Research Article
BibTex RIS Cite

Siyasal İletişimde Lider İmajı: 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde İlk Oyunu Kullanan Z Kuşağının Algılarının Psikofizyolojik Veri Hasadı Tekniği ile Analizi

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 323 - 344, 30.01.2025

Abstract

Siyasal liderlerin hedefleri, radikal bir değişim uygulamak ve mevcut sosyal sistemi kademeli olarak değiştirmektir. Bu hedefleri gerçekleştirmek için gerekli olan seçmen desteğini sağlamak ise lider imajına ve bu imaja bağlı görüntülerin kitle iletişim araçlarındaki yansımalarına bağlıdır. 2023 Cumhurbaşkanlığı ve milletvekili seçimlerinde ilk defa 1980 sonrasında doğan genç seçmen, %52 ile çoğunluğu oluşturmuştur. Bu bağlamda çalışma, 2023 Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde adayların siyasal iletişim sürecinde kullandıkları siyasal reklamlar ve afişlerdeki reklam mesajlarını, liderin imajına yönelik ilgi düzeylerini ve odaklanma değerlerini; ilk oyunu kullanan Z kuşağının algıları üzerinden, “Psikofizyolojik Veri Hasadı” tekniği ile analiz etmektedir. Araştırmada cinsiyete bağlı olarak, 2023 Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde kullanılan videolar ve reklam afişlerinde lider imajının etkisi bağlamında farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Erkek katılımcıların görsel dikkat ortalamaları daha yüksektir. Diğer yandan; Kemal Kılıçdaroğlu'na oy veren Z kuşağı seçmenlerin, Recep Tayyip Erdoğan’ın reklamlarına yönelik görsel dikkati ve odaklanması daha fazladır. Siyasal reklam mecrası olarak video ve afişlere yönelik ilgide, araştırma sonuçlarına göre bir farklılık yoktur.

References

  • Ahmad, S. (2020). Political behavior in virtual environment: Role of social media intensity, internet connectivity, and political affiliation in online political persuasion among university students. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 30(4), 457-473. https://doi.org/10.1080/10911359.2019.1698485
  • Ahmad, T., Alvi, A., & Ittefaq, M. (2019). The Use of Social Media on Political Participation Among University Students: An Analysis of Survey Results From Rural Pakistan. Sage Open, 9(3). https://doi.org/10.1177/2158244019864484
  • Aldayel, M., Ykhlef, M., & Al-Nafjan, A. (2020). Deep Learning for EEG-Based Preference Classification in Neuromarketing. Applied Sciences 2020, Vol. 10, Page 1525, 10(4), 1525. https://doi.org/10.3390/APP10041525
  • Ameen, N., & Anand, A. (2020). Generation Z in the United Arab Emirates: A Smart-Tech-Driven iGeneration. Içinde The New Generation Z in Asia: Dynamics, Differences, Digitalization (ss. 181-192). Emerald Group Publishing Ltd. https://doi.org/10.1108/978-1-80043-220-820201018/FULL/XML
  • Aydın, M. S., İcil Tuncer, A., & Demirel, Y. (2023). Sosyal Reklamlarda Çocuk Unsurunun Etkisi: Psikofizyolojik Veri Hasadı Tekniği İle Bir Araştırma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(3), 3399-3420. https://doi.org/10.48146/ODUSOBIAD.1273833
  • Becan, C. (2021). Reklamda Bir Sosyal Duygu Olarak Hüzün Çekiciliği: Pandemi Döneminde Yayınlanan Reklamlara Yönelik Duygu Analizi. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11(4), 1239-1262. https://doi.org/10.7456/11104100/003
  • Beriansyah, A., & Qibtiyah, M. (2023). Instagram and Political Literacy Generation z. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan PKn, 10(1), 134-149. https://doi.org/10.36706/JBTI.V10I1.20463
  • Bilis, A. E., Şahin A., & Demir L. (2023). 14 Mayıs 2023 Türkiye Genel Seçimlerinde Siyasal Partilerin Kullandığı Siyasal Reklam Videoları Üzerine Bir Analiz. 9th International Baskent Congress on Humanities and Social Sciences, 221-238.
  • Borah, P., Fowler, E., & Ridout, T. N. (2018). Television vs. YouTube: Political advertising in the 2012 presidential election. Journal of Information Technology & Politics, 15(3), 230-244. https://doi.org/10.1080/19331681.2018.1476280
  • Boyraz, E., & Balım, O. (2015). Nasıl Bir Parti? Seçmenlerin Siyasal Marka Kişiliği Algısı Üzerine Bir Araştırma: Tokat İli Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(4).
  • Çağlar, N., & Gelir, Y. (2014). Yerel Seçimlerde Aday İmajı: 30 Mart 2014 Yerel Seçimleri Öncesinde Isparta Seçmeni. 16, 27-50. https://doi.org/10.5578/JSS.8024
  • Çokluk, N. (2022). Siyasal İletişimde Yeni Yönelimler Nörosiyaset Ve Siyasal Beynin Çözümlenmesi. Öneri Dergisi, 17(57), 148-173. https://doi.org/10.14783/MARUONERI.902785
  • Damlapınar, Z., & Balcı, Ş. (2013). Seçmenin Zihnindeki Aday İmajını Belirleyen Etkenler: 28 Mart 2004 Yerel Seçimleri Alan Araştırması. Selçuk İletişim, 4(1), 58-79. https://doi.org/10.18094/SI.18409
  • Datts, M. (2022). Online Political Communication at the Local Level. Examining the Facebook Activities of Political Parties in Germany. German Politics. https://doi.org/10.1080/09644008.2022.2160870
  • Demir, T. (2022). Kutsal Olan Her Şey Buharlaşıyor mu? Z Kuşağının Değer Yöneliminde Transhümanist İzler. Marifetname, 9(1), 111-139. https://doi.org/10.47425/MARIFETNAME.VI.1013163
  • Dilber, F. (2019). Siyasi Lider İmajı İle Seçmenlerin Oy Verme Davranışı Arasındaki İlişkinin Demografik Değişkenler Üzerinden Karşılaştırılması: Karaman İli Seçmenleri Üzerine Bir Araştırma. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 42(2), 60-75.
  • Dimock, M. (2019). Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins.
  • Doğu Öztürk, İ., & Zeybek, B. (2020). Siyasal İletişim Kampanya Aracı Olarak Video İçerik Paylaşım Ağı YouTube: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçimi Üzerine Bir Değerlendirme. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 35, 92-114. https://doi.org/10.17829/TURCOM.600528
  • Egbulefu, C. C., & Nwaoboli, E. P. (2023). Political Digital Advertising: Implications And Way Forward For Nigeria’s 2023 General Elections. KIU Interdisciplinary Journal of Humanities and Social Sciences, 4(1), 331-349.
  • Ekström, M., & Sveningsson, M. (2019). Young people’s experiences of political membership: from political parties to Facebook groups. Information, Communication & Society, 22(2), 155-171. https://doi.org/10.1080/1369118X.2017.1358294
  • Girişken, Y. (2017). Gerçeği Algıla. Beta Yayınları.
  • Grishaeva, S. A., & Lebedeva, A. A. (2021). Prospects for the development of digital forms of political participation of generation Z in modern Russia. Digital Sociology, 3(4), 12-18. https://doi.org/10.26425/2658-347X-2020-3-4-12-18
  • Güllüpunar H. (2013). Belediye Başkanlığı Aday İmajı Algısı: Gümüşhane Örneği. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36, 29-45.
  • Gürbüz, S. (2019). Siyasi Lider İmajına Etki Açısından Fotoğrafın Rolü: 2017 Halk Oylaması Örneğinde Liderlerin Sosyal Medya Fotoğrafları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(69), 318-331.
  • Hamid, R. S., Abror, A., Anwar, S. M., & Hartati, A. (2022). The role of social media in the political involvement of millennials. Spanish Journal of Marketing - ESIC, 26(1), 61-79. https://doi.org/10.1108/SJME-08-2021-0151/FULL/PDF
  • Hartley, J., & Benington, J. (2010). Leadership for healthcare. Içinde The Policy Press. Policy Press. https://doi.org/10.1332/POLICYPRESS/9781847424877.001.0001
  • İcil Tuncer, A., Aytekin, B. A., Aydın, M. S., Erdem, N., Depboylu, K., Ulusoy, T. A., Üveyik, B., & Kızılhan, T. (2023). Evaluating The Relationship Between Logo And Corporate Reputation With Psychophysiological Data Harvesting Technique. Business & Management Studies: An International Journal, 11(2), 413-434. https://doi.org/10.15295/BMIJ.V11I2.2180
  • Jain, L., & Pandey, V. (2023). The Influence of Social Media Usage and Political Behaviors among Adults. Journal of Communication and Management, 2(02), 98-100. https://doi.org/10.58966/JCM2023224
  • Kitanova, M. (2020). Youth political participation in the EU: evidence from a cross-national analysis. Journal of Youth Studies, 23(7), 819-836. https://doi.org/10.1080/13676261.2019.1636951
  • McNair, Brian. (2018). An introduction to political communication. Routledge.
  • Melek, G. (2023). Instagramming the Political Image: Visual Campaigning Strategies of Successful Opposition Candidates in Turkey’s 2019 Mayoral Elections. Visual Communication Quarterly, 30(3), 125-139. https://doi.org/10.1080/15551393.2023.2232292
  • Milkman, R. (2017). A New Political Generation: Millennials and the Post-2008 Wave of Protest. American Sociological Review, 82(1), 1-31. https://doi.org/10.1177/0003122416681031/ASSET/IMAGES/LARGE/10.1177_0003122416681031-FIG1.JPEG
  • Mungan, E. (2020). Geştalt Kuramı: Bir “Nazariye”nin Mazisi, Akameti ve Akıbeti…. https://doi.org/10.7816/nesne-08-18-15
  • Muswede, T. (2022). Impact of Digital Media on Political Campaigns: Towards Disintermediated Political Communication in Africa. African Journal of Political Science, 10(1), 41-50. https://doi.org/10.36615/AJPSRASP.V10I1.1152
  • Negiz, N., & Akyıldız, F. (2012). Yerel Seçimlerde Seçmenin Tercihi Üzerinde Aday İmajının Etkisi: Uşak Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 171-199.
  • Nessmann, K. (2010). Personal Branding and the Role of Public Relations. Advances in Advertising Research (Vol. 1), 377-395. https://doi.org/10.1007/978-3-8349-6006-1_25
  • Obi, O. G., & Nneka P, E. (2023). Impact of Facebook and Twitter Political Message on Influencing the Nigeria Youths Willingness to Vote: A Study of Youths in Owerri Municipal. IMSU Journal of Communication Studies, 7(1).
  • Öztürk Küçük, H., & Toklu, İ. T. (2020). Seçimlerde oy verme davranışını ne etkiler? Z kuşağı üzerine bir araştırma. Business and Management Studies: An International Journal, 8(5), 4546-4574. https://doi.org/10.15295/BMIJ.V8I5.1679
  • Parmelee, J. H., Perkins, S. C., & Beasley, B. (2023). Personalization of politicians on Instagram: what Generation Z wants to see in political posts. Information, Communication & Society, 26(9), 1773-1788. https://doi.org/10.1080/1369118X.2022.2027500
  • Roman Saputro, H., Anggoro, T., Muslim, S., Wardani, I., Fatmawati, E., Yusuf, M., & Aris Y., M. (2023). Gaining Millenial and Generation Z Vote: Social Media Optimization by Islamic Political Parties. resmilitaris, 13(1), 323-326.
  • Saahar, S., Sualman, I., Hashim, M. A., & Mohammed, W. A. W. (2017). Political Advertising And Young Voters Information Needs. International Journal of Humanities, Arts and Social Sciences, 3(5), 215-222. https://doi.org/10.20469/IJHSS.3.20004-5
  • Schill, D. (2012). The Visual Image and the Political Image: A Review of Visual Communication Research in the Field of Political Communication. Review of Communication, 12(2), 118-142. https://doi.org/10.1080/15358593.2011.653504
  • Seemiller, C., & Grace, M. (2019). Generation Z:A Century in the Making. Içinde Routledge.
  • Shephard, M., & Johns, R. (2008). Candidate Image and Electoral Preference in Britain. British Politics 2008 3:3, 3(3), 324-349. https://doi.org/10.1057/BP.2008.8
  • Singh Kumar, Singh Pavitar Parkash, Lakhanpal Sorabh, & Thind Singh Navdeep. (2020). Party‘s Reputation, Image, And Identity In Political Communication: An Analytical Study Of Voting Pattern In Punjab Assembly Election. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(07), 2223-2231.
  • Suryo, H., & Aji, H. K. (2020). Media Sosial dan Pesan Politik (Persepsi Pemilih Pemula Dalam Menerima Pesan Politik Pada Pemilihan Umum 2019 Melalui Media Sosial). Research Fair Unisri, 4(1). https://doi.org/10.33061/RSFU.V4I1.3390
  • Tan, A. (2002). İlke ve Uygulamalarıyla Politik Pazarlama. Papatya Yayıncılık.
  • Taşçıoğlu, R., & Sarıtaş, A. (2011). Lider İmajı Oluşturmada Fotoğraf: 2011 Genel Seçimlerinde Kullanılan Yazılı Medya Siyasal Reklamları Üzerine Bir İnceleme. Atatürk İletişim Dergisi, 8, 33-65.
  • Tokmak Danışman, G. (2023). Dijital Nekromansi İçerikli Bir Reklamın İçerik Analizi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 61, 98-117.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2024). İstatistik Veri Portalı.
  • Ustaahmetoğlu, E., & Toklu, İ. T. (2023). Oy Vermeye Yönelik Tutumun Öncülü ve Ardılı: Z Kuşağı Seçmenleri Üzerine Bir Araştırma. 15(1), 41-59.
  • Ünal Erzen, M. (2022). The Influence Of The Political Leader Images On Creating Mass Perception. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(61), 126-143.
  • Vuckovic, M. (2023). Politicizing, Personalizing, and Mobilizing in Online Political Communication: Drivers and Killers of Users’ Engagement. International Journal of Communication, 17(0), 21. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/19500
  • Yüksel, D. (2023). Göz İzleme Tekniği ile Bir Siyasal Pazarlama İletişimi Araştırması: TürkiyeCumhuriyeti 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçimi Billboardlarının Analizi. Journal of Business Research - Turk, 15(3), 2263-2274. https://doi.org/10.20491/ISARDER.2023.1711

Leader Image in Political Communication: Analysis of the Perceptions of Generation Z Who Cast Their First Vote in the 2023 Presidential Elections Using Psychophysiological Data Harvesting Technique

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 323 - 344, 30.01.2025

Abstract

The goals of political leaders are to implement radical change and gradually change the existing social system. In the 2023 Presidential and parliamentary elections, for the first time, young voters born after 1980 constituted the majority with 52%. In this context, the study analyzes the advertising messages in the political advertisements and posters used by the candidates in political communication process in the 2023 Presidential elections, and the level of interest and focus values towards the leader's image, through the perceptions of Generation Z who cast their first vote, using the "Psychophysiological Data Harvesting" technique. The research concluded that, depending on gender differences, there are differences in the impact of the leader image in videos and advertising posters in 2023 Presidential elections. Visual attention averages of male participants are higher. On the other hand, according to the research results; The average visual attention and focus amount of Generation Z voters who voted for Kemal Kılıçdaroğlu towards Recep Tayyip Erdoğan's advertisements is high. According to research results, there is no difference in interest in videos and posters as political advertising media.

References

  • Ahmad, S. (2020). Political behavior in virtual environment: Role of social media intensity, internet connectivity, and political affiliation in online political persuasion among university students. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 30(4), 457-473. https://doi.org/10.1080/10911359.2019.1698485
  • Ahmad, T., Alvi, A., & Ittefaq, M. (2019). The Use of Social Media on Political Participation Among University Students: An Analysis of Survey Results From Rural Pakistan. Sage Open, 9(3). https://doi.org/10.1177/2158244019864484
  • Aldayel, M., Ykhlef, M., & Al-Nafjan, A. (2020). Deep Learning for EEG-Based Preference Classification in Neuromarketing. Applied Sciences 2020, Vol. 10, Page 1525, 10(4), 1525. https://doi.org/10.3390/APP10041525
  • Ameen, N., & Anand, A. (2020). Generation Z in the United Arab Emirates: A Smart-Tech-Driven iGeneration. Içinde The New Generation Z in Asia: Dynamics, Differences, Digitalization (ss. 181-192). Emerald Group Publishing Ltd. https://doi.org/10.1108/978-1-80043-220-820201018/FULL/XML
  • Aydın, M. S., İcil Tuncer, A., & Demirel, Y. (2023). Sosyal Reklamlarda Çocuk Unsurunun Etkisi: Psikofizyolojik Veri Hasadı Tekniği İle Bir Araştırma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(3), 3399-3420. https://doi.org/10.48146/ODUSOBIAD.1273833
  • Becan, C. (2021). Reklamda Bir Sosyal Duygu Olarak Hüzün Çekiciliği: Pandemi Döneminde Yayınlanan Reklamlara Yönelik Duygu Analizi. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11(4), 1239-1262. https://doi.org/10.7456/11104100/003
  • Beriansyah, A., & Qibtiyah, M. (2023). Instagram and Political Literacy Generation z. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan PKn, 10(1), 134-149. https://doi.org/10.36706/JBTI.V10I1.20463
  • Bilis, A. E., Şahin A., & Demir L. (2023). 14 Mayıs 2023 Türkiye Genel Seçimlerinde Siyasal Partilerin Kullandığı Siyasal Reklam Videoları Üzerine Bir Analiz. 9th International Baskent Congress on Humanities and Social Sciences, 221-238.
  • Borah, P., Fowler, E., & Ridout, T. N. (2018). Television vs. YouTube: Political advertising in the 2012 presidential election. Journal of Information Technology & Politics, 15(3), 230-244. https://doi.org/10.1080/19331681.2018.1476280
  • Boyraz, E., & Balım, O. (2015). Nasıl Bir Parti? Seçmenlerin Siyasal Marka Kişiliği Algısı Üzerine Bir Araştırma: Tokat İli Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(4).
  • Çağlar, N., & Gelir, Y. (2014). Yerel Seçimlerde Aday İmajı: 30 Mart 2014 Yerel Seçimleri Öncesinde Isparta Seçmeni. 16, 27-50. https://doi.org/10.5578/JSS.8024
  • Çokluk, N. (2022). Siyasal İletişimde Yeni Yönelimler Nörosiyaset Ve Siyasal Beynin Çözümlenmesi. Öneri Dergisi, 17(57), 148-173. https://doi.org/10.14783/MARUONERI.902785
  • Damlapınar, Z., & Balcı, Ş. (2013). Seçmenin Zihnindeki Aday İmajını Belirleyen Etkenler: 28 Mart 2004 Yerel Seçimleri Alan Araştırması. Selçuk İletişim, 4(1), 58-79. https://doi.org/10.18094/SI.18409
  • Datts, M. (2022). Online Political Communication at the Local Level. Examining the Facebook Activities of Political Parties in Germany. German Politics. https://doi.org/10.1080/09644008.2022.2160870
  • Demir, T. (2022). Kutsal Olan Her Şey Buharlaşıyor mu? Z Kuşağının Değer Yöneliminde Transhümanist İzler. Marifetname, 9(1), 111-139. https://doi.org/10.47425/MARIFETNAME.VI.1013163
  • Dilber, F. (2019). Siyasi Lider İmajı İle Seçmenlerin Oy Verme Davranışı Arasındaki İlişkinin Demografik Değişkenler Üzerinden Karşılaştırılması: Karaman İli Seçmenleri Üzerine Bir Araştırma. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 42(2), 60-75.
  • Dimock, M. (2019). Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins.
  • Doğu Öztürk, İ., & Zeybek, B. (2020). Siyasal İletişim Kampanya Aracı Olarak Video İçerik Paylaşım Ağı YouTube: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçimi Üzerine Bir Değerlendirme. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 35, 92-114. https://doi.org/10.17829/TURCOM.600528
  • Egbulefu, C. C., & Nwaoboli, E. P. (2023). Political Digital Advertising: Implications And Way Forward For Nigeria’s 2023 General Elections. KIU Interdisciplinary Journal of Humanities and Social Sciences, 4(1), 331-349.
  • Ekström, M., & Sveningsson, M. (2019). Young people’s experiences of political membership: from political parties to Facebook groups. Information, Communication & Society, 22(2), 155-171. https://doi.org/10.1080/1369118X.2017.1358294
  • Girişken, Y. (2017). Gerçeği Algıla. Beta Yayınları.
  • Grishaeva, S. A., & Lebedeva, A. A. (2021). Prospects for the development of digital forms of political participation of generation Z in modern Russia. Digital Sociology, 3(4), 12-18. https://doi.org/10.26425/2658-347X-2020-3-4-12-18
  • Güllüpunar H. (2013). Belediye Başkanlığı Aday İmajı Algısı: Gümüşhane Örneği. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36, 29-45.
  • Gürbüz, S. (2019). Siyasi Lider İmajına Etki Açısından Fotoğrafın Rolü: 2017 Halk Oylaması Örneğinde Liderlerin Sosyal Medya Fotoğrafları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(69), 318-331.
  • Hamid, R. S., Abror, A., Anwar, S. M., & Hartati, A. (2022). The role of social media in the political involvement of millennials. Spanish Journal of Marketing - ESIC, 26(1), 61-79. https://doi.org/10.1108/SJME-08-2021-0151/FULL/PDF
  • Hartley, J., & Benington, J. (2010). Leadership for healthcare. Içinde The Policy Press. Policy Press. https://doi.org/10.1332/POLICYPRESS/9781847424877.001.0001
  • İcil Tuncer, A., Aytekin, B. A., Aydın, M. S., Erdem, N., Depboylu, K., Ulusoy, T. A., Üveyik, B., & Kızılhan, T. (2023). Evaluating The Relationship Between Logo And Corporate Reputation With Psychophysiological Data Harvesting Technique. Business & Management Studies: An International Journal, 11(2), 413-434. https://doi.org/10.15295/BMIJ.V11I2.2180
  • Jain, L., & Pandey, V. (2023). The Influence of Social Media Usage and Political Behaviors among Adults. Journal of Communication and Management, 2(02), 98-100. https://doi.org/10.58966/JCM2023224
  • Kitanova, M. (2020). Youth political participation in the EU: evidence from a cross-national analysis. Journal of Youth Studies, 23(7), 819-836. https://doi.org/10.1080/13676261.2019.1636951
  • McNair, Brian. (2018). An introduction to political communication. Routledge.
  • Melek, G. (2023). Instagramming the Political Image: Visual Campaigning Strategies of Successful Opposition Candidates in Turkey’s 2019 Mayoral Elections. Visual Communication Quarterly, 30(3), 125-139. https://doi.org/10.1080/15551393.2023.2232292
  • Milkman, R. (2017). A New Political Generation: Millennials and the Post-2008 Wave of Protest. American Sociological Review, 82(1), 1-31. https://doi.org/10.1177/0003122416681031/ASSET/IMAGES/LARGE/10.1177_0003122416681031-FIG1.JPEG
  • Mungan, E. (2020). Geştalt Kuramı: Bir “Nazariye”nin Mazisi, Akameti ve Akıbeti…. https://doi.org/10.7816/nesne-08-18-15
  • Muswede, T. (2022). Impact of Digital Media on Political Campaigns: Towards Disintermediated Political Communication in Africa. African Journal of Political Science, 10(1), 41-50. https://doi.org/10.36615/AJPSRASP.V10I1.1152
  • Negiz, N., & Akyıldız, F. (2012). Yerel Seçimlerde Seçmenin Tercihi Üzerinde Aday İmajının Etkisi: Uşak Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 171-199.
  • Nessmann, K. (2010). Personal Branding and the Role of Public Relations. Advances in Advertising Research (Vol. 1), 377-395. https://doi.org/10.1007/978-3-8349-6006-1_25
  • Obi, O. G., & Nneka P, E. (2023). Impact of Facebook and Twitter Political Message on Influencing the Nigeria Youths Willingness to Vote: A Study of Youths in Owerri Municipal. IMSU Journal of Communication Studies, 7(1).
  • Öztürk Küçük, H., & Toklu, İ. T. (2020). Seçimlerde oy verme davranışını ne etkiler? Z kuşağı üzerine bir araştırma. Business and Management Studies: An International Journal, 8(5), 4546-4574. https://doi.org/10.15295/BMIJ.V8I5.1679
  • Parmelee, J. H., Perkins, S. C., & Beasley, B. (2023). Personalization of politicians on Instagram: what Generation Z wants to see in political posts. Information, Communication & Society, 26(9), 1773-1788. https://doi.org/10.1080/1369118X.2022.2027500
  • Roman Saputro, H., Anggoro, T., Muslim, S., Wardani, I., Fatmawati, E., Yusuf, M., & Aris Y., M. (2023). Gaining Millenial and Generation Z Vote: Social Media Optimization by Islamic Political Parties. resmilitaris, 13(1), 323-326.
  • Saahar, S., Sualman, I., Hashim, M. A., & Mohammed, W. A. W. (2017). Political Advertising And Young Voters Information Needs. International Journal of Humanities, Arts and Social Sciences, 3(5), 215-222. https://doi.org/10.20469/IJHSS.3.20004-5
  • Schill, D. (2012). The Visual Image and the Political Image: A Review of Visual Communication Research in the Field of Political Communication. Review of Communication, 12(2), 118-142. https://doi.org/10.1080/15358593.2011.653504
  • Seemiller, C., & Grace, M. (2019). Generation Z:A Century in the Making. Içinde Routledge.
  • Shephard, M., & Johns, R. (2008). Candidate Image and Electoral Preference in Britain. British Politics 2008 3:3, 3(3), 324-349. https://doi.org/10.1057/BP.2008.8
  • Singh Kumar, Singh Pavitar Parkash, Lakhanpal Sorabh, & Thind Singh Navdeep. (2020). Party‘s Reputation, Image, And Identity In Political Communication: An Analytical Study Of Voting Pattern In Punjab Assembly Election. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(07), 2223-2231.
  • Suryo, H., & Aji, H. K. (2020). Media Sosial dan Pesan Politik (Persepsi Pemilih Pemula Dalam Menerima Pesan Politik Pada Pemilihan Umum 2019 Melalui Media Sosial). Research Fair Unisri, 4(1). https://doi.org/10.33061/RSFU.V4I1.3390
  • Tan, A. (2002). İlke ve Uygulamalarıyla Politik Pazarlama. Papatya Yayıncılık.
  • Taşçıoğlu, R., & Sarıtaş, A. (2011). Lider İmajı Oluşturmada Fotoğraf: 2011 Genel Seçimlerinde Kullanılan Yazılı Medya Siyasal Reklamları Üzerine Bir İnceleme. Atatürk İletişim Dergisi, 8, 33-65.
  • Tokmak Danışman, G. (2023). Dijital Nekromansi İçerikli Bir Reklamın İçerik Analizi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 61, 98-117.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2024). İstatistik Veri Portalı.
  • Ustaahmetoğlu, E., & Toklu, İ. T. (2023). Oy Vermeye Yönelik Tutumun Öncülü ve Ardılı: Z Kuşağı Seçmenleri Üzerine Bir Araştırma. 15(1), 41-59.
  • Ünal Erzen, M. (2022). The Influence Of The Political Leader Images On Creating Mass Perception. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(61), 126-143.
  • Vuckovic, M. (2023). Politicizing, Personalizing, and Mobilizing in Online Political Communication: Drivers and Killers of Users’ Engagement. International Journal of Communication, 17(0), 21. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/19500
  • Yüksel, D. (2023). Göz İzleme Tekniği ile Bir Siyasal Pazarlama İletişimi Araştırması: TürkiyeCumhuriyeti 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçimi Billboardlarının Analizi. Journal of Business Research - Turk, 15(3), 2263-2274. https://doi.org/10.20491/ISARDER.2023.1711
There are 54 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies
Journal Section Türkçe Araştırma Makaleleri
Authors

Umut Tuncer This is me 0000-0001-9407-2846

Aslı İcil Tuncer 0000-0003-3171-4682

Yaren Demirel 0000-0002-8813-0226

Publication Date January 30, 2025
Submission Date August 6, 2024
Acceptance Date December 9, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Tuncer, U., İcil Tuncer, A., & Demirel, Y. (2025). Siyasal İletişimde Lider İmajı: 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde İlk Oyunu Kullanan Z Kuşağının Algılarının Psikofizyolojik Veri Hasadı Tekniği ile Analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 12(1), 323-344.