Identity, by its very nature, is a complicated, abstract, fluid and variable concept. This
concept that defines “me” in relation to you is conceived mostly as ambivalent, alienating
and confusing. However, when it comes to the national identity, the ambivalent, alienating
and confusing features of the identity are obscured and our (Turkish nation’s) standing
in relation to you (the foreigners) is emphasized. The fluctuating and othering features of
individual identities are ignored within the context of national identity and the concept of
self/main/prime/upper identity is foregrounded. All structures have important duties in
explaining national identity to people.
On the 18th of October 2018, the 8th Chamber of State Council announced that it
cancelled the regulation that abolished the recitation of Student Oath in primary schools.
All structures have important duties in explaining national identity to people. It is
widely held that mass media - especially television- plays a huge role in raising people’s
awareness for national identity. In this sense, the present study argues that when
presented in the correct way through mass media, the concepts such as national identity
and its sub-components (nationalism/ ethnicity/ nation etc.) will serve the purpose of
unifying societies instead of dividing them.
This study has emerged through analysing how State Council’s decision on Student Oath
is presented by 3 different television channels (ATV, TRT-1, AND FOX TV) that empathize
with the other in their view about identity, that have different relations to the authority/
power and that differ from each other with regard to their worldviews. Content analysis
technique was used to evaluate the main news bulletins. Again, in the text, conceptual
components are defined by making literature review.
Identity Our National Oath and State Council’s Decision Main News Bulletins and National Identity
Kimlik, doğası gereği anlaşılmaz, soyut, değişkenlik gösterebilen ve anlatılması güç
bir kavramdır. Benin sana karşı konumunu ifade eden bu kavram çoğunlukla belirsiz,
ayrıştırıcı ve muğlak olarak değerlendirilmektedir. Ancak ulusal kimlik söz konusu
olduğunda kimliğin belirsiz, ayrıştırıcı ve muğlak tarafı yok olmakta bizin(Türk milletinin)
size(yabancıya) karşı duruşu ortaya çıkmaktadır. Bireysel kimliklerin çok sayılılığı ve
ayrıştırıcılığı ulusal kimlik söz konusu olduğunda ortadan kaybolmakta öz/ana/asıl/üst
kimlik olan ulusal kimlik kavramı ön plana çıkmaktadır.
18 Ekim 2018 tarihinde Danıştay 8. Dairesi ilköğretim okullarında okutulan Öğrenci
Andını kaldıran yönetmeliği iptal ettiğini açıklamıştı. Ulusal kimliğin insanlara
anlatılmasında bütün yapılara önemli görevler düşmektedir. Kitle iletişim araçlarınınözellikle televizyonun- ulusal kimliğin insanlara anlatılmasında oldukça etkili olduğu
kabul edilmektedir. Bu anlamda çalışma ulusal kimlik kavramının ve alt bileşenlerine
ait kavramların (milliyetçilik/etnisite/ulus gibi) kitle iletişim araçlarından doğru
şekilde sunulduğunda toplumları ayrıştırmaktan ziyade birleştirecekleri varsayımına
dayanmaktadır.
Çalışma, kimliğe dair değerlendirmelerde öteki konumuna geçebilen, otoriteyle/iktidarla
ilişkileri farklılık gösteren, dünya görüşleri birbirleriyle aynılık göstermeyen 3 farklı
televizyon kanalının(ATV, TRT-1 ve FOX TV) Danıştay’ın Öğrenci Andı kararının haber
bültenlerinde sunumlarını inceleyerek ortaya çıkmıştır. Çalışmada ana haber bültenleri
değerlendirilirken içerik çözümlemesi tekniği kullanılmıştır. Yine çalışmada literatür
taraması yapılarak kavramsal bileşenler tanımlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | January 24, 2020 |
Submission Date | July 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |