Research Article
BibTex RIS Cite

The Perspective of the World Press on the Covid-19 Pandemic: Five Countries, Five Newspapers

Year 2022, Volume: 9 Issue: 2, 911 - 930, 22.07.2022
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1081637

Abstract

News such as epidemics, diseases, and disasters have always been the agenda of mass media. The emergence of a virus that will affect people's lives at the end of 2019, and then the declaration of Covid-19 as a pandemic by the World Health Organization (WHO) has changed the agenda of the world. The main purpose of this study; is to analyze of how and how the pandemic, which was announced by the WHO on March 11, 2020, took place on the front pages of the newspapers selected from the world press. The study, is aimed to examine the news in a way that covers the period before and after the pandemic. The main problem of the study is how the news of Covid-19 and pandemic has reflected in the world press and with what differences between countries. News covering the period before and after the pandemic, Der Tagesspiegel from Germany, New York Post from the United States, The Independent from the United Kingdom, Shanghai Daily from the People's Republic of China, and Le Parisien from France, where the 45-day process was analyzed. The content analysis method was used in the study and 358 news were analyzed in this process.

References

  • Altheide, D. L. (1997). The News Media, the Problem Frame, and the Production of Fear. The Sociological Quarterly, 38(4), 647-668.
  • Altheide, D. L., & Michalowski, R. S. (1999). Fear In The News: A Discourse of Control. The Sociological Quarterly, 40(3), 475-503.
  • Bauman, Z. (2014). Parçalanmış Hayat. (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Beck, U. (2011). Risk Toplumu Başka Bir Modernliğe Doğru. (K. Özdoğan, & B. Doğan , Çev.) İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Berelson, B. (1952). Content Analysis in Communication Research. New York: Free Press.
  • Cüceloğlu, D. (2008). Korku Kültürü Niçin Mış Gibi Yaşıyoruz. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çaplı, B., & Taş, O. (2010). Kriz Haberciliği. B. Çaplı, & H. Tuncer (Dü) içinde, Televizyon Haberciliğinde Etik (s. 237-250). Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Dearing, J. W., & Rogers, E. M. (1996). Communication Concepts 6: Agenda-Setting. Thousand Oaks: Sage Publication.
  • Dursun, Ç. (2003). Haber ve Habercilik/Gazetecilik Üzerine Düşünmek. S. Alankuş (Dü.) içinde, Gazetecilik ve Habercilik (s. 69-90). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Erdoğan, İ., & Alemadar, K. (2002). Öteki Kuram. Ankara: Erk Yayınları.
  • Fehr, A. R., & Perlman, S. (2015). Coronaviruses: An Overview of Their Replication and Pathogenesis. Methods in Molecular Biology, 1-23.
  • Furedi, F. (2001). Korku Kültürü. (B. Yıldırım, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Galtung, J., & Ruge, M. H. (1965). The structure of foreign news: The presentation of the Congo, Cuba and Cyprus crises in four Norwegian newspapers. Journal of International Peace Research, 2(1), 64-91.
  • Geray, H. (2014). İletişim Alanından Örneklerle Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Güz, N. (1996). Türk Basınında Gündem Oluşturma. Yeni Türkiye Dergisi Medya Özel Sayısı, 2(12), 982-997.
  • Hays, J. N. (2005). Epidemics and Pandemics: Their Impacts on Human History. California: ABC-Clio.
  • Herman, E. S., & Chomsky, N. (2012). Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomik Politiği. (E. Abadoğlu, Çev.) İstanbul: BGST Yayınları.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum Algı İletişim. İstanbul: Beykent üniversitesi Yayınları.
  • Köknel, Ö. (1998). Korkular Takıntılar Saplantılar. İstanbul: Akdeniz Yayıncılık.
  • Köknel, Ö. (2013). Kaygıdan Korkuya. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kübler-Ross, E. (2010). Ölüm ve Ölmek Üzerine. (E. Uşşaklı, Çev.) Ankara: April Yayıncılık.
  • Mccombs, M. (2011). The Agenda-Setting Role of the Mass Media in the Shaping of Public Opinion. 6 20, 2020 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/237394610_The_Agenda-Setting_Role_of_the_Mass_Media_in_the_Shaping_of_Public_Opinion adresinden alındı
  • McNeill, W. H. (2002). Dünya Tarihi. (A. Şenel, Çev.) İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Morens, D. M., Folkers, G. K., & Fauci, A. S. (2009). What is a pandemic? The Journal of Infectious Diseases, 200(7), 1018-1021.
  • Özer, Ö., & Sinav, A. (2012). Haber Değerliliği: Cumhuriyet, Posta ve Zaman Gazetelerinde Durum Saptaması. Ö. Özer (Dü.) içinde, Haberin Doğası Gazetecilikte İdealler ve Sorunlar (s. 271-293). Konya: Literatürk.
  • Schoenbaum, S. C. (2001). The impact of pandemic influenza, with special reference to 1918. International Congress Series, 1219, s. 43-51.
  • Sever, S. (2012). Spor Medya İlişkisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Severin, W. J., & Tankard, J. W. (1992). Communication Theories: Origins, Methods and Uses in The Mass Media. NewYork: Longman.
  • Tokgöz, O. (1994). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Kitabevi.
  • www.euro.who.int. (2019). 05 20, 2020 tarihinde http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/novel-coronavirus-2019-ncov: http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/novel-coronavirus-2019-ncov adresinden alındı
  • www.euro.who.int. (2019). 05 20, 20.05.2020 tarihinde http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/novel-coronavirus-2019-ncov. adresinden alındı
  • www.who.int. (2019). 06 10, 2020 tarihinde https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019. adresinden alındı
  • Yaylagül, L. (2008). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yüksel, E. (2001). Medyanın Gündem Belirleme Gücü. Konya: Çizgi Kaitabevi.
  • http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/novel-coronavirus-2019-ncov (Erişim tarihi:20.05.2020).
  • https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019 (Erişim tarihi: 10.06.2020).

Dünya Basınının Covid-19 Pandemisine Bakışı: Beş Ülke Beş Gazete

Year 2022, Volume: 9 Issue: 2, 911 - 930, 22.07.2022
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1081637

Abstract

Salgın, hastalık, felaket gibi haberler her dönemde kitle iletişim araçlarının gündem konusu olmuştur. 2019’un sonlarında insanların yaşamlarını etkileyecek bir virüsün ortaya çıkması ve ardından Dünya Sağlık Örgütü tarafından Covid-19’un pandemi ilan edilmesi dünyanın gündemini değiştirmiştir. Bu çalışmanın temel amacı; 11 Mart 2020 tarihinde Dünya Sağlık Örgütü tarafından ilan edilen pandeminin dünya basınından temsilen seçilen gazetelerin birinci sayfalarında nasıl ve ne şekilde yer aldığının analiz edilmesidir. Çalışmada haberlerin pandemi öncesi ve sonrası dönemi kapsayacak şekilde incelenmesi hedeflenmiştir. Covid-19 ve pandemi haberlerinin dünya basınında nasıl ve ülkeler arasında hangi farklılıklarla yansıtıldığı çalışmanın temel sorunsalını oluşturmaktadır. Pandemi öncesi ve sonrası dönemi kapsayan haberlerin daha yoğun olarak yer aldığı, Almanya’dan Der Tagesspiegel, Amerika Birleşik Devletleri’nden New York Post, Birleşik Krallık’tan The Independent, Çin Halk Cumhuriyeti’nden Shanghai Daily ve Fransa’dan Le Parisien gazetelerinin 45 günlük sürecin incelendiği çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu süreçte 5 gazetede yayınlanan 358 haberin analiz edildiği çalışmada, incelenen haberlerin çoğunun olumsuz öğeler barındırdığı ve bilgilendirici nitelikte olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada ayrıca ülkeler arasında haberlerin veriliş tarzında da belirli farklılıklar tespit edilmiştir.

