlamaktadır.

References

  • Doyle, S. (2005). Software Review. Real-Time Technologies in Marketing-Interaction Management. Database Marketing & Customer Strategy Management.
  • Elden, M., Ulukök, Ö., & Yeygel, S. (2005). Şimdi Reklamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Eskalen, S. (2014, 01 19). http://www.serkaneskalen.com/gercek-zamanli-pazarlamaetkisi/. 01 07, 2015 tarihinde http://www.serkaneskalen.com/: http://www. serkaneskalen.com/gercek-zamanli-pazarlama-etkisi/ adresinden alındı
  • Fanning, B. (2013). Case Study: Oreo’s Agile Use of Real-time Social Media Marketing During Super Bowl XLVII’s Power Outage.
  • Hakanson, D., & Bengtsson, T. (2015). Real-Time Marketing Effects on Brands in Social Media. Halmstad University, International Marketing Program. Sweden: Halmstad University.
  • Küçükerdoğan, R. (2005). Reklam Söylemi. İstanbul: Es Yayınları.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobey Yayın Dağıtım.
  • Kaya, İ. (2009). Müşterinize Dokunmanın 375 Yolu, Pazarlama Bi’Tanedir! (Bir Pazarlamalar Ansiklopedisi). İstanbul: IV. Dijital Baskı.
  • Kerns, C. (2014). Trendology - Building an Advantage Through Data-Driven Real-Time Marketing. USA, New York: palgrave macmilan.
  • Kline, A. M. (2014, 09 07). Real-Time Marketing: Go Beyond The Buzz.
  • Kurian, G. T. (2013). The AMA. Dictionary of Business and Management. The AMA. Dictionary of Business and Management.
  • Lieb, R. (2013, 12 17). A Market Definition Report. Real-Time Marketing: The Agility Leverage ‘Now’.
  • Mangold, W. G., & Faulds, D. (2009). Social Media:The New Hybrid Element of The Promotion Mix. Business Horizons.
  • McKenna, R. (1995). Real-Time Marketing. Harvard Business Review. O’Connor, P. (2015, Ağustos 5). https://socialmediaweek.org/blog. Kasım 20, 2017 tarihinde https://socialmediaweek.org: https://socialmediaweek.org/ blog/2015/08/real-time-marketing/ adresinden alındı
  • Olenski, S. (2015, 11 20). http://www.forbes.com/sites/steveolenski/2015/11/20/ real-time-marketing-for-social-media-integrating-large-scale-events/. 1 11, 2016 tarihinde http://www.forbes.com: http://www.forbes.com/ sites/steveolenski/2015/11/20/real-time-marketing-for-social-mediaintegrating-large-scale-events/ adresinden alındı
  • Oliver, R. W., Rust, R. T., & Varki, S. (1998). Real-Time Marketing. Marketing Management.
  • Parsa, S. (2008). Film Çözümlemeleri. İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
  • Reece, M. (2010). Real-Time Marketing for Business Growth. New Jersey: Pearson Education.
  • Reid, C. (2014). Real-Time Marketing Can Keep Businesses Successful-But How? Econtentmag.
  • Scott, D. M. (2011). Real-Time Marketing & PR. New Jersey: John Wiley & Sons. Stange, M., & Funk, B. (2014). Real-Time Advertising. Business & Information Systems Engineering.
  • Williamson, J. (2001). Reklamların Dili:”Reklamlarda Anlam ve İdeoloji”. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Back_to_the_Future Erişim Tarihi: 30.11.2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Back_to_the_Future_Part_II Erişim Tarihi: 30.11.2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/DeLorean_DMC-12#Back_to_the_Future Erişim Tarihi: 30.11.2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/DeLorean_time_machine Erişim Tarihi: 30.11.2017
  • http://www.taylormadecanada.com/resources/files/197_Real_Time_Marketing_ Design_ex4.pdf Erişim Tarihi: 30.11.2017
  • http://rebeccalieb.com/sites/default/files/downloads/1312%20RealTime%20 Marketing%20RL.pdf Erişim Tarihi: 14.11.2017

A New Marketing Communication Approach Real-Time Marketing: Automobile Brand’s Back to the Future Day Social Media Practices

Year 2018, Volume: 5 Issue: 4, 423 - 446, 30.07.2018
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.394942

Abstract

Moment. The smallest unit at the time. Everything we live in everyday life happens very
quickly in this smallest unit of time. When people are living “moments”, brands need
to analyze their target mass well in order to catch “moments”. Individuals are actively
using new media tools nowadays. Hence, brands creating new content, listening to
existing and potential consumers, and creating content that will interact with upto-date
content on the agenda, makes them different from traditional marketing
communications schemes and capture the moment. Doyle (2005, 272) argues that
the concept of “real-time marketing” means that advertising messages are presented
in real time to consumers through one or more channels of communication, realtime
marketing practices as a marketing communications approach is nowadays the
most common in digital media, as information communication technology’s internet
development and social media tools are at the center of our lives.
This study explores the use of real-time marketing and social media. The aim of the
study is to explain the real-time marketing practices in social media on the basis of
the scientific analysis technique using the case study model in qualitative research
method design on 21 October 2015 called “Back to the Future Day” of automobile
brands in the context of marketing communication.

References

  • Doyle, S. (2005). Software Review. Real-Time Technologies in Marketing-Interaction Management. Database Marketing & Customer Strategy Management.
  • Elden, M., Ulukök, Ö., & Yeygel, S. (2005). Şimdi Reklamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Eskalen, S. (2014, 01 19). http://www.serkaneskalen.com/gercek-zamanli-pazarlamaetkisi/. 01 07, 2015 tarihinde http://www.serkaneskalen.com/: http://www. serkaneskalen.com/gercek-zamanli-pazarlama-etkisi/ adresinden alındı
  • Fanning, B. (2013). Case Study: Oreo’s Agile Use of Real-time Social Media Marketing During Super Bowl XLVII’s Power Outage.
  • Hakanson, D., & Bengtsson, T. (2015). Real-Time Marketing Effects on Brands in Social Media. Halmstad University, International Marketing Program. Sweden: Halmstad University.
  • Küçükerdoğan, R. (2005). Reklam Söylemi. İstanbul: Es Yayınları.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobey Yayın Dağıtım.
  • Kaya, İ. (2009). Müşterinize Dokunmanın 375 Yolu, Pazarlama Bi’Tanedir! (Bir Pazarlamalar Ansiklopedisi). İstanbul: IV. Dijital Baskı.
  • Kerns, C. (2014). Trendology - Building an Advantage Through Data-Driven Real-Time Marketing. USA, New York: palgrave macmilan.
  • Kline, A. M. (2014, 09 07). Real-Time Marketing: Go Beyond The Buzz.
  • Kurian, G. T. (2013). The AMA. Dictionary of Business and Management. The AMA. Dictionary of Business and Management.
  • Lieb, R. (2013, 12 17). A Market Definition Report. Real-Time Marketing: The Agility Leverage ‘Now’.
  • Mangold, W. G., & Faulds, D. (2009). Social Media:The New Hybrid Element of The Promotion Mix. Business Horizons.
  • McKenna, R. (1995). Real-Time Marketing. Harvard Business Review. O’Connor, P. (2015, Ağustos 5). https://socialmediaweek.org/blog. Kasım 20, 2017 tarihinde https://socialmediaweek.org: https://socialmediaweek.org/ blog/2015/08/real-time-marketing/ adresinden alındı
  • Olenski, S. (2015, 11 20). http://www.forbes.com/sites/steveolenski/2015/11/20/ real-time-marketing-for-social-media-integrating-large-scale-events/. 1 11, 2016 tarihinde http://www.forbes.com: http://www.forbes.com/ sites/steveolenski/2015/11/20/real-time-marketing-for-social-mediaintegrating-large-scale-events/ adresinden alındı
  • Oliver, R. W., Rust, R. T., & Varki, S. (1998). Real-Time Marketing. Marketing Management.
  • Parsa, S. (2008). Film Çözümlemeleri. İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
  • Reece, M. (2010). Real-Time Marketing for Business Growth. New Jersey: Pearson Education.
  • Reid, C. (2014). Real-Time Marketing Can Keep Businesses Successful-But How? Econtentmag.
  • Scott, D. M. (2011). Real-Time Marketing & PR. New Jersey: John Wiley & Sons. Stange, M., & Funk, B. (2014). Real-Time Advertising. Business & Information Systems Engineering.
  • Williamson, J. (2001). Reklamların Dili:”Reklamlarda Anlam ve İdeoloji”. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Back_to_the_Future Erişim Tarihi: 30.11.2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Back_to_the_Future_Part_II Erişim Tarihi: 30.11.2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/DeLorean_DMC-12#Back_to_the_Future Erişim Tarihi: 30.11.2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/DeLorean_time_machine Erişim Tarihi: 30.11.2017
  • http://www.taylormadecanada.com/resources/files/197_Real_Time_Marketing_ Design_ex4.pdf Erişim Tarihi: 30.11.2017
  • http://rebeccalieb.com/sites/default/files/downloads/1312%20RealTime%20 Marketing%20RL.pdf Erişim Tarihi: 14.11.2017
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Türkçe Araştırma Makaleleri
Authors

Alper Yılmaz

Publication Date July 30, 2018
Submission Date February 14, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 4

Cite

APA Yılmaz, A. (2018). Yeni Bir Pazarlama İletişimi Yaklaşımı Gerçek-Zamanlı Pazarlama: Otomobil Markalarının Geleceğe Dönüş Günü Sosyal Medya Pratikleri. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 423-446. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.394942