In the study, the dominant factors were examined by looking at factors that affect voter
behavior. On March 31, 2019, in Sivas Elections, the attitudes of the voters towards the
candidates were evaluated with the survey method. The study was created with 537
randomly selected people. The survey application started on April 5, 2019, and was
completed on April 30, 2019. In the first part, 20 questions prepared with a five-point
Likert scale were asked to the subjects selected by simple random sampling method.
In the second part, questions were directed to determine the political attitudes and
behaviors and in the third part to understand the knowledge levels of individuals on
political issues, and in the fourth part, to determine the demographic characteristics of
the participants. In terms of candidate image, it is aimed to measure the effects of factors
such as political party, the environment of the candidate, political conjuncture, and media
on voter decisions. According to obtained results, the level of determining decisions
under the influence of family and social environment varies according to the ages. One
of the striking findings is the decreasing effect of traditional media products such as
newspapers and radio on voter choice compared to social media.
Çalışmada seçmen davranışlarında etkili olan faktörlere bakılarak bu tutumun
şekillenmesinde başat etkenler incelenmiştir. 31 Mart 2019 Sivas Seçimlerinde seçmenin
adaylara karşı olan tutumları nitel araştırma yöntemlerinden anket yöntemi ile
değerlendirilmiştir. Çalışmada Sivas ilinde rastgele seçilen 537 kişiyle oluşturulmuştur.
Anket uygulamasına 5 Nisan tarihinde başlamış 30 Nisan 2019 tarihinde tamamlanmıştır.
Basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen deneklere ilk bölümde beşli likert ölçeği ile
hazırlanmış 20 adet soru sorulmuştur. İkinci bölümünde çalışmaya katılanların siyasal
tutum ve davranışlarının belirlenmesine yönelik sorular yönetilmiştir. Anketin üçüncü
bölümünde bireylerin siyasal konulardaki bilgi düzeylerini anlamak için hazırlanan
sorular sorulmuş olup, dördüncü bölümde ise katılımcıların demografik özelliklerini
saptamak amacıyla kişisel sorulara yer verilmiştir. Çalışmada adayı imajı özelinde; adayın
siyasi partisi, adayın mensup olduğu çevre, siyasi konjonktür, medya gibi faktörlerin
seçmen kararlarına etkisinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre,
katılımcıların aile ve sosyal çevrelerinin etkisi altında kararlarını belirleme düzeyleri
yaşlara göre değişmektedir. Araştırmada dikkat çekici bulgulardan biri de gazete, radyo
gibi geleneksel medya ürünlerinin sosyal medyaya nazaran seçmen tercihinde azalan
etkisidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2021 |
Submission Date | September 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |