This study aims to explore how MUBI, a digital streaming platform, transforms into a space for cinephiles and establishes its economic and symbolic capital in the process. Firstly, it stresses the evolution of cinephile, from the traditional cinephile to the contemporary cinephile, in light of technological advancements and the widespread use of the internet. Next, the strategies employed by MUBI are highlighted as it positions itself in the digital streaming field and solidifies its status as a company, thereby building its economic and symbolic capital. The findings reveal that MUBI has tailored its platform to cater to new cinephiles, offering arthouse film selections, festival coverage, the Notebook cinema magazine, and user comments on films. Particularly during the pandemic, MUBI showcased initial screenings and premieres of select films on its platform, distributed noteworthy festival films, and acquired companies producing arthouse films, securing a position in the cinema value chain. Ultimately, it has been observed that MUBI strategically appeals to the interests of contemporary cinephiles to enhance both its symbolic and economic capital.
Bu çalışma, dijital bir yayın platformu olan MUBI’nin sinefiller için nasıl bir alana dönüştüğünü ve bu süreçte ekonomik ve sembolik sermayesini nasıl oluşturduğunu araştırmayı amaçlamaktadır. İlk olarak, teknolojik gelişmeler ve internetin yaygın kullanımı ışığında sinefilin geleneksel sinefilden çağdaş sinefile doğru geçirdiği evrim açıklanmaktadır. Ardından, MUBI’nin kendisini dijital yayıncılık alanında konumlandırırken ve bir şirket olarak statüsünü sağlamlaştırırken, ekonomik ve sembolik sermayesini inşa ederken kullandığı stratejiler vurgulanmaktadır. Bulgular, MUBI’nin platformunu yeni sinefillere hitap edecek şekilde oluşturduğunu, arthouse film seçkileri, festival kapsamı, Notebook sinema dergisi ve filmler hakkında kullanıcı yorumları sunduğunu ortaya koymaktadır. Özellikle pandemi döneminde MUBI’nin, seçkin filmlerin ilk gösterimlerini ve prömiyerlerini platformunda gösterdiği, festival filmlerini dağıttığı ve arthouse filmler üreten şirketleri satın alarak sinema değer zincirinde bir konum elde ettiği tespit edilmiştir. Sonuç olarak, MUBI’nin hem sembolik hem de ekonomik sermayesini artırmak için stratejik olarak çağdaş sinefillerin ilgi alanlarına hitap ettiği görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2024 |
Submission Date | August 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |