Research Article
BibTex RIS Cite

Çağrı Merkezleri Çalışanlarında Olumsuz Ergonomik Çalışma Koşullarından Kaynaklanan Kas-İskelet Sistemi Sağlık Yakınmaları

Year 2017, Volume: 5 Issue: 1, 27 - 36, 18.05.2017
https://doi.org/10.30720/ered.428717

Abstract

Amaç: Bu çalışmada, çağrı merkezinde çalışanların olumsuz ergonomik çalışma koşullarından kaynaklanan
kas-iskelet sistemi şikayetlerinin ortaya konulması ve şikayetlerin önlenmesi için çözüm önerilerinin sunulması
amaçlanmıştır. Ayrıca çalışma ortamında elektromanyetik alan ölçümü ile bulunan değerlerin çalışan sağlığına
olumsuz etkileri yorumlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Çalışanlara 39 sorudan oluşan sağlık yakınmaları ve çalışma
ortamından kaynaklanan şikayetlerini sorgulayan anket uygulanmış, ayrıca SPECTRAN (1Hz -1MHz,10 MHz
– 6 GHz) marka alçak-yüksek ve nokta frekans ölçüm aletiyle elektromanyetik alan ölçümü yapılmıştır. Sonuçlar:
Sonuçlar; IBM SPSS Statistics 23 ve Modeler 17 kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma sürelerinin çoğunluğunu
oturarak geçiren çağrı merkezi çalışanlarında, 90% oranında kas-iskelet sistemini ilgilendiren şikayetlerinin olduğu
gözlenmiştir. Ayrıca elektromanyetik alan maruziyetinin de çalışan sağlığını olumsuz etkilediği sonucuna
varılmıştır. Tartışma: Düzensiz çalışma saatlerinin çoğunlukla oturularak geçirilmesi ve olumsuz ergonomik
koşullar, çağrı merkezi çalışanlarında genellikle kas-iskelet sistemi şikayetleri olarak sonuçlanmaktadır. Mevcut
şikayetleri azaltmak ve yenilerinin oluşmasını önlemek amacıyla çalışma ortamı için birtakım iyileştirmeler ve
çalışanlar için de kontrollü fiziksel aktivite tavsiyelerinde bulunulmuştur.

References

  • Aptel, M., Aublet-Cuvelier, A., & Cnockaert, J. C. (2002).Work-related musculoskeletal disorders of the upperlimb. Joint Bone Spine, 69(6), 546-555.
  • Bergqvist U., Wolgast E., Nisson B., Voss M. (1995)Muscluskeletal disorders among visual displayterminal workers: individual, Ergonomics, 38(4), 763-76
  • Bernal D., Campos-Serna J. Tobias A. Vargas-PradaS., Benavides F., Serra C (2015). Work-relatedpsychosocial risk factors and musculoskeletaldisorders in hospital nurses and nursing aides: Asystematic review and meta-analysis, InternationalJournal of Nursing Studies, 52(2), 635–648
  • Bernard, B., Sauter, S., Fine, L., Petersen, M. & Hales, T.(1994). Job task and psychosocial risk factors forwork-related musculoskeletal disorders amongnewspaper employees. Scandinavian Journal of Work,Environment & Health, 20, 417-426.
  • Blatter B. M., Bongers P. M., (2002) Duration of computeruse and mouse use in relation to musculoskeletaldisorders of neck or upper limb. International Journalof Industrial Ergonomics 30, 295–306.
  • Chin, W. (1998). The partial least squares approach forstructural equation modelling. Modern Methods ForBusiness Research. 345,295-336.
  • Coobineh A. R., Rajaeefard A., & Neghab M. (2006).Association between perceived demand andmusculoskeletal disorders among hospital nurses ofShiraz University of Medical Sciences: a questionnairesurvey. Int. J. Occup. Saf. Ergon, 12 (4), 347-354.
  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. (2014). ÇağrıMerkezlerinde Çalışma Koşullarının İyileştirilmesineve Sosyal Tarafların Bilinçlendirilmesine Yönelik TeftişProgramı Genel Değerlendirme Raporu. Ankara:Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Teftiş KuruluBaşkanlığı. 1-90.
  • Dzwierzynski, W. W., Grunert, B. K., Rusch, M. D., Zader,G. & Keller, D. (1999). Psychometric assessment ofpatients with chronic upper extremity pain attributedto workplace exposure. The Journal of Hand Surgery,24(1), 46-52.
  • Faucett J., & Rempel D. (2007). VDT-relatedmusculoskeletal symptoms: interactions betweenwork posture and psychosocial work factors. Am J.Ind Med, 26 (5), 597–612.
  • Flaten, M. A. & al’Absi, M. (2016). Stress and Pain:Conclusions and Future Directions. In Neuroscience ofPain, Stress, and Emotion, Psychological and ClinicalImplications, Chapter 13, Amsterdam: AcademicPress, 283-289.
  • Fredriksson, K., Bildt, C., & Kilborn, A. (2001). The impacton musculuskeletal disorders of changing physicaland physchosocial work enviroment conditions inthe automobile industry. International Journal ofIndustrial Ergonomics, 28 (1), 31-45.
  • Girolama, N. & Kivitovs, A. (2011). Call centers. InComputers and industrial Engineering, V.312, France:Elsevier, 311-315.
  • Hales, T. R., Sauter S. L., Peterson M. R., Fine L. J., Putz-Anderson V., Scheilefer L. R., Orch R. R., Bernard B.P. (1994). Musculoskeletal disorders among visualdisplayterminal users in telecomunications company,Ergonomics, 37 (10),1603-1621.
  • Halford, V., & Cohen, H. H. (2003). Technology useand psychosocial factors in the self-reporting ofmusculoskeletal disorder symptoms in call centerworkers. Journal of Safety Research, 34(2), 167-173.
  • HSE. 20024 Work with display screen equipment. Healthand Safety (Display Screen Equipment) Regulations1992 as amended by the Health and Safety(Miscellaneous Amendments) Regulations 2004.Guidance on the Regulations. HSE, Sudbury, Suffolk.
  • İlhan, M. N. (2008). Bir tıp fakültesi hastanesindeelektromanyetik alan haritası çıkarılması ve sağlıkçalışanlarında sağlık etkilerinin belirlenmesi.Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara ÜniversitesiSağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İnternet: Çağrı Merkezleri Derneği, URL: http://www.webcitation.org/query?url= http%3A%2F%2Fwww.cagrimerkezleridernegi.org%2F&date=2016-11-10,Son Erişim tarihi: 15.06.2015.
  • İnternet: Sağlık Bakanlığı, Sağlık Durumu ve Risk Faktörleriİstatistikleri, URL: http://www.webcitation.org/query?url=http%3A%2F%2Fwww.resmiistatistik.gov.tr%2F&date=2016-11-10, Son Erişim Tarihi:17/08/2016.
  • James, C. P., Harburn, K. L., Kramer J. F., (1997). Cumulativetrauma disorders in the upper extremities: reliabilityof the postural and repetitive risk-factors index. ArchPhys Med Rehabil, 78(8),860-866.
  • Lee, H., Wilbur, J., Kim, M. J., Miller, A. M. (2008).Psychosocial risk factors for work-relatedmusculoskeletal disorders of the lower-back amonglong-haul international female flight attendants.JAN, 61 (5), 492-502.
  • Ferreira, M., Jr., R. Saldiva, P. H. N., (2002). Computer–telephone interactive tasks: predictors ofmusculoskeletal disorders according to work analysisand workers’ perception. Applied Ergonomics, 33,147–153
  • Norman, K., Nilsson, T., Hagberg, M., Tornqvist, E.W., &Toomingas, A, (2004). Working conditions and healthamong female and male employees at a call center inSweden. American Journal of Industrial Medicine, 46,55–62.
  • Pascarelli, E. F., & Kella, J. J. (1993). Soft-Tissue injuriesrelated to use of the computer keyboard: A clinicalstudy of 53 severely injured persons. Journal ofOccupational and Environmental Medicine, 35(5),522-532.
  • Pryse-Phillips, W. E. (1984) Validation of a diagnosticsign in carpal tunnel syndrome. Journal of Neurology,Neurosurgery and Psychiatry, 47,(8), 870-872.Raimo, M., & Kataja, A. (2002). Risks for call centers.Journal Of Business Research, (104), New York:Elsevier, 268-282.
  • Robert, F., Kushner, M.D., & Gary, D. (2000) Obesity andQuality of life. Ingestive Behaviour and Obesity, 16(5): 947–952.
  • Rokach, L., Maimon, O. (2005). Top-down ınduction ofdecision trees classifiers. International Journal ofComputer Applications, 35(2),476-487.
  • Rumelhart, D., Hinton, G., & Williams, R. (1986). Learningrepresentations by back-propagating errors.Analiysis and Machine Intelligence, 323, 533–536.
  • Saltelli, A., & Chan, M. (2008). Sensitivity Analysis.Mathematical Modelling, 22, 419-449.
  • Silverstein, B., & Adams, D. (2007). Work relatedmusculoskeletal disorders of the neck, back andupper extremity in Washington State, 1997-2005.Technical Report Num.40-11.
  • Yassi, A. (1997). Repetetive strain injuries. The Lancet,349 (9056), 943-947.
  • Yaşar, A., Alpsoy, F. & Taçgın E., (2016). Çağrı merkezlerininiş sağlığı ve güvenliği açısından değerlendirilmesi.Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 1-29.
  • WHO, (2014). International EMF Project, Health andenvironmental effects of exposure to static and timevarying electric and magnetic fields, WHO, Geneva,Switzerland.
  • Tüfekçioğlu, E. Y. (2015). 3 Farklı bölgedeki çağrı merkeziçalışanlarında genel sağlık durumu ve tükenmişlikdüzeyi. Halk Sağlığı Uzmanlık Tezi, İstanbulÜniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • WHO, (2015). Electromagnetic fields and public health,exposure to extremely low frequency electromagneticfields. Fact Sheet No:322, WHO, Geneva, Switzerland
Year 2017, Volume: 5 Issue: 1, 27 - 36, 18.05.2017
https://doi.org/10.30720/ered.428717

Abstract

References

  • Aptel, M., Aublet-Cuvelier, A., & Cnockaert, J. C. (2002).Work-related musculoskeletal disorders of the upperlimb. Joint Bone Spine, 69(6), 546-555.
  • Bergqvist U., Wolgast E., Nisson B., Voss M. (1995)Muscluskeletal disorders among visual displayterminal workers: individual, Ergonomics, 38(4), 763-76
  • Bernal D., Campos-Serna J. Tobias A. Vargas-PradaS., Benavides F., Serra C (2015). Work-relatedpsychosocial risk factors and musculoskeletaldisorders in hospital nurses and nursing aides: Asystematic review and meta-analysis, InternationalJournal of Nursing Studies, 52(2), 635–648
  • Bernard, B., Sauter, S., Fine, L., Petersen, M. & Hales, T.(1994). Job task and psychosocial risk factors forwork-related musculoskeletal disorders amongnewspaper employees. Scandinavian Journal of Work,Environment & Health, 20, 417-426.
  • Blatter B. M., Bongers P. M., (2002) Duration of computeruse and mouse use in relation to musculoskeletaldisorders of neck or upper limb. International Journalof Industrial Ergonomics 30, 295–306.
  • Chin, W. (1998). The partial least squares approach forstructural equation modelling. Modern Methods ForBusiness Research. 345,295-336.
  • Coobineh A. R., Rajaeefard A., & Neghab M. (2006).Association between perceived demand andmusculoskeletal disorders among hospital nurses ofShiraz University of Medical Sciences: a questionnairesurvey. Int. J. Occup. Saf. Ergon, 12 (4), 347-354.
  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. (2014). ÇağrıMerkezlerinde Çalışma Koşullarının İyileştirilmesineve Sosyal Tarafların Bilinçlendirilmesine Yönelik TeftişProgramı Genel Değerlendirme Raporu. Ankara:Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Teftiş KuruluBaşkanlığı. 1-90.
  • Dzwierzynski, W. W., Grunert, B. K., Rusch, M. D., Zader,G. & Keller, D. (1999). Psychometric assessment ofpatients with chronic upper extremity pain attributedto workplace exposure. The Journal of Hand Surgery,24(1), 46-52.
  • Faucett J., & Rempel D. (2007). VDT-relatedmusculoskeletal symptoms: interactions betweenwork posture and psychosocial work factors. Am J.Ind Med, 26 (5), 597–612.
  • Flaten, M. A. & al’Absi, M. (2016). Stress and Pain:Conclusions and Future Directions. In Neuroscience ofPain, Stress, and Emotion, Psychological and ClinicalImplications, Chapter 13, Amsterdam: AcademicPress, 283-289.
  • Fredriksson, K., Bildt, C., & Kilborn, A. (2001). The impacton musculuskeletal disorders of changing physicaland physchosocial work enviroment conditions inthe automobile industry. International Journal ofIndustrial Ergonomics, 28 (1), 31-45.
  • Girolama, N. & Kivitovs, A. (2011). Call centers. InComputers and industrial Engineering, V.312, France:Elsevier, 311-315.
  • Hales, T. R., Sauter S. L., Peterson M. R., Fine L. J., Putz-Anderson V., Scheilefer L. R., Orch R. R., Bernard B.P. (1994). Musculoskeletal disorders among visualdisplayterminal users in telecomunications company,Ergonomics, 37 (10),1603-1621.
  • Halford, V., & Cohen, H. H. (2003). Technology useand psychosocial factors in the self-reporting ofmusculoskeletal disorder symptoms in call centerworkers. Journal of Safety Research, 34(2), 167-173.
  • HSE. 20024 Work with display screen equipment. Healthand Safety (Display Screen Equipment) Regulations1992 as amended by the Health and Safety(Miscellaneous Amendments) Regulations 2004.Guidance on the Regulations. HSE, Sudbury, Suffolk.
  • İlhan, M. N. (2008). Bir tıp fakültesi hastanesindeelektromanyetik alan haritası çıkarılması ve sağlıkçalışanlarında sağlık etkilerinin belirlenmesi.Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara ÜniversitesiSağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İnternet: Çağrı Merkezleri Derneği, URL: http://www.webcitation.org/query?url= http%3A%2F%2Fwww.cagrimerkezleridernegi.org%2F&date=2016-11-10,Son Erişim tarihi: 15.06.2015.
  • İnternet: Sağlık Bakanlığı, Sağlık Durumu ve Risk Faktörleriİstatistikleri, URL: http://www.webcitation.org/query?url=http%3A%2F%2Fwww.resmiistatistik.gov.tr%2F&date=2016-11-10, Son Erişim Tarihi:17/08/2016.
  • James, C. P., Harburn, K. L., Kramer J. F., (1997). Cumulativetrauma disorders in the upper extremities: reliabilityof the postural and repetitive risk-factors index. ArchPhys Med Rehabil, 78(8),860-866.
  • Lee, H., Wilbur, J., Kim, M. J., Miller, A. M. (2008).Psychosocial risk factors for work-relatedmusculoskeletal disorders of the lower-back amonglong-haul international female flight attendants.JAN, 61 (5), 492-502.
  • Ferreira, M., Jr., R. Saldiva, P. H. N., (2002). Computer–telephone interactive tasks: predictors ofmusculoskeletal disorders according to work analysisand workers’ perception. Applied Ergonomics, 33,147–153
  • Norman, K., Nilsson, T., Hagberg, M., Tornqvist, E.W., &Toomingas, A, (2004). Working conditions and healthamong female and male employees at a call center inSweden. American Journal of Industrial Medicine, 46,55–62.
  • Pascarelli, E. F., & Kella, J. J. (1993). Soft-Tissue injuriesrelated to use of the computer keyboard: A clinicalstudy of 53 severely injured persons. Journal ofOccupational and Environmental Medicine, 35(5),522-532.
  • Pryse-Phillips, W. E. (1984) Validation of a diagnosticsign in carpal tunnel syndrome. Journal of Neurology,Neurosurgery and Psychiatry, 47,(8), 870-872.Raimo, M., & Kataja, A. (2002). Risks for call centers.Journal Of Business Research, (104), New York:Elsevier, 268-282.
  • Robert, F., Kushner, M.D., & Gary, D. (2000) Obesity andQuality of life. Ingestive Behaviour and Obesity, 16(5): 947–952.
  • Rokach, L., Maimon, O. (2005). Top-down ınduction ofdecision trees classifiers. International Journal ofComputer Applications, 35(2),476-487.
  • Rumelhart, D., Hinton, G., & Williams, R. (1986). Learningrepresentations by back-propagating errors.Analiysis and Machine Intelligence, 323, 533–536.
  • Saltelli, A., & Chan, M. (2008). Sensitivity Analysis.Mathematical Modelling, 22, 419-449.
  • Silverstein, B., & Adams, D. (2007). Work relatedmusculoskeletal disorders of the neck, back andupper extremity in Washington State, 1997-2005.Technical Report Num.40-11.
  • Yassi, A. (1997). Repetetive strain injuries. The Lancet,349 (9056), 943-947.
  • Yaşar, A., Alpsoy, F. & Taçgın E., (2016). Çağrı merkezlerininiş sağlığı ve güvenliği açısından değerlendirilmesi.Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 1-29.
  • WHO, (2014). International EMF Project, Health andenvironmental effects of exposure to static and timevarying electric and magnetic fields, WHO, Geneva,Switzerland.
  • Tüfekçioğlu, E. Y. (2015). 3 Farklı bölgedeki çağrı merkeziçalışanlarında genel sağlık durumu ve tükenmişlikdüzeyi. Halk Sağlığı Uzmanlık Tezi, İstanbulÜniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • WHO, (2015). Electromagnetic fields and public health,exposure to extremely low frequency electromagneticfields. Fact Sheet No:322, WHO, Geneva, Switzerland
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Dilşad Akal 0000-0001-6816-0244

