Loading [a11y]/accessibility-menu.js
Research Article
BibTex RIS Cite

Disleksili Çocuklarda Reaksiyon Hızı İle Motor Planlama Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2019, , 59 - 64, 16.10.2018
https://doi.org/10.30720/ered.431044

Abstract

Amaç:
Bu çalışmanın amacı disleksili çocuklarda reaksiyon hızı ile motor planlama
arasındaki ilişkinin incelenmesidir.



Gereç ve yöntemler: Çalışma
Hacettepe Üniversitesi Sağlık bilimleri Fakültesi Ergoterapi Bölümü Pediatri
ünitesinde, Aralık 2017-Mart 2018 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Çalışmaya
yaşları 7- 12 arasında olan, disleksi tanılı 30 çocuk alındı. Çalışmaya katılan
çocukların motor planlama becerisini değerlendirmek için Dinamik Ergoterapi
Kognitif Testi-Çocuk (DOTCA-Ch) testi kullanıldı. Reaksiyon hızı ise Bruininks
Oseretsky Motor Yeterlilik Testi (BOMYT) ile değerlendirildi.



Sonuçlar: Reaksiyon
hızı ile motor planlama arasında anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur.
(p<0,05) Çalışmanın sonucunda reaksiyon hızı ile obje kullanımı ve sembolik eylemların,
motor taklit becerisine göre daha ilişkili olduğu sonucuna ulaşıldı.



Tartışma: Çalışmadan
elde edilen veriler ışığında motor planlama problemi olan çocukların reaksiyon
hızlarının daha düşük olduğu bulunmuştur. Bu nedenle disleksili çocukların
rehabilitasyonunda müdahale stratejileri oluşturulurken bu ilişkiye odaklanmak
önemlidir.

References

  • Akyürek, G. (2018). Disleksili Çocuklarda Bilişsel Terapinin Yürütücü İşlevler ve Aktivite Rutinlerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Doktora tezi, Ankara.
  • Ayres, A. J., & Robbins, J. (2005). Sensory integration and the child: Understanding hidden sensory challenges. Western Psychological Services.
  • Balcı, E. Disleksi: Tanımı, Sınıflandırması ve Belirtileri Dyslexia: Definition, Classification and Symptoms. Journal of Educational Studies, 4(2), 166-180.
  • Bruininks, R. H. (2005). Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency (pp. 27-28). Circle Pines, MN: AGS Publishing.
  • Caldwell, H. G., Coombs, G. B., Tymko, M. M., Nowak-Flück, D., & Ainslie, P. N. (2018). Severity-dependent influence of isocapnic hypoxia on reaction time is independent of neurovascular coupling. Physiology & behavior, 188, 262-269.
  • Fawcett, A. J., & Nicolson, R. I. (1995). Persistence of phonological awareness deficits in older children with dyslexia. Reading and Writing, 7(4), 361-376.
  • Hayhoe, M. M., Shrivastava, A., Mruczek, R., & Pelz, J. B. (2003). Visual memory and motor planning in a natural task. Journal of vision, 3(1), 6-6.
  • Katz, N., Golstand, S., Bar-Ilan, R. T., & Parush, S. (2007). The Dynamic Occupational Therapy Cognitive Assessment for Children (DOTCA-Ch): a new instrument for assessing learning potential. The American journal of occupational therapy, 61(1), 41.
  • Lane, D. Working Memory and Processing Speed.Lundberg, I., Tønnessen, F. E., & Austad, I. (Eds.). (2012). Dyslexia: advances in theory and practice (Vol. 16). Springer Science & Business Media.
  • Marton, K. (2009). Imitation of body postures and hand movements in children with specific language impairment. Journal of Experimental Child Psychology, 102(1), 1-13.
  • Mizuguchi, T., Sugimura, R., Shimada, H., & Hasegawa, T. (2017). Imitation Learning Errors Are Affected by Visual Cues in Both Performance and Observation Phases. Perceptual and motor skills, 124(4), 846-863.
  • Nicolson, R. I., & Fawcett, A. J. (1994). Reaction times and dyslexia. The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A, 47(1), 29-48.
  • Nicolson, R. I., & Fawcett, A. J. (1999). Developmental dyslexia: The role of the cerebellum. In Dyslexia: Advances in theory and practice (pp. 173-196). Springer, Dordrecht.
  • Owsley, C. (2013). Visual processing speed. Vision research, 90, 52-56.
  • Paulesu, E., Démonet, J. F., Fazio, F., McCrory, E., Chanoine, V., Brunswick, N., ... & Frith, U. (2001). Dyslexia: cultural diversity and biological unity. Science, 291(5511), 2165-2167.
  • Peter, B., Matsushita, M., & Raskind, W. H. (2011). Global processing speed in children with low reading ability and in children and adults with typical reading ability: Exploratory factor analytic models. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 54(3), 885-899.
  • Rey, V., De Martino, S., Espesser, R., & Habib, M. (2002). Temporal processing and phonological impairment in dyslexia: Effect of phoneme lengthening on order judgment of two consonants. Brain and language, 80(3), 576-591.
  • Rumsey, J. M., Horwitz, B., Donohue, B. C., Nace, K., Maisog, J. M., & Andreason, P. (1997). Phonological and orthographic components of word recognition. A PET-rCBF study. Brain: a journal of neurology, 120(5), 739-759.
  • Stoodley, C. J., & Stein, J. F. (2006). A processing speed deficit in dyslexic adults? Evidence from a peg-moving task. Neuroscience Letters, 399(3), 264-267.
  • Van Overwalle, F., & Mariën, P. (2016). Functional connectivity between the cerebrum and cerebellum in social cognition: a multi-study analysis. NeuroImage, 124, 248-255.
  • Willburger, E., Fussenegger, B., Moll, K., Wood, G., & Landerl, K. (2008). Naming speed in dyslexia and dyscalculia. Learning and individual differences, 18(2), 224-236.
  • Wong, A. L., Haith, A. M., & Krakauer, J. W. (2015). Motor planning. The Neuroscientist, 21(4), 385-398.
Year 2019, , 59 - 64, 16.10.2018
https://doi.org/10.30720/ered.431044

Abstract

References

  • Akyürek, G. (2018). Disleksili Çocuklarda Bilişsel Terapinin Yürütücü İşlevler ve Aktivite Rutinlerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Doktora tezi, Ankara.
  • Ayres, A. J., & Robbins, J. (2005). Sensory integration and the child: Understanding hidden sensory challenges. Western Psychological Services.
  • Balcı, E. Disleksi: Tanımı, Sınıflandırması ve Belirtileri Dyslexia: Definition, Classification and Symptoms. Journal of Educational Studies, 4(2), 166-180.
  • Bruininks, R. H. (2005). Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency (pp. 27-28). Circle Pines, MN: AGS Publishing.
  • Caldwell, H. G., Coombs, G. B., Tymko, M. M., Nowak-Flück, D., & Ainslie, P. N. (2018). Severity-dependent influence of isocapnic hypoxia on reaction time is independent of neurovascular coupling. Physiology & behavior, 188, 262-269.
  • Fawcett, A. J., & Nicolson, R. I. (1995). Persistence of phonological awareness deficits in older children with dyslexia. Reading and Writing, 7(4), 361-376.
  • Hayhoe, M. M., Shrivastava, A., Mruczek, R., & Pelz, J. B. (2003). Visual memory and motor planning in a natural task. Journal of vision, 3(1), 6-6.
  • Katz, N., Golstand, S., Bar-Ilan, R. T., & Parush, S. (2007). The Dynamic Occupational Therapy Cognitive Assessment for Children (DOTCA-Ch): a new instrument for assessing learning potential. The American journal of occupational therapy, 61(1), 41.
  • Lane, D. Working Memory and Processing Speed.Lundberg, I., Tønnessen, F. E., & Austad, I. (Eds.). (2012). Dyslexia: advances in theory and practice (Vol. 16). Springer Science & Business Media.
  • Marton, K. (2009). Imitation of body postures and hand movements in children with specific language impairment. Journal of Experimental Child Psychology, 102(1), 1-13.
  • Mizuguchi, T., Sugimura, R., Shimada, H., & Hasegawa, T. (2017). Imitation Learning Errors Are Affected by Visual Cues in Both Performance and Observation Phases. Perceptual and motor skills, 124(4), 846-863.
  • Nicolson, R. I., & Fawcett, A. J. (1994). Reaction times and dyslexia. The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A, 47(1), 29-48.
  • Nicolson, R. I., & Fawcett, A. J. (1999). Developmental dyslexia: The role of the cerebellum. In Dyslexia: Advances in theory and practice (pp. 173-196). Springer, Dordrecht.
  • Owsley, C. (2013). Visual processing speed. Vision research, 90, 52-56.
  • Paulesu, E., Démonet, J. F., Fazio, F., McCrory, E., Chanoine, V., Brunswick, N., ... & Frith, U. (2001). Dyslexia: cultural diversity and biological unity. Science, 291(5511), 2165-2167.
  • Peter, B., Matsushita, M., & Raskind, W. H. (2011). Global processing speed in children with low reading ability and in children and adults with typical reading ability: Exploratory factor analytic models. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 54(3), 885-899.
  • Rey, V., De Martino, S., Espesser, R., & Habib, M. (2002). Temporal processing and phonological impairment in dyslexia: Effect of phoneme lengthening on order judgment of two consonants. Brain and language, 80(3), 576-591.
  • Rumsey, J. M., Horwitz, B., Donohue, B. C., Nace, K., Maisog, J. M., & Andreason, P. (1997). Phonological and orthographic components of word recognition. A PET-rCBF study. Brain: a journal of neurology, 120(5), 739-759.
  • Stoodley, C. J., & Stein, J. F. (2006). A processing speed deficit in dyslexic adults? Evidence from a peg-moving task. Neuroscience Letters, 399(3), 264-267.
  • Van Overwalle, F., & Mariën, P. (2016). Functional connectivity between the cerebrum and cerebellum in social cognition: a multi-study analysis. NeuroImage, 124, 248-255.
  • Willburger, E., Fussenegger, B., Moll, K., Wood, G., & Landerl, K. (2008). Naming speed in dyslexia and dyscalculia. Learning and individual differences, 18(2), 224-236.
  • Wong, A. L., Haith, A. M., & Krakauer, J. W. (2015). Motor planning. The Neuroscientist, 21(4), 385-398.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Gonca Bumin 0000-0002-8241-2206

Abdullah Şahin This is me 0000-0001-7569-0673

Gökçen Akyürek 0000-0002-0309-2321

Publication Date October 16, 2018
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Bumin, G., Şahin, A., & Akyürek, G. (2018). Disleksili Çocuklarda Reaksiyon Hızı İle Motor Planlama Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 7(1), 59-64. https://doi.org/10.30720/ered.431044
AMA Bumin G, Şahin A, Akyürek G. Disleksili Çocuklarda Reaksiyon Hızı İle Motor Planlama Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. October 2018;7(1):59-64. doi:10.30720/ered.431044
Chicago Bumin, Gonca, Abdullah Şahin, and Gökçen Akyürek. “Disleksili Çocuklarda Reaksiyon Hızı İle Motor Planlama Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 7, no. 1 (October 2018): 59-64. https://doi.org/10.30720/ered.431044.
EndNote Bumin G, Şahin A, Akyürek G (October 1, 2018) Disleksili Çocuklarda Reaksiyon Hızı İle Motor Planlama Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 7 1 59–64.
IEEE G. Bumin, A. Şahin, and G. Akyürek, “Disleksili Çocuklarda Reaksiyon Hızı İle Motor Planlama Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, vol. 7, no. 1, pp. 59–64, 2018, doi: 10.30720/ered.431044.
ISNAD Bumin, Gonca et al. “Disleksili Çocuklarda Reaksiyon Hızı İle Motor Planlama Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 7/1 (October 2018), 59-64. https://doi.org/10.30720/ered.431044.
JAMA Bumin G, Şahin A, Akyürek G. Disleksili Çocuklarda Reaksiyon Hızı İle Motor Planlama Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2018;7:59–64.
MLA Bumin, Gonca et al. “Disleksili Çocuklarda Reaksiyon Hızı İle Motor Planlama Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, vol. 7, no. 1, 2018, pp. 59-64, doi:10.30720/ered.431044.
Vancouver Bumin G, Şahin A, Akyürek G. Disleksili Çocuklarda Reaksiyon Hızı İle Motor Planlama Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2018;7(1):59-64.

Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1