The climate crisis, which scientists have been trying to explain to people with various warnings, is now showing results worldwide. Hurricanes, floods, droughts, extreme weather events, and the natural disasters that come with them are among the most significant problems. As a crucial tool, climate journalism is responsible for raising awareness about the climate crisis and providing information on ways to combat it. The significance of this role is underscored by the fact that as the level of knowledge of climate journalists on this issue increases, the knowledge of the public will increase. This study is about the climate journalism course in the education program of Erciyes University, Faculty of Communication, Department of Journalism. The study, conducted using a pre-test and post-test design, examines the significant contribution of the climate journalism course to students' knowledge about the climate crisis. According to the study's findings, students' knowledge of the climate crisis increased after taking the course, and their concepts about the climate also varied. After taking the course, students could define the causes and consequences of the climate crisis more accurately. As students' knowledge increased, their concern about the climate crisis increased, highlighting the importance of climate journalism education in increasing public awareness and understanding.
Uzun yıllardır bilim insanları tarafından çeşitli uyarılarla insanlara anlatılmaya çalışılan iklim krizi, artık dünyanın her yerinde sonuçlarını göstermektedir. Kasırgalar, seller, kuraklık, aşırı hava olayları ve bunlarla birlikte gelen doğal afetler insanlığın baş etmek zorunda olduğu en büyük problemler arasında yer almaktadır. İnsanlara iklim krizi hakkında farkındalık kazandırmak ve iklimle mücadele yöntemleri hakkında bilgi sağlamak açısından, iklim gazeteciliği önemli bir sorumluluk yürütmektedir. İklim gazetecilerinin bu konudaki bilgi seviyeleri arttıkça, kamunun da bilgisi artacaktır. Bu çalışma, Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü öğrencilerinin eğitim programı içinde yer alan, iklim gazeteciliği dersinin, öğrencilerin iklim krizi hakkındaki bilgilerine olan katkısını incelemektedir. Öğrencilere uygulanan ön anket ve son anket, öğrencilerin bilgilerindeki değişimleri karşılaştırmayı sağlamıştır. Çalışma bulgularına göre; iklim krizi dersini aldıktan sonra, öğrencilerin iklim krizi bilgi seviyelerinde artış gözlenmekle birlikte, iklimle ilgili kullandıkları kavramlar da çeşitlilik göstermektedir. Dersi aldıktan sonra öğrenciler, iklim krizinin nedenlerini ve sonuçlarını daha doğru tanımlayabilmişlerdir. Öğrencilerin bilgileri arttığında, iklim kriziyle ilgili endişe düzeyleri de artış göstermiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Journalism |
Journal Section | Articles in Foreign Languages |
Authors | |
Early Pub Date | July 29, 2024 |
Publication Date | July 30, 2024 |
Submission Date | February 29, 2024 |
Acceptance Date | July 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 2 |