Research Article
BibTex RIS Cite

Ergenlerde Anne-Baba Tutumunun Duygu Düzenleme ve İyilik Haline Etkisinin İncelenmesi

Year 2019, Volume: 7 Issue: 2, 97 - 104, 02.02.2019
https://doi.org/10.30720/ered.449896

Abstract



Amaç:
Ergenlerde anne-baba tutumu, duygu düzenleme ve iyilik hali arasındaki
ilişkinin incelenmesi amaçlandı. Gereç
ve Yöntem:
Kastamonu İl Sağlık Müdürlüğü Devlet Hastanesi çalışanlarının
2017-2018 Eğitim-Öğretim yılı içerisinde 6., 7. ve 8. sınıfa devam eden
çocukları çalışma grubunu oluşturdu. Anne-baba tutumlarının
değerlendirilmesinde Anne-Baba Tutum Ölçeği; duygu durumunun düzenlenmesini
değerlendirilmesinde Ergenler için Duygu Düzenleme Ölçeği; iyilik halinin
değerlendirilmesinde ise Beş Faktörlü İyilik Hali Ölçeği Ergen Formu
kullanıldı. Ergenlerde anne-baba tutumu, duygu düzenleme biçimleri ve iyilik
halleri arasındaki ilişki Spearman korelasyon katsayısı hesaplanarak incelendi.
Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edildi. Sonuçlar: Demokratik tutum gösteren anne-babaların çocuklarında
dışsal işlevsel olmayan duygu düzenleme ile yaşamın kontrolü ve
anlamlandırılması ve başa çıkma ve problem çözme arasında orta derecede negatif
yönde (sırasıyla r =-0,479, p<0,05); r =-0,433, p<0,05); ihmalkar tutum
gösteren anne-babaların çocuklarında içsel işlevsel olmayan duygu düzenleme ile
sosyal yaşam arasında orta derecede pozitif yönde (r =0,484, p<0,05);
otoriter tutum gösteren anne-babaların çocuklarında dışsal işlevsel olmayan
duygu düzenleme ile olumlu kendilik algısı arasında orta derecede negatif yönde
(r= -0,550, p<0,01) korelasyon tespit edildi. Tartışma: Ergenlerde anne baba tutumu, duygu düzenleme ve iyilik
hali arasında ilişki tespit edildi. Bu nedenle, ergenlerle çalışan
ergoterapistlerin anne baba tutumu ile ilgili yaklaşımları literatür ışığında
tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.

References

  • American Occupational Therapy Association. (2010). The role of occupational therapy with children and youth.
  • Bender, P. K., Reinholdt-Dunne, M. L., Esbjørn, B. H. ve Pons, F. (2012). Emotion dysregulation and anxiety in children and adolescents: Gender differences. Personality and Individual Differences, 53(3), 284- 288.
  • Branch, C. W.(1986). Racial attitude development among young black children as a function of parental attitudes: A longitudinal and cross-sectional study. Child Dev,57,712-721.
  • Brown, J., Mann, L. (1990). The relationship between family structure and process variables and adolescent decision making. Journal of Adolescence, 13, 25-37.
  • Creek, J., & Lougher, L. (2011). Occupational therapy and mental health. Elsevier Health Sciences.
  • Damon, W.(1983). Social and Personality Development. Morton and Company Inc., New York.
  • Darling, N. & Steinberg, L.(1993). Parenting style as context: Integrative model. Psych B,113: 487-496.
  • Dodge, K. A. ve Garber, J. (1991). Domains of emotion regulation. Ed.: J. Garberand ve K. A. Dodge, The Development of emotion regulation and dysregulation (pp. 3-14). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Dornbusch, S. M., Ritter, P. L., Leiderman, P. H., ve ark. (1988).The relation of parenting style to adolescent school performance. Child Dev,58,1244-1257.
  • Dönmez, A. (1985). Denetim odağı, kendine saygı ve üç değişken:«Çevre büyüklüğü, yaş, aile ortamı». Eğitim ve Bilim, 10(55).
  • Duy, B. & Yıldız, M. A. (2014). Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(41), 23-35.
  • Eldeklioğlu, J. (2016). Karar stratejileri ile ana-baba tutumları arasındaki ilişki. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(11).
  • Erdoğan, Ö. & Uçukoğlu, H.(2011). İlköğretim okulu öğrencilerin anne-baba tutumu algıları ı̇le atılganlık ve olumsuz değerlendirilmekten korkma düzeyleri arasındaki ı̇lişkiler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 51-72.
  • Gross, J. J. ve Muñoz, R. F. (1995). Emotion regulation and mental health. Clinical Psychology: Science and Practice, 2, 151-164.
  • Hammell, K. R. W., & Iwama, M. K. (2012). Well-being and occupational rights: An imperative for critical occupational therapy. Scand J Occup Ther, 19(5), 385-394.
  • Hardaker, L., Halcomb, E. J., Griffiths, R., Bolzan, N., & Arblaster, K. (2007). The role of the occupational therapist in adolescent mental health: A critical review of the literature. Australian e-Journal for the Advancement of Mental Health, 6(3), 194-203.
  • John, O. P. ve Gross, J., J. (2004). Healthy and unhealthy emotion regulation: Personality processes, individual differences, and lifespan development. Journal of Personality, 72(6), 1301–1333.
  • Koole, S. L.(2010). The psychology of emotion regulation: an integrative review. (In J. D. Houwerand ve D. Hermans (Eds), Cognition and emotion: reviews of current research and theories (ss. 128-167). New York: Taylor & Francis Group.
  • Korkut Owen, F., & Öğretmen, T. (2013). Beş Faktörlü İyilik Hali Ölçeği-Ergen Formu: Türk Ergenler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 53-73.
  • Lamborn, S.D., Mounts, N.S., Steinberg, L., Dornbusch, S.M. (1991). Patterns of competence and adjustment among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent, and neglectful families. Child Dev, 62,1049-1065.
  • Maccoby, E. E. & Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. P.H. Mussen & E.M. Hetherington(Eds.). Handbook of Child Psychology: Socialization, Personolity and Social Development (pp. 1-101) New York: Wiley.
  • Myers, J.E., & Sweeney, T.J. (2004). The indivisible self: An evidence-based model of wellness. Journal of Individual Psychology, 60, 234-244.
  • Peterson, D. R., Becker, W. C., Hellmer, L. A., Shoemaker, D. J., Quay, H. C.(1959). Parental rejection attitudes and control in children. Child Dev,30,119-130.
  • Phillips, K. F. V. & Power, M. J. (2007). A new self- report measure of emotion regulation in adolescents: The regulation of emotions questionnaire. Clinical Psychology and Psychotherapy, 14,145–156.
  • Silk, J. S., Steinberg, L. ve Morris, A. S. (2003). Adolescents’ emotion regulation in daily life: Links to depressive symptoms and problem behaviors. Child Dev, 74(6),1869-1880.
  • Steinberg, L., Elmen, J., Mounts, N. (1989). Authoritative parenting, psychosocial maturity, and academic success among adolescent. Child Dev,60,1424-1436.
  • Steinberg, L., Mounts, N. S., Lamborn, S. D., Dornbusch, S. M. (1991). Authoritative parenting and adolescent adjustment across varied ecological niches. J Research Adolesc,1:19-36.
  • Tuncay, A. Y. A. S., & Horzum, M. B. (2013). İlköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığı ve aile internet tutumu. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 46-57.
  • World Health Organization. (2003). Promoting the health of young people in custody.
  • Yılmaz, A. (2000a). Anne-Baba Tutum Ölçeği’nin güvenirlik ve geçerlik çalışması. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 7(3), 160-172.
  • Yılmaz, A. (2000b). Eşler arasındaki uyum ve çocuğun algıladığı anne-baba tutumu ile çocukların, ergenlerin, gençlerin akademik başarıları ve benlik algıları arasındaki ilişkiler. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Zalewski, M., Lengua, L. J., Wilson, A. C., Trancik, A. ve Bazinet, A. (2011). Associations of coping and appraisal styles with emotion regulation during preadolescence. Journal of Experimental Child Psychology, 110, 141– 158.
Year 2019, Volume: 7 Issue: 2, 97 - 104, 02.02.2019
https://doi.org/10.30720/ered.449896

Abstract

Purpose: It was aimed to investigate
the relationship between parents' attitude, emotion regulation and wellness of
adolescents.
Material
and Methods:
The study group consisted of adolescent children of health
professionals at Kastamonu State Hospital. The perceived parental attitudes
were assessed by The Parenting Style Scale. The emotion regulation strategies
were assessed by Regulation of Emotions Questionnaire. The Five Factor Wellness
Inventory’s Teen Version was used to assess adolescents’ current state of
holistic wellness. Spearman correlation was used to investigate the
relationship between perceived parental attitudes, emotion regulation
strategies and wellness of adolescents. Significance level was accepted as
0.05.
Results: There was
moderate negative correlation between external
dysfunctional
emotion regulation and control and meaning of life and coping and problem
solving (respectively r =-0.479, p<0.05; r =-0.433, p<0.05) among
adolescents with authoritative families and between external
dysfunctional
emotion regulation and positive self-esteem among adolescents with
authoritarian families (r= -0.550, p<0.01). There was moderate positively
correlation between internal
dysfunctional emotion regulation and social life
among adolescents with neglectful families (r =0.484, p<0.05).
Discussion: There is a relationship
between parental attitude, emotional regulation and wellness of adolescents.
Therefore, the approaches of occupational therapists working with adolescents
on parental attitudes were discussed and recommendations were made in the light
of the literature.

References

  • American Occupational Therapy Association. (2010). The role of occupational therapy with children and youth.
  • Bender, P. K., Reinholdt-Dunne, M. L., Esbjørn, B. H. ve Pons, F. (2012). Emotion dysregulation and anxiety in children and adolescents: Gender differences. Personality and Individual Differences, 53(3), 284- 288.
  • Branch, C. W.(1986). Racial attitude development among young black children as a function of parental attitudes: A longitudinal and cross-sectional study. Child Dev,57,712-721.
  • Brown, J., Mann, L. (1990). The relationship between family structure and process variables and adolescent decision making. Journal of Adolescence, 13, 25-37.
  • Creek, J., & Lougher, L. (2011). Occupational therapy and mental health. Elsevier Health Sciences.
  • Damon, W.(1983). Social and Personality Development. Morton and Company Inc., New York.
  • Darling, N. & Steinberg, L.(1993). Parenting style as context: Integrative model. Psych B,113: 487-496.
  • Dodge, K. A. ve Garber, J. (1991). Domains of emotion regulation. Ed.: J. Garberand ve K. A. Dodge, The Development of emotion regulation and dysregulation (pp. 3-14). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Dornbusch, S. M., Ritter, P. L., Leiderman, P. H., ve ark. (1988).The relation of parenting style to adolescent school performance. Child Dev,58,1244-1257.
  • Dönmez, A. (1985). Denetim odağı, kendine saygı ve üç değişken:«Çevre büyüklüğü, yaş, aile ortamı». Eğitim ve Bilim, 10(55).
  • Duy, B. & Yıldız, M. A. (2014). Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(41), 23-35.
  • Eldeklioğlu, J. (2016). Karar stratejileri ile ana-baba tutumları arasındaki ilişki. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(11).
  • Erdoğan, Ö. & Uçukoğlu, H.(2011). İlköğretim okulu öğrencilerin anne-baba tutumu algıları ı̇le atılganlık ve olumsuz değerlendirilmekten korkma düzeyleri arasındaki ı̇lişkiler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 51-72.
  • Gross, J. J. ve Muñoz, R. F. (1995). Emotion regulation and mental health. Clinical Psychology: Science and Practice, 2, 151-164.
  • Hammell, K. R. W., & Iwama, M. K. (2012). Well-being and occupational rights: An imperative for critical occupational therapy. Scand J Occup Ther, 19(5), 385-394.
  • Hardaker, L., Halcomb, E. J., Griffiths, R., Bolzan, N., & Arblaster, K. (2007). The role of the occupational therapist in adolescent mental health: A critical review of the literature. Australian e-Journal for the Advancement of Mental Health, 6(3), 194-203.
  • John, O. P. ve Gross, J., J. (2004). Healthy and unhealthy emotion regulation: Personality processes, individual differences, and lifespan development. Journal of Personality, 72(6), 1301–1333.
  • Koole, S. L.(2010). The psychology of emotion regulation: an integrative review. (In J. D. Houwerand ve D. Hermans (Eds), Cognition and emotion: reviews of current research and theories (ss. 128-167). New York: Taylor & Francis Group.
  • Korkut Owen, F., & Öğretmen, T. (2013). Beş Faktörlü İyilik Hali Ölçeği-Ergen Formu: Türk Ergenler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 53-73.
  • Lamborn, S.D., Mounts, N.S., Steinberg, L., Dornbusch, S.M. (1991). Patterns of competence and adjustment among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent, and neglectful families. Child Dev, 62,1049-1065.
  • Maccoby, E. E. & Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. P.H. Mussen & E.M. Hetherington(Eds.). Handbook of Child Psychology: Socialization, Personolity and Social Development (pp. 1-101) New York: Wiley.
  • Myers, J.E., & Sweeney, T.J. (2004). The indivisible self: An evidence-based model of wellness. Journal of Individual Psychology, 60, 234-244.
  • Peterson, D. R., Becker, W. C., Hellmer, L. A., Shoemaker, D. J., Quay, H. C.(1959). Parental rejection attitudes and control in children. Child Dev,30,119-130.
  • Phillips, K. F. V. & Power, M. J. (2007). A new self- report measure of emotion regulation in adolescents: The regulation of emotions questionnaire. Clinical Psychology and Psychotherapy, 14,145–156.
  • Silk, J. S., Steinberg, L. ve Morris, A. S. (2003). Adolescents’ emotion regulation in daily life: Links to depressive symptoms and problem behaviors. Child Dev, 74(6),1869-1880.
  • Steinberg, L., Elmen, J., Mounts, N. (1989). Authoritative parenting, psychosocial maturity, and academic success among adolescent. Child Dev,60,1424-1436.
  • Steinberg, L., Mounts, N. S., Lamborn, S. D., Dornbusch, S. M. (1991). Authoritative parenting and adolescent adjustment across varied ecological niches. J Research Adolesc,1:19-36.
  • Tuncay, A. Y. A. S., & Horzum, M. B. (2013). İlköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığı ve aile internet tutumu. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 46-57.
  • World Health Organization. (2003). Promoting the health of young people in custody.
  • Yılmaz, A. (2000a). Anne-Baba Tutum Ölçeği’nin güvenirlik ve geçerlik çalışması. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 7(3), 160-172.
  • Yılmaz, A. (2000b). Eşler arasındaki uyum ve çocuğun algıladığı anne-baba tutumu ile çocukların, ergenlerin, gençlerin akademik başarıları ve benlik algıları arasındaki ilişkiler. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Zalewski, M., Lengua, L. J., Wilson, A. C., Trancik, A. ve Bazinet, A. (2011). Associations of coping and appraisal styles with emotion regulation during preadolescence. Journal of Experimental Child Psychology, 110, 141– 158.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Special Education and Disabled Education
Journal Section Research Article
Authors

Sinem Kars 0000-0002-0309-2321

Özgür Bektaş 0000-0003-0575-6328

Gökçen Akyürek 0000-0002-0309-2321

Publication Date February 2, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Kars, S., Bektaş, Ö., & Akyürek, G. (2019). Ergenlerde Anne-Baba Tutumunun Duygu Düzenleme ve İyilik Haline Etkisinin İncelenmesi. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 7(2), 97-104. https://doi.org/10.30720/ered.449896
AMA Kars S, Bektaş Ö, Akyürek G. Ergenlerde Anne-Baba Tutumunun Duygu Düzenleme ve İyilik Haline Etkisinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. February 2019;7(2):97-104. doi:10.30720/ered.449896
Chicago Kars, Sinem, Özgür Bektaş, and Gökçen Akyürek. “Ergenlerde Anne-Baba Tutumunun Duygu Düzenleme Ve İyilik Haline Etkisinin İncelenmesi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 7, no. 2 (February 2019): 97-104. https://doi.org/10.30720/ered.449896.
EndNote Kars S, Bektaş Ö, Akyürek G (February 1, 2019) Ergenlerde Anne-Baba Tutumunun Duygu Düzenleme ve İyilik Haline Etkisinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 7 2 97–104.
IEEE S. Kars, Ö. Bektaş, and G. Akyürek, “Ergenlerde Anne-Baba Tutumunun Duygu Düzenleme ve İyilik Haline Etkisinin İncelenmesi”, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, vol. 7, no. 2, pp. 97–104, 2019, doi: 10.30720/ered.449896.
ISNAD Kars, Sinem et al. “Ergenlerde Anne-Baba Tutumunun Duygu Düzenleme Ve İyilik Haline Etkisinin İncelenmesi”. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 7/2 (February 2019), 97-104. https://doi.org/10.30720/ered.449896.
JAMA Kars S, Bektaş Ö, Akyürek G. Ergenlerde Anne-Baba Tutumunun Duygu Düzenleme ve İyilik Haline Etkisinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2019;7:97–104.
MLA Kars, Sinem et al. “Ergenlerde Anne-Baba Tutumunun Duygu Düzenleme Ve İyilik Haline Etkisinin İncelenmesi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, vol. 7, no. 2, 2019, pp. 97-104, doi:10.30720/ered.449896.
Vancouver Kars S, Bektaş Ö, Akyürek G. Ergenlerde Anne-Baba Tutumunun Duygu Düzenleme ve İyilik Haline Etkisinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2019;7(2):97-104.

Journal of Occupational Therapy and Rehabilitation by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1