Conference Paper
BibTex RIS Cite

The Final Stop of the Photography Adventure, Mobile Photography

Year 2021, Special Issue for 4th Cultural Informatics, Communication & Media Studies Conference, 81 - 100, 28.10.2021
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.973527

Abstract

The adventure of photography started with the desire of people to be able to see what they saw again. It has been possible to record, view and reproduce the image with technological developments. In this context, photography is accepted as a technological tool.
Photography, which is a tool for collecting memories, has contributed to the formation of social memory with its documenting feature over time. The development of photography in this context has led to improvements in production, accessibility, storage and sharing. Thus, photography evolved from the darkroom to analog cameras and then to digital. While digital machines are developing more and more today, information technologies have also turned the mobile phone into a camera. In particular, the development of optical technologies has increased the interest in cameras integrated into mobile phones. However, the digitalization of societies has had a direct impact on the formation of mobile photography.
This study aims to explain the definition, scope, technological context and usage areas of mobile photography by referring to the stages of photography in its transformation into mass media. In this study, which is a literature review, the past, present and future of mobile photography with its technological context are discussed chronologically.

References

  • Bakır, O. (2020, 08 03). Kamerası En İyi Telefonlar. www.Journo.com.tr: https://journo.com.tr/kamerasi-en-iyi-telefonlar adresinden alındı
  • Bayraktar, K. O. (2013). İz ve gerçeklik bağlamında fotoğrafın sayısallaştırılması. Kontrast (38).
  • Bulduklu, E., & Bulduklu, D. (2020). Eleştirel Bir İletişim Biçimi Olarak Soyut Resim Sanatı ve Mimaride Kullanımı: Wassily Kandinsky Örneği. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi (2).
  • Carrington, D. (2021). How Many Photos Will Be Taken in 2020? 17.07 2021 tarihinde Mylio.com: hhttps://blog.mylio.com/how-many-photos-will-be-taken-in-2020/ adresinden alındı
  • Çelik, D. (2015, 11 30). Fotoğraf Makinesinin Kimya ile Başlayan Yolculuğu. 14 Haziran 2021 tarihinde Kimyasal Gelişmeler: http://www.kimyasalgelismeler.com/hayatin-icinden/bunlari-biliyor-musunuz/fotograf-makinesinin-kimya-ile-baslayan-yolculugu.html adresinden alındı
  • Çetin, E. (2015). Sosyal Paylaşım Ağlarında Fotoğraf, Yer/Mekân Bildirim Paylaşımları ve Mahremiyet: Facebook Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41).
  • Eldeniz, L., & Sepetci, N. (2017). Sosyal Medyada Mahremiyet Algısının Çöküşü “Instagram Üzerine bir Araştırma. E. B. vd. içinde, Medyayı Okumak. Cinius Yayınları.
  • Freund, G. (2008). Fotoğraf ve Toplum. (Çev. Ç. Ş. Demirkol) İstanbul: Sel yayınları.
  • Gernsheim, H. (1977). The 150th Anniversary of Photography. History of Photography, 1(1).
  • Hirsch, R. (2017). Seizing The Light, A Social and Aesthetic History of Photography. New York: Routledge Publication.
  • House, N. A. (2009). Collocated Photo Sharing, Story-Telling, and The Performance of Self. International Journal of Human-Computer Studies, 67.
  • İşlek, N. (2009). Görsel Kültür ve Toplumsal Bellek Bağlamında Sayısal Fotoğraf Estetiği. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Kahraman, A. (2020). Yeni Medyada Çağında Akıllı Telefonlarda Fotoğraf. Fine Arts (NWSAFA), 15(4), s. 233-241.
  • Martyn, P. H. (2009). The Mojo In The Third Millennium. Journalism Practice, 3(2), 196-215.
  • Önemli, S. (2019, 02 17). iPhone ile çekilmiş en iyi filmler. 18.07 2021 tarihinde Mediatrend: https://mediatrend.mediamarkt.com.tr/iphone-ile-cekilmis-en-iyi-filmler/ adresinden alındı
  • Özlü, M. (2019). Cep Telefonu Fotoğrafçılığı. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Fotoğraf Ana sanat Dalı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul.
  • Özsoy, S. (2011). Türkiye’de Bilişim Teknolojisi ile Değişen Spor Gazeteciliği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (42), 81-102.
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2010). Dijital Sanat. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3).
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2011). Fotoğrafçılık Tarihinde Teknik ve Kültürel Dönüşümler. İstanbul: Ege Yayınları.
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2017). Yeni Medya Sanatı ve Fotoğraf. Anadolu Üniversitesi, Sanat & Tasarım Dergisi, 7(2).
  • Şener, G., & Özkoçak, Y. (2014). Sosyal Ağlarda Görünür Olmak: Facebook Fotoğraflarında Bireyin Kendini Sunum Stratejileri. C. B. Şener içinde, Sosyal Medya ve Ağ Toplumu-2, Kültür, Kimlik, Siyaset. İstanbul: Grafik Tasarım Yayınları.
  • Yavuz, U. G. (2012, 04). Savaş Fotoğrafı Tarihinde Dijitalleşme Süreci Ve Fotoğrafik Etkisi, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication- TOJDAC, 2(2).
  • Yaykın, M. (2010). Sanat, Teknoloji, Bilim ve Fotoğraf. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • https://kulturveyasam.com/fotografin-kisa-tarihi/, E.T: 22.09.2021.
  • https://www.art.com/products/p12067736-sa-i1500216/the-reflex-box-camera-obscura-by-johann-zahn-1685-from-the-history-of-the-camera-obscura.htm, E.T: 22.09.2021.
  • https://mymodernmet.com/first-photograph-photography-history/, E.T: 22.09.2021.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Fotoğraf, E.T: 22.09.2021.
  • https://www.techtudo.com.br/noticias/noticia/2016/04/como-funciona-camera-dupla-do-celular-conheca-aposta-da-lg-e-huawei.html, E.T: 22.09.2021.
  • https://vn.trangcongnghe.com/tin-tuc-cong-nghe/171112-mach-ban-cach-chup-anh-phoi-sang-tren-iphone-dep-nhat.html, E.T: 22.09.2021.
  • https://support.apple.com/sv-se/HT207368, E.T: 22.09.2021.
  • http://www.yeniadimgazetesi.com/guncel/sosyal-medya-duzenlemesi-tamamlandi-h104669.html, E.T: 22.09.2021.
  • https://ijnet.org/en/story/incorporating-mobile-journalism-local-newsrooms, E.T: 22.09.2021.
  • https://malatyamegahaber.com/kutuphanede-o-an-mobil-fotografcilik-yarismasi/, E.T: 22.09.2021.
  • https://www.cnet.com/news/unsane-review-steven-soderbergh-anyone-can-make-a-movie-on-an-iphone/, E.T: 22.09.2021.

Fotoğraf Serüveninin Son Durağı, Mobil Fotoğrafçılık

Year 2021, Special Issue for 4th Cultural Informatics, Communication & Media Studies Conference, 81 - 100, 28.10.2021
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.973527

