In the development of digital visual culture, data emerges as the most important tool. Especially when the role of digital visual data in the construction of the virtual world is considered, it is seen that it is at the center of all digital processes. The actions and contents of the individual in the virtual environment develop depending on the management of the data.
When digital content processes are evaluated in the digital world, it is seen that data density increases at an exponential rate. In this framework, new scientific initiatives should be revealed in order for these contents to be defined as digital footprints and managed by the individual. It is important to define new concepts and processes for the management of data in digital communication processes, especially by considering the design area of the digital footprint and the contact points. In this context, new approaches have been tried to be put forward by considering the subject.
In this study, the subject has been dealt with descriptively in order to contribute to the literature, and it has been tried to reveal the expansions for the management of the digital footprint created through the design discipline in the formation of digital visual culture. In the research, it has also been tried to explain how the digital footprint affects the digital communication processes with examples.
Dijital görsel kültürün gelişiminde veri en önemli araç olarak karşımıza çıkmaktadır. Özellikle dijital görsel verinin sanal dünyanın kurgulamasındaki rolü ele alındığında, dijital süreçlerin tümünde merkezde yer aldığı görülmektedir. Bireyin sanal ortamda gerçekleştirdiği eylem ve içerikler verinin yönetilmesine bağlı bir şekilde gelişim göstermektedir.
Dijital dünyada dijital içerik süreçleri değerlendirildiğinde üstel bir hızla veri yoğunluğunun arttığı görülmektedir. Bu çerçevede bu içeriklerin dijital ayak izi olarak tanımlanarak birey tarafından yönetilebilmesi için bilimsel yeni açılımların ortaya konması gerekmektedir. Özellikle dijital ayak izinin tasarım alanı ile temas noktaları ele alınarak, dijital iletişim süreçlerinde verinin yönetilmesine yönelik yeni kavram ve süreçlerin tanımlanması önem arz etmektedir. Bu çerçevede konu ele alınarak yeni yaklaşımlar ortaya konmaya çalışılmıştır.
Bu çalışmada konu literatüre katkı sağlaması için betimsel olarak ele alınarak, dijital görsel kültürün oluşumunda tasarım disiplini üzerinden oluşturulan dijital ayak izinin yönetilmesine yönelik açılımlar ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırmada ayrıca dijital ayak izinin dijital iletişim süreçlerini nasıl etkilediği de örneklerle açıklanmaya çalışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | July 22, 2022 |
Submission Date | May 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |