Research Article
BibTex RIS Cite

Gençlerde Serbest Zaman Alışkanlıkları, Bilgisayar Kullanımı ve Fiziksel Performans Değerlendirilmesi

Year 2025, Volume: 13 Issue: 1, 42 - 49, 02.01.2025

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı gençlerde serbest zaman alışkanlıkları, bilgisayar ve internet kullanımı ile fiziksel performansın değerlendirilmesidir. Gereç ve Yöntem: Katılımcıların cinsiyet, vücut kütle indeksi (VKİ), alt ve üst ekstremite dominant taraf bilgileri, sigara kullanımı, günlük yürüme mesafesi, telefon kullanma ve uyku süreleri kaydedildi. Serbest zaman alışkanlıkları Boş Zaman Yönetimi Ölçeği İnternet kullanımı ve bilgisayar alışkanlıkları Bilgisayara Yönelik Tutum Ölçeği ve fiziksel performansları; tek ayak üzerinde durma, sıçrama testi, 30 sn otur kalk testi ve günlük adım sayısı ile değerlendirildi. Sonuçlar: Çalışmaya 18-30 yaş aralığında 444 genç birey katıldı. Katılımcılar kadın (Grup 1) ve erkek (Grup 2) olmak üzere iki gruba ayrıldı. Serbest zamanın yönetiminde genç kadınlara ait skorlar daha yüksekti. Katılımcıların bilgisayara yönelik tutumları benzerdi. Gözler kapalı tek ayak üzerinde durma süreleri, günlük ortalama adım sayısı ve sıçrama mesafesi açısından gruplar arasında fark bulundu. Tartışma: Gençlerde teknolojik temelli serbest zaman alışkanlıkları günümüzde ilgi çekici boyuttadır. Gençlerin ilgi alanlarına yönelik spor ve fiziksel performansa dayalı oyun temelli takip çalışmalarının literatüre katkı sağlayacağı ve sağlıklı genç nesillerin yetişmesine katkı sağlayacağı görüşündeyiz.

