Dissertation
BibTex RIS Cite

Reproduction of Islamophobia in Post 9/11 Hollywood Cinema

Year 2020, Volume: 7 Issue: 2, 1321 - 1343, 24.07.2020
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.703725

Abstract

Although the Islamophobia concept evokes religious connotations, it also has historical and ideological dimensions. There’s a polarization since the first Christianity-Islamic encounter. Orientalism is critically essential in the imagination of the Eastern/Islamic World. US Cinema, for years, symbolizes East/Islam in an Orientalist way. However, as a result of what happened in the 20th century, it’s passed from Orientalism to Islamophobia. Especially since 9/11, Islam is new other. Herein, Hollywood acts as an ideological device. With this period, Islamophobic elements such as Islamic terrorism are added to Hollywood products; thus, Islamophobia is reproduced. In this context, the study will focus on Islamophobia in Hollywood Cinema after 9/11, and three selected films will be analyzed with structural analysis in the context of visual-auditory codes-/narrative codes. In the study, the film Black Hawk Down (Scott, 2001) is examined because Islam is shown as an enemy for the first time after 9/11. The movie The Hurt Locker (Bigelow, 2008) has been selected because it incites the idea that all Muslims may be terrorists. The film Lone Survivor (Berg, 2013) is analyzed for creating the perception that there are almost no good Muslims.

References

  • Alhassen, M. (2018). Haqq & Hollywood: Illuminating 100 years of Muslim Tropes and How to Transform Them. New York: Pop Culture Collaborative. https://popcollab.org/ wp-content/uploads/2018/10/HaqqAndHollywood_Report.pdf adresinden alındı
  • Allen, C. (2010). Islamophobia. Farnham: Ashgate Publishing. Baudrillard, j. (2011). Simülakrlar ve Simülasyonlar. (O. Adanır, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bazin, A. (2011). Sinema Nedir. (İ. Şener, Çev.) İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Berg, P. (Prodüktör), & Berg, P. (Yöneten). (2013). Lone Survivor [Sinema Filmi]. Amerika Birleşik Devletleri.
  • Bigelow, K. (Prodüktör), & Bigelow, K. (Yöneten). (2008). The Hurt Locker [Sinema Filmi]. Amerika Birleşik Devletleri.
  • Bozyer, Ö. (2012). Hollywood Sinemasında Oryantalizm Etkisi ve Doğu Erkekleri İmajı. Karabük: Karabük Üniversitesi.
  • Buehler, A. F. (2014). İslamofobi: Batı’nın “Karanlık Tarafı”nın Bir Yansıması. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 55(1), 123-140.
  • Büyükgebız, M. (2016). How the Enemy has Changed: Islamophobia and Post 9/11 Syndrome in John le Carre’s Novel; A Most Wanted Man. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler EnstitüsüDergisi(25), 228-235.
  • Canatan, K. (2007). İslamofobi ve Anti-İslamizm: Kavramsal ve Tarihsel Bir Yaklaşım. K. Canatan, & Ö. Hıdır içinde, Batı Dünyasında İslamofobi ve Anti-İslamizm (s. 19-63). Ankara: FCR Yayınları.
  • Chomsky, N. (1991). A.B.D. Terörü. (T. Cevdet, Çev.) İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Demir, T., & Aşan, N. (2014). Hollywood Kamerasında İslam’ın Ötekileştirilmesi. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Dergisi(9), 741-748.
  • Dictionary, O. (2020). Islam. Şubat 2, 2020 tarihinde Oxford Dictionaries: https://www. oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/islam?q=Islam adresinden alındı
  • Dictionary, O. (2020). Islamophobia. Şubat 1, 2020 tarihinde Oxford Dictionaries: ttps:// en.oxforddictionaries.com/definition/islamophobia adresinden alındı
  • Dictionary, O. (2020). Islamophobia. Şubat 2, 2020 tarihinde Oxford Dictionaries: https:// en.oxforddictionaries.com/definition/islamophobia adresinden alındı
  • Dictionary, O. (2020). Phobia. Şubat 1, 2020 tarihinde Oxford Dictionaries: https:// en.oxforddictionaries.com/definition/phobia adresinden alındı
  • Ekinci, B. T. (2014). Argo Filmi Bağlamında Hollywood Sinemasında Söylem ve Yeni Oryantalizm. Atatürk İletişim Dergisi(4), 51-67.
  • Er, T., & Yılmaz, A. (2008). İslamofobi ve Avrupa’da Birlikte Yaşama Tecrübesi Üzerine. Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 17(2), 747-770.
  • Göknel, E. (2015). Düşmandan Teröriste. İstanbul: KaNeS Yayınları.
  • Griffith, D. W., Aitken, H. (Prodüktörler), & Griffith, D. W. (Yöneten). (1915). The Birth of a Nation [Sinema Filmi]. Amerika Birleşik Devletleri.
  • Günel, O. (2015). Milliyetçilik ve Kahramanlık Kavramları Üzerinden Birinci ve Üçüncü Sinema. İstanbul Journal of Social Sciences Dergisi(9), 14-40.
  • Güney, E. (2015). İslamofobi: Eski İnanç, Yeni İcat. Boğaziçi Üniversitesi Avrupa Çalışmaları Merkezi Öğrenci Forumu Bülteni (s. 17-19). İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Hassan Ali, Muhuyudin, G., Yousaf, S., & Uzaam, A. (2017). Islamophobia in Hollywood Movies. Retrieved from Academia: https://www.academia.edu/24615613/ Islamophobia_in_Hollywood_Movies
  • Huntington, S. P. (2007). Medeniyetler Çatışması mı. Doğu Batı Dergisi(41), 83-109.
  • Huntington, S. P. (2015). Medeniyetler Çatışması ve Dünya Düzeninin Yeniden Kurulması. (M. Turhan, & Y. Z. demir, Çev.) İstanbul: Okyanus.
  • Kapaklı, C. (2016). 11 Eylül Saldırılarının Ardından İslamofobinin Yükselişi ve ABD’deki Türk Göçmenler Üzerindeki Etkileri, Yüksek Lisans Tezi,. https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden alındı
  • Kellner, D. (2013). Sinema Savaşları Bush-Cheney Döneminde Hollywood Sineması ve Siyaset. (G. Koca, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kolker, R. P. (1999). Yalnızlık Sineması. (E. Yılmaz, Çev.) Ankara: Öteki Yayınevi. Kumar, D. (2016). İslamofobi İmparatorluğun Siyaseti. (I. Alatlı, Çev.) İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Mead, G. H. (2017). Zihin, Benlik ve Toplum. (Y. Erdem, Çev.) Ankara: Heretik.
  • Monaco, J. (2002). Bir Film Nasıl Okunur. (E. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Ormanlı, O. (2015). 11 Eylül Sonrasında Hollywood’da Mitolojik Yaklaşımlar Ve Arketipler. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(1), 223-246.
  • Önal, H., & Baykal, K. C. (2011). Klasik Oryantalizm, Yeni Oryantalizm ve Oksidentalizm Ekseninde Sinemada Değişen ‘Ben’ ve ‘Öteki’ Algısı. Journal of World of Turks Dergisi, 3(3), 107-128.
  • Özpek, B. B. (2012). En Uzun On Yıl: 11 Eylül Sonrası Ortadoğu. Ortadoğu Etütleri Dergisi, 3(2), 183-215.
  • Öztürk, A. (2015). Yüzleşme: İslamofobi. Adım Dergisi(3), 44-45.
  • Richardson, R. (2012). Islamophobia or anti-Muslim racism – or what? – concepts and terms revisited. Şubat 1, 2020 tarihinde Inservice Training and Educational Development: http://www.insted.co.uk/anti-muslim-racism.pdf adresinden alındı
  • Ryan, M., & Kellner, D. (2010). Politik Kamera. (E. Özsayar, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Said, E. (1998). Oryantalizm. (N. Uzel, Çev.) İstanbul: İrfan Yayımcılık.
  • Said, E. W. (2008). Medyada İslam Gazeteciler ve Uzmanlar Dünyaya Bakışımızı Nasıl Belirliyor. (A. Babacan, Çev.) İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Sayeed, S. (2013). Amerika’daki Müslümanlar: Bir Medeniyetin Farklılıkları Arasında Köprü Kurmak. R. Şentürk içinde, Medeniyet ve Değerler (s. 253-271). İstanbul: İstanbul Ticaret Odası.
  • Scott, R. (Prodüktör), & Scott, R. (Yöneten). (2001). Black Hawk Down [Sinema Filmi]. Amerika Birleşik Devletleri.
  • TDK. (2005). Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • TDK. (2020). Fobi. Şubat 2, 2020 tarihinde Türk Dil Kurumu Sözlükler: https://sozluk.gov. tr/ adresinden alındı
  • UHİM. (2015). 2015 Dünya Hak İhlalleri Raporu. Şubat 5, 2020 tarihinde Uluslararası Hak İhlalleri İzleme Merkezi: https://www.uhim.org/Uploads/GenelDosya/2015- dunya-hak-ihlalleri-raporu-yayimlandi-4543-d.pdf adresinden alındı
  • Valantin, M. (2006). Hollywood, Pentagon ve Washington. (Ö. F. Turan, Çev.) İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılığı.
  • Veldhausz, M. (2017). Constructing Islamophobia: Hollywood. Nijemegen: Radboud University.
  • Yetişkin, E. (2010). Güncel Politik Sinemayı Yeniden Düşünmek. Akademik İncelemeler Dergisi, 5(2), 95-116.
  • Yiğit, Z. (2008). Hollywood Sineması’nın Yeni Oryantalist Söylemi ve 300 Spartalı. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5(3), 236–249.

11 Eylül Sonrası Hollywood Sinemasında İslamofobinin Yeniden Üretimi

Year 2020, Volume: 7 Issue: 2, 1321 - 1343, 24.07.2020
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.703725

Abstract

İslamofobi kavramı, dinsel çağrışımlar uyandırmasına karşın tarihsel ve ideolojik boyutlara da sahiptir. İlk Hıristiyanlık-İslam karşılaşmasından itibaren bir kutuplaşma mevcuttur. Doğu/İslam Dünyası’nın tahayyülünde Oryantalizm kritik derecede önemlidir. ABD Sineması da yıllarca Doğu/İslam’ı Oryantalist bir biçimde imgeleştirir. Ancak 20. Yüzyılda yaşananlar neticesinde Oryantalizmden İslamofobiye geçilmektedir. Özellikle 11 Eylül’den beri İslam, artık yeni ötekidir. Hollywood, bu noktada ideolojik bir aygıt görevi görür. Bu dönemle beraber Hollywood ürünlerine İslami terörizm gibi İslamofobik unsurlar eklenmekte, böylece İslamofobi yeniden üretilmektedir. Bu bağlamda çalışmada 11 Eylül sonrası Hollywood Sinemasındaki İslamofobiye odaklanılacak, seçilen üç film görsel-işitsel kodlar/anlatı kodları bağlamında yapısal çözümlemeyle irdelenecektir. Çalışmada 11 Eylül sonrası İslam’ın ilk kez düşman olarak gösterilmesi sebebiyle Kara Şahin Düştü (Scott, 2001) filmi, bütün Müslümanların birer terörist olabileceği fikrini uyandırması sebebiyle Ölümcül Tuzak (Bigelow, 2008) filmi, iyi Müslümanların yok denilebilecek kadar az olduğu algısı yarattığı için Son Kalan (Berg, 2013) filmi incelenmektedir.

