Within this study, the effects of product recall strategies on brand image and purchase intentions are discussed. There are some strategies that could be preffered by the firms that are faced with product crisis and product recall possibility. These strategies can be called as denial strategy, voluntary recall strategy, involuntary recall strategy and super effort strategy. These strategies affect primarily the brand image, and after that the purchase intentions of the consumers by means of brand image. In the research part of the study; the attitudes of the automobile drivers to the product recall strategies for the automotive sector are identified at first, and then the effects of these attitudes to brand image and purchase intention are analysed over conducting questionnaries to the automobile drivers that live in İstanbul. According to the results of the survey, voluntary recall strategy and super effort strategy have positive effects on brand image. Denial strategy negatively affects the brand image. In cases where product recall affects positively the brand image; purchase intentions of the consumers are affected positively. If this impact is negative, purchase intentions are negatively affected.
Bu çalışma kapsamında, ürün geri çağırma stratejilerinin marka imajına ve tüketicilerin satın alma niyetine etkisi üzerinde durulacaktır. Ürün krizleri ile karşı karşıya kalan firmaların ürün geri çağırma olasılığı karşısında tercih edebilecekleri çeşitli stratejiler bulunmaktadır. Bunlar arasında inkar stratejisi, gönüllü geri çağırma stratejisi, gönülsüz geri çağırma stratejisi ve olağanüstü çaba stratejileri sayılabilir. Bu stratejiler öncelikle marka imajını, daha sonra ise marka imajı aracılığı ile tüketicilerin satın alma niyetini etkilemektedir. Araştırma kısmında ise İstanbul ilindeki araç sürücülerine uygulanan anketler aracılığı ile öncelikle otomotiv sektöründeki ürün geri çağırma kampanyalarına karşı olan tutumlar belirlenmeye çalışılmış, daha sonra ise bu tutumların marka imajı ve satın alma niyeti üzerindeki etkileri incelenmiştir.
Ürün krizleri ürün geri çağırma ürün geri çağırma stratejileri marka imajı satın alma niyeti
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 29, 2013 |
Submission Date | November 13, 2012 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 2 |