1950’li yıllardan bu yana küresel olarak en fazla bilinirliğe ve satış oranına sahip
olan oyuncaklardan biri olarak Barbie bebekler bir oyuncak markası olmanın yanı
sıra giyim biçimi, kullanılan aksesuarlar ve ortaya koydukları ideal vücut ölçüleri
ile modern kadın için bir rol model oluşturmuştur. Bu yönüyle Barbie bebeklerin
bir tüketim nesnesi olarak modanın kitlelere benimsetilmesinde araç olarak
konumlandırıldığını söylemek mümkündür.
Günümüzde yeni medya ortamları aracılığıyla daha çok sayıda medya platformuna
açılan transmedya hikâye anlatıcılığı Barbie bebeklerin modayla ilgili uygulamalarının
interaktif olarak kullanıcılara ulaşmasını ve hikâye evreninin genişlemesini
sağlamaktadır. Kullanıcılar söz konusu uygulamalar sayesinde moda alanındaki
yaklaşımlarını kendi yarattıkları kombinlere aktarmakta ve aynı zamanda kendilerine
sunulan giysilerle günün modasını takip etme olanağı elde etmektedirler.
Bu araştırmanın konusu Barbie bebeklerin bir oyuncak figürü olmanın ötesinde
moda sektörüyle olan ilişkisini transmedyal anlatı stratejileri temelinde ortaya
koyarak tartışmaktır. Bu temel amaç doğrultusunda markaların pazarlama
çalışmaları ekseninde transmedya hikâye anlatımının yeri ve uygulanma biçimi ile
moda sektöründe Barbie bebeklerin işlevleri ve idealize edilmiş güzelliğinin taşıdığı
sembolik anlamlar sosyal göstergebilimsel çözümleme yöntemi ile analiz edilmiş,
çalışma bulguları betimsel olarak açıklanmıştır.
As one of the most globally recognized toys in the world since the 1950’s, Barbie e
dolls have become a toy brand, as well as a role model for modern women with their
clothing style, accessories and ideal body measurements. In this sense, it is possible to
say that Barbie e dolls are positioned as vehicles as a consumer object of the fashion
Transmedia storytelling, which is now open to more media platforms via new media
environments, enables Barbie e dolls to interactively access their fashion-related
applications to users and expand the story universe. With these applications, users
are able to transfer their approach in fashion to combos they create and at the same
time get the opportunity to follow their fashion with the clothes offered to them.
The theme of this research is not only to be a toy figure of Barbie dolls, but also to
discuss the relationship with the fashion sector and the feature of being the bearer
of fashion. In line with this main objective, the functions of Barbie dolls in the fashion
sector has been analyzed with the location and application style of transmedia
storytelling in the axis of marketing activities of brands. In addition that the symbolic
meanings of Barbie dolls’ functions and their idealized beauty are analyzed by social
semiotics analysis method, the study findings are descriptively explained.
Fashion Transmedia Storytelling New Media Barbie Dolls Brand
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2018 |
Submission Date | March 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 4 |