References

  • Alhassen, M. (2018). Haqq & Hollywood: Illuminating 100 years of Muslim Tropes and How to Transform Them. New York: Pop Culture Collaborative. https://popcollab.org/ wp-content/uploads/2018/10/HaqqAndHollywood_Report.pdf adresinden alındı
  • Allen, C. (2010). Islamophobia. Farnham: Ashgate Publishing. Baudrillard, j. (2011). Simülakrlar ve Simülasyonlar. (O. Adanır, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bazin, A. (2011). Sinema Nedir. (İ. Şener, Çev.) İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Berg, P. (Prodüktör), & Berg, P. (Yöneten). (2013). Lone Survivor [Sinema Filmi]. Amerika Birleşik Devletleri.
  • Bigelow, K. (Prodüktör), & Bigelow, K. (Yöneten). (2008). The Hurt Locker [Sinema Filmi]. Amerika Birleşik Devletleri.
  • Bozyer, Ö. (2012). Hollywood Sinemasında Oryantalizm Etkisi ve Doğu Erkekleri İmajı. Karabük: Karabük Üniversitesi.
  • Buehler, A. F. (2014). İslamofobi: Batı’nın “Karanlık Tarafı”nın Bir Yansıması. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 55(1), 123-140.
  • Büyükgebız, M. (2016). How the Enemy has Changed: Islamophobia and Post 9/11 Syndrome in John le Carre’s Novel; A Most Wanted Man. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler EnstitüsüDergisi(25), 228-235.
  • Canatan, K. (2007). İslamofobi ve Anti-İslamizm: Kavramsal ve Tarihsel Bir Yaklaşım. K. Canatan, & Ö. Hıdır içinde, Batı Dünyasında İslamofobi ve Anti-İslamizm (s. 19-63). Ankara: FCR Yayınları.
  • Chomsky, N. (1991). A.B.D. Terörü. (T. Cevdet, Çev.) İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Demir, T., & Aşan, N. (2014). Hollywood Kamerasında İslam’ın Ötekileştirilmesi. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Dergisi(9), 741-748.
  • Dictionary, O. (2020). Islam. Şubat 2, 2020 tarihinde Oxford Dictionaries: https://www. oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/islam?q=Islam adresinden alındı
  • Dictionary, O. (2020). Islamophobia. Şubat 1, 2020 tarihinde Oxford Dictionaries: ttps:// en.oxforddictionaries.com/definition/islamophobia adresinden alındı
  • Dictionary, O. (2020). Islamophobia. Şubat 2, 2020 tarihinde Oxford Dictionaries: https:// en.oxforddictionaries.com/definition/islamophobia adresinden alındı
  • Dictionary, O. (2020). Phobia. Şubat 1, 2020 tarihinde Oxford Dictionaries: https:// en.oxforddictionaries.com/definition/phobia adresinden alındı
  • Ekinci, B. T. (2014). Argo Filmi Bağlamında Hollywood Sinemasında Söylem ve Yeni Oryantalizm. Atatürk İletişim Dergisi(4), 51-67.
  • Er, T., & Yılmaz, A. (2008). İslamofobi ve Avrupa’da Birlikte Yaşama Tecrübesi Üzerine. Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 17(2), 747-770.
  • Göknel, E. (2015). Düşmandan Teröriste. İstanbul: KaNeS Yayınları.
  • Griffith, D. W., Aitken, H. (Prodüktörler), & Griffith, D. W. (Yöneten). (1915). The Birth of a Nation [Sinema Filmi]. Amerika Birleşik Devletleri.
  • Günel, O. (2015). Milliyetçilik ve Kahramanlık Kavramları Üzerinden Birinci ve Üçüncü Sinema. İstanbul Journal of Social Sciences Dergisi(9), 14-40.
  • Güney, E. (2015). İslamofobi: Eski İnanç, Yeni İcat. Boğaziçi Üniversitesi Avrupa Çalışmaları Merkezi Öğrenci Forumu Bülteni (s. 17-19). İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Hassan Ali, Muhuyudin, G., Yousaf, S., & Uzaam, A. (2017). Islamophobia in Hollywood Movies. Retrieved from Academia: https://www.academia.edu/24615613/ Islamophobia_in_Hollywood_Movies
  • Huntington, S. P. (2007). Medeniyetler Çatışması mı. Doğu Batı Dergisi(41), 83-109.
  • Huntington, S. P. (2015). Medeniyetler Çatışması ve Dünya Düzeninin Yeniden Kurulması. (M. Turhan, & Y. Z. demir, Çev.) İstanbul: Okyanus.
  • Kapaklı, C. (2016). 11 Eylül Saldırılarının Ardından İslamofobinin Yükselişi ve ABD’deki Türk Göçmenler Üzerindeki Etkileri, Yüksek Lisans Tezi,. https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden alındı
  • Kellner, D. (2013). Sinema Savaşları Bush-Cheney Döneminde Hollywood Sineması ve Siyaset. (G. Koca, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kolker, R. P. (1999). Yalnızlık Sineması. (E. Yılmaz, Çev.) Ankara: Öteki Yayınevi. Kumar, D. (2016). İslamofobi İmparatorluğun Siyaseti. (I. Alatlı, Çev.) İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Mead, G. H. (2017). Zihin, Benlik ve Toplum. (Y. Erdem, Çev.) Ankara: Heretik.
  • Monaco, J. (2002). Bir Film Nasıl Okunur. (E. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Ormanlı, O. (2015). 11 Eylül Sonrasında Hollywood’da Mitolojik Yaklaşımlar Ve Arketipler. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(1), 223-246.
  • Önal, H., & Baykal, K. C. (2011). Klasik Oryantalizm, Yeni Oryantalizm ve Oksidentalizm Ekseninde Sinemada Değişen ‘Ben’ ve ‘Öteki’ Algısı. Journal of World of Turks Dergisi, 3(3), 107-128.
  • Özpek, B. B. (2012). En Uzun On Yıl: 11 Eylül Sonrası Ortadoğu. Ortadoğu Etütleri Dergisi, 3(2), 183-215.
  • Öztürk, A. (2015). Yüzleşme: İslamofobi. Adım Dergisi(3), 44-45.
  • Richardson, R. (2012). Islamophobia or anti-Muslim racism – or what? – concepts and terms revisited. Şubat 1, 2020 tarihinde Inservice Training and Educational Development: http://www.insted.co.uk/anti-muslim-racism.pdf adresinden alındı
  • Ryan, M., & Kellner, D. (2010). Politik Kamera. (E. Özsayar, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Said, E. (1998). Oryantalizm. (N. Uzel, Çev.) İstanbul: İrfan Yayımcılık.
  • Said, E. W. (2008). Medyada İslam Gazeteciler ve Uzmanlar Dünyaya Bakışımızı Nasıl Belirliyor. (A. Babacan, Çev.) İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Sayeed, S. (2013). Amerika’daki Müslümanlar: Bir Medeniyetin Farklılıkları Arasında Köprü Kurmak. R. Şentürk içinde, Medeniyet ve Değerler (s. 253-271). İstanbul: İstanbul Ticaret Odası.
  • Scott, R. (Prodüktör), & Scott, R. (Yöneten). (2001). Black Hawk Down [Sinema Filmi]. Amerika Birleşik Devletleri.
  • TDK. (2005). Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • TDK. (2020). Fobi. Şubat 2, 2020 tarihinde Türk Dil Kurumu Sözlükler: https://sozluk.gov. tr/ adresinden alındı
  • UHİM. (2015). 2015 Dünya Hak İhlalleri Raporu. Şubat 5, 2020 tarihinde Uluslararası Hak İhlalleri İzleme Merkezi: https://www.uhim.org/Uploads/GenelDosya/2015- dunya-hak-ihlalleri-raporu-yayimlandi-4543-d.pdf adresinden alındı
  • Valantin, M. (2006). Hollywood, Pentagon ve Washington. (Ö. F. Turan, Çev.) İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılığı.
  • Veldhausz, M. (2017). Constructing Islamophobia: Hollywood. Nijemegen: Radboud University.
  • Yetişkin, E. (2010). Güncel Politik Sinemayı Yeniden Düşünmek. Akademik İncelemeler Dergisi, 5(2), 95-116.
  • Yiğit, Z. (2008). Hollywood Sineması’nın Yeni Oryantalist Söylemi ve 300 Spartalı. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5(3), 236–249.
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies, Radio-Television
Journal Section Thesis Abstracts
Authors

Mahmut Yavuz Türkmen 0000-0001-7828-6553

Meral Özçınar 0000-0002-0606-6305

Publication Date July 24, 2020
Submission Date March 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Türkmen, M. Y., & Özçınar, M. (2020). 11 Eylül Sonrası Hollywood Sinemasında İslamofobinin Yeniden Üretimi. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 1321-1343. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.703725