Technological developments have paved the way for social media platforms to offer new opportunities to their users and to be used in various areas of social life. The opportunities provided by these platforms have led certain individuals to gain fame. These individuals, known as social media influencers, increase their follower count by producing diverse content and use their fame to engage in advertising and marketing activities. At the same time, they collaborate with brands, influencing their followers' purchasing decisions. This field research, conducted with 923 participants over the age of 18 from across the country who actively use social media, examined the role of social media influencers' online source reliability in shaping individuals' purchasing behavior. The research was designed in the quantitative research model. Data were collected through online questionnaires, to analyze data T-Test, one-way ANOVA, Pearson correlation and multiple regression analysis are used. The study found that individuals follow between 2 and 5 influencers. Participants consider the product recommendations of influencers, primarily due to price advantages, because they share entertaining videos and useful information. Moreover, the sub-dimensions of Online Source Reliability—Attractiveness, Trustworthiness, and Online Self-Presentation—were found to influence individuals' purchasing behavior, while Expertise had no effect.
Social Media Influencer Influencer Marketing Online Resource Reliability Consumer Purchase Online Self-Presentation
Teknolojik gelişmeler, sosyal medyanın kullanıcılarına yeni olanaklar sunmasına ve sosyal düzende pek çok alanda kullanılmasına zemin hazırlamıştır. Gelişen sosyal medya platformlarının sağladığı imkânlar bu mecralarda birtakım kişilerin ün kazanmasına yol açmıştır. Sosyal medya fenomeni olarak isimlendirilen bu kimseler, sosyal ağlarda pek çok türde içerik üreterek takipçi sayılarını arttırmakta sahip oldukları ün ile reklam ve pazarlama faaliyetlerinde bulunmaktadır. Aynı zamanda markalarla iş birliği içerisine girerek takipçilerinin satın alma kararlarına etki edebilmektedir. Ülke genelinden 18 yaşının üzerinde olup sosyal medyayı aktif kullanan 923 katılımcı üzerinde yürütülen bu saha araştırmasında sosyal medya fenomenlerinin çevrim içi kaynak güvenilirliklerinin bireylerin satın alma davranışı üzerindeki rolü incelenmiştir. Araştırma sonucunda, bireylerin ortalama üç saati sosyal medyada geçirdiği ve 2-5 kişi aralığında sosyal medya fenomenini takip ettiği tespit edilmiştir. Katılımcılar, eğlenceli videolar ve yararlı bilgiler paylaştığı için takip ettikleri fenomenlerin ürün tavsiyelerini daha çok fiyat avantajı nedeniyle dikkate almaktadırlar. Ayrıca sosyal medya fenomenlerine yönelik Çevrim İçi Kaynak Güvenilirliği alt boyutlarından Çekicilik, Güvenilirlik ve Çevrim İçi Benlik Sunumu’nun bireylerin satın alma davranışı üzerinde etkisi olduğu, ancak Yetkinlik faktörünün herhangi bir etkisinin bulunmadığı saptanmıştır.
Sosyal Medya Fenomeni Fenomen Pazarlama Online Kaynak Güvenilirliği Satın Alma Davranışı Çevrim İçi Benlik Sunumu
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Media Studies, New Media |
Journal Section | Articles in Foreign Languages |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2025 |
Submission Date | August 1, 2024 |
Acceptance Date | December 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 1 |