Adolescence
is an important period of life that starts with biological changes, including
psychological and sociological changes. The stress experienced by the parents
of adolescents is often maden the subject of research. However, there is not
enough information about the family stressors of the parents of individuals
with special needs in adolescence. Studies focus on early childhood years,
where relatively special needs are more recently defined. Purpose: The aim of this study is to investigate the coping status
of mothers who have children with special needs in adolescence. Materials and Methods:
The population of the study is the mothers of children who live in Ankara and
have special needs during adolescence. The study group consisted of 116 mothers
of children who educated at six special education vocational training centers
located in central districts of Ankara. Results:
According to the results of current research on the effect of having
children with special needs on the family stressors, the age, and gender of the
child, the number of children and the type of disability, the stressors were not found. This
can be explained by the effectiveness of the coping mechanisms developed by the
mother. However,
it is seen that there is a relationship between the working status of mothers,
the presence of someone who can get help, middle age, education level and
income level of the household and family stressors. Conclusion: In this respect, it is seen that social support
mechanisms of mothers need to be strengthened.
Ergenlik
dönemi biyolojik değişimler ile başlayan, psikolojik ve sosyolojik değişimleri
de içeren önemli bir yaşam dönemidir. Ergenlik çağındaki bireylerin anne ve
babalarının deneyimledikleri stres sıklıkla araştırma konusu edinilmiştir.
Ancak ergenlik çağında olan özel gereksinimli bireylerin ebeveynlerinin aile
stresörlerine ilişkin yaşantıları ile ilgili yeterince bilgi bulunmamaktadır.
Çalışmalar nispeten özel gereksinimliliğin daha yeni tanımlanmış olduğu erken
çocukluk yıllarına odaklanmaktadır. Amaç:
Bu çalışmanın amacı ergenlik çağında özel gereksinimli çocuğu olan
annelerin aile stresörleri ile başa çıkma durumlarının incelenmesidir. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evreni
Ankara ilinde ikamet eden ve ergenlik çağında özel gereksinimliliği bulunan çocukların
anneleridir. Çocuğu Ankara ili merkez ilçelerinde bulunan altı özel eğitim
mesleki eğitim merkezine devam eden 116 anne araştırmanın çalışma grubunu
oluşturmuştur. Sonuçlar: Özel
gereksinimli çocuğa sahip olmanın aile stresörleri üzerindeki etkisinin
araştırıldığı güncel araştırma sonuçlarına göre sahip olunan çocuğun yaşı ve
cinsiyeti, sahip olunan çocuk sayısı ve engelin türü ile stresörler arasında
ilişki saptanmamıştır. Bu durum özel gereksinimli çocuğun ergenlik çağına
ulaşıncaya dek annenin geliştirdiği stresle başa çıkma mekanizmalarının
etkililiği ile açıklanabilir. Ancak
ergenlik çağında özel gereksinimli çocuğu olan annelerin çalışma durumu, yardım
alabileceği birinin varlığı, orta yaşta olma, eğitim düzeyi ve hanenin gelir
düzeyinin etkisi devam ettiği görülmektedir. Bu bakımdan ergenlik çağında özel
gereksinimli çocuğu olan annelerin sosyal destek mekanizmalarının
güçlendirilmeye ihtiyacı olduğu görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |
Journal of Occupational Therapy and Rehabilitation by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International