Abstract

Fotoğraf serüveni, insanoğlunun gördüklerini tekrar görülebilir somut bir veriye dönüştürme çabasıyla başlamıştır. Görüntünün kayıt altına alınabilmesi, tekrar görülebilir, basılabilir ve çoğaltılabilir olması ise ancak eklentik teknolojik gelişmeler sayesinde gerçekleşebilmiştir. Bu bağlamla bakıldığında fotoğraf, teknolojik bir araç olarak dikkat çekmektedir.
Hatıra biriktirme aracı olarak konumlandırılan fotoğraf, zamanla belge ve kanıt özelliklerini de kazanarak, toplumsal belleğin oluşumunda söz sahibi olmuştur. Fotoğrafın artan kullanımı, aynı zamanda teknoloji olarak gelişmesinin önünü açmıştır. Fotoğrafın bu bağlamda gelişimi çoğunlukla fotoğraf üretim pratiklerinde iyileştirme, herkes tarafından ulaşılabilir hale gelme, saklama ve paylaşma olanaklarının iyileştirmesi yönünde olmuştur. Bu bağlamıyla bakıldığından fotoğraf karanlık odalardan analog makinelere, oradan dijital makinelere geçiş yapmıştır. Dijital makineler bugün yerini daha ileri bir teknoloji olan aynasız makinelere bırakırken, bilişim teknolojisi de cep telefonu fotoğrafçılığını oluşturmaya başlamıştır. Özellikle de cep telefonlarına entegre kameraların gün geçtikçe yükselen popülariteleri, optik teknolojilerinde meydana gelen gelişmeler ile toplumların dijitalleşmeye başlaması, yeni bir alan olan mobil fotoğrafçılığın oluşumunda doğrudan etkili olmuşlardır.
Bu çalışma anı biriktirme amacı taşıyan fotoğrafın kitle iletişim aracına dönüşümünde geçirdiği evrelere değinerek, mobil fotoğrafçılığın tanımını, kapsamını, teknolojik bağlamı ve kullanım alanlarını açıklamayı amaçlamaktadır. Bir literatür taraması olan bu çalışmada, fotoğrafta yeni bir alan olan mobil fotoğrafçılığın dünü, bugünkü gelişimi ve teknolojik bağlamıyla geleceği kronolojik sıralamayla araştırılarak tartışılmaktadır.

