Gazetecilerin sosyal medyayı kullanması, kişisel ve profesyonel kimlikleri arasındaki çatışmada sorunlara yol açabilmektedir. Özel ve herkese açık gönderiler arasında ayrım yapmak zor olabileceğinden medya şirketleri, çalışanlarının sosyal medyayı nasıl kullanacağını düzenlemek için yönergeler geliştirmektedir. Çalışma, gazetecilerin sosyal medya kullanımına ilişkin kurum yönergelerinin, kişisel sosyal medya kullanımlarını nasıl etkileyebileceğini incelemektedir. Doküman analizi yoluyla hem BBC'nin hem de Anadolu Ajansı'nın yönergeleri incelenerek bu kurumların beklentilerinin ortaya çıkarılması amaçlandı. Her iki belge de Python programlama dili kullanılarak analiz edildi. Ayrıca gazetecilerin yönergeye ilişkin algılarını ortaya çıkarmak amacıyla BBC ve Anadolu Ajansı çalışanları ile derinlemesine görüşmeler yapıldı. Araştırma, yönergelerin kurumsal kimliği ve güvenilirliği korumak için tasarlandığını gösterdi. Ayrıca görüşme yapılan gazetecilerin yönergeleri bir müdahale ya da sansür olarak görmedikleri kaydedildi.
The usage of social media by journalists might lead to problems with the conflict between their personal and professional identities. Because it can be difficult to distinguish between private and public posts, media companies are developing guidelines to regulate how their employees use social media. The study examines how institutional guidelines for journalists' use of social media can influence their personal use of social media. Through document analysis, the guidelines of both the BBC and Anadolu Agency in Türkiye were examined with the aim of uncovering the expectations of these institutions. Both documents were analyzed using the Python programming language. Furthermore, with the goal to uncover the journalists' perceptions of the guidelines, in-depth interviews were carried out with personnels from BBC and Anadolu Agency. The research showed that the guidelines were designed to safeguard corporate identity and reliability. Moreover, it was noted that the journalists who were interviewed did not view the guidelines as a form of intervention or censorship.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Journalism, Journalism Studies, Social Media Studies, New Communication Technologies, New Media |
Journal Section | Articles in Foreign Languages |
Authors | |
Early Pub Date | July 29, 2024 |
Publication Date | July 30, 2024 |
Submission Date | February 25, 2024 |
Acceptance Date | June 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 2 |