Supporting Institution

Hasan Kalyoncu Üniversitesi

References

  • Akay, B., Ayhan, R., Orhan, R., & Öçalan, M. (2023). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman yönetimi ile teknoloji bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 71-84. https://doi.org/10.46442/intjcss.1168021
  • Akgül, B. M., & Karaküçük, S. (2015). Boş zaman yönetimi ölçeği: geçerlik- güvenirlik çalışması. International Journal of Human Sciences, 12(2), 1867-1880. https://doi.org/10.14687/ijhs.v12i2.3445
  • Alotaibi, M.S., Fox, M., Coman, R., Ratan, Z.A., & Hosseinzadeh, H. (2022). Smartphone addiction prevalence and ıts association on academic performance, physical health, and mental well-being among university students in umm al-qura university (UQU), Saudi Arabia. Int J Environ Res Public Health, 19(6), 10-17. https://doi.org/10.3390/ijerph19063710.
  • Aytaç, Ö. (2017). İşlevselci yaklaşım açısından boş zaman sosyolojisi: kurumlar, süreçler, etkinlikler. Karaküçük, S., Kaya, S., & Akgül, B. (Ed.). Rekreasyon Bilimi (ss. 73-86). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Başak, T., Uzun, S., & Arslan, F. (2008). Time management skills of nursing students. TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(5), 429-434.
  • Berberoğlu, G., & Çalıkoğlu, G. (1991) Türkçe bilgisayar tutum ölçeğinin yapı geçerliliği. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(2), 841-845. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000710
  • Bulgan, Ç., Kıstak B., & Kesepara, F. (2020). 13-15 yaş grubu erkek sporcuların 200m serbest stil yüzme performans özelliklerinin belirlenmesi. Dinç. Z (Ed), Antrenman Bilimleri.(ss 33-40). Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Cihan, E. & Şahbaz Pirinççi, C. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde genç popülasyonun yaşam kalitesinin fiziksel aktivite seviyesi ve depresyon düzeyi ile ilişkisi. Selçuk Sağlık Dergisi( Covid-19 Özel), 41- 53.
  • Demir, G. & Alpullu, A. (2020). Üniversite öğrencilerinin boş zaman yönetiminin değerlendirilmesi. Eurasian Research in Sport Science, 5(1), 94 102. https://doi.org/10.35333/ERISS.2020.172
  • Erkılıç, A. O. & Şenel, Ö. (2019). Determination of relationships between body composition, anaerobic performance and balance in wrestlers. International Journal of Sport Culture and Science, 7(4), 1-10. https://doi.org/10.14486/ IntJSCS.2019.581
  • Ertuğrul, İ., & Keskin, N. (2012). İnternet'in türkçenin kullanımında ve toplum-birey yapısının değişimindeki rolü. Journal of Internet Applications and Management, 3(2), 79-88. https://doi.org/10.5505/iuyd.2012.10820
  • Er, Y., Demirel, M. & Çuhadar, A. (2020). Investigation of leisure management skills and leisure boredom in university students in terms of different variables. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(6), 49-54.
  • Erdul, G. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri ile Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki (Yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Gao, Y. X, Wang, J. Y., & Dong, G. H. (2022). The prevalence and possible risk factors of internet gaming disorder among adolescents and young adults: systematic reviews and meta-analyses. J Psychiatr Res, 154:35-43. https://doi.org/10.1016
  • Golshaei, B. (2013). Dynamic and Static Balance Differences Based on Gender and Sport Participation (Yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara
  • Göktaş, P., & Öztürk, F. (2022). Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı ile psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 13(36), 1097-1116.
  • International Telecommunications Union. (2017). ICT facts and figures. Erişim adresi: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/facts/ICTFactsFigures2017.pdf
  • Kocamaz, D., Badat, T., Maden, T., & Tuncer, A. (2020). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon kullanımının, uyku kalitesi ve depresyon ile ilişkisi. Journal of Exercise Therapy and Rehabilitation, 7(3):253-9. Lievrouw, L. A. (2016). Alternatif ve Aktivist Yeni Medya. (Çev. İlkay Sevgi Temizalp). Kafka.
  • Loyd, B. H., & Gressard, C. (1984). Reliability and factorial validity of computer attitude scales. Educational and Psychological Measurement, 44(3), 501-505. https://doi.org/10.1177/0013164484442033
  • Muslu, G. K., & Bolışık, B. (2009). Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(5), 445-450.
  • Sağlık Bakanlığı. (2015). Türkiye Fiziksel Aktivite Rehberi. Ankara: Türkiye Halk Sağlığı Kurumu.
  • Stebbins, R. A. (2017). Leisure’s Legacy: Challenging the Common Sense View of Free Time. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2018). 2018 Yılı Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanımı Araştırması. Sayı: 27819. Erişim adresi: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27819
  • Ünver, G., & Eroğlu, H. (2023). Evaluatıon of Q angle, lower extremıty flexıbılıty and muscle shortness ın wrestlers. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 34(2), 227-234. https://doi.org/10.21653/tjpr.1142131
  • Wang, W.C., Kao C.H., Huan, T. C & Wu, C.C. (2011). Free time management contributes to better quality of life: a study of undergraduate students in taiwan. Journal of Happiness Studies, 12(4):561-573. https://doi.org/10.1007/s10902-010-9217-7

Evaluation of Leisure Time Habits, Computer Use and Physical Performance in Young People

Year 2025, Volume: 13 Issue: 1, 42 - 49, 02.01.2025

Abstract

Purpose: The aim of this study is to evaluate young people's leisure habits, computer and internet use and physical performance. Material and Methods: Participants' gender, body mass index, lower and upper extremity dominant side information, smoking habits, daily walking distance, phone use and sleep duration were recorded. Leisure habits Leisure Management Scale Internet use and computer habits Attitude towards Computer Scale and physical performances; It was evaluated by standing on one leg, jumping test, 30 sec sit- stand test, and number of steps per day tests. Results: 444 young individuals between the ages of 18-30 participated in the study. Participants were divided into two groups: female (Group 1) and male (Group 2). Young women's scores were higher in leisure time management. Participants' attitudes towards computers were similar. Differences were found between the groups in terms of standing time on one leg with eyes closed, daily average number of steps and jumping distance. Discussion: Contemporary technological-based leisure habits among youth have reached notable dimensions. We believe that studies tracking game-based activities focused on sports and physical performance related to youths' interests will contribute to the literature and foster the development of healthy younger generations.

