Research Article
BibTex RIS Cite

Kültürel Çalışmalar Bağlaminda Azerbaycanlı TV İzleyicilerinin Türk Televizyon Programlarını İzleme Pratikleri: Türk Kültürü ve Turizm

Year 2024, Volume: 11 Issue: 2, 481 - 495, 30.07.2024
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1444556

Abstract

Bu çalışmanın amacı Türkiye'de yayın yapan televizyon kanallarının Azerbaycanlı televizyon izleyicileri tarafından gerçekleştirilen alımlama süreçlerinin Türk Kültürü ve turizm bağlamında Kültürel Çalışmalar açısından incelenmesidir. Bu bağlamda, Kültürel Çalışmalar geleneğinde yer alan izleyici merkezli alımlama yöntemiyle, Azerbaycan’ın farklı şehirlerinde yaşayan ve Türk televizyon programlarını izleyen katılımcıların alımlama pratikleri incelenmiştir. Alımlama araştırmalarında kullanılan katılımcı, müzakereci ve karşıt okuma şekillerini belirlemek amacıyla, izleyicilerin anlam oluşturma ve alımlama biçimleri hakkında veri elde etmek üzere toplam 36 katılımcıyla 4 farklı odak grup görüşmesi düzenlenmiştir. Odak grup görüşmelerinde elde edilen bulguların Türk Kültürü ve turizm bağlamında alımlama biçimleri incelenmiştir. Çalışmada, televizyon aracılığıyla izlenen farklı içeriklerin Azerbaycan izleyicileri tarafından Türk Kültürü ve turizm motivasyonları açısından çeşitli alımlama biçimleriyle algılandıklarını ortaya koymuştur. Çoğunluğu hâkim okuma biçimi sergileyen katılımcıların bulunduğu tespit edilen çalışmada, Azerbaycanlı izleyicilerinin geniş bir yelpazede Türk televizyon programlarını takip ettiği ve Türk Kültürü hakkında bilgi edindiği ve turizm faaliyetlerinde bu bilgilerden yararlandıkları saptanmıştır.

References

  • Akova, S. (2014). Türk dizilerinin Balkanlardaki etkileri (Sırbistan, Karadağ ve Bosna Hersek örneklemi). https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/664248
  • Arık, E., & Akgün, H. (2021). İngiliz Kültürel Çalışmalar Ekolü ve Medya Mahallesi Haber Programının Alımlama Analizi. Erciyes İletişim Dergisi/Journal of Erciyes Communication, 8(1).
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61–82.
  • Barrett, M. (1998). Stuart Hall. In R. Stones (Ed.), Key Sociological Thinkers (pp. 266–278). Macmillan Education UK. https://doi.org/10.1007/978-1-349-26616-6_21
  • Gerbner, G. (2010). Telling all the stories: Children and television. Sacred Heart University Review, 16(1), 2.
  • Gerbner, G., & Gross, L. (2017). Living with television: The violence profile. In The Fear of Crime (pp. 169–195). Routledge.
  • Gill, G. (2013). Culture, complexity, and informing: How shared beliefs can enhance our search for fitness. Proceedings of the Informing Science and Information Technology Education Conference, 71–98. https://www.learntechlib.org/p/114635/
  • Hall, S. (1972). 1980. Encoding/decoding. Centre for Contemporary Cultural Studies (Ed.) Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 79, 128–138.
  • Hall, S. (1999). İdeolojinin yeniden keşfi: Medya çalışmalarında baskı altında tutulanın geri dönüşü. Medya, Iktidar, Ideoloji, 2, 77–126.
  • Hall, S. (2001). 1980 ‘Encoding/decoding, encoding/decoding. Media and Cultural Studies: Keyworks, 166–176.
  • İnal, A. (1996). Haberi okumak. İstanbul: Temuçin Yayınları, 1. https://turuz.com/storage/her_konu-2019-7/7548-Xeberi_Okumaq-M.Ayshe_Inal-1996-225.pdf
  • KAFİLİVEYJUYEH, S., İ., E. (2018). Sosyal Ağ Çağında Eşik Bekçisinin Değişen Rolü. Yeni Medya, 3, 37.
  • Khan, M. (2020). Televizyon dizilerinin uluslararasılaşması ve kültürlerarası iletişimde rolü ve etkisi: Türk ve Kore televizyon dizilerinin karşılaştırmalı bir çözümlemesi.
  • KOÇAK, M. C., KÜÇÜK, O., & YILDIZ, B. (2022). Türk TV Dizileri Üzerine Alımlama Analizi:“Medcezir” Dizisi. Journal of Humanities and Tourism Research, 12(3), 468–485.
  • Küçük, O., Koçak, M. C., & Çat, A. K. (2021). Kültürel çalışmalar bağlamında Eşkıya Dünyaya Hükümdar Olmaz dizisine yönelik alımlama analizi. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 6(12), 114–127.
  • Onuş, E. (2018). KIBRIS TÜRK KÜLTÜRÜNDE AZERBAYCAN ve AZERÎ TÜRKÜ İMGESİ. Folklor Akademi Dergisi, 1(1), 105–126.
  • Radway, J. (1988). Reception study: Ethnography and the problems of dispersed audiences and nomadic subjects. Cultural Studies, 2(3), 359–376. https://doi.org/10.1080/09502388800490231
  • Rehman, S. N. (1993). The role of media in cross-cultural communication. Intercultural Communication Studies, 15, 1–21.
  • Stevenson, N. (2015). Medya kültürleri: Sosyal teori ve kitle iletişimi. Ütopya.
  • Taylan, H. H., & Arklan, Ü. (2008). Medya ve Kültür: Kültürün Medya Araciliğiyla Küreselleşmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 86.
  • Turner, G. (2015). British Cultural Studies. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition), University of Queensland, Brisbane, QLD, Australia, 852–855.
  • Uslu, R., & Ok, N. (2013). COMMON CULTURAL AND SPIRITUAL VALUES, AND THE ROLE OF HISTORICAL FACTORS IN THE DEVELOPMENT OF AZERBAIJAN-TURKEY ECONOMIC RELATIONS. West East Journal of Social Sciences, 2(2), 109–116.
  • Yaylagül, L., & Korkmaz, N. (2008). Medya, Popüler Kültür ve İdeoloji. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yurdabakan, İ. (2002). KÜRESELLEŞME KONUSUNDAKİ YAKLAŞIMLAR VE EĞİTİM. https://www.researchgate.net/profile/Irfan-Yurdabakan/publication/236003901_Kuresellesme_Konusundaki_Yaklasimlar_ve_Egitim_The_Approaches_about_Globalization_and_Education/links/56fa45d108ae38d710a35e30/Kueresellesme-Konusundaki-Yaklasimlar-ve-Egitim-The-Approaches-about-Globalization-and-Education.pdf