References

  • Bakır, O. (2020, 08 03). Kamerası En İyi Telefonlar. www.Journo.com.tr: https://journo.com.tr/kamerasi-en-iyi-telefonlar adresinden alındı
  • Bayraktar, K. O. (2013). İz ve gerçeklik bağlamında fotoğrafın sayısallaştırılması. Kontrast (38).
  • Bulduklu, E., & Bulduklu, D. (2020). Eleştirel Bir İletişim Biçimi Olarak Soyut Resim Sanatı ve Mimaride Kullanımı: Wassily Kandinsky Örneği. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi (2).
  • Carrington, D. (2021). How Many Photos Will Be Taken in 2020? 17.07 2021 tarihinde Mylio.com: hhttps://blog.mylio.com/how-many-photos-will-be-taken-in-2020/ adresinden alındı
  • Çelik, D. (2015, 11 30). Fotoğraf Makinesinin Kimya ile Başlayan Yolculuğu. 14 Haziran 2021 tarihinde Kimyasal Gelişmeler: http://www.kimyasalgelismeler.com/hayatin-icinden/bunlari-biliyor-musunuz/fotograf-makinesinin-kimya-ile-baslayan-yolculugu.html adresinden alındı
  • Çetin, E. (2015). Sosyal Paylaşım Ağlarında Fotoğraf, Yer/Mekân Bildirim Paylaşımları ve Mahremiyet: Facebook Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41).
  • Eldeniz, L., & Sepetci, N. (2017). Sosyal Medyada Mahremiyet Algısının Çöküşü “Instagram Üzerine bir Araştırma. E. B. vd. içinde, Medyayı Okumak. Cinius Yayınları.
  • Freund, G. (2008). Fotoğraf ve Toplum. (Çev. Ç. Ş. Demirkol) İstanbul: Sel yayınları.
  • Gernsheim, H. (1977). The 150th Anniversary of Photography. History of Photography, 1(1).
  • Hirsch, R. (2017). Seizing The Light, A Social and Aesthetic History of Photography. New York: Routledge Publication.
  • House, N. A. (2009). Collocated Photo Sharing, Story-Telling, and The Performance of Self. International Journal of Human-Computer Studies, 67.
  • İşlek, N. (2009). Görsel Kültür ve Toplumsal Bellek Bağlamında Sayısal Fotoğraf Estetiği. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Kahraman, A. (2020). Yeni Medyada Çağında Akıllı Telefonlarda Fotoğraf. Fine Arts (NWSAFA), 15(4), s. 233-241.
  • Martyn, P. H. (2009). The Mojo In The Third Millennium. Journalism Practice, 3(2), 196-215.
  • Önemli, S. (2019, 02 17). iPhone ile çekilmiş en iyi filmler. 18.07 2021 tarihinde Mediatrend: https://mediatrend.mediamarkt.com.tr/iphone-ile-cekilmis-en-iyi-filmler/ adresinden alındı
  • Özlü, M. (2019). Cep Telefonu Fotoğrafçılığı. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Fotoğraf Ana sanat Dalı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul.
  • Özsoy, S. (2011). Türkiye’de Bilişim Teknolojisi ile Değişen Spor Gazeteciliği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (42), 81-102.
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2010). Dijital Sanat. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3).
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2011). Fotoğrafçılık Tarihinde Teknik ve Kültürel Dönüşümler. İstanbul: Ege Yayınları.
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2017). Yeni Medya Sanatı ve Fotoğraf. Anadolu Üniversitesi, Sanat & Tasarım Dergisi, 7(2).
  • Şener, G., & Özkoçak, Y. (2014). Sosyal Ağlarda Görünür Olmak: Facebook Fotoğraflarında Bireyin Kendini Sunum Stratejileri. C. B. Şener içinde, Sosyal Medya ve Ağ Toplumu-2, Kültür, Kimlik, Siyaset. İstanbul: Grafik Tasarım Yayınları.
  • Yavuz, U. G. (2012, 04). Savaş Fotoğrafı Tarihinde Dijitalleşme Süreci Ve Fotoğrafik Etkisi, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication- TOJDAC, 2(2).
  • Yaykın, M. (2010). Sanat, Teknoloji, Bilim ve Fotoğraf. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • https://kulturveyasam.com/fotografin-kisa-tarihi/, E.T: 22.09.2021.
  • https://www.art.com/products/p12067736-sa-i1500216/the-reflex-box-camera-obscura-by-johann-zahn-1685-from-the-history-of-the-camera-obscura.htm, E.T: 22.09.2021.
  • https://mymodernmet.com/first-photograph-photography-history/, E.T: 22.09.2021.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Fotoğraf, E.T: 22.09.2021.
  • https://www.techtudo.com.br/noticias/noticia/2016/04/como-funciona-camera-dupla-do-celular-conheca-aposta-da-lg-e-huawei.html, E.T: 22.09.2021.
  • https://vn.trangcongnghe.com/tin-tuc-cong-nghe/171112-mach-ban-cach-chup-anh-phoi-sang-tren-iphone-dep-nhat.html, E.T: 22.09.2021.
  • https://support.apple.com/sv-se/HT207368, E.T: 22.09.2021.
  • http://www.yeniadimgazetesi.com/guncel/sosyal-medya-duzenlemesi-tamamlandi-h104669.html, E.T: 22.09.2021.
  • https://ijnet.org/en/story/incorporating-mobile-journalism-local-newsrooms, E.T: 22.09.2021.
  • https://malatyamegahaber.com/kutuphanede-o-an-mobil-fotografcilik-yarismasi/, E.T: 22.09.2021.
  • https://www.cnet.com/news/unsane-review-steven-soderbergh-anyone-can-make-a-movie-on-an-iphone/, E.T: 22.09.2021.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Sunulmuş Bildiriler
Authors

Gökhan Demirel 0000-0002-6252-8383

Alahattin Kanlıoğlu 0000-0002-0785-9681

Publication Date October 28, 2021
Submission Date July 21, 2021
Published in Issue Year 2021 Special Issue for 4th Cultural Informatics, Communication & Media Studies Conference

Cite

APA Demirel, G., & Kanlıoğlu, A. (2021). Fotoğraf Serüveninin Son Durağı, Mobil Fotoğrafçılık. Erciyes İletişim Dergisi(2), 81-100. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.973527