References

  • Akay, B., Ayhan, R., Orhan, R., & Öçalan, M. (2023). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman yönetimi ile teknoloji bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 71-84. https://doi.org/10.46442/intjcss.1168021
  • Akgül, B. M., & Karaküçük, S. (2015). Boş zaman yönetimi ölçeği: geçerlik- güvenirlik çalışması. International Journal of Human Sciences, 12(2), 1867-1880. https://doi.org/10.14687/ijhs.v12i2.3445
  • Alotaibi, M.S., Fox, M., Coman, R., Ratan, Z.A., & Hosseinzadeh, H. (2022). Smartphone addiction prevalence and ıts association on academic performance, physical health, and mental well-being among university students in umm al-qura university (UQU), Saudi Arabia. Int J Environ Res Public Health, 19(6), 10-17. https://doi.org/10.3390/ijerph19063710.
  • Aytaç, Ö. (2017). İşlevselci yaklaşım açısından boş zaman sosyolojisi: kurumlar, süreçler, etkinlikler. Karaküçük, S., Kaya, S., & Akgül, B. (Ed.). Rekreasyon Bilimi (ss. 73-86). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Başak, T., Uzun, S., & Arslan, F. (2008). Time management skills of nursing students. TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(5), 429-434.
  • Berberoğlu, G., & Çalıkoğlu, G. (1991) Türkçe bilgisayar tutum ölçeğinin yapı geçerliliği. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(2), 841-845. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000710
  • Bulgan, Ç., Kıstak B., & Kesepara, F. (2020). 13-15 yaş grubu erkek sporcuların 200m serbest stil yüzme performans özelliklerinin belirlenmesi. Dinç. Z (Ed), Antrenman Bilimleri.(ss 33-40). Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Cihan, E. & Şahbaz Pirinççi, C. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde genç popülasyonun yaşam kalitesinin fiziksel aktivite seviyesi ve depresyon düzeyi ile ilişkisi. Selçuk Sağlık Dergisi( Covid-19 Özel), 41- 53.
  • Demir, G. & Alpullu, A. (2020). Üniversite öğrencilerinin boş zaman yönetiminin değerlendirilmesi. Eurasian Research in Sport Science, 5(1), 94 102. https://doi.org/10.35333/ERISS.2020.172
  • Erkılıç, A. O. & Şenel, Ö. (2019). Determination of relationships between body composition, anaerobic performance and balance in wrestlers. International Journal of Sport Culture and Science, 7(4), 1-10. https://doi.org/10.14486/ IntJSCS.2019.581
  • Ertuğrul, İ., & Keskin, N. (2012). İnternet'in türkçenin kullanımında ve toplum-birey yapısının değişimindeki rolü. Journal of Internet Applications and Management, 3(2), 79-88. https://doi.org/10.5505/iuyd.2012.10820
  • Er, Y., Demirel, M. & Çuhadar, A. (2020). Investigation of leisure management skills and leisure boredom in university students in terms of different variables. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(6), 49-54.
  • Erdul, G. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri ile Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki (Yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Gao, Y. X, Wang, J. Y., & Dong, G. H. (2022). The prevalence and possible risk factors of internet gaming disorder among adolescents and young adults: systematic reviews and meta-analyses. J Psychiatr Res, 154:35-43. https://doi.org/10.1016
  • Golshaei, B. (2013). Dynamic and Static Balance Differences Based on Gender and Sport Participation (Yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara
  • Göktaş, P., & Öztürk, F. (2022). Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı ile psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 13(36), 1097-1116.
  • International Telecommunications Union. (2017). ICT facts and figures. Erişim adresi: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/facts/ICTFactsFigures2017.pdf
  • Kocamaz, D., Badat, T., Maden, T., & Tuncer, A. (2020). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon kullanımının, uyku kalitesi ve depresyon ile ilişkisi. Journal of Exercise Therapy and Rehabilitation, 7(3):253-9. Lievrouw, L. A. (2016). Alternatif ve Aktivist Yeni Medya. (Çev. İlkay Sevgi Temizalp). Kafka.
  • Loyd, B. H., & Gressard, C. (1984). Reliability and factorial validity of computer attitude scales. Educational and Psychological Measurement, 44(3), 501-505. https://doi.org/10.1177/0013164484442033
  • Muslu, G. K., & Bolışık, B. (2009). Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(5), 445-450.
  • Sağlık Bakanlığı. (2015). Türkiye Fiziksel Aktivite Rehberi. Ankara: Türkiye Halk Sağlığı Kurumu.
  • Stebbins, R. A. (2017). Leisure’s Legacy: Challenging the Common Sense View of Free Time. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2018). 2018 Yılı Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanımı Araştırması. Sayı: 27819. Erişim adresi: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27819
  • Ünver, G., & Eroğlu, H. (2023). Evaluatıon of Q angle, lower extremıty flexıbılıty and muscle shortness ın wrestlers. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 34(2), 227-234. https://doi.org/10.21653/tjpr.1142131
  • Wang, W.C., Kao C.H., Huan, T. C & Wu, C.C. (2011). Free time management contributes to better quality of life: a study of undergraduate students in taiwan. Journal of Happiness Studies, 12(4):561-573. https://doi.org/10.1007/s10902-010-9217-7
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Allied Health and Rehabilitation Science (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Deniz Kocamaz 0000-0002-0611-7686

Neslihan Torun Kızmaz 0000-0002-7331-6220

Yavuz Yakut 0000-0001-9363-0869

Early Pub Date December 29, 2024
Publication Date January 2, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Kocamaz, D., Torun Kızmaz, N., & Yakut, Y. (2025). Gençlerde Serbest Zaman Alışkanlıkları, Bilgisayar Kullanımı ve Fiziksel Performans Değerlendirilmesi. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 13(1), 42-49.
AMA Kocamaz D, Torun Kızmaz N, Yakut Y. Gençlerde Serbest Zaman Alışkanlıkları, Bilgisayar Kullanımı ve Fiziksel Performans Değerlendirilmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. January 2025;13(1):42-49.
Chicago Kocamaz, Deniz, Neslihan Torun Kızmaz, and Yavuz Yakut. “Gençlerde Serbest Zaman Alışkanlıkları, Bilgisayar Kullanımı Ve Fiziksel Performans Değerlendirilmesi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 13, no. 1 (January 2025): 42-49.
EndNote Kocamaz D, Torun Kızmaz N, Yakut Y (January 1, 2025) Gençlerde Serbest Zaman Alışkanlıkları, Bilgisayar Kullanımı ve Fiziksel Performans Değerlendirilmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 13 1 42–49.
IEEE D. Kocamaz, N. Torun Kızmaz, and Y. Yakut, “Gençlerde Serbest Zaman Alışkanlıkları, Bilgisayar Kullanımı ve Fiziksel Performans Değerlendirilmesi”, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, vol. 13, no. 1, pp. 42–49, 2025.
ISNAD Kocamaz, Deniz et al. “Gençlerde Serbest Zaman Alışkanlıkları, Bilgisayar Kullanımı Ve Fiziksel Performans Değerlendirilmesi”. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 13/1 (January 2025), 42-49.
JAMA Kocamaz D, Torun Kızmaz N, Yakut Y. Gençlerde Serbest Zaman Alışkanlıkları, Bilgisayar Kullanımı ve Fiziksel Performans Değerlendirilmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2025;13:42–49.
MLA Kocamaz, Deniz et al. “Gençlerde Serbest Zaman Alışkanlıkları, Bilgisayar Kullanımı Ve Fiziksel Performans Değerlendirilmesi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, vol. 13, no. 1, 2025, pp. 42-49.
Vancouver Kocamaz D, Torun Kızmaz N, Yakut Y. Gençlerde Serbest Zaman Alışkanlıkları, Bilgisayar Kullanımı ve Fiziksel Performans Değerlendirilmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2025;13(1):42-9.

Journal of Occupational Therapy and Rehabilitation by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1