Research Article
BibTex RIS Cite

Sağlık Bilimleri Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeyinin Tanımlanması

Year 2017, , 169 - 178, 27.12.2017
https://doi.org/10.30720/ered.428581

Abstract

Amaç: Bu çalışma Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin fiziksel aktivite
düzeyinin tanımlanması amacı ile planlandı.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya yaşları 17-37 yıl arasında olan (ortalama 19.85±2.43 yıl) ve ebelik ve hemşirelik
bölümlerinin 1. ve 4. sınıflarında öğrenim gören 239 sağlık bilimleri öğrencisi katıldı. Öğrencilerin demografik
bilgileri, sigara ve alkol kullanma durumları ve egzersiz alışkanlıkları kaydedildi. Olguların aktivite düzeyleri
Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi Kısa Form ile değerlendirilerek hem sınıflar arasında hem de bölümler
arasında karşılaştırma yapıldı.
Sonuçlar: Öğrencilerin %41’i ebelik, %59’u hemşirelik bölümünde olup, ebelik bölümü öğrencilerinin %10.2’sinin,
hemşirelik bölümü öğrencilerinin ise %24.8’inin toplam fiziksel aktivite puanının sıfır olduğu saptandı.
Çalışmamızda fiziksel aktivite ölçeğinin hem alt bölümlerine ait puanın hem de toplam skorun, bölümlerin kendi
içinde (1. sınıf ile 4. sınıf arasında) farklı olmadığı saptandı (p>0.05). Ebelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik
1. sınıf öğrencilerine kıyasla daha yüksek yürüme alt bölüm puanı ile toplam skora sahip oldukları belirlendi
(p<0.01). Ebelik 4. sınıf ile hemşirelik 4. sınıfları arasında fiziksel aktivite düzeyleri açısından bir fark olmadığı
görüldü (p>0.05). Erkek öğrencilerin orta ve şiddetli düzey aktivite puanları ile toplam fiziksel aktivite skorlarının
kız öğrencilerden daha yüksek olduğu (p<0.05) saptandı.
Tartışma: Fiziksel aktivite düzeyinin, hemşirelik ve ebelik bölümü öğrencilerinde düşük olduğu ve eğitimle
değişmediği görülmüştür. Bu bağlamda konu ile ilgili bilginin artması için lisans programlarında yeniden düzenlemeler
yapılması gerektiği düşünülmektedir.

References

  • Açıksöz, S., Uzun, Ş., & Arslan, F. (2013). Hemşireliköğrencilerinin sağlık algısı ile sağlığı geliştirmedavranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. GülhaneTıp Dergisi, 55: 181-187.
  • Akça, S.Ö., & Selen, F. (2015). Üniversite öğrencilerininöğün atlamaları ve günlük fiziksel aktivitelerininbeden kütle indeksi (BKİ) üzerine etkisi. TAF Prev MedBull, 14(5), 394-400.
  • Aksakoğlu, G. (2001). Sağlıkta araştırma teknikleri veanaliz yöntemleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.Aksoy, T., & Uçar, H. (2014). Hemşirelik öğrencilerininsağlıklı yaşam biçimi davranışları. HacettepeÜniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 53–67.
  • Ayaz, S., Tezcan, S., & Akıncı, F. (2005). Hemşirelikyüksekokulu öğrencilerinin sağlığı geliştirmedavranışları. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi,9(2), 26-34.
  • Baş Aslan, Ü., Livanelioğlu, A., & Aslan, Ş. (2007).Fiziksel aktivite düzeyinin üniversite öğrencilerindeiki farklı yöntemle değerlendirilmesi. FizyoterapiRehabilitasyon, 18(1),11-19.
  • Beydağ, K.D., Uğur, E., Sonakın, C., & Yürügen, B. (2014).Sağlık ve yaşam dersinin üniversite öğrencilerininsağlıklı yaşam biçimi davranışlarına etkisi. GümüşhaneÜniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3 (1), 599-609.
  • Bostan N. (2013). Hemşirelerin sağlıklı yaşam biçimidavranışlarını etkileyen faktörler. T.C. Dokuz EylülÜniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Halk SağlığıHemşireliği Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Craig, C.L., Marshall, A.L., Sjöström, M., Bauman. A.E.,Booth, M.L., Ainsworth, B.E., & Oja, P. (2003).International Physical Activity Questionnaire:12-country reliability and validity. Med Sci SportsExerc, 35, 1381–1395.
  • Cürcani, M., Tan, M., & Özdelikara, A. (2010). Hemşirelerinsağlıklı yaşam biçimi davranışları ve etkileyenfaktörlerin belirlenmesi. TAF Prev Med Bull, 9 (5),487-492.
  • Demirel, H. (2014). Türkiye fiziksel aktivite rehberi:yetişkinlerde fiziksel aktivite T.C. Sağlık BakanlığıTürkiye Halk Sağlığı Kurumu.
  • Duran, Ö., & Sümer, H. (2014). Ebelik öğrencilerinin sağlıklıyaşam biçimi davranışları ve etkileyen faktörler.Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(1),40-49.
  • Genç, A., Şener, Ü., Karabacak, H., & Üçok, K. (2011). Kadınve erkek genç erişkinler arasında fiziksel aktivite veyaşam kalitesi farklılıklarının araştırılması. KocatepeTıp Dergisi, 12, 145-150.
  • Guidelines for data processing and analysis of theInternational Physical Activity Questionnaire(IPAQ) - Short Form, Version 2.0. April 2004Erişim:16.01.2017, http://www.institutferran.org/documentos/scoring_short_ipaq_april04.pdf.
  • Karaca, A. (2008). Yetişkin bireylerde orta ve yüksekşiddetli fiziksel aktivitenin cinsiyete göre incelenmesi.Spor Bilimleri Dergisi, 19 (1), 54-62.
  • Kayıhan, H. (2014) Türkiye fiziksel aktivite rehberi:engellilerde fiziksel aktivite T.C. Sağlık BakanlığıTürkiye Halk Sağlığı Kurumu.
  • Korkmaz, N.H. (2010). Uludağ üniversitesi öğrencilerininspor yapma ve beslenme alışkanlıklarının incelenmesi.Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (2),399-413.
  • Kostak, M.A., Kurt, S., Süt, N., Akarsu, Ö., & Ergül,G.D. (2014). Hemşirelik ve Sınıf ÖğretmenliğiÖğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları. TAFPrev Med Bull, 13(3), 189-196.
  • Ölçücü, B., Vatansever, Ş., Özcan, G., Çelik, A., & PaktaşY. (2015). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivitedüzeyi ile depresyon ve anksiyete ilişkisi. UluslararasıTürk Eğitim Bilimleri Dergisi, 294-303.
  • Özcan, S., & Bozhüyük, A. (2016). Çukurova Üniversitesisağlık bilimleri öğrencilerinin sağlıklı yaşamdavranışları. Çukurova Üniversitesi Tıp FakültesiDergisi, 41(4), 664-674.
  • Öztürk, M., Çelik, A., & Yancı, H.B.A. (2003). İstanbulÜniversitesi’nde beden eğitimi dersi alan vealmayan öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerininkarşılaştırılması. İ Ü Spor Bilim Dergisi 11(3), 188-190.
  • Öztürk, M. (2005). Üniversitede eğitim-öğretim görenöğrencilerde uluslararası fiziksel aktivite anketiningeçerliliği ve güvenirliği ve fiziksel aktivite düzeylerininbelirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık BilimleriEnstitüsü, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Programı,Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Özüdoğru, E. (2013). Üniversite personelinin fizikselaktivite düzeyi ile yaşam kalitesi arasındaki ilişkininincelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi EğitimBilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor ÖğretimiProgramı, Yüksek Lisans Tezi, Burdur.
  • Özyazıcıoğlu, N., Kılıç, M.,Erdem, N., Yavuz, C., & Afacan,S. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşambiçimi davranışlarının belirlenmesi. Uluslararası İnsanBilimleri Dergisi, 8(2), 277-332.Sağlam, M., Arıkan, H., Savcı, S., İnal-İnce, D., & Boşnak-
  • Güçlü, M. (2010). International Physical ActivityQuestionnaire: Reliability and Validity of the TurkishVersion. Percept Mot Skills, 111(1), 1-7.
  • Şimşek, Z., Koruk, İ., & Altındağ, A. (2007) HarranÜniversitesi Tıp Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesibirinci sınıf öğrencilerinin riskli sağlık davranışları.Toplum Hekimliği Bülteni, 26(3), 19-24.
  • Tuygar, Ş.F., & Arslan, M. (2015). Sağlık hizmetleri meslekyüksekokulu öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimidavranışlarının incelenmesi. SDÜ Sağlık BilimleriEnstitüsü Dergisi, 6(2), 59-66.
  • Türkol, E., & Güneş, G. (2012). İnönü Üniversitesi TıpFakültesi Hastanesinde ihtisas yapan asistanlarınsağlıklı yaşam biçimi davranışları. J Turgut Ozal MedCent, 19(3), 159-166.
  • Yıldırım, N., Aydın, M., Hayırsever, F., & Ankaralı, H. (2016).Bir hemşirelik lisans programında verilen sağlığıgeliştirme dersinin etkinliği. Dokuz Eylül ÜniversitesiHemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(3), 88-92.
  • Vanhees, L., Lefevre, J., Philippaerts, R., Martens,M., Huygens, W., Troosters, T., & Beunen, G.(2005). How to assess physical activity? Howto assess physical fitness? Eur J Cardiovasc PrevRehabil, 12(2), 102-114.
  • Varela-Mato, V., Cancela, J.M., Ayan, C., Martín, V., &Molina, A. (2012). Lifestyle and health among Spanishuniversity students: differences by gender andacademic discipline. Int J Environ Res Public Health,9, 2728-2741.
  • Vardar Yağlı, N., Sağlam, M., İnal İnce, D., Çalık, E., Arıkan,H., Savcı, & Tokgözoğlu, L. (2013). Akut koronersendromlu olgularda fiziksel aktivite, yaşam kalitesive psikososyal fonksiyon arasındaki ilişki. TürkFizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 24(2), 151-155.
  • Wei, C.N., Harada, K., Ueda, K., Fukumoto, K., Minamoto, K.,& Ueda, A. (2012). Assessment of health-promotinglifestyle profile in Japanese university students.Environ Health Prev Med, 17, 222–227.
Year 2017, , 169 - 178, 27.12.2017
https://doi.org/10.30720/ered.428581

Abstract

References

  • Açıksöz, S., Uzun, Ş., & Arslan, F. (2013). Hemşireliköğrencilerinin sağlık algısı ile sağlığı geliştirmedavranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. GülhaneTıp Dergisi, 55: 181-187.
  • Akça, S.Ö., & Selen, F. (2015). Üniversite öğrencilerininöğün atlamaları ve günlük fiziksel aktivitelerininbeden kütle indeksi (BKİ) üzerine etkisi. TAF Prev MedBull, 14(5), 394-400.
  • Aksakoğlu, G. (2001). Sağlıkta araştırma teknikleri veanaliz yöntemleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.Aksoy, T., & Uçar, H. (2014). Hemşirelik öğrencilerininsağlıklı yaşam biçimi davranışları. HacettepeÜniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 53–67.
  • Ayaz, S., Tezcan, S., & Akıncı, F. (2005). Hemşirelikyüksekokulu öğrencilerinin sağlığı geliştirmedavranışları. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi,9(2), 26-34.
  • Baş Aslan, Ü., Livanelioğlu, A., & Aslan, Ş. (2007).Fiziksel aktivite düzeyinin üniversite öğrencilerindeiki farklı yöntemle değerlendirilmesi. FizyoterapiRehabilitasyon, 18(1),11-19.
  • Beydağ, K.D., Uğur, E., Sonakın, C., & Yürügen, B. (2014).Sağlık ve yaşam dersinin üniversite öğrencilerininsağlıklı yaşam biçimi davranışlarına etkisi. GümüşhaneÜniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3 (1), 599-609.
  • Bostan N. (2013). Hemşirelerin sağlıklı yaşam biçimidavranışlarını etkileyen faktörler. T.C. Dokuz EylülÜniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Halk SağlığıHemşireliği Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Craig, C.L., Marshall, A.L., Sjöström, M., Bauman. A.E.,Booth, M.L., Ainsworth, B.E., & Oja, P. (2003).International Physical Activity Questionnaire:12-country reliability and validity. Med Sci SportsExerc, 35, 1381–1395.
  • Cürcani, M., Tan, M., & Özdelikara, A. (2010). Hemşirelerinsağlıklı yaşam biçimi davranışları ve etkileyenfaktörlerin belirlenmesi. TAF Prev Med Bull, 9 (5),487-492.
  • Demirel, H. (2014). Türkiye fiziksel aktivite rehberi:yetişkinlerde fiziksel aktivite T.C. Sağlık BakanlığıTürkiye Halk Sağlığı Kurumu.
  • Duran, Ö., & Sümer, H. (2014). Ebelik öğrencilerinin sağlıklıyaşam biçimi davranışları ve etkileyen faktörler.Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(1),40-49.
  • Genç, A., Şener, Ü., Karabacak, H., & Üçok, K. (2011). Kadınve erkek genç erişkinler arasında fiziksel aktivite veyaşam kalitesi farklılıklarının araştırılması. KocatepeTıp Dergisi, 12, 145-150.
  • Guidelines for data processing and analysis of theInternational Physical Activity Questionnaire(IPAQ) - Short Form, Version 2.0. April 2004Erişim:16.01.2017, http://www.institutferran.org/documentos/scoring_short_ipaq_april04.pdf.
  • Karaca, A. (2008). Yetişkin bireylerde orta ve yüksekşiddetli fiziksel aktivitenin cinsiyete göre incelenmesi.Spor Bilimleri Dergisi, 19 (1), 54-62.
  • Kayıhan, H. (2014) Türkiye fiziksel aktivite rehberi:engellilerde fiziksel aktivite T.C. Sağlık BakanlığıTürkiye Halk Sağlığı Kurumu.
  • Korkmaz, N.H. (2010). Uludağ üniversitesi öğrencilerininspor yapma ve beslenme alışkanlıklarının incelenmesi.Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (2),399-413.
  • Kostak, M.A., Kurt, S., Süt, N., Akarsu, Ö., & Ergül,G.D. (2014). Hemşirelik ve Sınıf ÖğretmenliğiÖğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları. TAFPrev Med Bull, 13(3), 189-196.
  • Ölçücü, B., Vatansever, Ş., Özcan, G., Çelik, A., & PaktaşY. (2015). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivitedüzeyi ile depresyon ve anksiyete ilişkisi. UluslararasıTürk Eğitim Bilimleri Dergisi, 294-303.
  • Özcan, S., & Bozhüyük, A. (2016). Çukurova Üniversitesisağlık bilimleri öğrencilerinin sağlıklı yaşamdavranışları. Çukurova Üniversitesi Tıp FakültesiDergisi, 41(4), 664-674.
  • Öztürk, M., Çelik, A., & Yancı, H.B.A. (2003). İstanbulÜniversitesi’nde beden eğitimi dersi alan vealmayan öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerininkarşılaştırılması. İ Ü Spor Bilim Dergisi 11(3), 188-190.
  • Öztürk, M. (2005). Üniversitede eğitim-öğretim görenöğrencilerde uluslararası fiziksel aktivite anketiningeçerliliği ve güvenirliği ve fiziksel aktivite düzeylerininbelirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık BilimleriEnstitüsü, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Programı,Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Özüdoğru, E. (2013). Üniversite personelinin fizikselaktivite düzeyi ile yaşam kalitesi arasındaki ilişkininincelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi EğitimBilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor ÖğretimiProgramı, Yüksek Lisans Tezi, Burdur.
  • Özyazıcıoğlu, N., Kılıç, M.,Erdem, N., Yavuz, C., & Afacan,S. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşambiçimi davranışlarının belirlenmesi. Uluslararası İnsanBilimleri Dergisi, 8(2), 277-332.Sağlam, M., Arıkan, H., Savcı, S., İnal-İnce, D., & Boşnak-
  • Güçlü, M. (2010). International Physical ActivityQuestionnaire: Reliability and Validity of the TurkishVersion. Percept Mot Skills, 111(1), 1-7.
  • Şimşek, Z., Koruk, İ., & Altındağ, A. (2007) HarranÜniversitesi Tıp Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesibirinci sınıf öğrencilerinin riskli sağlık davranışları.Toplum Hekimliği Bülteni, 26(3), 19-24.
  • Tuygar, Ş.F., & Arslan, M. (2015). Sağlık hizmetleri meslekyüksekokulu öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimidavranışlarının incelenmesi. SDÜ Sağlık BilimleriEnstitüsü Dergisi, 6(2), 59-66.
  • Türkol, E., & Güneş, G. (2012). İnönü Üniversitesi TıpFakültesi Hastanesinde ihtisas yapan asistanlarınsağlıklı yaşam biçimi davranışları. J Turgut Ozal MedCent, 19(3), 159-166.
  • Yıldırım, N., Aydın, M., Hayırsever, F., & Ankaralı, H. (2016).Bir hemşirelik lisans programında verilen sağlığıgeliştirme dersinin etkinliği. Dokuz Eylül ÜniversitesiHemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(3), 88-92.
  • Vanhees, L., Lefevre, J., Philippaerts, R., Martens,M., Huygens, W., Troosters, T., & Beunen, G.(2005). How to assess physical activity? Howto assess physical fitness? Eur J Cardiovasc PrevRehabil, 12(2), 102-114.
  • Varela-Mato, V., Cancela, J.M., Ayan, C., Martín, V., &Molina, A. (2012). Lifestyle and health among Spanishuniversity students: differences by gender andacademic discipline. Int J Environ Res Public Health,9, 2728-2741.
  • Vardar Yağlı, N., Sağlam, M., İnal İnce, D., Çalık, E., Arıkan,H., Savcı, & Tokgözoğlu, L. (2013). Akut koronersendromlu olgularda fiziksel aktivite, yaşam kalitesive psikososyal fonksiyon arasındaki ilişki. TürkFizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 24(2), 151-155.
  • Wei, C.N., Harada, K., Ueda, K., Fukumoto, K., Minamoto, K.,& Ueda, A. (2012). Assessment of health-promotinglifestyle profile in Japanese university students.Environ Health Prev Med, 17, 222–227.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Funda Demırtürk 0000-0002-8674-3061

Ayla Günal 0000-0003-2213-2111

Özgür Alparslan 0000-0002-2264-2886

Publication Date December 27, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Demırtürk, F., Günal, A., & Alparslan, Ö. (2017). Sağlık Bilimleri Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeyinin Tanımlanması. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 5(3), 169-178. https://doi.org/10.30720/ered.428581
AMA Demırtürk F, Günal A, Alparslan Ö. Sağlık Bilimleri Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeyinin Tanımlanması. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. December 2017;5(3):169-178. doi:10.30720/ered.428581
Chicago Demırtürk, Funda, Ayla Günal, and Özgür Alparslan. “Sağlık Bilimleri Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeyinin Tanımlanması”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 5, no. 3 (December 2017): 169-78. https://doi.org/10.30720/ered.428581.
EndNote Demırtürk F, Günal A, Alparslan Ö (December 1, 2017) Sağlık Bilimleri Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeyinin Tanımlanması. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 5 3 169–178.
IEEE F. Demırtürk, A. Günal, and Ö. Alparslan, “Sağlık Bilimleri Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeyinin Tanımlanması”, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, vol. 5, no. 3, pp. 169–178, 2017, doi: 10.30720/ered.428581.
ISNAD Demırtürk, Funda et al. “Sağlık Bilimleri Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeyinin Tanımlanması”. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 5/3 (December 2017), 169-178. https://doi.org/10.30720/ered.428581.
JAMA Demırtürk F, Günal A, Alparslan Ö. Sağlık Bilimleri Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeyinin Tanımlanması. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2017;5:169–178.
MLA Demırtürk, Funda et al. “Sağlık Bilimleri Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeyinin Tanımlanması”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, vol. 5, no. 3, 2017, pp. 169-78, doi:10.30720/ered.428581.
Vancouver Demırtürk F, Günal A, Alparslan Ö. Sağlık Bilimleri Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeyinin Tanımlanması. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2017;5(3):169-78.

Cited By






SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN FİZİKSEL AKTİVİTE İÇEREN OYUNLARA YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ (18-22 YAŞ)
Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
Didem Gülçin KAYA
https://doi.org/10.33689/spormetre.697578


Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1