References

  • Altheide, D. L. (1997). The News Media, the Problem Frame, and the Production of Fear. The Sociological Quarterly, 38(4), 647-668.
  • Altheide, D. L., & Michalowski, R. S. (1999). Fear In The News: A Discourse of Control. The Sociological Quarterly, 40(3), 475-503.
  • Bauman, Z. (2014). Parçalanmış Hayat. (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Beck, U. (2011). Risk Toplumu Başka Bir Modernliğe Doğru. (K. Özdoğan, & B. Doğan , Çev.) İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Berelson, B. (1952). Content Analysis in Communication Research. New York: Free Press.
  • Cüceloğlu, D. (2008). Korku Kültürü Niçin Mış Gibi Yaşıyoruz. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çaplı, B., & Taş, O. (2010). Kriz Haberciliği. B. Çaplı, & H. Tuncer (Dü) içinde, Televizyon Haberciliğinde Etik (s. 237-250). Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Dearing, J. W., & Rogers, E. M. (1996). Communication Concepts 6: Agenda-Setting. Thousand Oaks: Sage Publication.
  • Dursun, Ç. (2003). Haber ve Habercilik/Gazetecilik Üzerine Düşünmek. S. Alankuş (Dü.) içinde, Gazetecilik ve Habercilik (s. 69-90). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Erdoğan, İ., & Alemadar, K. (2002). Öteki Kuram. Ankara: Erk Yayınları.
  • Fehr, A. R., & Perlman, S. (2015). Coronaviruses: An Overview of Their Replication and Pathogenesis. Methods in Molecular Biology, 1-23.
  • Furedi, F. (2001). Korku Kültürü. (B. Yıldırım, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Galtung, J., & Ruge, M. H. (1965). The structure of foreign news: The presentation of the Congo, Cuba and Cyprus crises in four Norwegian newspapers. Journal of International Peace Research, 2(1), 64-91.
  • Geray, H. (2014). İletişim Alanından Örneklerle Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Güz, N. (1996). Türk Basınında Gündem Oluşturma. Yeni Türkiye Dergisi Medya Özel Sayısı, 2(12), 982-997.
  • Hays, J. N. (2005). Epidemics and Pandemics: Their Impacts on Human History. California: ABC-Clio.
  • Herman, E. S., & Chomsky, N. (2012). Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomik Politiği. (E. Abadoğlu, Çev.) İstanbul: BGST Yayınları.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum Algı İletişim. İstanbul: Beykent üniversitesi Yayınları.
  • Köknel, Ö. (1998). Korkular Takıntılar Saplantılar. İstanbul: Akdeniz Yayıncılık.
  • Köknel, Ö. (2013). Kaygıdan Korkuya. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kübler-Ross, E. (2010). Ölüm ve Ölmek Üzerine. (E. Uşşaklı, Çev.) Ankara: April Yayıncılık.
  • Mccombs, M. (2011). The Agenda-Setting Role of the Mass Media in the Shaping of Public Opinion. 6 20, 2020 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/237394610_The_Agenda-Setting_Role_of_the_Mass_Media_in_the_Shaping_of_Public_Opinion adresinden alındı
  • McNeill, W. H. (2002). Dünya Tarihi. (A. Şenel, Çev.) İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Morens, D. M., Folkers, G. K., & Fauci, A. S. (2009). What is a pandemic? The Journal of Infectious Diseases, 200(7), 1018-1021.
  • Özer, Ö., & Sinav, A. (2012). Haber Değerliliği: Cumhuriyet, Posta ve Zaman Gazetelerinde Durum Saptaması. Ö. Özer (Dü.) içinde, Haberin Doğası Gazetecilikte İdealler ve Sorunlar (s. 271-293). Konya: Literatürk.
  • Schoenbaum, S. C. (2001). The impact of pandemic influenza, with special reference to 1918. International Congress Series, 1219, s. 43-51.
  • Sever, S. (2012). Spor Medya İlişkisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Severin, W. J., & Tankard, J. W. (1992). Communication Theories: Origins, Methods and Uses in The Mass Media. NewYork: Longman.
  • Tokgöz, O. (1994). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Kitabevi.
  • www.euro.who.int. (2019). 05 20, 2020 tarihinde http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/novel-coronavirus-2019-ncov: http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/novel-coronavirus-2019-ncov adresinden alındı
  • www.euro.who.int. (2019). 05 20, 20.05.2020 tarihinde http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/novel-coronavirus-2019-ncov. adresinden alındı
  • www.who.int. (2019). 06 10, 2020 tarihinde https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019. adresinden alındı
  • Yaylagül, L. (2008). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yüksel, E. (2001). Medyanın Gündem Belirleme Gücü. Konya: Çizgi Kaitabevi.
  • http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/novel-coronavirus-2019-ncov (Erişim tarihi:20.05.2020).
  • https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019 (Erişim tarihi: 10.06.2020).
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Türkçe Araştırma Makaleleri
Authors

Yasemin Gülşen Yılmaz 0000-0001-5542-0983

Emre Osman Olkun 0000-0002-1839-7507

Publication Date July 22, 2022
Submission Date March 2, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Gülşen Yılmaz, Y., & Olkun, E. O. (2022). Dünya Basınının Covid-19 Pandemisine Bakışı: Beş Ülke Beş Gazete. Erciyes İletişim Dergisi, 9(2), 911-930. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1081637