Amaç: Bu çalışmada Serebral Paralizi (SP)’li bir çocukta Kişi-Çevre-Aktivite (PEO) modeli uygulanarak yapılacak ergoterapi uygulamasının aktivite performansı ve yaşam kalitesine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve yöntem: Kişi merkezli ve bütüncül olan bu çalışmaya; 7 yaşında, diskinetik SP’li bir çocuk alındı. Çocuğun demografik bilgileri kaydedildi. PEO modeli esas alınarak kişi, çevre ve aktiviteye özel değerlendirmeler yapıldı. Yapılan değerlendirmelere göre, problem alanları belirlendi. Aktivite tercihleri Kanada Aktivite Performans Ölçümü (KAPÖ) ile belirlendi. Yaşam kalitesi sonuçları Çocuklar İçin Yaşam Kalitesi Ölçeği (ÇİYKÖ) ile alındı. Müdahale çocuğun evinde 3 ay süreyle belirlenen aktivitelere uygun olarak yapıldı. Ölçekler uygulama öncesi ve sonrası olmak üzere 2 kez yapıldı. Sonuç: KAPÖ’ de performans puanı 5’ den 5,8’ e çıkarken, memnuniyet puanının 4,4’ den 5,4’ e yükseldiği görüldü. ÇİYKÖ’ de yaşam kalitesinin fiziksel işlevsellik ve duygusal işlevsellik alanlarında yükseldiği, sosyal işlevsellik alanında değişim olmadığı, okul ile ilgili sorunların ise arttığı görüldü.Tartışma: SP’li bir çocukta kişi, çevre ve aktivite merkezli ergoterapi uygulamasının aktivite performansı ve yaşam kalitesini arttırmada etkili olduğu, ancak yaşam kalitesinde daha anlamlı sonuçların alınması için daha uzun süreye ihtiyaç olduğu sonucuna varıldı
Purpose: In this study, it was aimed to examine effect of occupational therapy (OT) intervention including Person Environment Occupation Model (PEO) on quality of life (QoL) and occupational performance for a child with Cerebral Palsy (CP). Materials And Method: A 7 year old boy with dyskinetic CP was included in this client centered and holistic study. His demographic informations were recorded. Special assesments of person, environment and occupation are evaluated based on PEO. Problem areas were identified according to the assesments. Occupational choices was adjusted by Canadian Occupational Performance Measurement (COPM). The QoL outputs was taken from Pediatric Quality of Life Inventory (PedsQL). Intervention was performed in accordance with the determined occupations for 3 months in child’s home. Measurements were applied twice as pre and post. Results: It was seen that performance score rose 5 to 5,8 and satisfaction 4,4 to 5,4 in COPM. QoL in physical and emotional functioning was risen, no change in social functioning, problems with the school were increased. conclusion: It was concluded that, for a child with CP, person, environment and occupation centered OT intervantion is efficent in improving occupational performance and QoL but longer period is needed for taking more meaningful results in QoL
Other ID | JA56PD97VJ |
---|---|
Journal Section | Case Report |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 4 Issue: 1 |
Journal of Occupational Therapy and Rehabilitation by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International