Mustafa Necmi İlhan 0000-0003-1367-6328

Publication Date May 18, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Akal, D., & İlhan, M. N. (2017). Çağrı Merkezleri Çalışanlarında Olumsuz Ergonomik Çalışma Koşullarından Kaynaklanan Kas-İskelet Sistemi Sağlık Yakınmaları. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 5(1), 27-36. https://doi.org/10.30720/ered.428717
AMA Akal D, İlhan MN. Çağrı Merkezleri Çalışanlarında Olumsuz Ergonomik Çalışma Koşullarından Kaynaklanan Kas-İskelet Sistemi Sağlık Yakınmaları. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. May 2017;5(1):27-36. doi:10.30720/ered.428717
Chicago Akal, Dilşad, and Mustafa Necmi İlhan. “Çağrı Merkezleri Çalışanlarında Olumsuz Ergonomik Çalışma Koşullarından Kaynaklanan Kas-İskelet Sistemi Sağlık Yakınmaları”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 5, no. 1 (May 2017): 27-36. https://doi.org/10.30720/ered.428717.
EndNote Akal D, İlhan MN (May 1, 2017) Çağrı Merkezleri Çalışanlarında Olumsuz Ergonomik Çalışma Koşullarından Kaynaklanan Kas-İskelet Sistemi Sağlık Yakınmaları. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 5 1 27–36.
IEEE D. Akal and M. N. İlhan, “Çağrı Merkezleri Çalışanlarında Olumsuz Ergonomik Çalışma Koşullarından Kaynaklanan Kas-İskelet Sistemi Sağlık Yakınmaları”, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, vol. 5, no. 1, pp. 27–36, 2017, doi: 10.30720/ered.428717.
ISNAD Akal, Dilşad - İlhan, Mustafa Necmi. “Çağrı Merkezleri Çalışanlarında Olumsuz Ergonomik Çalışma Koşullarından Kaynaklanan Kas-İskelet Sistemi Sağlık Yakınmaları”. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 5/1 (May 2017), 27-36. https://doi.org/10.30720/ered.428717.
JAMA Akal D, İlhan MN. Çağrı Merkezleri Çalışanlarında Olumsuz Ergonomik Çalışma Koşullarından Kaynaklanan Kas-İskelet Sistemi Sağlık Yakınmaları. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2017;5:27–36.
MLA Akal, Dilşad and Mustafa Necmi İlhan. “Çağrı Merkezleri Çalışanlarında Olumsuz Ergonomik Çalışma Koşullarından Kaynaklanan Kas-İskelet Sistemi Sağlık Yakınmaları”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, vol. 5, no. 1, 2017, pp. 27-36, doi:10.30720/ered.428717.
Vancouver Akal D, İlhan MN. Çağrı Merkezleri Çalışanlarında Olumsuz Ergonomik Çalışma Koşullarından Kaynaklanan Kas-İskelet Sistemi Sağlık Yakınmaları. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2017;5(1):27-36.

Cited By

Journal of Occupational Therapy and Rehabilitation by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1