Azerbaijani TV Viewers' Practices of Watching Turkish Television Programs In The Context of Cultural Studies: Turkish Culture And Tourism

Year 2024, Volume: 11 Issue: 2, 481 - 495, 30.07.2024
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1444556

Abstract

The aim of present study is to explore the reception processes of Azerbaijani viewers’ of television channels broadcasting from Turkey within the framework of Cultural Studies pertaining to Turkish culture and tourism. Employing the audience-centered reception approach within the tradition of Cultural Studies, this study examines the reception patterns exhibited by participants residing in diverse cities in Azerbaijan who watch Turkish television programs. Four separate focus group interviews involving a total of 36 participants were conducted to investigate the dominant, negotiated, and oppositional styles of perception prevalent in audience reception research, thereby gathering data on the interpretive practices and reception behaviors of Azerbaijani viewers regarding the content they consume. The findings were thematically synthesized to elucidate the viewers’ reception styles. Consequently, the research indicates that diverse television content is interpreted by the audience through various reception frameworks concerning Turkish culture and tourism incentives. It was observed that Azerbaijani viewers, watch a broad spectrum of Turkish television programs, engage in understanding Turkish culture, with the majority of participants demonstrating a propensity towards dominant interpretations.

Ethical Statement

In accordance with the law on the protection of personal data and the general principles regarding personal rights and freedoms, Erciyes University Ethics Committee Approval was obtained on 30/11/2021 with application number 434, and the names of the participants in the research were kept confidential,

References

  • Akova, S. (2014). Türk dizilerinin Balkanlardaki etkileri (Sırbistan, Karadağ ve Bosna Hersek örneklemi). https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/664248
  • Arık, E., & Akgün, H. (2021). İngiliz Kültürel Çalışmalar Ekolü ve Medya Mahallesi Haber Programının Alımlama Analizi. Erciyes İletişim Dergisi/Journal of Erciyes Communication, 8(1).
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61–82.
  • Barrett, M. (1998). Stuart Hall. In R. Stones (Ed.), Key Sociological Thinkers (pp. 266–278). Macmillan Education UK. https://doi.org/10.1007/978-1-349-26616-6_21
  • Gerbner, G. (2010). Telling all the stories: Children and television. Sacred Heart University Review, 16(1), 2.
  • Gerbner, G., & Gross, L. (2017). Living with television: The violence profile. In The Fear of Crime (pp. 169–195). Routledge.
  • Gill, G. (2013). Culture, complexity, and informing: How shared beliefs can enhance our search for fitness. Proceedings of the Informing Science and Information Technology Education Conference, 71–98. https://www.learntechlib.org/p/114635/
  • Hall, S. (1972). 1980. Encoding/decoding. Centre for Contemporary Cultural Studies (Ed.) Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 79, 128–138.
  • Hall, S. (1999). İdeolojinin yeniden keşfi: Medya çalışmalarında baskı altında tutulanın geri dönüşü. Medya, Iktidar, Ideoloji, 2, 77–126.
  • Hall, S. (2001). 1980 ‘Encoding/decoding, encoding/decoding. Media and Cultural Studies: Keyworks, 166–176.
  • İnal, A. (1996). Haberi okumak. İstanbul: Temuçin Yayınları, 1. https://turuz.com/storage/her_konu-2019-7/7548-Xeberi_Okumaq-M.Ayshe_Inal-1996-225.pdf
  • KAFİLİVEYJUYEH, S., İ., E. (2018). Sosyal Ağ Çağında Eşik Bekçisinin Değişen Rolü. Yeni Medya, 3, 37.
  • Khan, M. (2020). Televizyon dizilerinin uluslararasılaşması ve kültürlerarası iletişimde rolü ve etkisi: Türk ve Kore televizyon dizilerinin karşılaştırmalı bir çözümlemesi.
  • KOÇAK, M. C., KÜÇÜK, O., & YILDIZ, B. (2022). Türk TV Dizileri Üzerine Alımlama Analizi:“Medcezir” Dizisi. Journal of Humanities and Tourism Research, 12(3), 468–485.
  • Küçük, O., Koçak, M. C., & Çat, A. K. (2021). Kültürel çalışmalar bağlamında Eşkıya Dünyaya Hükümdar Olmaz dizisine yönelik alımlama analizi. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 6(12), 114–127.
  • Onuş, E. (2018). KIBRIS TÜRK KÜLTÜRÜNDE AZERBAYCAN ve AZERÎ TÜRKÜ İMGESİ. Folklor Akademi Dergisi, 1(1), 105–126.
  • Radway, J. (1988). Reception study: Ethnography and the problems of dispersed audiences and nomadic subjects. Cultural Studies, 2(3), 359–376. https://doi.org/10.1080/09502388800490231
  • Rehman, S. N. (1993). The role of media in cross-cultural communication. Intercultural Communication Studies, 15, 1–21.
  • Stevenson, N. (2015). Medya kültürleri: Sosyal teori ve kitle iletişimi. Ütopya.
  • Taylan, H. H., & Arklan, Ü. (2008). Medya ve Kültür: Kültürün Medya Araciliğiyla Küreselleşmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 86.
  • Turner, G. (2015). British Cultural Studies. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition), University of Queensland, Brisbane, QLD, Australia, 852–855.
  • Uslu, R., & Ok, N. (2013). COMMON CULTURAL AND SPIRITUAL VALUES, AND THE ROLE OF HISTORICAL FACTORS IN THE DEVELOPMENT OF AZERBAIJAN-TURKEY ECONOMIC RELATIONS. West East Journal of Social Sciences, 2(2), 109–116.
  • Yaylagül, L., & Korkmaz, N. (2008). Medya, Popüler Kültür ve İdeoloji. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yurdabakan, İ. (2002). KÜRESELLEŞME KONUSUNDAKİ YAKLAŞIMLAR VE EĞİTİM. https://www.researchgate.net/profile/Irfan-Yurdabakan/publication/236003901_Kuresellesme_Konusundaki_Yaklasimlar_ve_Egitim_The_Approaches_about_Globalization_and_Education/links/56fa45d108ae38d710a35e30/Kueresellesme-Konusundaki-Yaklasimlar-ve-Egitim-The-Approaches-about-Globalization-and-Education.pdf
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Communication Studies, Television Broadcasting
Journal Section Articles in Foreign Languages
Authors

Faruk Sadıç 0000-0002-2031-6606

Early Pub Date July 29, 2024
Publication Date July 30, 2024
Submission Date February 28, 2024
Acceptance Date July 1, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Sadıç, F. (2024). Azerbaijani TV Viewers’ Practices of Watching Turkish Television Programs In The Context of Cultural Studies: Turkish Culture And Tourism. Erciyes İletişim Dergisi, 11(2), 481-495. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1444556