Tüketicilerin bilinç düzeyi, toplumsal farkındalıklar, artan çevresel hassasiyet, küresel
ölçekli krizler, kaynakların hızla tükenmesine bağlı olarak geri dönüşüm anlayışının
yaygınlaşması gibi unsurlar, kurumsal sosyal sorumluluk uygulamaları üzerinde etkili
olmuştur. Moda sektörü, hammadde ihtiyacının yoğun olduğu ve çevre üzerinde önemli
etkileri olan bir sektördür. Özellikle hazır giyim ve fast fashion (hızlı moda) endüstrisi,
bir yandan tüketimin devam etmesine hizmet ederken bir yandan da sektörde,
sürdürülebilirlik anlayışının yaygınlaştığı gözlemlenmektedir. Paradoksal bir ilişki
gibi görülebilecek olan bu durum, özellikle moda sektöründe çevresel hareketlerin ve
sosyal sorumluluk uygulamalarının artması ile kendini göstermektedir. Son yıllarda
dikkat çeken H&M “Kıyafet Toplama Programı-Modada Geri Dönüşüm” projesi, hem
tüketimin devamlılığı, hem de geri dönüşümün arttırılması açısından önemlidir.
Çalışmada H&M markasının geri dönüşüm kampanyasına ait iki kampanya (reklam) filmi,
göstergebilimsel yöntem aracılığıyla incelenmektedir. Bu çalışmanın temel sorunsalı
örneklem olarak seçilen filmlerde hangi göstergeler ile sosyal sorumluluk, geri dönüşüm,
çevresel duyarlılık ve sürdürülebilirlik anlayışının kodlandığını anlamaktır. Elde edilen
bulgular çerçevesinde filmlerde, doğaya ilişkin göstergelerin sıkça kullanıldığı, kullanılan
kıyafetlerin renk ve desenleriyle de bu göstergelerin desteklendiği, özgürlük, mutluluk,
eğlence gibi temalara sıkça yer verildiği sonuçlarına varılmıştır.
Factors such as the level of consumer awareness, increased environmental sensitivity,
global crises, the widespread understanding of recycling due to the rapid depletion of
resources have influenced corporate social responsibility practices. The fashion sector is
a sector where the need for raw materials is intense and has significant effects on the
environment. Especially the ready-to-wear and fast fashion industry serves to continue
consumption and on the other hand, the understanding of sustainability has become
widespread in the sector. This situation, which can be seen as paradoxical, is manifested
by the increase in environmental movements and social responsibility practices. H&M’s
“Garment Collecting-Fashion Recycling” project is important in terms of both continuity
of consumption and increasing recycling. In the study, two advertising films of H&M’s
recycling campaign were examined through the semiotic method. The main problem is
to understand which indicators coded for social responsibility, recycle, environmental
awareness, and sustainability in the films. It has been concluded that the indicators
related to nature are frequently used to establish the concept of recycling, that these
indicators are supported with the colors and patterns of the clothes, and themes such as
freedom, happiness, and entertainment are included.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Relations |
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2021 |
Submission Date | September 28, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |