Amaç: Bu çalışmanın
amacı farklı sosyoekonomik statüye sahip çocuklarda görsel algılama becerileri
arasındaki farklılıkları araştırmaktır. Gereç
ve yöntem: Çalışmaya yedi ile on yaşları arasında (ortalama = 9.2 ± 0.8)
toplam seksen üç çocuk katıldı. Görsel algılama becerilerini değerlendirmek
için Motor Beceriden Bağımsız Görsel Algı Testi-3 uygulandı. Sosyo-demografik
özellikler anket formu ile kaydedildi. Sonuçlar:
Yüksek gelirli ebeveynlere sahip çocukların, görsel algılama sonuçları, düşük
gelir düzeyindeki çocuklara kıyasla
belirgin şekilde daha yüksekti. Görsel algılama puanı, eğitim düzeyi
yüksek ebeveynli çocuklarda düşük eğitimli ebeveynlere göre anlamlı derecede
yüksekti (p <0.05). Tartışma:
Sonuçlar düşük sosyoekonomik statüye bağlı olarak kaynaklara erişimin
kısıtlanmasının çocuklarda görsel algılama becerilerini etkileyebileceğini
ortaya koymuştur.
Purpose: The aim of this study is
to investigate the differences in visual perception skills among children from
different socioeconomic status. Material
and methods: A total of eighty-three children between seven and ten years
old (mean age= 9.2±0.8) participated in the study. The Motor Free Visual
Perception Test-3 was administered to examine visual perception skills.
Socio-demographic characteristics (age, sex, household income and parents’
level of education) were obtained by means of a questionnaire. Results: Children with high-income
parents had significantly better visual perception outcomes compared to
children with low-income parents. Visual perception scores were significantly
higher in children with high-educated parents than those with low-educated
parents (p<0.05). Conclusion: Results
revealed that decreased access to resources because of low socioeconomic status
might affect visual perception skills in children.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |
Journal of Occupational Therapy and Rehabilitation by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International