In addition to their function as a health measure, masks have become a sign and symbol during the Covid 19 pandemic. The aim of this study is to reveal the transformation of masks into sociological symbols in fields such as social category, identity, rites of passage, and aesthetics within the framework of the virus-induced social change in addition to its role as a health measure. Different from other body-protecting gears in daily life, masks cover the face. The face is the primary area of communication for humans. Interactions in society inevitably take on different forms for us to express ourselves. Covering the human face, masks have become reflections of people’s true desires, thus turning into boards of disclosure. White masks are now replaced by colorful masks flaunting a variety of symbols from cartoon characters for children to symbols of political goals of certain political actors, the expression of identity, aesthetic satisfaction, and names of celebrities; in short, they have transformed into social symbols. The examples given in this research provide evidence for the transformation of masks into a “disclosure board” by turning into tools of social interaction in addition to their role as a health measure.
Pandemi döneminde hastalığın bulaş riskine karşı insanların taktıkları maskenin sağlığı koruma işlevinin yanında toplumsal simge ve sembollere dönüştüğünü gözlemliyoruz. Bu makaledeki amaç, maskenin sadece sağlığı koruma nesnesi olarak değil aynı zamanda virüsün etkisiyle oluşan yeni toplumsal değişim içinde toplumsal kategori, kimlik, geçiş törenleri ve estetik gibi alanlarda maskenin sosyolojik simgelere dönüştüğünü ortaya koymaktır. Maskenin, gündelik hayat içerisinde bedeni koruyan diğer ihtiyaç ürünlerinden farkı; yüzü kaplamasıdır. İnsanlar için yüz, birincil iletişim alanıdır. Toplumda etkileşimin olması kaçınılmaz olarak farklı formlara bürünerek kendimizi ifade etmemizi sağlar. Maske insan yüzünü kapattığı için, kişinin asıl istediği şeyi yansıtır hale gelmiştir bu da maskeyi ifşa panosuna dönüştürmüştür. Beyaz maske yerini birçok renkte; çocuklar için çizgi film kahramanlarına, siyasal aktörlerin politik amaçlarına, kimliğin dışa vurumu, estetik duygu tatmini ve bazı kesim için ünlülerin isimlerinin yazılmasına, kısacası toplumsal simgelere bırakmıştır. Araştırmadaki verdiğimiz örnekler, maskenin sağlık problemini önleyici işlevinin yanında yüzün kapanan kısmında toplumsal etkileşim aracına dönüşüp gösterge olurken “ifşa panosu” olduğunu kanıtlar niteliktedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles in Foreign Languages |
Authors | |
Publication Date | July 22, 2022 |
Submission Date | April 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |