It is an undeniable fact that social media has become an important tool in the
communication practices of the institutions and organizations serving in almost every
field today. Although traditional media is more dominant in the context of communication
strategies and communication processes of civil society organizations, the emphasis
of social media on civil society organizations has been highlighted recently. In addition
to the benefits of multichannel structure in the content production, consumption and
reproduction processes of social media, it has been shown with examples that have positive
results in terms of the visibility of civil society organizations. All these developments have
opened up new debates in the sub-topic of non-governmental organizations transformed
by social media, which is an important part of the communication of civil society
organizations with stakeholders.
In the light of this information, social media usage practices of non-governmental
organizations were examined in two stages. In this context, in the first phase of the
study, the visibility of officially registered female non-governmental organizations in the
Turkish Republic of Northern Cyprus on social media channels (Facebook, Twitter and
Instagram) has been revealed. In the second phase of the study, 3 (three) months content
analysis was conducted between January 1st , 2019 and March 31st , 2019 for the official
Facebook account of the Mesarya Women Initiative, a leading active example of womenactive movements and civil society organizations in Northern Cyprus. In this way, it is
aimed to describe social media practices through these shares. The limited number of
studies conducted for non-governmental organizations in terms of Northern Cyprus and
the lack of studies with women’s civil society organizations reveal the specificity of this
study and its contribution to the literature.
NGOs Digital Transformations Social Media Women’s Organizations Initiative of Mesarya Women North Cyprus
Günümüzde, neredeyse her alanda hizmet veren kurum ve kuruluşların iletişim
pratiklerinde sosyal medyanın önemli bir araç haline geldiği yadsınamaz bir gerçektir.
Sivil toplum kuruluşlarının iletişim stratejileri ve iletişim süreçlerine bakıldığında
geleneksel medya daha baskın olarak görülmesine rağmen, son dönemlerde sosyal
medyanın sivil toplum kuruluşları için vurgusu belirgin olarak ortaya konmuştur. Sosyal
medyanın içerik üretimi, tüketimi ve yeniden üretimi süreçlerinde çok kanallı yapısının
faydalarının yanında, sivil toplum kuruluşlarının görünürlüğü açısından da olumlu
sonuçlar doğurduğu örneklerle ortaya konulmuştur. Tüm bu gelişmeler, sivil toplum
kuruluşlarının paydaşları ile iletişimindeki önemli bir çalışma kolu olan sosyal medya ile
dönüşen sivil toplum kuruluşları alt başlığında yeni tartışmalara yer açmıştır.
Bu bilgiler ışığında, çalışmada sivil toplum kuruluşlarının sosyal medya kullanım
pratikleri iki aşamada incelenmiştir. Bu bağlamda çalışmanın ilk aşamasında, Kuzey Kıbrıs
Türk Cumhuriyeti’ndeki resmi kayıtlı kadın sivil toplum kuruluşlarının sosyal medya
mecralarındaki (Facebook, Twitter ve Instagram) görünürlükleri ortaya konmuştur.
Çalışmanın ikinci aşamasında ise Kuzey Kıbrıs’taki kadın aktivist hareketlerin ve sivil
toplum kuruluşlarının önde gelen aktif bir örneği olan Mesarya Kadınları İnisiyatifi’nin
resmi Facebook hesabına yönelik 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında 3 (üç)
aylık içerik analizi uygulanmıştır. Bu yolla, söz konusu paylaşımları üzerinden sosyal
medya kullanım pratiklerinin betimlenmesi amaçlanmaktadır. Kuzey Kıbrıs özelinde,
sivil toplum kuruluşlarına yönelik yapılan çalışmaların sınırlı sayıda olması ve kadın
sivil toplum kuruluşları ile yapılan çalışmaların eksikliği bu çalışmanın özgünlüğünü ve
literatüre katkısını ortaya koymaktadır.
Sivil Toplum Kuruluşları Dijital Dönüşümler Sosyal Medya Kadın Kuruluşları Mesarya Kadınları İnisiyatifi Kuzey Kıbrıs
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Presented Proceeedings |
Authors | |
Publication Date | January 24, 2020 |
Submission Date | June 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |