Case Report
BibTex RIS Cite

Hemiparetik Serebral Palsili Bir Çocukta Bimanuel Eğitimin Aktivite Performansı Üzerine Etkisi- Olgu Raporu

Year 2018, , 83 - 88, 25.04.2018
https://doi.org/10.30720/ered.418469

Abstract

Çalışmanın amacı hemiparetik serebral palsili (SP) bir
olguda, bimanuel becerilere yönelik ergoterapi müdahalesinin, aktivite
performansı üzerindeki etkisini araştırmaktı. Gereç ve Yöntem: Çalışmaya 12 yaşında hemiparetik SP tanısı ile
takip edilen bir çocuk alındı. Bimanuel becerileri değerlendirmek için;
çocukların el deneyimi anketi (ÇEDA) uygulandı. Aktivite performansını
değerlendirmek için Kanada Aktivite Performans Ölçümü (KAPÖ) kullanıldı. Tedavi
programı için bimanuel becerileri geliştirmeye yönelik ergoterapi aktiviteleri
uygun görüldü.  Müdahale süresince, amaca
uygun olarak seçilen bimanuel aktiviteler, haftada 1 gün 90 dk.’lık seans
şeklinde 8 hafta boyunca uygulandı. Sonuçlar:
Değerlendirme sonucunda etkilenmiş elin kullanımını gerektiren aktivitelerde
kısıtlılık olduğu, çocuğun test parametreleri içindeki iki elin birlikte
kullanımını gerektiren 29 aktiviteden 14’ünü bağımsız olarak yapabildiği
kaydedildi. Çocuk ve aile için önemli görülen aktiviteler sırasıyla ‘’düğme
ilikleme, fermuar çekme, kemer takma, saç bağlama ve işitme cihazı takma’’
olarak belirlendi. Müdahale sonucunda bağımsız olarak gerçekleştirilen bimanuel
aktivite sayısının 14’ten 19’a çıktığı görüldü. 
Uygulanan ergoterapi müdahalesinin bimanuel becerileri artırmada etkili
olduğu görüldü. Tartışma:
Hemiparatik SP’li çocuklarda bimanuel aktivitelerle yapılacak eğitim çocuğun
bimanuel kullanım becerilerini geliştirecek ve bu aktivitelerin günlük hayata
adaptasyonu ile aktivite performansından duyulan tatminin artacağı
düşünülmektedir. 

References

  • Bax, M., Tydeman, C., & Flodmark, O. (2006). Clinical and MRI correlates of cerebral palsy: the European cerebral palsy study. JAMA, 296 (13), 1602–1608.
  • Brandao, M. B., Ferre, C., Kua, H. C., Rameckers, E. A., Bleyenheuft, Y., Hung, Y. C., & et al. (2013). Comparison of structured skill and unstructured practice during intensive bimanual training in children with unilateral spastic cerebral palsy. Neurorehabil Neural Repair, 28(5), 452-461.
  • Diamond, M., & Armento, M. (2007). Disabled children. In DeLisa J. A., Gans B. M., Walsh N. E. (Eds). Physical Medicine and Rehabilitation: Principles and Practice. Philadelphia: Lippincott Williams-Wilkins, 2007 (Tur BS. Özürlü Çocuklar. In Arasıl T(Ed): Fiziksel Tıp Ve Rehabilitasyon Çeviri, Ankara, Güneş Tıp Kitapevleri 2007:1493-518.
  • Dong, V. A., Tung, H. W., Siu, H. W., & Fong, K. N. (2013). Studies comparing the efficacy of constraint-induced movement therapy and bimanual training in children with unilateral cerebral palsy: A systematic review. Dev Neurorehabil, 16, 133-143.
  • Eren, M. (2014). Hemiparezik serebral palside çocukların el kullanım deneyimi anketi’nin türkçe kültürel adaptasyonu, geçerlilik ve güvenilirliği (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi/ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ergoterapi Programı, Ankara.
  • Eyssen, I.C., Beelen, A., Dedding, C., Cardol, M., & Dekker, J. (2005). The reproducibility of the Canadian Occupational Performance Measure. Clin Rehabil, 19, 888-894
  • Green, D., Schertz, M., Gordon, A.M., Moore, A., Schejter Margalit, T., Farquharson, Y., & et al. (2013). A multi-site study of functional outcomes following a themed approach to hand–arm bimanual intensive therapy for children with hemiplegia. Dev Med Chıld Neurol, 55(6), 527-533.
  • Karadağ Saygı, E., & Eren, B., (2013). Pediatrik rehabilitasyonda zorunlu kullanım hareket terapisinin yeri nedir?. Türk Fiz Tıp Rehab Derg, 59, 250-255.
  • Keren-Capelovitch, T., Jarus, T., & Fattal-Valevski, A. (2010). Upper extremity function and occupational performance in children with spastic cp following lower extremity botulinum toxin injections. J Child Neurol, 25(6), 694-700.
  • Law, M., Cooper, B., Strong, S., Steward, D., Rigby, P., & Letts, L. (1996). The person-environment-occupational model: A transactive approach to occupational performance. Can J Occup Ther, 63(1), 9-23.
  • Levitt, S. (1995). Treatment of Cerebral Palsy and Motor Delay. 4th Edition. Great Britain: Blackwell Publishing.
  • Odding, E., Roebroeck, M.E., & Stam, H. J. (2006). The epidemiology of cerebral palsy: Incidence, impairments and risk factors. Disabil Rehabil, 28, 183-91.
  • Pallanez, M. O. (2013). Social play and bimanual activities through interactive experiences for children with cerebral palsy. North Carolina State University http://docplayer.net/25393189-Social-play-and-bimanual-activities-through-interactive-experiences-for-children-with-cerebral-palsy.html
  • Rosenbaum, P., Paneth, N., Levitón, A., Goldstein, M., Bax, M., Damiano, D., & et al. (2007). A report; the definitionand classification of cerebral palsy. Dev Med Child Neurol Suppl,109, 8-14.
  • Skold, A. (2010). Performing bimanual activities in everyday life— Experiences of children with unilateral cerebral palsy. Stockholm: Karolinska Institutet. Printed by Reproprint AB.
  • Skold, A., Norling Hermansson, L., Krumlinde-Sundholm, L., & Eliasson, A. C. (2011). Development and evidence of validity for the children’s hand-use experience questionnaire—CHEQ. Dev Med Child Neurol, 53(5), 436-442.
  • Skold, A., Josephsson, S., & Eliasson, A.C. (2004). Performing bimanual activities: The experiences of young persons with hemiplegic cerebral palsy. Am J Occup Ther, 58(4), 416–425.
  • Torpil, B. (2017). Multiple Skleroz’lu bireylerde Kanada Aktivite Performans Ölçümünün Türkçe kültürel adaptasyonu, geçerlik ve güvenirliği (Yüksek Lisans

The effect of bimanuel training on occupational performance in a child with hemiparetic cerebral palsy: A case study

Year 2018, , 83 - 88, 25.04.2018
https://doi.org/10.30720/ered.418469

Abstract

Objectives: The aim of this study was to investigate the effect of bimanual training on occupational performance in a child with hemiparetic cerebral palsy. Material and Method: A child aged 12 years with CP was admitted to the study. To evaluate bimanual skills; Children's Hand Experience Questionnaire (CHEQ) was applied. The Canadian Occupational Performance Measure (COPM) was used to assess occupational performance of the child. Activities to improve bimanual skills for the treatment program seemed appropriate. During the intervention, selected bimanual activities were conducted for 8 weeks, one day per week for 90 minutes each day. Results: Child could independently perform 14 of the 29 activities requiring the use of two hands in the test parameters. Occupations that are considered to be important for the child are determined as ''fastening and adjusting clothing (i.e. button, zip or belt fastening), applying and removing personal devices and styling, brushing, and trimming hair'' respectively. The number of independent bimanual activities increased from 14 to 19. The bimanual training was effective in increasing bimanual daily living skills. Discussion: In hemiparetic cerebral palsy, bimanual activity training improves the child's abilities and increases the satisfaction with adaptation to daily life and occupational performance.

References

  • Bax, M., Tydeman, C., & Flodmark, O. (2006). Clinical and MRI correlates of cerebral palsy: the European cerebral palsy study. JAMA, 296 (13), 1602–1608.
  • Brandao, M. B., Ferre, C., Kua, H. C., Rameckers, E. A., Bleyenheuft, Y., Hung, Y. C., & et al. (2013). Comparison of structured skill and unstructured practice during intensive bimanual training in children with unilateral spastic cerebral palsy. Neurorehabil Neural Repair, 28(5), 452-461.
  • Diamond, M., & Armento, M. (2007). Disabled children. In DeLisa J. A., Gans B. M., Walsh N. E. (Eds). Physical Medicine and Rehabilitation: Principles and Practice. Philadelphia: Lippincott Williams-Wilkins, 2007 (Tur BS. Özürlü Çocuklar. In Arasıl T(Ed): Fiziksel Tıp Ve Rehabilitasyon Çeviri, Ankara, Güneş Tıp Kitapevleri 2007:1493-518.
  • Dong, V. A., Tung, H. W., Siu, H. W., & Fong, K. N. (2013). Studies comparing the efficacy of constraint-induced movement therapy and bimanual training in children with unilateral cerebral palsy: A systematic review. Dev Neurorehabil, 16, 133-143.
  • Eren, M. (2014). Hemiparezik serebral palside çocukların el kullanım deneyimi anketi’nin türkçe kültürel adaptasyonu, geçerlilik ve güvenilirliği (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi/ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ergoterapi Programı, Ankara.
  • Eyssen, I.C., Beelen, A., Dedding, C., Cardol, M., & Dekker, J. (2005). The reproducibility of the Canadian Occupational Performance Measure. Clin Rehabil, 19, 888-894
  • Green, D., Schertz, M., Gordon, A.M., Moore, A., Schejter Margalit, T., Farquharson, Y., & et al. (2013). A multi-site study of functional outcomes following a themed approach to hand–arm bimanual intensive therapy for children with hemiplegia. Dev Med Chıld Neurol, 55(6), 527-533.
  • Karadağ Saygı, E., & Eren, B., (2013). Pediatrik rehabilitasyonda zorunlu kullanım hareket terapisinin yeri nedir?. Türk Fiz Tıp Rehab Derg, 59, 250-255.
  • Keren-Capelovitch, T., Jarus, T., & Fattal-Valevski, A. (2010). Upper extremity function and occupational performance in children with spastic cp following lower extremity botulinum toxin injections. J Child Neurol, 25(6), 694-700.
  • Law, M., Cooper, B., Strong, S., Steward, D., Rigby, P., & Letts, L. (1996). The person-environment-occupational model: A transactive approach to occupational performance. Can J Occup Ther, 63(1), 9-23.
  • Levitt, S. (1995). Treatment of Cerebral Palsy and Motor Delay. 4th Edition. Great Britain: Blackwell Publishing.
  • Odding, E., Roebroeck, M.E., & Stam, H. J. (2006). The epidemiology of cerebral palsy: Incidence, impairments and risk factors. Disabil Rehabil, 28, 183-91.
  • Pallanez, M. O. (2013). Social play and bimanual activities through interactive experiences for children with cerebral palsy. North Carolina State University http://docplayer.net/25393189-Social-play-and-bimanual-activities-through-interactive-experiences-for-children-with-cerebral-palsy.html
  • Rosenbaum, P., Paneth, N., Levitón, A., Goldstein, M., Bax, M., Damiano, D., & et al. (2007). A report; the definitionand classification of cerebral palsy. Dev Med Child Neurol Suppl,109, 8-14.
  • Skold, A. (2010). Performing bimanual activities in everyday life— Experiences of children with unilateral cerebral palsy. Stockholm: Karolinska Institutet. Printed by Reproprint AB.
  • Skold, A., Norling Hermansson, L., Krumlinde-Sundholm, L., & Eliasson, A. C. (2011). Development and evidence of validity for the children’s hand-use experience questionnaire—CHEQ. Dev Med Child Neurol, 53(5), 436-442.
  • Skold, A., Josephsson, S., & Eliasson, A.C. (2004). Performing bimanual activities: The experiences of young persons with hemiplegic cerebral palsy. Am J Occup Ther, 58(4), 416–425.
  • Torpil, B. (2017). Multiple Skleroz’lu bireylerde Kanada Aktivite Performans Ölçümünün Türkçe kültürel adaptasyonu, geçerlik ve güvenirliği (Yüksek Lisans
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Case Report
Authors

Rüya Gül Durmaz This is me 0000-0003-2739-3652

Gökçen Akyürek 0000-0003-1958-7465

Gonca Bumin 0000-0002-8241-2206

Publication Date April 25, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Durmaz, R. G., Akyürek, G., & Bumin, G. (2018). Hemiparetik Serebral Palsili Bir Çocukta Bimanuel Eğitimin Aktivite Performansı Üzerine Etkisi- Olgu Raporu. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 6(1), 83-88. https://doi.org/10.30720/ered.418469
AMA Durmaz RG, Akyürek G, Bumin G. Hemiparetik Serebral Palsili Bir Çocukta Bimanuel Eğitimin Aktivite Performansı Üzerine Etkisi- Olgu Raporu. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. April 2018;6(1):83-88. doi:10.30720/ered.418469
Chicago Durmaz, Rüya Gül, Gökçen Akyürek, and Gonca Bumin. “Hemiparetik Serebral Palsili Bir Çocukta Bimanuel Eğitimin Aktivite Performansı Üzerine Etkisi- Olgu Raporu”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 6, no. 1 (April 2018): 83-88. https://doi.org/10.30720/ered.418469.
EndNote Durmaz RG, Akyürek G, Bumin G (April 1, 2018) Hemiparetik Serebral Palsili Bir Çocukta Bimanuel Eğitimin Aktivite Performansı Üzerine Etkisi- Olgu Raporu. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 6 1 83–88.
IEEE R. G. Durmaz, G. Akyürek, and G. Bumin, “Hemiparetik Serebral Palsili Bir Çocukta Bimanuel Eğitimin Aktivite Performansı Üzerine Etkisi- Olgu Raporu”, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, vol. 6, no. 1, pp. 83–88, 2018, doi: 10.30720/ered.418469.
ISNAD Durmaz, Rüya Gül et al. “Hemiparetik Serebral Palsili Bir Çocukta Bimanuel Eğitimin Aktivite Performansı Üzerine Etkisi- Olgu Raporu”. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 6/1 (April 2018), 83-88. https://doi.org/10.30720/ered.418469.
JAMA Durmaz RG, Akyürek G, Bumin G. Hemiparetik Serebral Palsili Bir Çocukta Bimanuel Eğitimin Aktivite Performansı Üzerine Etkisi- Olgu Raporu. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2018;6:83–88.
MLA Durmaz, Rüya Gül et al. “Hemiparetik Serebral Palsili Bir Çocukta Bimanuel Eğitimin Aktivite Performansı Üzerine Etkisi- Olgu Raporu”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, vol. 6, no. 1, 2018, pp. 83-88, doi:10.30720/ered.418469.
Vancouver Durmaz RG, Akyürek G, Bumin G. Hemiparetik Serebral Palsili Bir Çocukta Bimanuel Eğitimin Aktivite Performansı Üzerine Etkisi- Olgu Raporu. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2018;6(1):83-8.

Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1