Bu makalenin amacı son yıllarda literatürde önemli bir yer edinen “post-truth” konusuyla ilgili YÖK Tez merkezinde yer alan lisansüstü çalışmaların bibliyometrik analizini yapmaktır. Bibliyometrik analiz post truth konusuyla ilgili çalışmalardaki değişimin belirlenmesinin yanı sıra konuyla ilgili yeni çalışmaların geliştirilmesinde farklı bir yaklaşım sunmaktadır. Bu kapsamda “post-truth” kavramı ile yapılan arama neticesinde 58 lisansüstü teze ulaşılmıştır. Ulaşılan tezlerde, yıl, dil, üniversite, enstitüler, anabilim dalları, danışman unvanları, akademik düzeyleri, sayfa aralıkları, anahtar kelimeler, kullanılan araştırma, veri toplama, veri analizi ve örneklem yöntemleri ve hipotezin varlığı gibi bibliyometrik özellikleri analize tabi tutulmuştur. Elde edilen çalışmalar nitel ve karma yöntemler için geliştirilmiş “MAXQDA Analytics Pro 2022” paket programı ile içerik analizine tabi tutulmuştur. 16’sı doktora, 41’i yüksek lisans ve 1’i sanatta yeterlilik tezi olarak sunulan tez çalışmalarının ilki 2018 yılında sunulmuştur. Post-truth çoğunlukla halkla ilişkiler, reklam, televizyon, sosyal medya gibi iletişim alanlarındaki tezlerde konu edilmiştir. Ayrıca incelenen tez çalışmalarında daha çok medya metinlerinden elde edilen dokümanların söylem ve içerik analizi teknikleri ile analiz edildiği bulgusuna da ulaşılmıştır.
The aim of this article is to make a bibliometric analysis of graduate studies on the subject of "post-truth", which has gained an important place in the literature in recent years. In this direction, the postgraduate studies in the Council of Higher Education (CHE) Thesis Centre were subjected to analysis. Bibliometric analysis offers a different approach in determining the change in the studies on post-truth as well as in developing new studies on the subject. In this context, 58 postgraduate theses were reached as a result of the search with the concept of "post-truth". The bibliometric characteristics such as year, language, university, institutes, departments, supervisor titles, academic levels, page ranges, keywords, research, data collection, data analysis and sampling methods used, and the presence of hypothesis were analysed. The studies obtained were subjected to content analysis with the "MAXQDA Analytics Pro 2022" package developed for qualitative and mixed methods. The first of the thesis studies, 16 of which were presented as doctoral, 41 as master's and 1 as proficiency in art thesis, were presented in 2018. Post-truth has mostly been the subject of theses in communication fields such as public relations, advertising, television and social media. In addition, it was also found that the documents obtained from media texts were analysed with discourse and content analysis techniques in the thesis studies examined.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2024 |
Submission Date | August 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |