Women’s increasing participation in digital communication media due to their needs
related to motherhood roles was accompanied by the production of content on the
pre-determined requirements of motherhood role, thereby carrying the construction
of motherhood to digital media. As women start to produce content about maternity
practices on digital media, such digital media each turned into a presentation of
motherhood model where suggestions related to appropriate motherhood role are
provided, and new domains that bring forward suggestions about motherhood practices
emerged. Based on this focus, the study aims to evaluate what role the digital content
produced on maternity role requirements can play in the process of opening maternity
construction for discussion. In line with this goal, the literature study examines the
potential of websites and blog contents for digital mothers in promoting women’s
feminist voices.
Kadınların annelik rollerine dair ihtiyaçları doğrultusunda dijital iletişim ortamlarında
yer almaya başlamaları, toplumsal yapı tarafından içeriği belirlenmiş annelik rolü
gerekliliklerinin yerine nasıl getirileceğine ilişkin içerik üretimini beraberinde getirmiş,
böylelikle annelik inşası dijital ortama taşınmıştır. Kadınların dijital iletişim ortamlarında
annelik pratikleri hakkında içerik üretip, tüketmeye başlamaları, bu dijital tartışma
ortamlarını uygun annelik rolüne ilişkin önerilerin yer aldığı birer annelik modeli
sunumuna dönüştürmüş ve kadınların benimseyebileceği örnek annelik uygulamaları
hakkında tavsiyeler sunan yeni alanlar ortaya çıkmıştır. Bu odak noktasından yola çıkan
çalışmada, annelik rol gerekliliklerine dair üretilen dijital içeriğin annelik inşasının
tartışmaya açılması sürecinde nasıl bir rol oynayabileceğinin değerlendirilmesi
hedeflenmektedir. Bu hedefe uygun olarak, gerçekleştirilen literatür çalışması içerisinde,
dijital annelere yönelik web siteleri ve blog içeriklerinin kadınların feminist sesinin
duyurulmasında nasıl bir potansiyele sahip olabileceği ele alınmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2021 |
Submission Date | October 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |