Research Article
BibTex RIS Cite

Bilimsel Faaliyet ve Etik

Year 2005, Volume: 15 Issue: 44, 173 - 180, 04.12.2005

Abstract

Bu makalede, bilginin tanımıyla, bilimsel bilgi, bilimsel faaliyetin rasyonalite teorileri/metodolojileri ve üniversiteler arasındaki ilişki irdelenmektedir. Bu irdeleme çerçevesinde, bilginin
elde edilmesi ve haklı gösterilmesi uğraşısında normatif değerler olarak karşımıza çıkan metodolojik
kriterlerin, hem epistemolojik faaliyette hem de genel olarak üniversitelere, özelde de üniversitelerin
nasıl yapılanmaları ve başarılarının nasıl tespit edilmesi gerektiğine dair etiksel kriterler olarak da
nasıl tezahür ettikleri ortaya konulmaktadır. Günümüzde, bilgiyi bir ürün olarak gören hakim epistemolojik tavnn etiksel kriterlerinin, üniversitelere dair negatif sonuçlarına dikkat çekilerek, yeni bir
epistemolojik tavnn geliştirilmesi gerekliliğine işaret edilmiştir. 

References

  • Atiyah, M.: “Anniversary Address of the President”, Notes and Records of the Royal Society ofLondon, Vol. 46, No. 1, 1992, ss. 155-169.
  • Bağçe, S.: “ 17 Ağustos Deprem Felaketinin Yıldönümü Vesilesiyle Bilimin Kısa Bir Hayat Hikayesi”, felsefelogos, 15, 2001, ss. 175-179.
  • Lakatos, I.: Philosophical Papers, Vol. I, J. Worrall ve G. Currie (ed.ler), Cambridge: Cambridge University Press, 1978, ss. 102-138.

Scientifıc Activıties and Ethics

Year 2005, Volume: 15 Issue: 44, 173 - 180, 04.12.2005

Abstract

This article is concemed with the question of how a defınition of knovvledge is related to
scientifıc knowledge, rationality theories/methodologies of scientifıc activity and the idea of
university. The analysis the article provides is to establish how the methodological criteria functioning
as normative rules goveming the discovery and justifıcation procedures of scientifıc knowledge also
arise as ethical criteria shaping epistemological activity as well as how university should be structured
and how its success should be assessed. İt is pointed out that a new epistemological attitude needs to
be constructed since the ethical criteria of the presently accepted epistemological attitude have
negative bearings on the idea of university.

References

  • Atiyah, M.: “Anniversary Address of the President”, Notes and Records of the Royal Society ofLondon, Vol. 46, No. 1, 1992, ss. 155-169.
  • Bağçe, S.: “ 17 Ağustos Deprem Felaketinin Yıldönümü Vesilesiyle Bilimin Kısa Bir Hayat Hikayesi”, felsefelogos, 15, 2001, ss. 175-179.
  • Lakatos, I.: Philosophical Papers, Vol. I, J. Worrall ve G. Currie (ed.ler), Cambridge: Cambridge University Press, 1978, ss. 102-138.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Erdem
Authors

Samet Bağçe This is me

Publication Date December 4, 2005
Published in Issue Year 2005 Volume: 15 Issue: 44

Cite

APA Bağçe, S. (2005). Bilimsel Faaliyet ve Etik. Erdem, 15(44), 173-180.

ERDEM Dergisi TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) İSAM, DAVET, AYK Dergi Dizini ve Academindex tarafından dizinlenmektedir.

ERDEM Journal is indexed by TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) ISAM, DAVET, AYK Journal Index and Academindex.