Today, municipal-citizen communication reached a digital level through corporate websites. The websites offer a dialogic environment in which citizens can communicate their problems, demands, expectations, preferences and opinions to the municipality. In the crisis environment caused by the Covid-19 pandemic, which was declared a global epidemic on March 11, 2020, web-sites are one of the fastest and easiest ways to reach municipalities for citizens. In this study, the web sites of 30 metropolitan municipalities in Turkey were examined between March 1-31 2021, in the context of Kent and Taylor's dialogic communication theory in terms of whether they were means of dialogic communication during the Covid-19 pandemic. The study also reviewed the metropolitan municipalities' websites content related to the Covid-19 pandemic. The results of the study showed that metropolitan municipalities' websites were rather used for publicity purposes, and their dialogic communication features were insufficient. The study also revealed that the websites' content related to the Covid-19 pandemic was consisting of news about the municipality's activities during the pandemic, and no dialogic content about the ongoing pandemic process was given.
Public Relations Metropolitan Municipalities Corporate Websites Dialogic Communication Covid-19 Pandemic
Günümüzde belediye-vatandaş iletişimi kurumsal web siteleri üzerinden dijital bir boyuta taşınmıştır. Belediyeler hedef kitleleri ile; internet ve web siteleri üzerinden daha hızlı, kolay ve etkili iletişim kurabilmektedirler. Web siteleri aynı zamanda vatandaşların sorun, talep, beklenti, tercih ve görüşlerini belediyeye iletebilecekleri diyalojik bir ortam da sunar. 11 Mart 2020 tarihinde küresel bir salgın olarak ilan edilen Covid-19 pandemisinin neden olduğu kriz ortamında evinden çıkamayan vatandaş için belediye ile iletişim kurmanın en hızlı ve en kolay yollarından biri web siteleri olmuştur. Bu çalışmada Türkiye’deki 30 büyükşehir belediyesinin web siteleri, 01-31 Mart 2021 tarihleri arasında, Covid-19 salgın sürecinde, diyalojik iletişim aracı olma özelliklerini taşıyıp taşımadıkları açısından Kent ve Taylor’un diyalojik iletişim teorisi bağlamında incelenmiştir. Çalışmada ayrıca büyükşehir belediyeleri web sitelerinin Covid-19 salgınına ait içeriklerine de bakılmıştır. Çalışmanın sonucunda elde edilen bulgular büyükşehir belediyeleri web sitelerinin daha çok tanıtma amaçlı kullanıldığını, diyalojik iletişim özelliklerinin ise yetersiz olduğunu göstermiştir. Ayrıca web sitelerinin Covid-19 salgını hakkındaki içeriklerine bakıldığında, çoğunlukla belediyelerin salgın sürecindeki faaliyetlerine ait haberlerin yer aldığı, devam eden salgın sürecine ilişkin diyalojik bir içeriğin sunulmadığı da saptanmıştır.
Halkla İlişkiler Büyükşehir Belediyeleri Kurumsal Web Siteleri Diyalojik İletişim Covid-19 Salgını
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Relations |
Journal Section | Sunulmuş Bildiriler |
Authors | |
Publication Date | October 28, 2021 |
Submission Date | July 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Special Issue for 4th Cultural Informatics, Communication & Media Studies Conference |