BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 4 Issue: 2, - , 29.07.2015
https://doi.org/10.17680/akademia.50232

Abstract

The image of the corporations that form based on the perception of the corporation stakeholders could be different from the image which their managers’ thought to be ideal and desired to reach it.The first step of the raputation management is to know the corporation stakeholders’ perception about the instutional image. After that, the corporations can arrange the programs that is needed to reach the desired image.To create instutional image, the corporations must establish favorable relationship with corporation stakeholders and sustain this relationship. In this respect, if the corporations rule out the new target group which is called “ on-line stakeholders”, it can damage the reputation. In this study, the terms “instutional identity”, “instutional image”, “instutional reputation” and “digital image” were tried to present with literature review, then a measurement of image about the perception of Ondokuz Mayıs University on social media was performed

References

  • Alabay, M. N. (2011). Sosyal Medyada Tüketiciler ve Pazar
  • Bölümleme Uygulamaları. inet-Tr 16. Türkiye’de İnternet Konferansı. İzmir: Bildiri 11.
  • Alikılıç, Ö. A. (2011), Halkla İlişkiler 2.0: Sosyal Medyada Yeni Paydaşlar, Yeni Teknikler, Efil Yayınevi, Ankara.
  • Arpan, L. M., Raney, A. A., & Zivnuska, S. (2003). “A cognitive approach to understanding university image”. Corporate Communications: An Internatonal Journal, 8 (2), 97- 113
  • Binark, M. (2014), Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Brown, Tom J; Dacin, Peter A; Pratt, Michael G and Whetten, David A (2006), “Identity, Intended Image, Construed Image, and Reputation: An Interdisciplinary Framework and suggested Terminology”, Academy of Marketing Science Journal; Spring 2006; 34, 2; ABI/INFORM Global pg. 99-106.
  • Budak, G.; Budak, G. (2014), İmaj Mühendisliği Vizyonundan Halkla İlişkiler, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Çimen, F. (2011), Online İtibar Yönetimi, http://sosyalmedya.co/online-itibar-yonetimi-dosya/ Erişim Tarihi: 10.06.2015
  • Dijital itibar nedir nasıl sağlanır, (2013), http://www.bucks.com.tr/blog/32/dijital-itibar-nedir- nasil-saglanir.html5. Erişim Tarihi: 10.06.2015.
  • Dowling, G. (2004). “Corporate Reputations: Should You Compete on Yours?”, California Management Rewiew, Vol.46, No.3, 19-36.
  • Er, G. (2008), Sanal Ortamda İtibar Yönetimi, İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Hall, R. (1992), “The Strategic Analysis of Intangible Resources”, Strategic Management Journal, Vol.13, 135-144.
  • Kahraman, M. (2013), Sosyal Medya 101 2.0, İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Karaköse, T. (2012), Kurumların DNA’sı İtibar ve Yönetimi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karabulut, N. (2009), Yeni Medya Teknolojileri ve Halkla İlişkiler, İstanbul: Beykoz Lojistik Meslek Yüksek Okulu Yayınları.
  • Kazoleas, D.; Kim,Y.; Moffitt, M. A. (2001),”Institutional image: a case study”, Corporate Communications: An International Journal, Vol. 6 Iss 4 pp. 205 – 216
  • Kılıçcıoğlu, Ö.“Online İtibar Yönetimi” (t.y), http://www.sosyalmedyacci.com/itibar_2345648. pdf?9f3584 Erişim Tarihi: 01/03/2015
  • Lemmink, J., Schuijf A., & Streukens S. (2003), “The role of corporate image and company employment image in explaining application intentions”. Journal of Economic Psychology, 24, 1–15.
  • Okay, A.(2013), Kurum Kimliği, İstanbul: Derin Yayınları.
  • Onat, Ferah (2014), Dijital Çağda Halkla İlişkiler Yazarlığı, Nobel Yay.,Ankara.
  • Peltekoğlu, F. B. (2012), Halkla İlişkiler Nedir? İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Vural, B. A. & Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi

KURUMSAL İMAJ ÖLÇÜMÜNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ İLE İLGİLİ BİR ÖRNEK UYGULAMA

Year 2015, Volume: 4 Issue: 2, - , 29.07.2015
https://doi.org/10.17680/akademia.50232

Abstract

ÖZET

Kurumların, kurum paydaşlarının örgüt hakkındaki algılarına dayalı oluşan, sahip oldukları imaj ile yöneticilerinin ideal olarak düşündükleri ve ulaşmayı arzu ettikleri imaj farklı olabilir. Kurumsal itibar yönetiminin ilk adımı, kurum paydaşlarının kurum hakkındaki kurumsal imaj algısının bilinmesidir. Kurumlar daha sonra, arzu ettikleri imaja ulaşmak için neler yapılması gerektiğine ilişkin çalışmalar planlayabilir.

Kurumların, kurumsal itibar oluşturulabilmesi için paydaşları ile olumlu ilişkiler kurması ve sürdürmesi esastır. Bu anlamda kurumların yeni hedef kitleleri “çevirimiçi paydaşların” göz ardı edilmesi itibara zarar verebilir. Bu çalışmada, öncelikle, “kurumsal kimlik”, “kurumsal imaj”, “kurumsal itibar” ve “dijital itibar” kavramları literatür taraması yapılarak ortaya konulmaya çalışılmış, daha sonra, Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nin sosyal medyada algılanan imajı ile ilgili bir imaj ölçüm uygulaması yapılmıştır.

Anahtar kelimeler: Kurumsal İmaj, Kurumsal İtibar, Dijital imaj, İmaj ölçümü, Üniversite İmajı

References

  • Alabay, M. N. (2011). Sosyal Medyada Tüketiciler ve Pazar
  • Bölümleme Uygulamaları. inet-Tr 16. Türkiye’de İnternet Konferansı. İzmir: Bildiri 11.
  • Alikılıç, Ö. A. (2011), Halkla İlişkiler 2.0: Sosyal Medyada Yeni Paydaşlar, Yeni Teknikler, Efil Yayınevi, Ankara.
  • Arpan, L. M., Raney, A. A., & Zivnuska, S. (2003). “A cognitive approach to understanding university image”. Corporate Communications: An Internatonal Journal, 8 (2), 97- 113
  • Binark, M. (2014), Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Brown, Tom J; Dacin, Peter A; Pratt, Michael G and Whetten, David A (2006), “Identity, Intended Image, Construed Image, and Reputation: An Interdisciplinary Framework and suggested Terminology”, Academy of Marketing Science Journal; Spring 2006; 34, 2; ABI/INFORM Global pg. 99-106.
  • Budak, G.; Budak, G. (2014), İmaj Mühendisliği Vizyonundan Halkla İlişkiler, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Çimen, F. (2011), Online İtibar Yönetimi, http://sosyalmedya.co/online-itibar-yonetimi-dosya/ Erişim Tarihi: 10.06.2015
  • Dijital itibar nedir nasıl sağlanır, (2013), http://www.bucks.com.tr/blog/32/dijital-itibar-nedir- nasil-saglanir.html5. Erişim Tarihi: 10.06.2015.
  • Dowling, G. (2004). “Corporate Reputations: Should You Compete on Yours?”, California Management Rewiew, Vol.46, No.3, 19-36.
  • Er, G. (2008), Sanal Ortamda İtibar Yönetimi, İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Hall, R. (1992), “The Strategic Analysis of Intangible Resources”, Strategic Management Journal, Vol.13, 135-144.
  • Kahraman, M. (2013), Sosyal Medya 101 2.0, İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Karaköse, T. (2012), Kurumların DNA’sı İtibar ve Yönetimi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karabulut, N. (2009), Yeni Medya Teknolojileri ve Halkla İlişkiler, İstanbul: Beykoz Lojistik Meslek Yüksek Okulu Yayınları.
  • Kazoleas, D.; Kim,Y.; Moffitt, M. A. (2001),”Institutional image: a case study”, Corporate Communications: An International Journal, Vol. 6 Iss 4 pp. 205 – 216
  • Kılıçcıoğlu, Ö.“Online İtibar Yönetimi” (t.y), http://www.sosyalmedyacci.com/itibar_2345648. pdf?9f3584 Erişim Tarihi: 01/03/2015
  • Lemmink, J., Schuijf A., & Streukens S. (2003), “The role of corporate image and company employment image in explaining application intentions”. Journal of Economic Psychology, 24, 1–15.
  • Okay, A.(2013), Kurum Kimliği, İstanbul: Derin Yayınları.
  • Onat, Ferah (2014), Dijital Çağda Halkla İlişkiler Yazarlığı, Nobel Yay.,Ankara.
  • Peltekoğlu, F. B. (2012), Halkla İlişkiler Nedir? İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Vural, B. A. & Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Türkçe Araştırma Makaleleri
Authors

Özlem Çetinkaya

Publication Date July 29, 2015
Submission Date April 13, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Çetinkaya, Ö. (2015). KURUMSAL İMAJ ÖLÇÜMÜNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ İLE İLGİLİ BİR ÖRNEK UYGULAMA. Erciyes İletişim Dergisi, 4(2). https://doi.org/10.17680/akademia.50232