Fantastic, while finding a place as a genre in literature; is becoming increasingly
popular as a type of narrative that is also used in cinema, television series and
advertisement films. Fantastic narrative draws attention with its plot that passing
in other, unknown and imaginary world. Fantastic plot that often containing a break
from reality and a searching in imaginary world, shaped by different places, another
time sense and imaginary characters in it. Another feature that distinguishes fantasy
narrative is the threshold metaphor that provides the transition between reality and
the imaginary world.
The transformation of fantastic into a popular likeness in literature and cinema
has brought about the use of a fantastic narrative format in advertisement films.
A curious sense of fantastic increases the interest in the ads, so the advertising
message is delivered to the audience more easily. In this study, Swedish clothing
brand H&M’s advertisement that named A Magical Holiday which was prepared as
Christmas advertisement, analyzed on the basis of the method of semiotic analysis.
In the analysis, the narrative structure of the advertisement, fantastic items, basic
contrasts and showing-shown relationship have been analyzed.
Fantastik, edebiyatta bir tür olarak kendine yer bulurken; sinemada, televizyon
dizilerinde ve reklam filmlerinde de kullanılan bir anlatı türü olarak giderek
popülerleşmektedir. Fantastik anlatı; başka, bilinmeyen ve düşsel diyarlarda geçen
bir olay örgüsüyle dikkat çekmektedir. Sıklıkla gerçeklikten bir kopuşu ve düşsel
âlemde bir arayışı içeren fantastik olay örgüsü; farklı mekânlar, başka bir zaman
algısı ve içerisindeki hayalî karakterlerle şekillenmektedir. Fantastik anlatıyı ayırıcı
kılan bir diğer özellik ise gerçek ile hayali dünya arasında gidiş gelişleri sağlayan
eşik metaforudur.
Fantastiğin edebiyatta ve sinemada popüler bir beğeniye dönüşmesi, reklam
filmlerinde de fantastik anlatı formatının kullanılmasını beraberinde getirmiştir.
Fantastiğin uyandırdığı merak duygusu, reklamlara olan ilgiyi arttırmakta, böylelikle
izleyiciye reklam mesajı daha kolay bir şekilde ulaştırılmaktadır. Bu çalışmada İsveçli
giyim markası H&M’nin yılbaşı reklamı olarak hazırlanan A Magical Holiday reklam
filmi göstergebilimsel analiz yöntemi esas alınarak çözümlenmiştir. Çözümlemede
reklamın anlatı yapısı, fantastik ögeler, temel zıtlıklar ve gösteren-gösterilen ilişkisi
analiz edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2018 |
Submission Date | April 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 4 |